Holdet 2024 Re/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Sara Elise Dahl
Hold 2024 Re/2h3g (2h3g Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 #1 Introduktion til religion B
Titel 2 #2 Islam (+ værk: Al-Bukhari)
Titel 3 #3 Inuitisk religion
Titel 4 #4 Jehovas Vidner
Titel 5 #5 Mormonkirken
Titel 6 #6 Feltarbejdsmetode og senmoderne religiøsitet
Titel 7 #8 Buddhisme
Titel 8 #9 Feltarbejde, projektrapport og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 #1 Introduktion til religion B

Forløbsbeskrivelse
Vi har arbejdet med forskellige religionsvidenskabelige teorier om hvorfor mennesker er/bliver religiøse. Her har vi især arbejdet med fire religionssociologiske teorier, men også stiftet bekendtskab med kognitiv religionsvidenskab, religionsfænomenologi og konversionsteori.

Vi har arbejdet med følgende teorier og begreber:
- Teori om søgen efter mening og tilknytning
- Socialisationsteori (herunder flere socialisationssfærer)
- Rational choice-teori
- Deprivationsteori (herunder forskellige former for deprivation)
- Kognitionsteorier: Pascal Boyer, Michael A. Persinger og Uffe Schjødt
- Religionfænomenologi (kort overblik)
- Konversionsteori v. Lewis R. Rambo


Faglige mål:
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formål:
Jeg kan karakterisere følgende fire religionssociologiske teorier:
Socialisationsteorien
Deprivationsteorien
Rational choice-teorien
Teorien om søgen efter mening og tilknytning

Jeg kan anvende teorierne på tekster og vurdere fordele og ulemper ved at bruge dem.

Jeg kan karakterisere of forholde mig kritisk til følgende tre kognitive teorier:
Pascal Boyer
Michael A. Persinger
Uffe Schjødt


Jeg kan forklare hvad religionsfænomenologi er.
Jeg kan lave religionsfænomenologisk analyse af helligtekster.

Jeg kan redegøre for Lewis R. Rambos konversionsteori.
Jeg kan vurdere fordele og ulemper ved brug af teorien.

Kernestof:
- Religionssociologiske teorier, fra: I. Furseth & P. Repstad: "Religionssociologi. En Introduktion" (oversat af Ole Thornye), Hans Reitzels Forlag (2007), s. 187-203 (uddrag, henvisninger fjernet fra teksten).
- "Kognitiv religionsvidenskab", i: Lykke-Kjeldsen, C., Pedersen, B.J., Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2024). Begreber. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=129.
- "Religionsfænomenologi", i: Lykke-Kjeldsen, C. ,Pedersen, B.J. ,Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2024). Religionsfagets metoder. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=167.
- "Konversion", i: Lykke-Kjeldsen, C. ,Pedersen, B.J. ,Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2024). Begreber. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=129.

Videoer:
- "Justin Bieber on Religion", Zach Sang Show, 8. oktober 2015, fra: https://youtu.be/GZQGZOmFU5U (set d. 29/7-24).
- "Som 17-årig valgte Sine at konvertere til islam", P3 x DRTV, 14. september 2020, fra: https://www.youtube.com/watch?v=oEd0adxTrW8 (set d. 29/7-24)."
- Andrew Tate Explains Why He Converted To Islam", Zuby, 23. november 2022, fra: https://www.youtube.com/watch?v=FT8tiMK3aRE (set d. 29/7-24).
- Studie af tungetale på Penn University, fra: https://www.youtube.com/watch?v=nngGI8rx6xg (set d. 16/8-24).

Sideomfang: ca. 25
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 #2 Islam (+ værk: Al-Bukhari)

Vores islam-forløb har også indeholdt vores værklæsning, som har været uddrag fra Hadith Al-Bukhari. Vi har arbejdet med værklæsning ud fra forskellige temaer. Som en del af forløbet har vi arbejdet med teori om rent og urent.

Materiale
Faglige mål:
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
- analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst

Formål:
Jeg kan redegøre for hadith-genren, idet jeg bruger begreberne:
- Isnad
- Sunna
- Troværdighed / autencitet
- Jeg kan analysere en hadith og trække de centrale pointer ud af teksten.
Jeg kan redegøre for den rituelle afvaskning (wudu) i islam.
Jeg kan anvende Douglas' teori til at forklare renhedsreglerne i islam.
Jeg kan analyse en hadith, med fokus på hvad den siger om:
- Teologi (gudssyn)
- Kosmologi (verdenssyn)
- Antropologi (menneskesyn)
- Dommedag
- Frelse (eskatologi) i islam
- Jeg kan forklare, hvilken rolle fasten spiller i islam.
Jeg kan anvende både indefra- og udefra-synsvinkler når jeg analyserer religiøse tekster.
Jeg kan redegøre for baggrunden for et billedforbud i islam.
Jeg kan analyse en hadith, med brug af fagbegreber og religiøse begreber.
Jeg kan redegøre for de forskellige former for jihad i islam.
Jeg kan analysere en religiøs tekst idet jeg bruger en analysemodel.
Jeg kan analyse en hadith, idet jeg bruger både fagbegreber og religiøse begreber.
Jeg kan analyse en hadith, idet jeg bruger både fagbegreber og religiøse begreber.

Kernestof:
Hadith:
Værklæsning: Al-Bukhari: Hadith-samling, Uddrag ved Esben Andreasen, oversat af Ellen Wulff, Systime (2007). Uddrag fra iBog: https://rh.systime.dk/?id=158, i uddrag.
Hadith: Uddrag af Muhammeds afskedsprædiken (fra islamstudie.dk).
Al-Muslim 37,81, fra Bendt Alster m.fl.: Gads religionshistoriske tekster, Gads Forlag (2002), [1984], s. 418.

Koranen:
Sura 4, vers 3 og sura 6, v. 75-79, (ovs. af Ellen Wulff), Forlaget Vandkunsten (2006).
Sura 8,39 og sura 9,5, fra: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161#c562.

Om jihad, fra https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161#c562, i uddrag.
Aminah Tønnsen: Om Koranen og hadith, fra: http://islamstudie.dk/?page_id=568, set d. 17/9-2024 (i uddrag).

Supplerende stof:
Gads leksikon: Billedforbud (opslag), fra: https://www.religion.dk/leksikon/billedforbud.
"Rent og urent", i: Lykke-Kjeldsen, C. ,Pedersen, B.J. ,Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2024). Begreber. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=129.
Video: "Hvad er… rent og urent", fra: https://youtu.be/IPXVn-CRfH8?si=qPBWMTLDohwZT6c3.

Videoer:
"How to perform Tayammum, fra: https://www.youtube.com/watch?v=8frJLplYkc4&t=208s (set d. 30/8-24).

Billeder:
Shia-islam billeder af Muhammed.

Sideomfang ca. 50
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 #3 Inuitisk religion

Vi har arbejdet med inuitisk religion, hvor vi har arbejdet med myter, ritualer og angakkogens rolle. Vores moderne perspektiv på religion har været unge grønlændere og hvordan de forholder sig til deres kulturarv. Vi har desuden haft et mini-projektforløb med fremlæggelser, hvor eleverne selv valgte at zoome ind på et emne indenfor inuitisk religion, som de præsenterede for holdet.

Faglige mål:
• redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion og et veldefineret religionsfagligt emne
• disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode

Formål:
        - Jeg kan redegøre for verdens- og menneskeopfattelsen i inuitisk religion:
                ○ Inua
                ○ Tarneq
                ○ Ateq tarninga
                ○ Uumasup tarninga
                ○ Sila
                ○ Angakkoq
        - Jeg kan anvende det religionsfænomenologiske begreb animisme samtidig med at jeg forholder mig kritisk til brugen af det.
        - Jeg kan forklare forskellen på skabelsesmyter og oprindelsesmyter.
        - Jeg kan bruge myteteori, når jeg analyserer en myte.
        - Jeg kan bruge myteteori, når jeg analyserer en myte.
        - Jeg kan bruge myteteori, når jeg analyserer en myte.
        - Jeg kan forklare den rolle som Havets Moder og Månemanden havde i inuitisk religion.
        - Jeg kan analysere et inuitisk ritual, hvor jeg bruger ritualteori/metode og min baggrundsviden om inuitisk religion.
        - Jeg kan forklare angakkoqens rolle og funktion.
        - Jeg kan redegøre for hvordan og hvorfor inuitterne anvendte magi.
        - Jeg kan forklare hvordan kulturmødet forløb mellem inuitterne og de kristne missionærer.
        - Jeg kan redegøre for hvordan de unge grønlændere forholder sig forskelligt til deres inuitiske kulturarv.
        - Jeg kan fordybe mig i et emne.
        - Jeg kan trække de centrale pointer ud af mit materiale.
        - Jeg kan fremlægge et emnes centrale pointer.

Kernestof:
- "Myte fra Nordgrønland 1903/1904", fra: Bjørn, Anders, Sila, Pantheon 1996, side 33, i: Motzfeldt, a. D. T. (2024). Religion: Teori – fænomenologi – metode. Systime. https://religionb.systime.dk/?id=148#c338.
- "Solen og Månen", fra Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: ”Eskimoerne – en tekstcollage om religion og eksistens”. Gyldendal 1975, s. 125, i: Suzanne Gudbjerg-Hansen m.fl.: ”Flere sider af KS. Grønland.”, fra:  https://ks-groenland.praxis.dk/143.
- "Havets moder", fra: Knud Rasmussen om Havets Moder (1920’erne). Her gengivet fra: Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: ”Eskimoerne – en tekstcollage om religion og eksistens”. Gyldendal 1975, s. 88-89, i: https://ks-groenland.praxis.dk/143.
- "Bjørnefangst", fra: Signe Rink: Kajakmænd - Fortællinger af grønlandske Sælhundefangere. Milo, 1896. s. 95-101, i: https://groenland.systime.dk/?id=267.
- "K. Rasmussen: Igjugarjuk", nedskrevet af den danske polarforsker Knud Rasmussen i 1920’erne. Her hentet fra: Brandstrup, Lasse m.fl. (red.): Eskimoerne – en tekstcollage om Religion og Eksistens, Gyldendal, 1975, s. 110-111.
- "K. Rasmussen: Kinalik", nedskrevet af den danske polarforsker Knud Rasmussen i 1920’erne. Her hentet fra: Brandstrup, Lasse m.fl. (red.): Eskimoerne – en tekstcollage om Religion og Eksistens, Gyldendal, 1975, s. 111-112.
- "Tema: Fra åndetro til kristendom", fra: https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl/?id=225&loopRedirect=1.
- P. Kragh: Angakoq’ens bedrageri. Nedskrevet af den danske missionær Peter Kragh i 1874. Her hentet fra: Brandstrup, Lasse m.fl. (red.): Eskimoerne – en tekstcollage om Religion og Eksistens, Gyldendal, 1975, s. 148-149.
- F.C.P. Rüttel: Vejen til månen. Nedskrevet af den danske missionær Frederik Carl Peter Rüttel i 1917. Her hentet fra: Brandstrup, Lasse m.fl. (red.): Eskimoerne – en tekstcollage om Religion og Eksistens, Gyldendal, 1975, s. 94-95.

Supplerende stof:
- Augustesen, R., & Hansen, K. (2024). Grønland – Historie, samfund, religion. Systime. https://groenland.systime.dk (i uddrag).
- Engelbrechtsen, M. R. J. &. K. N. (2024). Silamiut – Grønlands forhistorie. IKIIN. https://silamiut.iatuagaq.iserasuaat.gl (i uddrag).
- "Skabelsesmyter - oprindelsesmyter", fra: Motzfeldt, a. D. T. (2024). Religion: Teori – fænomenologi – metode. Systime. https://religionb.systime.dk/?id=148.

Videoer:
- "5 Mythical Creatures from Greenland: Mother of the Sea, Tupilak, Qivittoq and more", fra VisitGreenland, fra: https://youtu.be/qc7Cy9NxHmg?feature=shared.
- "Min bedste vens historier: Havets Moder", DR Ramasjang , s1:E2, 24 dec. 2018: https://www.dr.dk/drtv/episode/min-bedste-vens-historier_-havets-moder_63738?fbclid=IwY2xjawFigrpleHRuA2FlbQIxMAABHZ5LcGUL5Z96yUwO7-_SPzDt4B87uSOm617-ZVW3wyishx_tpzES523l1Q_aem_fEvcNdgZY42Y_uKnKKegTw
- Tarrak - Tupilak (Official Music Video) 25. apr. 2017, fra: https://www.youtube.com/watch?v=sd-JcV0_NAA (set d. 17/10-24).
- "De unge grønlændere: Naturen", SÆSON 1 EPISODE 4 | 28M, fra: https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-groenlaendere_-naturen_51175.

Sideomfang ca. 50
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 #4 Jehovas Vidner

Kristendom del 1.
I dette forløb har vi haft fokus på centrale forestillinger, Jehovas Vidner som minoritet, konversion (frafald) indenfor JV samt deres dommedagsforestillinger. I forlængelse af forløbet har vi været på feltarbejde på Jehovas Vidners Betel i Holbæk.


Faglige mål:
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Formål:
        - Jeg kan redegøre for forskellen på majoritet og minoritet i et samfund, idet jeg kan anvende begreberne:
                ○ Diskrimination
                ○ Fordomme
        - Jeg kan redegøre for, hvorfor Jehovas Vidner fravælger forskellige majoritetstraditioner og hvilke religiøse argumenter de bruger.
        - Jeg kan redegøre for de centrale religiøse forestillinger i Jehovas Vidner, men især deres syn på Jesus.
        - Jeg kan argumentere for/imod at kalde Jehovas Vidner kristne, idet jeg bruger min faglige viden som belæg.
        - Jeg kan anvende både en udefra- og en indefra synsvinkel, når jeg arbejder med religioner og religiøse mennesker.
        - Jeg kan forklare og anvende religiøse begreber, såsom:
                ○ Løsesum / løskøbelsen
        - Jeg kan anvende vores analysemodel på en religiøs tekst.
        - Jeg kan analysere Jehovas Vidners dåbsritual ved brug af overgangsritualmodellen.
        - Jeg kan anvende viden fra undervisningen samt religiøse begreber til analysen.
        - Jeg kan redegøre for dommedagsforestillingerne (eskatologien) hos Jehovas Vidner, idet jeg kommer ind på:
                ○ Jesus' rolle
                ○ Tusindårsriget
        - Jeg kan anvende teorien om kognitiv dissonans til at forklare, hvorfor fejlede dommedagsforudsigelser ikke nødvendigvis betyder, at de troende holder op med at tro.
        - Jeg kan redegøre for kendetegn ved frafaldne konvertitter og den måde de fortæller om deres fortid inde i religionen.
        - Jeg kan anvende Rambos konversionsmodel på en selvvalgt tekst.

Kernestof:
- "Hvorfor fejrer Jehovas Vidner ikke jul?", fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/hvorfor-ikke-fejre-jul/ (set d. 21/11-22).
- "Hvorfor fejrer Jehovas Vidner ikke fødselsdag?", fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/f%C3%B8dselsdage/ (set d. 21/11-22).
- "Hvorfor forbliver Jehovas Vidner politisk neutrale?" fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/politisk-neutrale/ (set d. 21/11-22).
- "Hvorfor går Jehovas Vidner ikke i krig?" fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/hvorfor-g%C3%A5r-i-ikke-i-krig/ (set d. 21/11-22).
- "Hvorfor afviser Jehovas Vidner blodtransfusion?" fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/jehovas-vidner-hvorfor-ingen-blodtransfusion/ (set d. 21/11-22).
- "Hvordan ser Jehovas Vidner på uddannelse?", fra: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/jv-uddannelse-skole/#link1 (set d. 21/11-22).
- ”Hvem er Jesus Kristus?”, fra: https://www.jw.org/da/publikationer/b%C3%B8ger/gode-nyheder-fra-gud/hvem-er-jesus-kristus/ (set d.22/11-22).
- "Hvorfor døde Jesus?", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/hvorfor-d%C3%B8de-jesus/, (i uddrag) (set d. 29/11-22).
- Hvad vil Guds rige udrette? Vagttårnet nr 2, 2020 (eksamensøvelse)
- "Hvad er dåb?", fra https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/hvad-er-d%C3%A5b/ (set d. 30/11-22).
- "Vi underlægger os Jehova ved vor indvielse", Vagttårnet 1, 1985, s. 29, i uddrag.
- Jehovas Vidner: Ny Verden-Oversættelsen (2017-udgaven), Åbenbaringen (i uddrag), fra: https://www.jw.org/da/bibliotek/bibelen/nwt/b%C3%B8ger/%C3%A5benbaringen/ (set d. 5/12-22).
- "Skal vi frygte verdens ende?", Vagttårnet 1. januar 2013, s. 8 (i uddrag), fra: https://www.jw.org/da/publikationer/blade/wp20130101/skal-vi-frygte-verdens-ende/ (set d. 5/12-22).

Supplerende stof:
- "Jehovas Vidner", fra Annika Hvithamar: "Danske verdensreligioner. Islam", Gyldendal (2007), s. 213-252 ( i uddrag, uden brugt af tekstbokse og billeder).
- Udsendelse: "Indefra med Anders Agger - Jehovas Vidner", sendt på DR2 den 1/5-2013 (39 min), set på: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031305012000 (d. 25/11-22).
- "Kognitiv dissonans", i Mikael Rothstein: "Gud er (stadig) blå", (2001), s. 78-79.
- Støtteforeningen for tidligere Jehovas Vidner: https://www.xjv.dk/ (set d. 1/1-2023).

Videoer:
- Video: "Lektion 4: Hvorfor fejrer vi ikke fødselsdag?", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/hvorfor-fejrer-vi-ikke-f%C3%B8dselsdag/ (set d. 23/11-22).
- "Lektion 8: Hold pænt og rent", fra https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/hold-p%C3%A6nt-og-rent/ (set d. 25/11-22).
- "Lektion 9: Jehova … har skabt alle ting", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/jehova-skabt-alle-ting/ (set d. 18/11-2022).
- "Lektion 26: Løskøbelsen", fra https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/jesus-l%C3%B8sk%C3%B8belsen/ (set d. 29/11-22).
- Video: "Hvorfor døde Jesus?", fra: https://www.jw.org/da/bibliotek/film/Gode-nyheder-fra-Gud-Filmserie/film-hvorfor-d%C3%B8de-jesus/ (set d. 29/11-22).
- Video: "Hvornår kan man blive døbt?", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/Hvorn%C3%A5r-kan-man-blive-d%C3%B8bt/
- "Lektion 27: Se dig selv i Paradiset", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/se-dig-selv-i-paradiset/ (set d. 5/12-22).
- "Lektion 2: Adlyd Jehova", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/adlyd-jehova/ (set d. 9/1-23).
- "Lektion 22: Én mand og én kvinde", fra: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/b%C3%B8rn/bliv-jehovas-ven/film/en-mand-en-kvinde-%C3%A6gteskab/ (set d. 22/11-24).
- "Emma bryder med Jehovas Vidner", Regional - TV 2 / Østjylland, 2021, ca. 11 min, fra: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=482108102028


Billeder:
- Billede: "De fire ryttere", fra artiklen "De fire ryttere - hvem er de?", Vågttårnet, nr. 3 2017.

Perspektiverende stof:

Sideomfang ca. 50
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #5 Mormonkirken

Kristendom del 2
I vores anden del af kristendomforløbet har vi arbejdet med Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Her har vi især fokuseret på, hvordan bevægelsen blev til, missionering samt afdøde-dåben. I slutningen af forløbet havde vi besøg af tre mormoner til en snak om, hvordan de fortolker og udlever deres religion i et senmoderne samfund.


Faglige mål:
- redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Formål:
- Jeg kan redegøre for fortællingerne om grundlæggeren Joseph Smith.
- Jeg kan forklare de centrale trosforestillinger i mormonkirken.
- Jeg kan perspektivere til vores forløb om Jehovas Vidner.
- Jeg kan forklare de religiøse forestillinger der ligger til grund for den stedfortrædende dåb.
- Jeg kan problematisere det etiske aspekt ved at døbe afdøde.
- Jeg kan forklare, hvorfor unge mormoner missionerer.
- Jeg kan analysere en frafaldsberetning/konversionsberetning ved brug af Lewis Rambos model.
- Jeg kan redegøre for forskellige holdninger til flerkoneri iblandt mormonerne.
- Jeg kan redegøre for teologi, kosmologi og antropologi indenfor Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.
- Jeg kan redegøre for hvem Mormon og Moroni er.
- Jeg kan analysere uddrag fra Mormons Bog med fokus på hvordan teksten legitimerer sig selv.

Kernestof:
- "Maria Brock om hvorfor mormoner døber de døde", "Tro om" Podcast, d. 03.11.21 Kl. 20:00, fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/maria-brock-om-hvorfor-mormoner-doeber-de-doede, 27 min.
- Statistik fra PEW: Religious Landscape Study (2014), fra: https://www.pewresearch.org/religious-landscape-study/database/state/utah/ og https://www.pewresearch.org/religious-landscape-study/database/.
- "Hvorfor er vi her på jorden, og hvad sker der, når vi dør", fra: https://www.churchofjesuschrist.org/welcome/god-plan-happiness?lang=dan (set d. 2/1-25).
- "Indledning", "Nefis Første Bog, kap. 18" i uddrag og "Tredje Nefi, kap. 11" i uddrag, fra: "Mormons Bog. Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus", Udgivet af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 2019, version: 5/21, Salt Lake City, Utah, USA, fra: https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/bofm?lang=dan.
- "Efterklang i mormonkirken" uddrag om mormonkirken, ca. 20 min, fra: P1, K-Live. Kulturen: Lyden af mormonkirken og Balletskolen dropper klassetrin, 3. okt 2024, fra: https://www.dr.dk/lyd/p1/k-live/k-live-2024/kulturen-lyden-af-mormonkirken-og-balletskolen-dropper-klassetrin-11032401404.
- "Musiker forlod kontroversiel kirke: 'Det var nødvendigt for mig for at kunne hænge sammen'", DR.dk, af Teis Jeppe Gørtz, 9. okt 2024, fra: https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/musiker-forlod-kontroversiel-kirke-det-var-noedvendigt-mig-kunne-haenge-sammen (set d. 14/12-24).
- "Tempelpræsident efter kritik: Derfor døber vi døde", Kirke & Tro, Kristeligt Dagblad, d- 20.10.21, fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/tempelpraesident-efter-kritik-derfor-doeber-vi-doede.

Supplerende stof:
- "Hvem er mormonerne? Kristeligt Dagblad, Alternativ religion, 12.12.17: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-er-mormonerne.
- "Åndeligt overgreb? Dine forfædre kan være blevet døbt i mormonernes templer", Kirke & Tro, Kristeligt Dagblad, d. 12.10.21, fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-og-tro/aandeligt-overgreb-dine-forfaedre-kan-vaere-blevet-doebt-i-mormonernes-templer.
- "Må mormoner have sex før ægteskab? – Isaac er mormon på mission i Danmark", TV2 Østjylland, 8. oktober 2022, fra: https://youtube.com/watch?v=ekQY6-qoFjk.
- "Karismatisk ledelse", i: Lykke-Kjeldsen, C. ,Pedersen, B.J. ,Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2024). Begreber. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140.

Videoer:
- South Park: All About Mormons, S7, E12, ca. 22 min., fra: https://www.southparkstudios.nu/episodes/rl7pjr/south-park-all-about-mormons-season-7-ep-12.
- Dokumentarserie: Mit hemmelige liv i: "Mormonkirken", DRKultur, 2014, 30 min, fra: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321412022210.
- Dokumentarserie: "Manden med de tre koner", afsnit 2, DR2, 2017, 48 min. fra: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031705211955.

Sideomfang ca. 35
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 #6 Feltarbejdsmetode og senmoderne religiøsitet


Forløbsbeskrivelse
Vi havde et kort forløb om metode som forberedelse til det feltarbejde eleverne selv skal udføre efter SRP/SSO.

Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formål:
- Jeg kan redegøre for forskellige metoder indenfor feltarbejde.
- Jeg kan anvende en metode til at udføre eget feltarbejde.
- Jeg kan reflektere over fordele og ulemper ved den valgte metode og hvad jeg evt. ville gøre anderledes en anden gang.

Supplerende stof:
- "Observation", i: Motzfeldt, a.D.T. 2023. 3. Sociologisk metode. Religion: Teori –fænomenologi – metode Systime, 7. udg. https://religionb.systime.dk/?id=186.
- "Deltagerobservation", i: Motzfeldt, a.D.T. 2023. 3. Sociologisk metode. Religion: Teori – fænomenologi – metode Systime, 7. udgave, fra: https://religionb.systime.dk/?id=189.
- "Interview", i: Motzfeldt, a.D.T. 2023. 3. Sociologisk metode. Religion: Teori – fænomenologi – metode Systime, 7. udgave. https://religionb.systime.dk/?id=187 + p188.
- "Spørgeteknik", i: Motzfeldt, a.D.T. 2023. 3. Sociologisk metode. Religion: Teori – fænomenologi – metode Systime, 7. udgave. https://religionb.systime.dk/?id=188.

Videoer:
- Video: TFL Viral - Awareness Test (Moonwalking Bear), fra: https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s (set d. 13/1-25).

Sideomfang ca. 10
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 #8 Buddhisme

I vores forløb om buddhisme har vi arbejdet med centrale trosforestillinger og Buddhas vej til oplysning. Derefter har vi kort beskæftiget os med forskellige traditioner indenfor buddhisme: mahayanabuddhismen, vajrayanabuddhismen og buddhisme i Danmark. Som perspektivering har vi set the Matrix, hvor eleverne lavede en refleksionsopgave.

Faglige mål:
- udarbejde et mindre, religionsvidenskabeligt baseret projekt.

Formål:
- Jeg kan forklare forskellen på buddhisme i øst og i vest.
- Jeg kan forklare de centrale religiøse forestillinger i buddhismen omkring:
                ○ Samsara
                ○ Karma
                ○ Nirvana
                ○ An-atman
        - Jeg kan redegøre for de tre forskellige måder at praktiserer buddhisme på:
                - Nirvanisk
                - Karmisk
                - Apotropæisk
        - Jeg kan genfortælle Buddhalegenden og redegøre for de mytologiske træk i myten.
        - Jeg kan redegøre for de fire ædle sandheder og den otteledede vej.
        - Jeg kan forklare an-atman-begrebet idet jeg inddrager de 5 skandhaer.
        Formål med timen
- Jeg kan redegøre for de forskellige billeder og tanker bag det buddhistiske livshjul.
- Jeg kan forklare hvorfor menneskeverden er det bedste udgangspunkt for oplysning.

- Jeg kan forklare hvad der kendetegner mahayanabuddhismen, idet jeg inddrager begreberne:
                - Bodhisattva
                - Sunyata
                - Upaya
        - Jeg kan analysere en sutra og fremhæve vigtige passager, der siger noget om mahayanabuddhismens religiøse forestillinger.
        - Jeg kan forklare ideen bag Det Rene Land.
        - Jeg kan redegøre for centrale bodhisatvaa'er og hvilken rolle de har for lægbuddhister i mahayana-traditionen.
        - Jeg kan forklare hvad der kendetegner vajrayana-buddhismen.
        - Jeg kan diskutere de etiske dilemmaer forbundet med tulku-systemet.
        - Jeg kan redegøre for forskellige danskeres brug - og promovering - af buddhisme.
        - Jeg kan reflektere over hvordan buddhisme kommer til udtryk i det senmoderne samfund.

Kernestof:
"Citat 1. Om brahminer (nedskrevet 1. årh f.v.t.)", fra: Nielsen, A. (2025). 2. Buddhismens historie og forestillinger. I Buddhisme. Introduktion og tekster. Systime. https://buddhisme.systime.dk/?id=146.
De fire ædle sandheder (Benarestalen) fra Vinaya Pitaka (I, 10) og tilhører dermed de kanoniske skrifter, oversættelse: Chr. Lindtner, fra: https://religion.systime.dk/?id=c3859.
"Hjerte-sutraen", fra: Esben Andreasen: Buddhismen i Kina, (2006), s. 50-51.
"Citat 7. Shantideva: "Om en bodhisattvas livsform" (8. årh. e.v.t.), fra: Anders Nielsen: Buddhismen. Introduktion og tekster, Systime (2015), s. 40.
Lama Ole Nydahls hjemmeside: https://www.lama-ole-nydahl.org/work.html.
"Nydahls møde med lamaerne", fra: Ole Nydahl: Når jernfuglen flyver, Borgen (1983), s. 38-39.
"Marie Kronquist er buddhist…" Heartbeats, 14 sep. 2020, video (3:12 min.) + tekst fra: https://heartbeats.dk/video/minidoks-marie-kronquist-er-buddhist-hvis-vi-ikke-har-opmaerksomhed-paa-vores-indre-saa-kommer-vi-ikke-nogen-vegne/ (set d. 27/3-25).

Supplerende stof:
Pedersen, B.J. ,Madsen, L. ,Motzfeldt, D. ,Nielsen, A. ,Reimick, S. & Ryhave, T. (2025). 6. Buddhisme. I Grundbogen til Religion C. Systime. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=130 (i uddrag).
Opslag om Avalokiteshvara, Manjusri og Vajrapani fra lex.dk.
Se tigeren i øjnene", Politikens Forlag, fra: Politikens forlag: https://www.politikensforlag.dk/se-tigeren-i-oejnene/t-1/9788740071610 (set d. 27/3-25).

Videoer:
Dokumentarserie: Tro til salg, afsnit 4: Buddhisme, DR2, ca. 29 min.
"Buddhisternes Vesak", DR2, 2021, ca. 5 min.
"Buddhas veje. Samtaler med tibetanske buddhister", DR2, 2011, Spilletid: 50 min.
"Shaolin", TV2. Reality. Sæson 2, afsnit 1: Hvis vi dør, dør vi sammen. Spilletid: 43 min.
"Find roen i dig selv - Marie Kronquist" Lederne, fra: https://www.youtube.com/watch?v=tX9aP_jaETc&t=846s (set d. 27/3-35).

Perspektiverende stof:
Film: The Matrix (1999), spilletid: 2t og 16m).

Sideomfang ca. 70
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 #9 Feltarbejde, projektrapport og opsamling

Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer