Holdet 2024 Ng/3g-1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Marie Præstholm, Rune Garbers
Hold 2024 Ng/3g-1 (3g Ng/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landskabsdannelse og geologisk udvikling i DK
Titel 2 Befolkningsudvikling og fødevareproduktion
Titel 3 Klima og klimaforandringer
Titel 4 Bæredygtige byer
Titel 5 Regnskoven

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landskabsdannelse og geologisk udvikling i DK

Danmarks geologiske udvikling fra Trias til tertiær. Hvilke geologiske aflejringer kan vi finde i Danmarks undergrund? Hvordan har klimaet været i de forskellige perioder? Og hvilke pladetektoniske hændelser har påvirket udviklingen? Fokus på kridt-tertiær grænsen som optakt til ekskursionen.

Landskabsdannelse i Danmark i kvartær. Isfremstød under Weichsel. Istidens landskabsformer: smeltevandsslette, randmoræne, dødislandskab, bundmoræne, smeltevandstunneler, tunneldale og åse. Åens landskab. Landskabsændringer efter istiden, isostasi og eustasi.

Fremlæggelse med PowerPoint om forskellige landskabselementer.

Bøger:
Naturgeografi - jorden og mennesket; sider: 28-32 + 92-123 + 128-135
NaturgeografiGrundbogen B – Afsnit 8.7 + 9.4 + 9.5

Artikler/rapporter/statistikker:
Rapport om Bolund, inklusiv kort og fotos.
GeoViden 2010 nr. 2+3, materiale om Stevns Klint og Fakse Kalkbrud fra Naturstyrelsen og artiklen "Vi lever på kridt" fra Geologi Nyt.

TV og film
Viden om ”Da liv skabte land”
”Da Danmark stod op af havet” - https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000034407&cfuid=14

Ekskursion, Feltarbejde og øvelser:
Fremlæggelse med PowerPoint om forskellige landskabselementer.
Ekskursion til Bolund – Feltarbejde - rapport - inklusiv kort og fotos.
Ekskursion til Stevns Klint – Feltarbejde – rapport.
Øvelse om magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter. – Kategorisering, observation m.m.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Istidens landskabsformer 10-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Befolkningsudvikling og fødevareproduktion

Hvordan har verdens befolkningstal udviklet sig? Hvilke prognoser er der for fremtiden? Er udviklingen et problem?
Vigtige fokusområder er: Den demografiske transitionsmodel, Malthus, befolkningsstruktur, befolkningspolitik, migrationsstrømme.

Fødevareproduktion i Danmark og globalt set behandles med særlig fokus på: Landbrug i Syd - den grønne revolution, fordele og ulemper ved GMO, landeopdeling, Industrialiseringsstrategier, udviklingsproblemer og jordbundens betydning for landbrug.

Bøger:
NaturgeografiGrundbogen B – Afsnit 11.1 -11.3 + 11.5 + 11.7

Artikler/rapporter/statistikker:
” Verdens befolkning begynder snart at skrumpe, og det er både en god og en dårlig nyhed” 6. september 2024 Information.dk Ida Nyegård Espersen

Links
https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL?locations=1W
https://www.populationpyramid.net/
https://pdp.unfpa.org/?data_id=dataSource_2-0%3A4&page=Visualization-Overview
https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/
https://ourworldindata.org/grapher/food-emissions-production-supply-chain  
https://ourworldindata.org/grapher/land-use-per-kg-poore  
https://www.waterfootprint.org/resources/interactive-tools/product-gallery/  
https://taenk.dk/forbrugerliv/mad-og-indkoeb/maerker-du-skal-kende-naar-du-koeber-ind

Film
“DR-Explainer” - https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-vi-for-mange-mennesker-paa-jorden_353924
“"Kan en svinebonde leve af linser" – DR.dk
” Farmers on the Frontline” – BBC World
”Permakultur” - https://www.youtube.com/watch?v=JvsSRQpFZXk

Øvelser og Eksperimenter:
Bestemmelse af aktuelt vandindhold og sedimenttyper i jordprøver
Øvelse om fødevarer – eleverne forbrug
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave - Stevns og Faxe 11-10-2024
Befolkningsudvikling - skriveøvelse 22-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klima og klimaforandringer

Klimaændringer - naturlige eller menneskeskabte? Fænomener, processer og teorier der er gennemgået: Strålingsbalance, albedo, drivhuseffekt, kulstofkredsløbet, tilbagekoblingsprocesser, isborekerner og havbundskerner som klimaarkiv, Milankovich- og solpletteorien, Grønlandspumpen, klimaændringer i fortid, nutid og fremtid.

Bøger:
NaturgeografiGrundbogen B – Afsnit: 7.1 + 7.2 + 7.5 + 7.8 + 7.9 + 10.1 +
Geografihåndbogen s. 214-217.

Artikler/rapporter/statistikker:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/nyt-udkast-til-klimaaftale-vi-er-naermest-ikke-kommet-naermere-en-loesning-paa  
” What is COP29 and how will Trump’s election affect the climate talks?” - https://www.bbc.com/news/articles/c2k0zd2z53xo  
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/verdens-ledere-ankommer-til-klimatopmoedet
https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/cop28-guide-faa-svar-paa-dine-dumme-spoergsmaal-og-laer-et-lille-ord-med-stor-betydning/
“Metan - drivhusgassen der er farligere end CO2” - https://illvid.dk/klima/klimaforandringer/metan-hvad-er-metan
”Om Iltisotoper” Geoviden – Nr 2 – 2024 – side 11”


Film og podcast:
”Ubeskriveligt” - https://www.dr.dk/lyd/p1/ubegribeligt/ubegribeligt-2024/ubegribeligt-klimaforandringer-11162405127
”DR Explainer” https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvornaar-er-det-for-sent-at-redde-klimaet_271993
“Det fremtidige klima – del 1” https://www.youtube.com/watch?v=4NIyBTQXdro
”Det fremtidige klima – del 2” https://www.youtube.com/watch?v=pEm5444pkhc
”Undervisningslokalet – Kulstofkredsløbet” - https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0
”Jorden kalder” - https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-isens-afsmeltning-den-perfekte-katastrofe_475212
”Det nordlige ishav” - https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011002222000
”Undervisningslokalet – Grønlandspumpen” - https://www.youtube.com/watch?v=cTyg7fbaWvQ

Øvelser og Eksperimenter
Øvelse om dugpunkt
Diverse eksperimenter om havstrømme og grønlandspumpen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om Jordbund og vandindhold 01-12-2024
Test - klimaforandringer 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bæredygtige byer

Bæredygtige byer er en nødvendighed for fremtiden. Størstedelen af verdens befolkning bor i byer – de fleste i storbyer. I dette forløb er fokus på, hvad der skal til for at gøre byer bæredygtige i fremtiden. Der vil blive sat fokus på de udfordringer, som byer står over for på lokal, nationalt, regionalt og globalt plan.
I forløbet vil der blive anvendt naturgeografiske elementer fra tidligere gennemgåede forløb omkring befolkningsudvikling og klimaforandringer.
Bøger
Geodetektiven: side: 81-105

Artikler/rapporter/statistikker:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-vi-staar-over-for-en-global-sand-krise
https://borsen.dk/nyheder/baeredygtig/mangel-paa-sand-gor-genanvendelse-nodvendig  

Links
https://www.polestar.com/dk/news/this-special-city-has-topped-the-world-s-most-sustainable-destination-list-7-times/
https://kamp.klimatilpasning.dk/  
GoogleEarth
https://www.klimatilpasning.dk/cases-overview/?f=18050
https://www.kk.dk/politik/politikker-og-indsatser/klima-og-miljoe/klimatilpasning

Film og podcast:
Diverse film om bæredygtig vækst fra NOAH - https://www.youtube.com/watch?v=QdKnmgto_Ko
“Is Copenhagen the World's Most Sustainable City?”
“Sustainable City Planning in Copenhagen, Denmark”
“What Is the Most Sustainable City in the World?”

Ekskursioner, Øvelser og Eksperimenter
Ekskursion til København – Naturhistorisk museum og bæredygtig rundtur med Københavns Universitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Regnskoven

Hvad er en regnskov? Næringsstofcyklus, nedbørsmønstre og regnskovens betydning for klimaet. Hvorfor forsvinder regnskoven? Fokus på landbrug, kvægdrift, minedrift, fattigdom og tømmerhugst. Hvilke konsekvenser har fældning af regnskoven? Kan man udnytte regnskoven bæredygtigt? Der har især været fokus på Amazonas og den brasilianske regerings politik på området. Derudover er i-landenes ansvar blevet inddraget.

Forløbet blev afsluttet med en aflevering, der i materialemængde minder om et eksamenssæt til mundtlig eksamen.

Bøger:
Naturgeografi – vores verden, s. 98-117.
NaturgeografiGrundbogen B – Afsnit: 10.7
Geografihåndbogen s. 279-283

Artikler og figurer m.m.
Figurer om økosystemer fra Geografihåndbogen.
Satellitbilleder, http://en.wikipedia.org/wiki/Deforestation_of_the_Amazon_Rainforest

Links
https://www.youtube.com/watch?v=wwRiGwaoi1w   
http://www.youtube.com/watch?v=OS2VrgRFCzc  
https://www.dinregnskov.dk/test-dig-selv
https://www.verdensskove.org/lokale-indsatser/honduras/  
https://globalis.dk/lande/honduras

Film:
Diverse film om regnskoven fra http://www.regnskov.info/page139/page171/page54/
Film om Albedo - - https://www.youtube.com/watch?v=IfZRPmYCnEQ&pbjreload=101
” Vores jord - kurs mod nye eventyr” - https://play.tv2.dk/afspil/d281fae9-9635-4916-bb9e-714500f8ff1d
” Vores jord - kurs mod nye eventyr: Sambafolk og guldgravere”
”Undervisningslokalet” - Økosystem, habitat, abiotiske og biotiske faktorer



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NG opgave - Bæredygtige byer 02-04-2025
NG - 6 - Regnskoven 09-05-2025
NG 7 - Eksamensopgave 14-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer