Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jens Davids
|
Hold
|
2024 ng/2c (2c ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pladetektonik, jordskælv og vulkaner
Forløbet om pladetektonik, jordskælv og vulkaner omhandler geologisk udvikling, den geologiske cyklus, pladerande, jordskælv, tsunamier og vulkanisme.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave, s. 136 og s. 191-213
Kåre Kullerud, oversat af Laust Wium Olesen "Pladetektonik": https://nbvm.no/dk/plate_tect1_dk.html og Jordskælv: https://nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html
Artiklen "Tsunamibølgens voldsomme kraft" af Bettina M. Christiansen, Geologisk Nyt 1, 2005.
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvorfor-rammer-jordskaelv-nogle-lande-saa-haardt_271990
Jordskælvsvideo fra undervisningslokalet.dk: https://www.undervisningslokalet.dk/laer-om-jordskaelv-s-og-p-boelger/
Eksperimentelt arbejde:
Bjergartsøvelse
Densitet af bjergarter
Jordskælvsøvelse (find de seneste jordskælv)
Triangulering af jordskælv (online øvelse: https://www.sciencecourseware.org/VirtualEarthquake/VQuakeExecute.html?x=103&y=48)
Vulkanpræsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ng 1 - oplæg om vulkaner
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vejr og klima
Forløbet vejr og klima omhandler faktorer der har betydning for vejrfænomener, temperatur, indstrålingsvinkel, tryk, kyst- og fastlandsklima, hydrotermfigurer, det globale vindsystem, nedbørstyper, dugpunkt, orkaner, monsunregn, klimazoner og plantebælter.
Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 243-267
Video om det globale vindsystem: https://www.undervisningslokalet.dk/globale-vindsystem-forklaret/
Artikel om tropiske storme, dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/vejret/endnu-en-tropisk-storm-i-atlanten-slaar-rekord
Artikel om klimasituationen fra tv2.dk: https://vejr.tv2.dk/2024-10-16-alarmerende-nyt-studie-viser-risiko-for-kollaps-i-jordens-systemer
Eksperimentelt arbejde:
Varmekapacitet i luft, sand og vand (demo)
Konvektionskammer (demo)
Dugpunktsøvelse
Opgave om stigningsregn
Opgave om klimazoner og plantebælter (og hydrotermfigurer)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ng 2 - Klimazoner og plantebælter
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vandressourcer
Forløbet vandressourcer omhandler vandets kredsløb og trusler mod grundvandet. I den forbindelse har vi arbejdet med begreber som tilstandsformer, vandbalanceligningen, evapotranspiration, afstrømning, porøsitet, permeabilitet, nettonedbør, grundvandsspejl, grundvandsforurening.
Kernestof:
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 269-281
Sider omkring grundvand og forurening: https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/grundviden/saadan-dannes-grundvand, https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/grundviden/forurening-grundvand og https://vandetsvej.dk/faglig-viden/grundvand/noerdviden/jorden-renseanlaeg
Udsendelsen "Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare?" fra dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614
Film: "Vendepunkter for klimaet 6 - Indien", DR2, 2014
Eksperimentelt arbejde:
Nedsivningsøvelse i sand og ler
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Et DK fri fra fossile brændsler?
Forløbet "Et Danmark fri fra fossile brændsler?" omhandler verdens og Danmarks energiproduktion og energiforbrug, herunder fossile og vedvarende energikilder. Desuden arbejder vi med begreber som kulstofkredsløbet, bæredygtighed, grøn omstilling, oliereserver, atmosfærens kuldioxidindhold, olie- og gasdannelse, batterier og forsyningskæder.
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
- FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Materiale:
Mangelsen et al. "Naturgeografi - Vores verden", 2. udgave s. 283-293
Ibogen "Naturgeografibogen C-niveau, Kapitel 7: "Energiforsyning frem mod 2050": https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=548&L=0
"MiMa - Mineralske råstoffer" s. 119-122 indtil "Nøgleråstofferne til lithium-ion-batterier"
Filmen "Grøn omstilling - hvor svært kan det være?" fra Mediehuset København: https://vimeo.com/mediehuset/review/153230313/244e95115e
Video om kulstofkredsløbet: https://www.undervisningslokalet.dk/kulstofkredsloebet/
Artikel om grøn omstilling: https://nyheder.tv2.dk/klima/2025-03-04-dansk-supercomputer-kan-saette-turbo-paa-den-groenne-omstilling
Film om mulig løsning: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvordan-fjerner-man-co2-fra-luften_409062
Video om olie- og gasdannelse: https://www.undervisningslokalet.dk/olie-og-gasdannelse-forklaret/
Eksperimentelt arbejde:
Opgave om udledning af kuldioxid fra selvvalgte lande
Olieindvinding fra kridt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
ng 3 - Oliedannelse
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775562629",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775562629",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775562629"
}