Holdet 2024 ml/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Sebastian Syhler
Hold 2024 ml/3g (3g ml)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til musikproduktion og hiphopbeat
Titel 2 Dramaturgisk lydfortælling
Titel 3 Remix
Titel 4 Sampling og hiphopbeat fortsat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til musikproduktion og hiphopbeat

Beskrivelse:
Forløbet har introduceret eleverne til digital musikproduktion med fokus på trommebeats i genren hiphop samt grundlæggende arbejde i Ableton Live. De har arbejdet praktisk med at opbygge egne beats med udgangspunkt i trommemønstre fra "the grid", klassiske 808 trommerytmer og grundlæggende brug af synthesizer. Forløbet har indført eleverne i en historisk og teknisk gennemgang af drum machines og synthesizere samt en introduktion til grundlæggende musikalske parametre som toner, rytmer og klang.

Arbejdsformer
Gruppearbejde, selvstændigt arbejde

Tekster:
https://www.musikipedia.dk/trommer
Ableton - Make Beats læringsplatform: https://learningmusic.ableton.com/make-beats/make-beats.html
Hvad er en DAW og hvilken skal jeg vælge? - Upsound
https://da.upsound.com/blog/hvad-er-en-daw-og-hvilken-skal-jeg-vaelge
https://www.musikipedia.dk/oevelser/toner


Videoer:
YouTube: Electric Rhythm: The History of the Drum Machine - Reverb, Link: https://www.youtube.com/watch?v=4d89S-jOsfY&ab_channel=Reverb

16 Legendary Beats - A short history of the 808, Link: https://www.youtube.com/watch?v=CYdOUyPcUm4&t=977s&ab_channel=CaptainPikant

Synthesizer Basics: Amplitude, Oscillators, Timbre | Music Production | Berklee Online
https://www.youtube.com/watch?v=c3udLCvoCC0&ab_channel=BerkleeOnline

Most Iconic 80's Synth Riffs Vol. 1
https://www.youtube.com/watch?v=olJWup_dvHg&ab_channel=KojiKobura

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dramaturgisk lydfortælling

Beskrivelse:
Forløbet har introduceret eleverne til dramaturgi i lyd og musik, særligt i relation til film, tekst og visuel fortælling. Eleverne har arbejdet med at analysere og selv skabe lydfortællinger med dramaturgisk bevidsthed. Fokus har været på forholdet mellem billede og lyd, musikalske virkemidler, og hvordan klang, tempo, puls og æstetik kan støtte op om en narrativ struktur. Eleverne har også diskuteret, hvordan man kan registrere og fortolke det sete og hørte. Der blev arbejdet praktisk med BandLab til at sammensætte lydforløb, og eleverne har opbygget egne små lydfortællinger med brug af dramaturgiske modeller.

Tekster:
Kapitel: Filmmusik i "Musikalsk Produktion" af Rasmussen, Nielsen, Højlund og Bak.
Instrumenter i et symfoniorkester, Link: https://www.dr.dk/skole/musik/indskoling/instrumenter-i-et-symfoniorkester
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
Filmcentralen: "Filmiske virkemidler" og "Filmens dramaturgi", Link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog
Musikpedia: Filmmusikteori: "Filmnarrativet", "Ledemotiver" & "Forholdet mellem musik og billede"

Video:
Hans Zimmer - making of INTERSTELLAR Soundtrack
https://www.youtube.com/watch?v=L_8t2VlwK4w&t=1s&ab_channel=Elegyscores
What is a Leitmotif — 4 Ways to Tell a Story With Film Music, Link: https://www.youtube.com/watch?v=91IQJEzLHY4&ab_channel=StudioBinder
Lord Of The Rings: How Music Elevates Story, Link: https://www.youtube.com/watch?v=e7BkmF8CJpQ

Numre analyseret:
Romantic Flight - John Powell
Tron Legacy (End Titles) - Daft Punk
Walter Time - Theodore Shaipiro
Scene: "I truly, deeply, love you" - Padme and Anakin, from Star Wars Episode II, Link: https://www.youtube.com/watch?v=NH5y7WW0UYE&ab_channel=Aleatory
La La Land (2016 Movie) Official Clip – “City Of Stars”, Link: https://www.youtube.com/watch?v=cZAw8qxn0ZE&ab_channel=LionsgateMovies
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Remix

Beskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med remix som musikalsk arbejdsform og kulturfænomen. Gennem praktiske og analytiske øvelser undersøgte vi, hvordan eksisterende lydmateriale transformeres med digitale værktøjer som warp, pitch og split. Eleverne har stiftet bekendtskab med centrale begreber som hypo- og hypertekst og har diskuteret originalitet og kreativitet i en remixkultur præget af DIY-ånd. Forløbet kombinerer faglig læsning, lytning og praksis i Ableton Live og afsluttes med en selvstændig produktion og refleksion over, om remix kan betragtes som kunst.

Tekster:
Remix i "Musikalsk Produktion" af Rasmussen, Nielsen, Højlund og Bak
Remixopskrift, Arbejdsark af Lasse Nielsen


Videoer:
How to Warp Audio in Ableton: Sync Vocals, Pitching & Time Stretching, Link: https://www.youtube.com/watch?v=n7huUcBA-pQ&t=459s&ab_channel=AbletonTipsbyPML
How To Remix Any Song In Ableton (Step by Step Masterclass), Link: https://www.youtube.com/watch?v=gabT0mbrnic&t=120s&ab_channel=EthanDavis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sampling og hiphopbeat fortsat

Beskrivelse:
Eleverne har arbejdet med forskellige typer af sampling, herunder direkte sampling, manipuleret sampling, referentiel sampling, collage sampling, sporadisk- og gennemgående sample, rytmisk og melodisk sampling. De har arbejdet med samplere selv, og snakket om etik og ophavsret. Dertil er Chions lyttemåder: konnotation og denotation taget i brug ifht effekt på lytteren: nostalgi, overraskelse, kritisk reflektion.

Tekster:
Sampling og ophavsret - eget dokument
Koda - Brug af Sampling:
https://koda.dk/viden-og-hjaelp/rettigheder/brug-af-andres-musik/brug-af-sampling
"Sound" i Rockmusik i Tid og Rum
Betydninger af musik og lyd - denotation og konnotation - eget dokument
Begreber filmmusik og lydproduktion - eget dokument


Videoer:
Koda - Guide til brug af beskyttede værker, Link:
https://www.youtube.com/watch?v=LxG10B3aqGM&ab_channel=Kodaformusikskabere
Tracklib: How It Works, Link:
https://www.youtube.com/watch?v=mXHKPjJa7pY&feature=youtu.be


Numre analyseret:
Sir Edward - Rocky Mount Willie
The Sugarhill Gang's "Rapper’s Delight"
Chic's "Good Times"
Kanye West's "Stronger"
Daft Punk's "Harder, Better, Faster, Stronger"
M.I.A.'s "Paper Planes"
The Clash's "Straight to Hell"
The Avalanches' "Since I Left You"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer