Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Marianne Dam Munch
|
Hold
|
2024 if/3g (3g if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mine drømmes rejser
Informatik for alle af Claus Witfelt, Forlaget Columbus,i-bog til undervisningen
Der føres logbog i OneNote.
Første forløb er med kapitel 1: Mine drømmes rejser
Du lærer at lave en app og lærer lidt om programmering med javascript.
Vi arbejder i AppLab på Code.org (kræver en brugerkonto)
websted - analysemodel fx Ethiopien Rejser
e-Handel - betydning for samfundet
Aida's modellen - påvirkning af brugere til at ende med at købe/bruge produktet
interaktionsdesign - farver, skrifttyper, ..
rettigheder til fx billeder - unsplash og pexels
app-udvikling i virkeligheden - Dyr i vand herunder betaling og rettigheder til koder
målgruppe analyser
brugervenlighedsprincipper
Test
prototyper/mockups
strukturdiagrammer, flowdiagrammer
innovationsmodellen med blot 4 trin (ide/brainstorm, målgruppe, prototyper, præsentation/4P/feedforward)
Afsluttes med et drømmerejseprojekt, der præsenteres i klassen.
Links til bogens tekst:
Kapitel 1: https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1116 Modul 1:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=252 (Temaer og læreplan er gennemgået kursorisk - se OneNote for samme materiale)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=256 (portfolio eller logbog føres i OneNote)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c275 (den iterative metode)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=248 (e-handel)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1110 Modul 2:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=273 (AIDA's modellen)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=246 (IT, individ og samfund - en analysemodel)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1106 Modul 3:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236 (ide-udvikling)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=270 (prototyping)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=268 (bruger venlighed ved Jakob Nielsen)
https://userinyerface.com/ (test dig selv og Jakob Nielsens principper om brugervenlighed)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=267 (brugsmønstre eller use-cases)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=238 (innovations basismodel, open space)
Video om IDEO's shopping cart design process: https://www.youtube.com/watch?v=izjhx17NuSE
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=258 (innovation)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=259 (Open space/problemformulering)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=260 (målgrupper)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=261 (prototyper)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=262 (4P modellen)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1102 Modul 4:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=291 (rettigheder, unsplash, pexels, creative commonds)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=285 (guide til AppLab og programmering (sekvens, løkke, betingelse, variabel, funktion))
https://studio.code.org/home (link til code.org)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1100 (video interview om app udvikling, dyr i vand)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1097 (video interview om app udvikling, Duckling)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1095 (video klipserier, 6 stk, om opbygning af en app)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298#c942 (video med opbygning af rutediagram/flowdiagram)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1092 Modul 5:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1092 (app udvikling)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1088 Modul 6:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=268#c371 (Jakob Nielsen)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=242 (tests)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=270 (prototyper)
afslutningsvist:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1084 (hvad skal du have lært)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Informatik
-
OneNote
-
Velkommen til informatik - jeg glæder mig til at mødes - I får udleveret en kode til i-bogen "informatik for alle", som I skal læse efter i undervisningen.
-
Følg og læs de 4 link nedenfor - det handler om drømmerejser, modul 1, iterativ metode og e-handel
-
Kapitel 1: Forløb "Mine drømmes rejser"
-
Kapitel 1: Forløb "Mine drømmes rejser"
-
IT, individ & samfund - en analysemodel
-
Vi går nok også i gang med modul 3 - brainstorme mm (innovationsmodellen) - post-it sedler, men først modul 2 med AIDA's modellen og IT og gensidig påvirkning - I kan læse de viste link i modulet
-
I skal igang med at ideudvikle til et rejseselskab - finde målgruppe(persona), rejsedestination, "blikfang" (videre med modul 3) - I kommer til at skulle præsentere det endelige produkt for mig og evt en anden gruppe, men der kommer til at gå nogle m
-
Videre med app udvikling
-
Idag skal I designe/kode på jeres app - husk at bruge strukturdiagram og viden om indhold/sider til at arbejde ud fra
-
Check out what I made
-
Arbejde videre med app-udvikling - der kommer en plan for fremlæggelser og dermed, hvornår jeres arbejde afsluttes (I når måske ikke alt, som I gerne vil)
-
udvikle app - skriv i feedback hvor I sidder henne, så kan jeg registrere fravær herudfra
-
Præsentationsopgave om udvikling af app i AppLab 3g if m grupper.docx
-
Du skal læse følgende links til modulet - brugervenlighed er meget relevant
-
Grupper til test.docx
-
Præsentere apps for de andre grupper - lad de andre teste ved at I deler jeres apps og hav en opgave klar, som der skal løses/testes, så I får ordentlig feedback
-
Lave powerpoint med teori m.m. og app's, så færdige, som I kan nå - husk skitser til det som mangler.
-
Fremlæggelser af jeres app-produkter og arbejdsprocesser
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Programmering med javascript i AppLab
Programmering med javascript sker i forhold til en opgave med en pizza App, som skal forfines i design og indhold ved at tilføje koder, der styrer udskrifter.
sekvens, funktion, løkker (for og while), betingelser (if then ... else)
addition (kan benyttes til tal, men også tekster kan adderes (forlænges))
variabler (tal, strenge, lister, ...)
platformen: AppLab benyttes (code.org)
Eksempler anvendt i forløbet:
https://studio.code.org/projects/applab/j-Dq_x6xwGl_8DLVnhdtf2DykJblgA0FB270Dmn8zog (PizzaApp 0)
https://studio.code.org/projects/applab/lTEYUVpMexJENtWNryZrrrWc04VLphfEr4CsuZi9WGU (PizzaApp 0a)
https://studio.code.org/projects/applab/GoWVPGsDbLhOsLMcsoJu2uTnAmfirEIjeXmbZldjsIM (PizzaApp 1)
Eksemplerne er i word-dokumentet "kapitel 1 pizza app med to sider"
i-bogen:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231 (programmering, modellering mm i kapitel 8)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=284 (modellering og programmering)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=285 (guide til AppLab) VIGTIGE eksempler forklares
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=286 (videoklipserie til brug af AppLab)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hjemmesider
Forløbet med hjemmesider blev startet med i-bogen "koder til web", hvor jeg introducerede de første afsnit i bogen om struktur, CERN's første hjemmeside, starten på internettet:
https://koder.systime.dk/?id=122 og https://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html
Holdet har ikke adgang til i-bogsmaterialer (udover til informatik for alle) - derfor er links eller mindre dele kopieret fra "koder til web" og lagt i oneNote.
I har arbejdet med afsnittet i "koder til web", som omhandler HTML, hvor I har arbejdet med øvelserne i afsnittet:
https://koder.systime.dk/?id=129 (det er en lang "side" med bla web-kokken, pandekageopskrift, kogebog med sidehenvisninger, links, tabeller, billeder, ordnede og uordnede lister, HTML tags.)
CSS har været brugt primært fra w3schools.com - bla om farver, baggrund, padding, margin, css kan kodes på tre måder.
Øvelserne skulle udføres med ATOM og køres i din browser.
Herudover: https://www.w3schools.com/html/ til opslag og inspiration ved "how to".
Herefter har vi arbejdet med kapitel 4 om web-sider i i-bogen informatik for alle.
Forløbet med afsluttet med at konstruere en hjemmeside med kodning i ATOM (vælge mellem: logbog, fritidsaktivitet eller web-shop)
Kapitel 4 i informatik for alle (i-bog), https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1043 Modul 1:
bla webgenrer gennemgås og internettet
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=266 (de første computere)
videoer om internettet, ip-adresser og http, html:
https://youtu.be/Dxcc6ycZ73M?si=14ZnYLsN6-7x4eIC (internettet)
https://youtu.be/5o8CwafCxnU (ip adresser og DNS spoofing)
https://youtu.be/kBXQZMmiA4s (HTTP og HTML)
https://youtu.be/ZhEf7e4kopM (internet udveksler 0'er og 1'er, bits)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1044 Modul 2:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229 (interaktionsdesign og layout)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=274 (farver og kontrast)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=275 (skrifttyper)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=276 (balance og det gyldne snit)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=272 (gestalter)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=273 (AIDAs)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=271 (symboler, standardelementer og konnotation)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1045 Modul 3:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=233 (internettet)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=287 (klient server model)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=288 (IT-sikkerhed)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=289 (privacy og GDPR)
Dette er kopieret til uddelt kopier samt i OneNote: https://informatik.systime.dk/?id=1140 samt https://informatik.systime.dk/?id=528 om it-sikkerhed og siderne derefter (personlige data bla CPR, it-sikkerhed, CIA-modellen, privacy, brugere og hackere, kodeord, adgangskontrol, kommunikation over internettet, kryptografi (Cæsar-kryptering))
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=291 (rettigheder)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1046 Modul 4:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c275 (den iterative metode)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=243 (3-lags modellen)
videointerview med Sofie Spies: https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c940
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1047 Modul 5:
omhandler bla strukturdiagram og rutediagram, Gantt kort har vi ikke gjort noget ud af.
Modul 6-7 har vi ikke brugt, men kodet i ATOM og benyttet følgende til opslag:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=290 (guide til HTML og CSS)
desuden har I lavet favicon via
https://www.w3schools.com/html/html_favicon.asp
og fra hjemmesiden: https://www.favicon.cc/
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/? eller direkte: id=163#c680https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSetWM2_OFXk3sdrLVKGQrc2dic-_VUMk5f7lyYgS5ssh4-p6A/viewform (test din viden)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1049 (tjek om du har lært de grundlæggende funktioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775563305",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775563305",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775563305"
}