Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Sebastian Syhler
|
Hold
|
2024 ml/3g (3g ml)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Dramaturgisk lydfortælling
Beskrivelse:
Forløbet har introduceret eleverne til dramaturgi i lyd og musik, særligt i relation til film, tekst og visuel fortælling. Eleverne har arbejdet med at analysere og selv skabe lydfortællinger med dramaturgisk bevidsthed. Fokus har været på forholdet mellem billede og lyd, musikalske virkemidler, og hvordan klang, tempo, puls og æstetik kan støtte op om en narrativ struktur. Eleverne har også diskuteret, hvordan man kan registrere og fortolke det sete og hørte. Der blev arbejdet praktisk med BandLab til at sammensætte lydforløb, og eleverne har opbygget egne små lydfortællinger med brug af dramaturgiske modeller.
Tekster:
Kapitel: Filmmusik i "Musikalsk Produktion" af Rasmussen, Nielsen, Højlund og Bak.
Instrumenter i et symfoniorkester, Link: https://www.dr.dk/skole/musik/indskoling/instrumenter-i-et-symfoniorkester
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
Filmcentralen: "Filmiske virkemidler" og "Filmens dramaturgi", Link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog
Musikpedia: Filmmusikteori: "Filmnarrativet", "Ledemotiver" & "Forholdet mellem musik og billede"
Video:
Hans Zimmer - making of INTERSTELLAR Soundtrack
https://www.youtube.com/watch?v=L_8t2VlwK4w&t=1s&ab_channel=Elegyscores
What is a Leitmotif — 4 Ways to Tell a Story With Film Music, Link: https://www.youtube.com/watch?v=91IQJEzLHY4&ab_channel=StudioBinder
Lord Of The Rings: How Music Elevates Story, Link: https://www.youtube.com/watch?v=e7BkmF8CJpQ
Numre analyseret:
Romantic Flight - John Powell
Tron Legacy (End Titles) - Daft Punk
Walter Time - Theodore Shaipiro
Scene: "I truly, deeply, love you" - Padme and Anakin, from Star Wars Episode II, Link: https://www.youtube.com/watch?v=NH5y7WW0UYE&ab_channel=Aleatory
La La Land (2016 Movie) Official Clip – “City Of Stars”, Link: https://www.youtube.com/watch?v=cZAw8qxn0ZE&ab_channel=LionsgateMovies
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Remix
Beskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med remix som musikalsk arbejdsform og kulturfænomen. Gennem praktiske og analytiske øvelser undersøgte vi, hvordan eksisterende lydmateriale transformeres med digitale værktøjer som warp, pitch og split. Eleverne har stiftet bekendtskab med centrale begreber som hypo- og hypertekst og har diskuteret originalitet og kreativitet i en remixkultur præget af DIY-ånd. Forløbet kombinerer faglig læsning, lytning og praksis i Ableton Live og afsluttes med en selvstændig produktion og refleksion over, om remix kan betragtes som kunst.
Tekster:
Remix i "Musikalsk Produktion" af Rasmussen, Nielsen, Højlund og Bak
Remixopskrift, Arbejdsark af Lasse Nielsen
Videoer:
How to Warp Audio in Ableton: Sync Vocals, Pitching & Time Stretching, Link: https://www.youtube.com/watch?v=n7huUcBA-pQ&t=459s&ab_channel=AbletonTipsbyPML
How To Remix Any Song In Ableton (Step by Step Masterclass), Link: https://www.youtube.com/watch?v=gabT0mbrnic&t=120s&ab_channel=EthanDavis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sampling og hiphopbeat fortsat
Beskrivelse:
Eleverne har arbejdet med forskellige typer af sampling, herunder direkte sampling, manipuleret sampling, referentiel sampling, collage sampling, sporadisk- og gennemgående sample, rytmisk og melodisk sampling. De har arbejdet med samplere selv, og snakket om etik og ophavsret. Dertil er Chions lyttemåder: konnotation og denotation taget i brug ifht effekt på lytteren: nostalgi, overraskelse, kritisk reflektion.
Tekster:
Sampling og ophavsret - eget dokument
Koda - Brug af Sampling:
https://koda.dk/viden-og-hjaelp/rettigheder/brug-af-andres-musik/brug-af-sampling
"Sound" i Rockmusik i Tid og Rum
Betydninger af musik og lyd - denotation og konnotation - eget dokument
Begreber filmmusik og lydproduktion - eget dokument
Videoer:
Koda - Guide til brug af beskyttede værker, Link:
https://www.youtube.com/watch?v=LxG10B3aqGM&ab_channel=Kodaformusikskabere
Tracklib: How It Works, Link:
https://www.youtube.com/watch?v=mXHKPjJa7pY&feature=youtu.be
Numre analyseret:
Sir Edward - Rocky Mount Willie
The Sugarhill Gang's "Rapper’s Delight"
Chic's "Good Times"
Kanye West's "Stronger"
Daft Punk's "Harder, Better, Faster, Stronger"
M.I.A.'s "Paper Planes"
The Clash's "Straight to Hell"
The Avalanches' "Since I Left You"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775553143",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775553143",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775553143"
}