Holdet 2024 Sa/2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Cecilia Kirk
Hold 2024 Sa/2h (2h Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Medier og identitet
Titel 2 Forløb 2: Dansk politik og demokrati
Titel 3 Forløb 3: EU og det danske arbejdsmarked
Titel 4 Forløb 4: Økonomi og velfærd
Titel 5 Forløb 5: Ulighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Medier og identitet

Beskrivelse af forløbet: I forløbet var fokus på identitetsdannelse i det senmoderne samfund herunder betydningen af sociale medier og den øgede individualisering. Eleverne repeterede også tidligere samfundstyper og hvordan de adskiller sig fra det senmoderne samfund. I forløbet var også fokus på køn og seksualitet i det senmoderne samfund. I forbindelse med en ekskursion til Ungdommens Folkemøde 2024 blev metodebegreber gennemgået mhp. at grupperne opstillede og gennemførte et struktureret interview. Sidst i forløbet udfærdigede eleverne i grupper en synopsis som blev fremlagt og trænede derved den mundtlige eksamen.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Stikord:
Anthony Giddens:
- Adskillelse af tid og rum
- Refleksivitet
- udlejring af sociale relationer
- aftraditionalisering
- individualisering
- ontologisk usikkerhed

Thomas Ziehe:
- kulturel frisættelse
- formbarhed
- individualisering
- subjektivisering
- ontologisering
- potensering

Hartmut Rosas teori:
- Accelerationssamfundet / højhastighedssamfundet
- De tre former for accelerationer: teknologisk, social forandring og livsform
- Konkurrencelogikken
- Den sociale kappestrid
- At acceleration fører til fremmedgørelse


Sherry Turkle:
- at vi er alene sammen
- blæksprutten


Ervin Goffman:
- Face
- Setting
- Indtryksstyring
- Selviscenesættelse
- Backstage
- Frontstage
- Image og branding

Andreas Reckwitz:
- Social proof
- Singularitet, herunder forskel på individualisering og singularitet

Axel Honnet:
- De tre anerkendelsessfærer (Privatsfære, retslig sfære og solidarisk sfære)

Judith Bulter:
- Queer teori
- Biologisk køn
- Sociale køn
- Seksuelle køn


Metode:
-  kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode.

Arbejdsformer: Individuelt, par og gruppearbejde. Forløbet blev afsluttet med en synopsis samt mundtlig oplæg.


Pensum (sider i alt: ca. 85)

Kernestof:
Bøger:


Følgende fra i-bogen "Samf på B", Columbus:
Kap 1:
Afsnit 1.1 og 1.2:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=312 (1,4 s)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=320 ( 3,5 s)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=319 (1 s)

Kap 2:
Afsnit 2.2:  Giddens - en diagnose af senmodernitet: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357 (2,6 s)
Thomas Ziehe - formbarhed og kulturel frisættelse: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358 (3,1 s)
Hartmut Rosa – fremmedgørelse i accelerationssamfundet, https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360 (4 s)


Afsnit 2.3:
Sherry Turkle – tager teknologien magten over os?: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361 (2 s)
Goffman – frontstage og backstage: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362 (2,3 s)

Afsnit 2.4:
Køn – et begreb under forandring! https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321 (2,5 s)
Judith Butler: Køn er noget, vi gør https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363 (2 s)


Interview step 1+4 fra Metodeguiden, Aarhus Universitet: https://metodeguiden.au.dk/interviews
Bogen "Vælgeradfærd og statistik",  Columbus, 1. udg. s. 183-185. (pdf)

Dele af kapitel 7 "Giv mig et like - om sociale mediers betydning for det senmoderne individ" fra bogen Sociologiens kernestof (s. 76-81). (Andreas Reckwitz).


I-bogen: "Medier og meningsdannelse": Afsnit 6.3 "Jagten på anerkendelse" (3s) (pdf)


Supplerende litteratur:

Artikler:
Hansen, Signe Bøgevald: Mange valg gør os forvirrede, men alternativet er værre. Jyllandsposten. 17.august 2018. Link: https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10785464/mange-valg-goer-os-forvirrede-men-alternativet-er-vaerre/

Mosbech, Hakon: Tidens største løgn er, at vi kan hvad vi vil, siger Brinkmann. Zetland. 25. marts 2021. Link: https://www.zetland.dk/historie/s81EYkN6-a8dQKjjz-c179d

Kukanakanthan, Jana. Det gode liv - tal om det der er svært og drop glansbilledet. Sjællandske Nyheder. 13. december 2021.  Link: https://www.sn.dk/art1528287/gentofte/klumme-tal-om-det-der-er-svaert-og-drop-glansbillederne/

Hagedorn-Olsen, Rasmus. De digitale medier dræber vores evne til at fordybe os. (Uddrag). Politiken. 25. september 2013.

Nørgaard, Jais. Forsker om vores mobiladfærd: De fraværende er nærværende et andet sted. (Uddrag). Dr. 23. august 2016.

Drotner, Kirsten. Digital dannelse er mere end beskyttelse.(Uddrag). Politiken.6. august 2016.

Trolle, Jakob. Grooming, overgreb og seksuel afpresning: Anmeldelser af digitale krænkelser er steget markant. DR. 29. maj 2023. Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/grooming-overgreb-og-seksuel-afpresning-anmeldelser-af-digitale-sexkraenkelser-er

Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt. Sundhedsstyrelsen (2023). https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/Sociale-medier-paavirker-unges-sociale-liv-og-trivsel-paa-godt-og-ondt

Regeringen vil give små børn adgang til juridisk kønsskifte (2022). TV2. Link:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-08-16-regeringen-vil-give-smaa-boern-adgang-til-juridisk-koensskifte

Udsendelser:
Videoklip med Eva Agnete Selsing øverst i artiklen "Eva Selsing: Derfor bliver du ulykkelig af at være unik,", Berlingske, 21.07.23, link: https://www.berlingske.dk/oestergaards-salon/eva-selsing-derfor-bliver-du-ulykkelig-af-at-vaere-unik

DR dokumentar: "FOMO", link: https://www.dr.dk/drtv/program/fomo_252332 (30min)

Podcast - Snapchat hjælper unge ud af ensomhed (2022):  https://radio4.dk/nyheder/snapchat-hjaelper-unge-ud-af-ensomhed-BXgpoxjw8EKKlQQXzOrt Afsnit hvor der står "Radio4 Morgen 12.september kl. 7-8 minuttal 31:14 til minuttal 42:00.

Dokumentar. En presset ungdom. TV2. 2023. https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Presset%20ungdom&orderby=title&SearchID=8102c1e8-9bbc-497f-b0c6-fab78e7c96f9&index=2

Statistik:
Udvalgte figurer fra undersøgelsen om "Unges frirum" fra Tænketanken. Dansk Ungdoms Fællesråd. Link: https://taenketanken.mm.dk/unges-frirum/

Udvalgte figurer fra undersøgelsen "Småbørnsforældres skærmbrug i familien". Børns vilkår. 2021. https://bornsvilkar.dk/wp-content/uploads/2021/10/Smaaboernsforaeldres-skaermbrug-i-familien.pdf

Børn og unges erfaringer med digitale krænkelser (2024). Figur 5: Andel af børn og unge, som har oplevet hver type ubehagelige oplevelse online. (s.17). Link: https://sletdet.redbarnet.dk/wp-content/uploads/2024/09/Boern-og-unges-erfaringer-med-digitale-kraenkelser-og-andre-ubehagelige-oplevelser-online-rapport-2024.pdf

Bilagsmateriale til synopsis-øvelsen:
Bilag 1: Larsen, Snorre Hejlskov: ”Mange af os unge lider under et ideal om at deltage i alt og lykkes med det hele”. Kronik i Information, d. 23. nov. 2023.  

Bilag 2: Danmarks Statistik: ”Antal sociale medier i brug fordelt på alder”. Fra udgivelsen Danmark bruger sociale medier mest i EU, d. 17. aug. 2023.

Bilag 3: Statistik: ”Statistikker om børnefamilier», Danmarks Statistik februar 2023.

Bilag 4: Debat: Unges problemer skyldes et godt samfund. Mikkel Boysen, Berlingske, 28. maj 2022.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Dansk politik og demokrati

Forløbsbeskrivelse:  I dette forløb har formålet været at give eleverne indblik i dansk politik og demokrati, herunder politologiske begreber, modeller, teorier mm.
I første del af undervisningsforløbet var fokus på at forstå, hvad politik er for en størrelse. I undervisningen blev der i denne henseende taget udgangspunkt i Eastons model samt definition af politik. Herefter bevægede undervisningen sig over i et større fokus på de danske partier anno 2024 og i særdeleshed SVM-regeringen. Her så vi bl.a. på de tre klassiske ideologier, politiske skillelinjer samt partiernes adfærd. I en naturlig forlængelse af arbejdet med partiernes adfærd skiftede fokus til vælgeradfærd, hvor eleverne bl.a. stiftede bekendtskab med issue-vælgeren, klassevælgeren mm.
I forløbet har eleverne arbejdet med demokratiets indretning i Danmark. Det indbefatter bl.a. en forståelse for adskillelsen af magt i det danske system, hvilket bl.a. blev illustreret gennem arbejdet med den parlamentariske styringskæde. Her så eleverne ligeledes på Folketinget og Regeringens arbejdsopgaver. I forbindelse med demokratiets indretning blev Danmarks demokrati diskuteret med udgangspunkt i Dahls demokratikriterier, konkurrencedemokratiet samt deltagelsesdemokratiet. Vi så på medborgerskabsbegrebet samt rettigheder og pligter. Dette gav anledning til en snak om værnepligten, der naturligt førte til en snak om ligestilling mellem kønnene. Eleverne arbejdede særligt med ligestilling på arbejdsmarkedet og i familien.
Forløbet blev afrundet med et fokus på magt, hvor særligt medierne rolle som "den fjerde statsmagt" blev drøftet. Herudover blev der også lagt et brede perspektiv over mediernes rolle, da vi så på medierne som politisk meningsdannere.


Arbejdsformer:
Individuelt, par og gruppearbejde. Eleverne var på ekskursion til Ungdommens Folkemøde i Valby, hvor de interviewede deltagere til Folkemødet. De skulle i den forbindelse udarbejde en interviewguide, hvilket gav anledning til metodeovervejelser. Forløbet blev afsluttet med synopsistræning samt individuelt mundtligt oplæg.

Kernestof:
Politik
· Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
· Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
· Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Metode
· Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Stikord:
Definitionen på politik, Værdipolitik og fordelingspolitik, Eastons model, Velfærdstrekanten: marked, stat og civilsamfund, Tre klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme, Ideologisk forgrening: Socialliberalisme, Danske politiske partier, Udvikling i medborgerrettigheder; civile, politiske og sociale rettigheder, Forskel på rettigheder og pligter, Retssamfund og retssystem, Formel ligestilling og reel ligestilling, Den horisontale kønsopdeling, Den vertikale kønsopdeling, Repræsentativt og direkte demokrati, Demokratiformerne: konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati (evt. deliberativt demokrati), De fire magtformer (direkte magt, indirekte magt, bevidsthedskontrollerende magt og strukturel magt), Pluralistiske vs. elitistiske magtopfattelse, Rettigheder i den danske grundlov, Magtens tredeling, Parlamentarisme (herunder positiv og negativ), Faserne i lovgivningsprocessen; Initiativ/forberedelsesfasen, Beslutningsfasen, Implementeringsfasen, Teorier til at forklare partiadfærd: Downs medianvælgermodel, Kaare Strøms teori, Molins model, Class-voting og issue-voting, Marginalvælgere og kernevælgere, Klassepartier/masse, catch-all-partier, markedspartier, Politiske partiers udvikling og funktion, Minerva-modellen, Den parlamentariske styringskæde, Valgmåder, Medialisering, Nyhedskriterier, Priming, Fraiming, Spin.

Kernestof:

Kapitel 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund - myten om det lige Danmark. I Samf på B.
Afsnit 3.1.5. Ligestilling i Danmark - hvor langt er vi?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=368

Kapitel 4: Hvordan kan et demokrati se ud? I Samf på B.
Afsnit 4.1 "Hvad er politik"?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=334

Afsnit 4.2 "Hvordan kan et demokrati se ud?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=333 (1,5s)

Herunder følgende underafsnit:
Demokrati - forskellige forståelser.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=372 (0,5s)

Konkurrencedemokrati.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373 (1,6s)

Deltagelsesdemokrati - dialog som nøgleord
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=374 (3,2s)

Den demokratiske debat på nettet
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=376 (1,1s)

Medborgerskab - rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=377 (1,8s)

Afsnit 4.3 "Magt".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=332 (0,2s)

Herunder følgende underafsnit:
Magtformer:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378 (3s)

Er magten spredt på mange eller få hænder?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=379 (1s)


Afsnit 4.4. "Folketingets rolle og position - den parlamentariske styringskæde og magtens tredeling.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=331 (0,3)

Herunder følgende underafsnit:
Kernen i det danske demokrati: Danmarks Riges Grundlov.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=380 (3,6s)

Den parlamentariske styringskæde:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=381(1,1s)

Valgmåder:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=382 (3s)

Det danske retssystem:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=383 (1,7s)

Afsnit 4.5 "Lovgivningsprocessen og dens aktører.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=330 (0,4s)

Herunder følgende underafsnit:
Initiativ - og forberedelsesfasen:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=384 (2,1s)

Beslutningsfasen:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=385 (1,5s)

Implementeringsfasen:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=386 (0,3s)

Afsnit 4.6 "Medierne og politisk meningsdannelse"
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=329 (1,8s)

Herunder følgende underafsnit:
Spin:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=388 (1,9s)

Sociale medier - et nyt politisk forsamlingshus?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=389 (1s)


Kapitel 5: Ideologi og velfærd - Hvem gør hvad? I Samf på B:
Afsnit 5.1 "Politiske ideologier".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=338 (1,4s)

Herunder følgende underafsnit:
"Stat, marked og civilsamfundet.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=396 (1,6s)

"Liberalisme - Enhver er sin egen lykkes smed. "
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=397 (2,7s)

"Konservatisme - Civilsamfundets og traditionernes ideologi".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=398 (1,9s)

"Socialisme".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=399 (1,8s)

Socialliberalisme".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=400 (1,9s)


Kapitel 6: Partier og vælgere - Et politisk billede i forandring? I Samf på B:
Afsnit 6.1 "Partier i forandring - Nye politiske skillelinjer" .
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=342 (0,8s)

Herunder følgende underafsnit:
Hvad er et politisk parti - Hvad er dets funktion?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=413 (4s)

Politiske partier under forandring - fra massepartier til markedspartier.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414 (2s)


Afsnit 6.2 "De politiske partiers adfærd - teorier om partiadfærd".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=341(0,4s)

Herunder følgende underafsnit:
Medianvælgermodellen - de stemmemaksimerende partier?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=415 (1,2s)

Hvilke seeking er partierne domineret af?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416 (1,2s)

Partiernes valg af standpunkt.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417 (1,8s)


Afsnit 6.3 "Vælgeradfærd - forandringer i vælgernes politiske opførsel".
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=340(1s)

Herunder følgende underafsnit:

Tre teorier om vælgeradfærd - hvad afgør, hvor vælgerne sætter krydset?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418 (0,9s)

Class voting.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419 (1,4s)

Indtoget af værdipolitik - en postmaterialistisk zappermentalitet i politik.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=420 (1,9s)

Issue voting - den spaltede vælger.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=421 (2,4s)

Afsnit 6.4 Minerva-modellen - er der vendt op og ned på den politiske skala?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=339 (3s)

Herunder følgende underafsnit:
Vælgernes politiske vandringer - en afrunding
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=422 (0,3s)


Pensum fra andre i-bøger:
ibogen Luk Samfundet Op!, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen
Afsnit 6.6 Politisk deltagelse og medborgerskab: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=387

Afsnit 2.2. "Inddeling af partierne" i Samfundsfag C:
2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C


Supplerende:
Artikler:
Art. ”Vejen til samtykkelov: Der har været enormt mange myter og enormt meget vrede" (2020). Information skrevet af Lærke Cremont. 12. sep. 2020 (uddrag) Link: https://www.information.dk/moti/2020/09/vejen-samtykkelov-vaeret-enormt-myter-enormt-vrede?fbclid=IwY2xjawFec51leHRuA2FlbQIxMAABHSzy63LUmDExoxGcLVMkmJTq34HAhCQXNfC_0YbYEXlOUfmzP5GJj2z-DA_aem_4N-aSjFo4uq9dnT0hbWKUQ (UDDRAG)

Art. "Sådan står partierne, politikere og vælgere  - Her er alle oktober-tallene fra Opinion". Altinget (2024). Link:
https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/saadan-staar-partier-politikere-og-vaelgere-her-er-de-nyeste-tal

Art. "Den politiske og økonomiske virkelighed har givet værdipolitikken svære kår", 21.10.22, Kristeligt Dagblad.

Art. "ANALYSE Ellemanns skæbnesvangre valg - fire argumenter for og imod regeringsdeltagelse for Venstre", 18. november 2022, DR.dk, link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/analyse-ellemanns-skaebnesvangre-valg-fire-argumenter-og-imod-regeringsdeltagelse

Art. "Ligestilling og længere tid i trøjen…", 1. maj 2024, DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ligestilling-og-laengere-tid-i-troejen-forstaa-den-nye-vaernepligt (uddrag)

Art. Mød partiernes typiske vælger, Altinget, 1. maj 2023: https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/moed-partiernes-typiske-vaelgere?fbclid=IwY2xjawGHXkpleHRuA2FlbQIxMAABHSorDx8XGwFXihQ-gNTNVPtzonG3z3mOKf-n7fXte_bhZek36OH4kPGlHw_aem_0h_ygOog60IN2HnEdRlxiw

Art. "Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen", DR.dk, 13. aug. 2024. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-vil-stoppe-stigningen-i-folkepensionsalderen

Art. "Jeg har afvist at vores demokrati er i krise - Nu tror jeg vi er på vej til demokratisk burn-out", Altinget, 29. august 2022 : https://www.altinget.dk/artikel/jeg-har-afvist-at-vores-demokrati-er-i-krise-nu-tror-jeg-vi-er-paa-vej-til-demokratisk-burn-out

Art. "Negativ parlamentarisme. Kan regeringen blive væltet?, Videnskab.dk, 28.marts 2024. Link:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/negativ-parlamentarisme-kan-regeringen-blive-vaeltet/

Art. "Spinparlør. 9 tricks du skal kende for at afkode politikersnak", TV2, 29. maj 2019. Link:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2019-05-19-spinparloer-9-tricks-du-skal-kende-for-at-afkode-politiker-snak

Udsendelser og podcast:
Debatten - Partilederdebat direkte fra folketingets åbning d. 1. oktober 2024. Link:
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-partilederdebat-_-direkte-fra-folketingets-aabning_480269 (29:30-1.01)

Genstart "De utro vælgere" (6.oktober 2022): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-de-utro-vaelgere-11802200199 (25 min)

Dit demokrati - Sådan fik vi Grundloven (Undervisningsfilm fra ft.dk):
Sådan fik vi Grundloven

Debatten - Lang fra ligestilling: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823 (Kun de første 10min)

Dit demokrati - Kontrol med Regeringen. Dit demokrati - Kontrol med Regeringen

Dit demokrati - Regeringen. Dit Demokrati | Regeringen  

Andet:
Folketinget vedtager ny samtykkelov (2020). Justitsministeriet. Link: https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/folketinget-vedtager-ny-samtykkelov/

Partiernes hjemmesider

Klumme af professor Peter Kurrild-Klitgaard (Institut for Statskundskab) i Berlingske Opinion den 14. juni 2024. Hvor meget mere kan Venstre holde til. (14. juni 2024). Link: https://samf.ku.dk/presse/kronikker-og-debat/2024/hvor-meget-mere-kan-venstre-holde-til/

Demokratiindeksen (Hjemmeside):
https://fn.no/Statistikk/demokratiindeksen

Ministrene i SVM-regeringen: https://www.regeringen.dk/ministrene/

Danmarks Statistik. Unge får nyheder på sociale medier - Ældre på TV. https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46997


Bilagsmateriale i arbejdet med synopsis på klassen:
Bilag 1: Vælgervandringer, Folketingsvalg 2022 til 17. maj, dr.dk
Bilag 2: Mandatfordeling, Folketingsvalg 2022 til 17. maj, dr.dk
Bilag 3: Artikel (uddrag): ”Til CO2-rally med argumenter, der aldrig vil dø: »Sådan Inger, Danmarks eneste mandfolk«”. Marie Sæhl, 8.4.2024. Information.
Bilag 4: (Uddrag) Analyse af Esben Schjørring, Ny katastrofemåling for SVM-regeringen, Esben Schjørring, Altinget, 1. maj 2024.
Bilag 5: Artikel (uddrag): ”Stephanie Lose stempler ind i betændt Venstre-debat: Vi kommer til at være med i en CO2-afgift”, Kasper Løvkvist, Berlingske, 21. marts 2024.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: EU og det danske arbejdsmarked

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Kernestof:
Politik
-  politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Stikord:
· Mellemstatslig/overstatslig
· EU integration i dybden og i bredden
· Forordning og direktiv
· EU's historie, institutioner, beslutningsproces og påvirkninger i dag
· Medier og politisk meningsdannelse
· EUs beslutningsproces - herunder hvordan den adskiller sig fra den danske beslutningsproces
· nærhedsprincippet
· EU's demokratiske udfordringer
· Fordele og ulemper ved EUs indre marked herunder Østeuropæisk arbejdskraft
· EU integrationsteorierne; Neofunktionalisme, Intergovermentalisme (og mindre grad Føderalisme)
· Spill-over
· Aktører på det danske arbejdsmarked (Staten, arbejdsgiver og arbejdstager samt overenskomster, organisationsgrad)
· Den danske model (fx flexicurity)
· Udfordringer for den danske model
· arbejdsmarkedspolitik
· stramningsstrategi vs. Opkvalificeringsstrategi
· fordele og ulemper ved en europæisk mindsteløn

Arbejdsformer:
Individuelt, par samt gruppearbejde. I slutningen af forløbet har eleverne lavet en fuld synopsis samt holdt et mundtlig oplæg for at træne til eksamen.

Kernestof:
Følgende afsnit i i-bog: "Samf på B", Skov et al, 2019, Columbus:
Afsnit 4.7 EU's institutioner og beslutningsproces:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=328

Afsnit 4.7 EU - et kort oprids:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=390 (2,3ns)

Afsnit 4.7 Hvem gør hvad i EU?:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391(3,9ns)

Afsnit 4.7 Hvorfor samarbejder lande og om hvad?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=392


Afsnit 4.7 Den frie bevægelighed - velfærdsturisme og social dumping.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=394(1,2ns)

Afsnit 4.7 EU – ramt af demokratisk underskud?
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=393

Afsnit 7.4 - Arbejdsmarkedspolitik.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437#c1597 (2ns)

Afsnit 7.4 - Arbejdsmarkedspolitiske strategier.
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438 (1ns)

Følgende afsnit i i-bogen " Samfundsfag C", Systime:
Samfundsfag C - Afsnit 14.1 og 14.2 om organisationerne på arbejdsmarkedet (2s) (PDF-fil)

Hjemmesiden "Det danske arbejdsmarked":
Flexicurity: http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/flexicurity/  

Korte opsigelsesvarsler: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/korte-opsigelsesvarsler/

Let at hyre og fyre: http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/portraet-af-den-danske-model/let-at-hyre-og-fyre/  

Social sikkerhedsnet:  http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/socialt-sikkerhedsnet/

En rammeøkonomi: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/arbejdsmarkedet-set-fra-oven/en-rammeoekonomi/

Udfordringer for den danske model: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/udfordringer-for-den-danske-model/

Gamle og nye fagforeninger: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/udfordringer-for-den-danske-model/individ-og-faellesskab/gamle-og-nye-fagforeninger/

Stor tillid: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/portraet-af-den-danske-model/stor-tillid/

Kritik af den danske model: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/udfordringer-for-den-danske-model/statens-aendrede-rolle/kritik-af-den-danske-model/

Forsvar for den danske model: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/udfordringer-for-den-danske-model/statens-aendrede-rolle/forsvar-for-den-danske-model/

Internationale udfordringer: https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/udfordringer-for-den-danske-model/internationale-udfordringer/

Supplerende:
Pjece:
EU på 5min. (PDF-fil)

Hjemmesider:
Alle fagforeninger.dk - Hvad er en fagforening: https://allefagforeninger.dk/tips-and-artikler/artikler/hvad-er-en-fagforening/

Fagbevægelsens hovedorganisation - Hvad er en overenskomst: https://fho.dk/om-fagbevaegelsens-hovedorganisation/hvad-er-fh/hvad-er-en-overenskomst/

EU-oplysningen. EU, den danske model og direktivet om mindsteløn. https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/eu-og-den-danske-model

Den europæiske unions historie: http://tidslinjer.dk/undervisning/den-europaeiske-unions-historie/

EU-oplysningen. De danske forbehold. https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold

EU-oplysningen. Arbejdskraftens frie bevægelighed. https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/arbejdskraftens-fri-bevaegelighed

3F. Hvad er social dumping. https://www.3f.dk/social-dumping/hvad-er-social-dumping

Europa-parlamentet. Sådan forbedrer EU arbejdstagernes rettigheder og arbejdsforhold.  https://www.europarl.europa.eu/topics/da/article/20190506STO44344/sadan-forbedrer-eu-arbejdstagernes-rettigheder-og arbejdsforhold#:~:text=Arbejdsforhold-,Arbejdstid,regler%20for%20nattevagter%20og%20skifteholdsarbejde
Beskæftigelsesministeriet.

Aftale om styrket indsats mod social dumping. https://bm.dk/arbejdsomraader/politiske-aftaler/politiske-aftaler/2024/aftale-om-styrket-indsats-mod-social-dumping

Videoer og podcast:
Hvad er den danske model. P3 Essensen. https://youtu.be/vX0KJLXR6Mw

Den danske model - Landsorganisationen i Danmark (LO): https://www.youtube.com/watch?v=MK6uyeqqlWA

Podcasten - En fælles EU-mindsteløn - Er det en god ide?: https://www.spreaker.com/user/14687493/mindsteloen-mixdown  

EU's institutioner. EU-oplysningen.  https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner

Hvordan lovgiver EU?  Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?  

Reportagen "LGBT+ rettigheder i Polen": https://cdnapisec.kaltura.com/p/2158211/sp/215821100/embedIframeJs/uiconf_id/41529191/partner_id/2158211?iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=1_7lr309kd&flashvars[streamerType]=auto

Marlene Wind om LGBT+-rettigheder” (05:38 min.) Link:  https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/lgbt-rettigheder#1BA181977945491194FEAB72DF5E4794

Reportagen "Nyt bryggers – kan jeg få det hele for det halve?" (05:32 min.). https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping

Reportagen: "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår" (06:28 min.). Tag noter undervejs. https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping


Artikler:
Bugge, Mathilde (29. januar 2023). Nyuddannede kan se frem til 'markant forringede' dagpenge fra 1. maj. Dr.dk. Link:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyuddannede-kan-se-frem-til-markant-forringede-dagpenge-fra-1-maj>

Lykkeberg, Rune (7.april 2018). "KOMMENTAR: Hvis det her er den danske model, har den spillet fallit", Information.

Neupert, Steffen (27. september 2023). Her er alt du skal vide om trepartsforhandlingerne. TV2:
https://nyheder.tv2.dk/business/2023-09-25-her-er-alt-du-skal-vide-om-trepartsforhandlingerne>

Artikel: "Forstå Tesla-konflikten i Sverige", Fagbevægelsens Hovedorganisation, 11. december 2023:  https://fho.dk/blog/2023/12/11/forstaa-tesla-konflikten-i-sverige/

Artikel "Dansk metal skal mødes med Tesla om overenskomster", Politiken, 14. jan 2024:
https://politiken.dk/danmark/oekonomi/arbejdsmarked/art9706425/Dansk-Metal-skal-m%C3%B8des-med-Tesla-om-overenskomster

Bisgaard, Palle. (29.maj 2019) "3F til DA: I forstår ikke alvoren af social dumping". Altinget. 3F til DA: I forstår ikke alvoren af social dumping

Misslbeck, Christiane (25.maj 2019). "DA: Fire myter om social dumping". Altinget. DA: Fire myter om social dumping 


Bilag til synopsis:
Bilag 1: Statistik: Indvandrede med arbejdstilladelse fordelt efter statsborgerskab 2023, Nyt fra Danmarks Statistik Nr. 81, 22. marts 2024.
Bilag 2: Artikel (uddrag) ”Midt i jobfesten kommer vismændene med to klare advarsler til regeringen”, Frederik M. Juel, Berlingske, 28. maj 2024.
Bilag 3: Artikel (uddrag): ”Analyse af Rikke Brøndum: Efter aftale om social dumping venter armlægning om mere udenlandsk arbejdskraft”, Rikke Brøndum, 24. maj 2024, Altinget.
Bilag 4: Artikel (uddrag), ”Der er tale om en markant udvikling: Det vrimler med Wolt-bude”, Thomas Flensburg, Politiken, 18. jan. 2024.
Bilag 5: Artikel (uddrag), Den danske model kræver ligeværdige parter. Fagbevægelsens Hovedorganisation, formandens blog. 20.6.2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Økonomi og velfærd

Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.


Stikord:
• Udbud og efterspørgsel
• Markedsøkonomi, blandingsøkonomi og planøkonomi
• De samfundsøkonomiske mål: Økonomisk vækst, Bæredygtig udvikling og lav arbejdsløshed, Balance på de offentlige budgetter, lige fordeling af indkomster, stabil inflation, balance på betalingsbalancen
• Målkonflikt
• Det økonomiske kredsløb
• konjunkturer i økonomien
• Finanspolitik
• Pengepolitik
• Strukturpolitik
• Økonomiske skoler: Keynesiansk økonomisk teori og Neoklassisk/Monetaristisk økonomisk teori
• EU's betydning for Danmarks mulighed for at føre økonomisk politik
• den offentlige sektors indtægter, udgifter og opgaver
• globalisering
• de tre velfærdsmodeller
• konkurrencestat
• velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer samt løsninger


Arbejdsformer:
Individuelt, par og grupper. Til tider har eleverne skulle forberede oplæg (enten i plenum eller i matrix). De har lavet en synopsis på baggrund af et bilagssæt og individuelt været ude og lave et mundtligt oplæg.

Pensum:

Kernestof:
Fra i-bogen ”Samf på B”, Columbus:
Kapitel 5 " Ideologi og velfærd - Hvem gør hvad?

5.2 Velfærdsmodeller - Hvem skal levere velfærden? (1ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=337

Velfærdsmodeller | SAMF PÅ B (4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401

Konkurrencestaten – den nye danske velfærdstatstype? | SAMF PÅ B (1,1ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=402

De tre modeller – en kort afrunding | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=403

Velfærdsstatens udfordringer – klemmerne | SAMF PÅ B (3,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405

5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne? | SAMF PÅ B inkl. Underafsnit. (12ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=335

Kapitel 7 "Økonomi - Din guide til BNP, vækst og lykke".
7.1 Hvad er økonomi? | SAMF PÅ  (1,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=349

Udbud og efterspørgsel – nøgleord i markedsøkonomien | SAMF PÅ B (2,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=423

Det fri marked til debat | SAMF PÅ B (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424

7.3 Samfundsøkonomiske mål | SAMF PÅ B (0,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=347

Økonomisk vækst | SAMF PÅ B (1,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=426

Bæredygtig udvikling | SAMF PÅ B (1,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=427

Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse | SAMF PÅ B (1,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428

Balance på de offentlige finanser | SAMF PÅ B  (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=429

Lige fordeling af indkomsterne | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=430

Stabil inflation | SAMF PÅ B (2,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=431

Balance på betalingsbalancen | SAMF PÅ B (2,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=432

7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=348

Konjunkturer – økonomien går op og ned | SAMF PÅ B (1,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425

7.4 Økonomisk politik – hvordan kan man styre samfundsøkonomien? | SAMF PÅ B (0,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=346

Finanspolitik | SAMF PÅ B (2,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=433

Pengepolitik – den vigtige rente | SAMF PÅ B (1,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=434

Strukturpolitik | SAMF PÅ B (2,8ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436

7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? | SAMF PÅ B Inkl. Underafsnit (4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=345

7.6 Den offentlige sektor – hvor kommer pengene fra, og hvad bruges de til? | SAMF PÅ B (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=344

Den offentlige sektors opgaver | SAMF PÅ B (0,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=443

Det offentliges indtægter – hvor kommer pengene fra? | SAMF PÅ B (2,8ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=444

De offentlige udgifters sammensætning – sådan bruger staten pengene | SAMF PÅ B (2,9ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=445

7.7 Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi? | SAMF PÅ B (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=343

Hvad er globalisering, og hvad driver den? | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=446

Globaliseringens betydning for Danmark | SAMF PÅ B (1,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=447

Er den økonomiske globalisering god eller dårlig? | SAMF PÅ B (0,8ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=448

Supplerende:
Artikler:
Art. "Prisen på chokolade stiger voldsomt - forhandler forudser endnu vildere priser", DR.dk, 15. dec. 2024 : https://www.dr.dk/nyheder/penge/prisen-paa-chokolade-stiger-voldsomt-forhandler-forudser-endnu-vildere-priser

Art. Dansk økonomi styrer mod jubelår og den højeste vækst i næsten 30 år (uddrag), Berlingske, 3. dec. 2024.

Art. Pengepolitikken i Danmark. Danmarks nationalbank. https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/pengepolitikken-danmark   

Art. "Lavere skat for mange i 2025: Ny topskattegrænse og højere fradrag" (Uddrag), Ritzau, 17.9.2024: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14034089/lavere-skat-for-mange-i-2025-ny-topskattegraense-og-hojere-fradrag?publisherId=90624&lang=da.

Art. Arbejdsudbuddet har fået det største boost i 13år. Alligevel frygter erhvervslivet at ende som Titanic, Altinget, 27.september 2024. Link: https://www.altinget.dk/artikel/erhvervslivet-raaber-stadig-paa-flere-haender-trods-stoerste-loeft-i-beskaeftigelsen-siden-loekkes-foerste-regering (Uddrag)

Statistik:
Økonomiske redegørelse fra Økonomiministeriet  - December 2024: https://oem.dk/publikationer/2024/december/oekonomisk-redegoerelse-december-2024/

BNP steg pænt i tredje kvartal. Danmarks Statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=48826
Indkomstulighed. Danmarks statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

Forbrugerprisindeks. Danmarks statistik. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/prisindeks/forbrugerprisindeks

Fordelingen af de offentlige udgifter efter formål. Danmarks statistik. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi

Dansk erhverv. Konkurrenceevnebarometer. https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/

Dansk industri. I 2050 er hver tiende dansker mindst 80år. https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/10/i-2050-er-hver-tiende-dansker-mindst-80-ar/

Det nationale integrationsbarometer.
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/beskaeftigelse
  
Udsendelser og podcasts:
Hvad er BNP? Hvad er BNP (bruttonationalproduktet)?

Explainer - Hvad er topskat?: https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/explainer-hvad-er-topskat  

Forklaring af velfærdsstat og konkurrencestat fra: Kapitel 9 Velfærdsstat og konkurrencestat. Luk samfundet op.

"Tæt på sandheden", DR.dk, d. 8. marts afsnit "Det magiske råderum", minuttal ca. 20-27: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-det-magiske-raaderum_500878

DR 2 Deadline (d. 15.06.2023 ) fra folkemødet på Bornholm. Skal vi genforhandle den danske velfærdsmodel: https://mitcfu.dk/mm/ (26 min)

Debatten (20.03.2025). Mindre velfærd for mere forsvar? (29min-41min)
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-mindre-velfaerd-for-mere-forsvar_512002

Bilag til synopsis:
”Økonomisk Redegørelse: Optimismen er på vej tilbage i dansk økonomi”
Økonomiministeriet, 16.05.24, https://www.regeringen.dk/nyheder/2024/%C3%B8konomisk-redegoerelse-optimismen-er-paa-vej-tilbage-i-dansk-oekonomi/
”Nøgletal for dansk økonomi 2023-2030” – Rapport fra Finansministeriet, maj 2024 ”Opdateret mellemfristet forløb”
”Finsk centralbankchef: Tiden er moden til rentesænkning i juni” AF MARTINE THORSAGER STOCK, 27. maj 2024 - https://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article17137603.ece
” »Pengene skal tilbage til borgerne«: Partier i fælles front vil bruge råderum på at sænke skatten.”  Politiken, 23. Maj 2024.
” Vismændene er enig i, at vi har masser af penge, men advarer regeringen mod at bruge dem” 28. maj 2024 Politiken.dk af Thomas Flensburg og Per Thiemann Redaktør.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Ulighed

Faglige mål:
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre.
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå


Kernestof:
Sociologi:
-  Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Metode:
- Metode komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Stikord: Social ulighed, formel lighed, chancelighed, resultatlighed, klassesamfund, ressourcebeholdere, habitus, felter, kapitalformer, symbolsk vold, social arv, social mobilitet, direkte forøgelse af ressourcebeholdere, horisontal forøgelse af ressourcebeholdere, vertikal forøgelse af ressourcebeholdere, homogent land, multietnisk samfund, efterkommer, indvandrer, asylansøger, migrant, integration, assimilation, segregation, privatsfære, retslige sfære, solidariske sfære.

Arbejdsformer:
Individuelt, par samt gruppearbejde. Derudover har eleverne lavet aktualitetsoplæg og arbejdet i matrix-grupper. Eleverne har i slutningen af forløbet skulle udarbejde en begrebsliste samt lave en repetitionsaktivitet (Kahoot, stafet, stjerneløb).


Kernestof:
Fra i-bogen ”Samf på B”, Columbus:
Kapitel 3: "Social ulighed og det multikulturelle samfund"

Kapitel 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund – myten om det lige Danmark | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=314

3.1 Social ulighed – er alle lige i Danmark? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=326

Klassesamfundet – en teori om social ulighed | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364

Den ”nye” ulighed | SAMF PÅ B         
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365

Kan ulighed være retfærdigt? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=366

Social arv – og hvorfor den er svær at bryde | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367

3.2 Kulturelle mønstre – hvad betyder den voksende indvandring for Danmark? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=325

Indvandring i Danmark – hvor mange og hvorfor? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=369

Integration – når der er enighed, men også plads til forskellighed | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=370

Dagens Danmark – er integrationen lykkedes? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=371

Hjemmesiden "Klassesamfund" (Særligt afsnittet "Hvem er klasserne"?). https://klassesamfund.dk/

Afsnit fra i-bogen "Vores samfund".
Afsnit 1.3.1 "Ressourcebeholdere" fra i-bogen "Vores samfund".
Afsnit 1.6.1 "Liberalismen" fra i-bogen "Vores samfund" (Uddrag)
Afsnit 1.6.2 "Konservatismen" fra i-bogen "Vores Samfund" (Uddrag)
Afsnit 1.6.3 "Socialismen" i fra i-bogen "Vores Samfund". (Uddrag)

Afsnit 1.2.2. "Stigende ulighed" i-bogen Vores Samfund. (1,1ns)
Link: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=225

Figur 1.12 "Funktionalisterne og Bourdieus forklaringer på ulighed" fra afsnit 1.4.2 "Pierre Bourdieus teori - Ulighed bør reduceres" i Vores samfund.


Afsnit fra i-bogen "ØkonomiNU".
Afsnit 12.3 underafsnittet "Konsekvenser af for stor ulighed" fra i-bogen "ØkonomiNU". Konsekvenser af for stor ulighed | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi.

Afsnit fra i-bogen "Ulighedens mange ansigter".
Afsnit 9.3 "Bekæmpelse af ulighed og social ulighed på plan 1" (Uddrag) fra i-bogen "Ulighedens mange ansigter".

Afsnit fra i-bogen "Ærkedansker - Perkerdansker".
Afsnit 3.9 "To teoretiske perspektiver på integration" fra i-bogen "Ærkedansker - Perkerdansker"

Supplerende:
Udsendelser og podcast:
En vej - to verdener. Afsnit 1. Dr.dk.
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000100107 (43min)

Deadline: Sociale klasser (22.august 2024)
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=CFUTV1139294&s=42861860&n=153&o=hits  (13min - 26min)

Mandefald - Afsnit 1: Når mænd er alene. Dr.dk (20. januar 2020): https://www.dr.dk/drtv/serie/mandefald_164237 (00.00-25.00)

Podcast "Klassen forfølger dig". Genstart. Dr.dk.
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/klassen-forfoelger-dig-11802350025

Hvem styrer dit liv? Dr.dk. (11.december 2022) (0-10min)
https://www.dr.dk/drtv/serie/hvem-styrer-dit-liv_344376

P3 - Essensen. Link: Hvornår er man en ægte dansker? (DR P3)  


Statistisk materiale:
Tema 2: Den sociale arv i Danmark. Statistikker over den sociale arv i uddannelsessystemet i Danmark fx "folkeskolens nationale test i matematik og dansk" og " andel med en videregående uddannelse efter hvilken klasse man er opvokset i".
https://klassesamfund.dk/opgaver/tema-2-den-sociale-arv-i-danmark

Indkomstulighed - Danmarks Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

Figur 1.3 "Indvandrere og efterkommere andel af hele befolkningen efter alder 2024" fra rapporten "Indvandrere i Danmark 2024". Link: https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=52300&sid=indv2024

Stigende beskæftigelse for ikke-vestlige efterkommere. Danmarks Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47918

Artikler:
Brock, Katja Gregers. (4.november 2023). Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne. "Vi mister forståelsen for hinandens liv". Altinget. Link: https://www.altinget.dk/artikel/cbs-oekonom-stigende-ulighed-faar-os-til-at-miste-forstaaelsen-for-hinandens-liv  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer