Holdet 2024 ng/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Jens Davids
Hold 2024 ng/2c (2c ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pladetektonik, jordskælv og vulkaner
Titel 2 Vejr og klima
Titel 3 Vandressourcer
Titel 4 Klimaændringer og klimakonsekvenser
Titel 5 Et DK fri fra fossile brændsler?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pladetektonik, jordskælv og vulkaner

Forløbet om pladetektonik, jordskælv og vulkaner omhandler geologisk udvikling, den geologiske cyklus, pladerande, jordskælv, tsunamier og vulkanisme.

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund

Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi -  Vores verden", 2. udgave, s. 136 og s. 191-213
Kåre Kullerud, oversat af Laust Wium Olesen "Pladetektonik": https://nbvm.no/dk/plate_tect1_dk.html og Jordskælv: https://nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html
Artiklen "Tsunamibølgens voldsomme kraft" af Bettina M. Christiansen, Geologisk Nyt 1, 2005.
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvorfor-rammer-jordskaelv-nogle-lande-saa-haardt_271990
Jordskælvsvideo fra undervisningslokalet.dk: https://www.undervisningslokalet.dk/laer-om-jordskaelv-s-og-p-boelger/

Eksperimentelt arbejde:
Bjergartsøvelse
Densitet af bjergarter
Jordskælvsøvelse (find de seneste jordskælv)
Triangulering af jordskælv (online øvelse: https://www.sciencecourseware.org/VirtualEarthquake/VQuakeExecute.html?x=103&y=48)
Vulkanpræsentation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ng 1 - oplæg om vulkaner 03-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vejr og klima

Forløbet vejr og klima omhandler faktorer der har betydning for vejrfænomener, temperatur, indstrålingsvinkel, tryk, kyst- og fastlandsklima, hydrotermfigurer, det globale vindsystem, nedbørstyper, dugpunkt, orkaner, monsunregn, klimazoner og plantebælter.

Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter    
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 243-267
Video om det globale vindsystem: https://www.undervisningslokalet.dk/globale-vindsystem-forklaret/
Artikel om tropiske storme, dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/vejret/endnu-en-tropisk-storm-i-atlanten-slaar-rekord
Artikel om klimasituationen fra tv2.dk: https://vejr.tv2.dk/2024-10-16-alarmerende-nyt-studie-viser-risiko-for-kollaps-i-jordens-systemer

Eksperimentelt arbejde:
Varmekapacitet i luft, sand og vand (demo)
Konvektionskammer (demo)
Dugpunktsøvelse
Opgave om stigningsregn
Opgave om klimazoner og plantebælter (og hydrotermfigurer)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ng 2 - Klimazoner og plantebælter 29-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vandressourcer

Forløbet vandressourcer omhandler vandets kredsløb og trusler mod grundvandet. I den forbindelse har vi arbejdet med begreber som tilstandsformer, vandbalanceligningen, evapotranspiration, afstrømning, porøsitet, permeabilitet, nettonedbør, grundvandsspejl, grundvandsforurening.

Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer

Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 269-281
Sider omkring grundvand og forurening: https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/grundviden/saadan-dannes-grundvand, https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/grundviden/forurening-grundvand og https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/noerdviden/jorden-renseanlaeg
Udsendelsen "Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare?" fra dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614
Film: "Vendepunkter for klimaet 6 - Indien", DR2, 2014

Eksperimentelt arbejde:
Nedsivningsøvelse i sand og ler
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimaændringer og klimakonsekvenser

Forløbet klimaændringer og klimakonsekvenser omhandler klimaet på kort og længere skala, drivhuseffekten, albedo, tilbagekoblingsmekanismer, COP-møder, klimaaftaler, klimascenarier og mulige konsekvenser ved fremtidens klima.

Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 15-25
Video om drivhuseffekten: https://www.undervisningslokalet.dk/drivhuseffekten-forklaret/
Video fra dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvornaar-er-det-for-sent-at-redde-klimaet_271993
Artikler om klima: https://www.dmi.dk/nyheder/2025/copernicus-foerste-aar-over-15-c-opvarmning og https://pov.international/cop29-ny-aftale-for-klimabistand-haard-kritik/

Eksperimentelt arbejde:
Opgave om isudbredelse i Arktis
Albedoøvelse (demo)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation af klimakonsekvenser 13-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Et DK fri fra fossile brændsler?

Forløbet "Et Danmark fri fra fossile brændsler?" omhandler verdens og Danmarks energiproduktion og energiforbrug, herunder fossile og vedvarende energikilder. Desuden arbejder vi med begreber som kulstofkredsløbet, bæredygtighed, grøn omstilling, oliereserver, atmosfærens kuldioxidindhold, olie- og gasdannelse, batterier og forsyningskæder.  

Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge

Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 283-293
Ibogen "Naturgeografibogen C-niveau, Kapitel 7: "Energiforsyning frem mod 2050": https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=548&L=0
"MiMa - Mineralske råstoffer" s. 119-122 indtil "Nøgleråstofferne til lithium-ion-batterier"
Filmen "Grøn omstilling - hvor svært kan det være?" fra Mediehuset København: https://vimeo.com/mediehuset/review/153230313/244e95115e
Video om kulstofkredsløbet: https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofkredsloebet/
Artikel om grøn omstilling: https://nyheder.tv2.dk/klima/2025-03-04-dansk-supercomputer-kan-saette-turbo-paa-den-groenne-omstilling
Film om mulig løsning: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvordan-fjerner-man-co2-fra-luften_409062
Video om olie- og gasdannelse: https://www.undervisningslokalet.dk/olie-og-gasdannelse-forklaret/

Eksperimentelt arbejde:
Opgave om udledning af kuldioxid fra selvvalgte lande
Olieindvinding fra kridt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ng 3 - Oliedannelse 04-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer