Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Pernille Lindtner Petersen
|
Hold
|
2024 fi/3g (3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til filosofi
Vi begynder med en kort introduktion til faget og filosofiens metode.
Materiale: Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi: Mennesket i Verden (Systime 2013), s. 6 - 11.
Anslået omfang: 10 ns.
Arbejdsformer: læreroplæg + gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan bør vi handle?
Et forløb om etik.
Hvornår er en handling etisk forsvarlig, og hvordan kan man argumentere for det? Vi undersøger tre retninger inden for etisk filosofi: pligtetik, konsekvensetik og dydsetik.
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime2013) s. 12 - 41.
Kernetekster: Kant (s. 20 - 21) Mill (s. 26 - 28) Hursthouse (s. 37 - 38).
Uddrag af Aristoteles: Etikken, Fra Refleksion, 2017, s. 86- 87 midtfor
Supplerende materiale:
Siegfried Kamml: "Sommersonntag" (Kortfilm, 2008)
Film: Under sandet, instruktion Martin Pieter Zandvliet, 2015
Anslået omfang: 30 ns.
Vigtige begreber:
- Pligtetik
- Kategorisk og praktisk imperativ
- Utilitarisme
- Regel-utilitarisme
- Handlingsutilitarisme
- Dydsetik
- Global etik
Arbejdsformer: læreroplæg + gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
(Gen)læs fortællingen om skibsforliset, og overvej spørgsmålene til (s. 13).
-
Kasper Larsen & Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Systime; sider: 12-13, 18-19, 22-23, 26-28, 40-43
-
Læsefokus: Hvad mener Kant med, at mennesker har en særlig form for værdighed?
-
Læs om kritik af Kants pligtetik, og overvej spørgsmålene på s. 23.
-
Læs om John Stuart Mill og uddrag af primærteksten. Brug spørgsmålene s. 28 som læsefokus.
-
Læs Aristoteles-primær-teksten på OneNote. Brug spørgsmålene nederst på siden som læsefokus.
-
Læs primærtekst-uddraget af Hursthouse s. 37-38 i grundbogen. Find tekststeder, der forklarer, hvordan man ifølge Hursthouse finder ud af, hvad der er moralsk rigtigt at gøre i et etisk dilemma.
-
Læs perspektiveringsafsnittet og Peter Singer-teksten. Læsefokus: Hvad argumenterer Singer for?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er et menneske?
Et forløb om forskellige måder at opfatte mennesket på.
Hvad vil det sige at være menneske, og hvad er egentlig et godt liv? Det er der flere filosofiske bud på. Vi beskæftiger os med det dualistiske , det naturalistiske og det eksistentialistiske menneskesyn.
Materiale:
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Systime 2016, s. 77-107.
Supplerende:
Astrid Holm: Fire menneskesyn, Systime, 2005: uddrag af Platons Faidon, s. 8-12 + John Pollock "Problemerne med at vide" s. 21-24, Nietzsche: "Om de tre forvandlinger", fra "Således talte Zarathustra", Det lille forlag, 1999, s. 49-50
Søren Kierkegaard: uddrag fra "Forførerens dagbog" (1843) i Falk Larsen/ Rasmussen: Refleksion, Gyldendal, 2017, s. 182-183
Film: "Captain Fantastic", instruktion Matt Ross, 2015
Anslået omfang: 50 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad er videnskab?
Hvad er god videnskab? Hvordan kan man tale om, at viden er videnskabelig?
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Mennesket i verden (Systime, 2013): S. 45 - 76
I forløbet indgår et projekt, hvor eleverne vælger et videnskabeligt emne, som de undersøger i relation til, hvordan det er blevet betragtet gennem tiden. Herunder om der har fundet revolutioner sted, og om man kan bruge begrebet inkommensurabilitet.
Anslået omfang: 40 ns.
Arbejdsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvordan skal samfundet indrettes?
Hvordan skal vi indrette vores samfund? Hvad er retfærdighed? Hvilken rolle skal staten spille? Hvorfor indretter vi os i det hele taget i samfund? Vi tager udgangspunkt i Platons filosofi og ser, hvordan hans hans statslære hænger sammen med hans erkendelsesteori. Vi går videre til Hobbes' tanker om samfundskontrakten, som perspektiveres til Locke og videre til en moderne version af kontraktfilosofien, som den ses hos Rawls. Vi trækker linjer fra hypotesen om naturtilstand og samfundspagt til Rawls' mere nutidige syn på retfærdighed som fairness.
Vigtige begreber: Se Grundbogen s. 139.
Materiale:
Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov: Grundbog til filosofi, Systime, i-bog: p142-p168
Herudover Machiavelli, uddrag af Fyrsten
TV-program: Fanden ta' kommunen, TV-2, 2024
Anslået omfang: 50 ns.
Arbejdsformer: Læreroplæg, gruppearbejde, spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775551598",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775551598",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775551598"
}