Holdet 2024 la/3g-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Christian Halvgaard
Hold 2024 la/3g-1 (3g la/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Latin C
Titel 2 Phaedrus' fabler
Titel 3 Catul
Titel 4 Ovids metamorfoser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Latin C

Introduktion til Latin C
Genopfriskning af basale grammatiske betegnelser og læsning af konstruerede latinske tekster
Introduktion til romersk historie, samfund og kultur

Vi har igennem hele året anvendt basisgrammatiken i Susanne Høeg, "Augustus - God latin 1", Modtryk 2019 suppleret med ekstra materiale i vores OneNote
Vi har brugt online-ordbogen latinskordbog.dk.

Tekster og baggrundsstof i Susanne Høeg, "Augustus - God latin 1", Modtryk 2019 (omfang af supplerende materiale: 10 s.)

Fremlæggelser på baggrund af Susanne William Rasmussen, Politikens bog om Romerne, 2006, s. 118-135 + s. 199-207 (uddrag) (ca. 10 sider)

Diverse billeder, videoer og powerpoints om romersk kultur, herunder om Ara Pacis og Prima Porta-skulpturen.
"Rome", S1E1, HBO, 2005.

Omfang i alt: ca. 20 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Phaedrus' fabler

Fablen som genre og dens historiske kontekst
Statarisk læsning af:
Lupus et agnus
Rana rupta et bos
De vulpe et uva
Vacca, capella, ovis et leo
De vitiis hominum
I alt ca. 3 s

Supplerende stof:
Baggrundsstof, opgaver og perspektivtekster fra: K.B. Jørgensen & L. Torp-Pedersen Jensen, "Latin her og nu", Praxis, 2021, s 58-91.

Ca. 10 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catul

CATUL
Læsning af udvalgte Catul-digte. Forholdet mellem Catul og Lesbia. Digterens følelser. Sproglige virkemidler. Kærlighed i det romerske samfund. Stoicisme vs epikuræisme.

Latinske originaltekster
Statarisk læsning af Catul nr. 5, 43, 3, 51, 72, 13, 58, 8
I alt ca. 4,5 s.
Kursorisk: Catul nr. 2, 41, 85 (ca. 1 s)

Supplerende stof:
"Introduktion til Catul og hans tid"
Paralleloversættelser af Catul-digtene (ca. 3 sider)
Cicero, Pro Caelio, kap 31-37 (Ole Thomsen, ca. 4 sider)
Sapfo 31 (Holger Friis Johansen, 1 side)

I alt: ca. 10 s

Både digte og øvrigt materiale er læst efter Susanne Høeg, Catul, God latin 2, Modtryk, 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ovids metamorfoser

OVIDS METAMORFOSER
Læsning af to myter. Genren og Ovids stil. Indholdsanalyse. Læren om de 4 elementer.

Latinske originaltekster
(Læst efter Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen, "God latin 3: Ovid", Modtryk, 2019

Statarisk læsning af "Apollo og Daphne" 1-5 og  "Alt forvandles 1-3".

I alt ca. 2,5 s


Øvrigt materiale
Introduktion og oversættelser af passager, der ikke er læst på latin (ca. 10 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer