Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Christian Halvgaard
|
Hold
|
2024 la/3g-2 (3g la/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Latin C
IIntroduktion til Latin C
Genopfriskning af basale grammatiske betegnelser og læsning af konstruerede latinske tekster
Introduktion til romersk historie, samfund og kultur
Vi har igennem hele året anvendt basisgrammatiken i Susanne Høeg, "Augustus - God latin 1", Modtryk 2019 suppleret med ekstra materiale i vores OneNote
Vi har brugt online-ordbogen latinskordbog.dk.
Tekster og baggrundsstof i Susanne Høeg, "Augustus - God latin 1", Modtryk 2019 (omfang af supplerende materiale: 10 s.)
Fremlæggelser på baggrund af Susanne William Rasmussen, Politikens bog om Romerne, 2006, s. 118-135 + s. 199-207 (ca. 10 s.)
Diverse billeder, videoer og powerpoints om romersk kultur, herunder om Ara Pacis og Prima Porta-skulpturen.
"Rome", S1E1, HBO, 2005.
Omfang i alt: ca. 20 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Catul
CATUL
Læsning af udvalgte Catul-digte. Forholdet mellem Catul og Lesbia. Digterens følelser. Sproglige virkemidler. Kærlighed i det romerske samfund. Stoicisme vs epikuræisme.
Latinske originaltekster
Statarisk læsning af Catul nr. 3, 5, 51, 13, 43, 58, 72, 8.
I alt ca. 4,5 s.
Kursorisk: Catul nr. 2, 41, 85, 16 (ca. 1,5 s)
Supplerende stof:
"Introduktion til Catul og hans tid"
Paralleloversættelser af Catul-digtene (ca. 3 sider)
Cicero, Pro Caelio, kap 31-37 (Ole Thomsen, ca. 4 sider)
Sapfo 31 (Holger Friis Johansen, 1 side)
I alt: ca. 10 s
Både digte og øvrigt materiale er læst efter Susanne Høeg, Catul, God latin 2, Modtryk, 2019 (på nær Catul 16, der ikke er læst i oversættelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ovids metamorfoser
OVIDS METAMORFOSER
Læsning af to myter. Genren og Ovids stil. Indholdsanalyse.
Latinske originaltekster
(Læst efter Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen, "God latin 3: Ovid", Modtryk, 2019
Statarisk læsning af "Apollo og Daphne" 1-5; "Myten om Narcissus 1-4
I alt ca. 3 s
Øvrigt materiale
Introduktion og oversættelser af passager, der ikke er læst på latin (ca. 10 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca
Seneca
Læsning af uddrag af 3 Seneca-breve. Senecas stil og det filosofiske brev som genre. Romersk filosofi (stoicisme vs epikuræisme).
Latinske originaltekster
Statarisk læsning af Seneca brev 1,1-2; 16,3-5.
I alt ca. 2,5 s.
Supplerende stof:
Introduktion og oversættelser af tekstuddrag ikke læst på latin
I alt: ca. 8 s
Både breve og øvrigt materiale er læst efter Susanne Høeg, Catul, God latin 2, Modtryk, 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775542560",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775542560",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775542560"
}