Titel
2
|
Floorball, konditionstræning & anaerob træning
Eleverne skal kunne den grundlæggende fysiologi og træningslære i forhold til aerobt og anaerobt arbejde og træning
TEORI:
Aerob energiomsætning, herunder:
Lunger, lungeventilation, ventilatorisk koefficient og åndedrætsregulering
Blod, hæmoglobin, hæmatokritværdi, epo og bloddoping
Hjerte og kredsløb, herunder puls, max. puls, slagvolumen og minutvolumen
Definitioner af max. iltoptagelse, kondital og udholdenhed
Træning af max. iltoptagelse, hvordan effektiv træning samt de fysiologiske effekter heraf? Herunder også 10-20-30 intervaller
Vurdering af kondital. Hvad er et lavt, middel og godt kondital?
Træning af udholdenhed. Hvordan? Herunder respiratorisk koefficient, glykogenlageret og de fysiologiske effekter heraf.
Anaerob tærskel og indikator for udholdenhed
Anaerob energiomsætning, herunder:
KP-spaltning og glykolyse
Kombinationen af aerobt arbejde, herunder
Energiomsætning under og efter moderat arbejde
Arbejde med maksimal intensitet i 2-7 min
Anaerob energiomsætning under langvarigt arbejde
Anaerob træning, herunder
Anaerob effekt og træningsmetoder
Anaerob kapacitet og træningsmetoder
Fysiologiske virkninger af anaerob træning
KERNESTOF: Fysiologi og træningslære
Aerobt arbejde, s. 67-90. I: Troels Wolf & Jørn Hansen (2009): B-for bedre idræt. Gyldendal.
Anaerobt arbejde, s. 91-104 I: Troels Wolf og Jørn Hansen (2009): B-for bedre idræt. Gyldendal
Konditionstræning effekter+ dødelighed. I: C-det er-idræt s. 39 + 83-84 (pdf kopimateriale)
Diverse små videoer om fysiologi
Eleverne skal kunne den grundlæggende fysiologi og træningslære i forhold til anaerobt arbejde og træning.
PRAKTISK DEL:
Floorball. Idrætsfaglige mål - Hvad skal eleverne kunne? Hvad indgår i evalueringen.
Tekniske færdigheder (fokus på)
1. God allround stavhåndtering, bred 2-håndsfatning (greb) og et lavt tyngdepunkt under aflevering, modtagning og skud
2. Aflevering (træk) /modtagning (dæmpning), både for- og baghånd, også med løft på bolden.
3. Dribling med forside/bagside, kontrol mellem kegler, 360 g rotation (begge veje), baglæns løb og i moderat og højt tempo
4. Kunne holde på og dække bolden godt med kroppen
5. Skudformer, træk (løftes fra jorden)-”snap”(vip i nettaget)- slag (lavt tyngdepunkt, kontrol, staven kun til hofte, kraft-acceleration)- skud. Præcision-effektivitet.
Taktiske færdigheder (fokus på)
6. Spilforståelse og taktik. Indgå i kampsituationer, relationelle færdigheder, lægge aflevering, modtage og spille den videre. Gøre sig spilbar, skabe frie rum, væk fra markering, skabe åbninger i spillet. Mand til mand, afdribling og finter. Effektivitet i samspil, angreb/forsvar og scoringer.
7. Fysisk kapacitet
- Kondition, hurtighed, tempo- & retningsskift samt balance
8. Motivation & spilleglæde
EVALUERING: Praktisk / teoretisk deltagelse, aktivitet og performance i timerne.
Under den praktiske del er der anvendt en del små tekster og videoklip, hvilket bidrager til det læste stof.
OMFANG: 57 ns.
|