Holdet 2024 Bi/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Frederik Niels Soelberg, Louise Juhl Lehmann
Hold 2024 Bi/2h3g (2h3g Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Celle- og mikrobiologi
Titel 2 Forløb#2 Evolution
Titel 3 Forløb#3 Genetik
Titel 4 Forløb#4 Fysiologi
Titel 5 Forløb#5 Kost og Sundhed
Titel 6 Forløb#6 Nervesystemet
Titel 7 Forløb#7 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Celle- og mikrobiologi

Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering

I dette forløb har fokus været på ligheder og forskelle mellem pro- og eukaryote celler samt organeller og deres funktion.
Derudover har vi arbejdet med cellemembranens opbygning og transportmekanismer over cellemembranen.

Vi har desuden arbejdet med celledeling (mitose og meiose) med fokus på mitose og kræftudvikling.

Derudover har vi arbejdet med vækst og vækstfaktorer hos mikroorganismer, den mikrobielle vækstkurve, samt antibiotikaresistens hos bakterier.

Øvelse:
Osmose i kartofler demoforsøg
Antibiotikaresistens hos bakterier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Antibiotikaresistens i bakterier 26-09-2024
Mikrobiologitest 08-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Evolution

Kernestof:
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

I dette forløb har vi arbejdet med evolution.
Vi har bl.a. arbejdet med livets opståen og udvikling, artsdannelse, genetisk variation, naturlig og kunstig selektion, konvergent og divergent evolution, analoge- og homologe træk, co-evolution, samt menneskets evolution.

Øvelser:
Variation og selektion
Menneskedyret
Slikposens stamtræ

Ekskursion til Zoo
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evolution 13-10-2024
Evolutionstest 28-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Genetik

Kernestof HF & STX:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af (...) nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi

I dette forløb er vi kommet omkring: DNA, replikation, RNA, proteinsyntesen, genetiske grundbegreber, Mendels love, nedarvning, krydsningsskemaer, tavler, blodtyper, genmutationer, kromosomtalsmutationer samt genteknologierne PCR, gelelektroforese og sekvensering.

Øvelser:
Blodtypebestemmelse
PTC-smagning

Videomateriale:
Om DNA, Kromosomer og gener: https://www.youtube.com/watch?v=h6DsZ7eqLlU
Om DNA-replikation: https://www.youtube.com/watch?v=Dvr_F85oCS4
Om transkriptionen: https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM
Om translationen: https://www.youtube.com/watch?v=bfXepz-YUt8
Om gelelektroforese: https://www.youtube.com/watch?v=WWYPPhrxsTM
Om sekventering: https://www.youtube.com/watch?v=wlqN0fr399g
Dokumentaren 'Vores gener: Historien bag videnskaben (del 1)' på CFU

Tekstmateriale:
Biologi i fokus (kopieret fra bog): 97-100.
Biologibogen (Bogform, 3. udgave): 341-362 og 374-378.
Biologibogen (kopieret fra systime): Afsnit om ’blodtyper’, Afsnit om ’Gensekvensering’,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 22-11-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Fysiologi

Kernestof HF og STX:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb

Dette forløb har berørt fysiologien bag blodkredsløbet, åndedræts-systemet, og blodkarnettet. Derudover har vi været omkring blodets sammensætning, måling af vitalkapacitet, puls og blodtryk, samt små fremlæggelser om dopingtyperne EPO og Bloddoping.

Øvelser:
Måling af puls og blodtryk
Måling af vitalkapacitet

Videomateriale:
Om lunger og de forskellige lungevolumener: https://www.youtube.com/watch?v=ZoXx766tzDI

Tekstmateriale:
Biologibogen (Bogform, 3. udg., 2013): 178-180 og 185-189
Tekst om lunger og lungevolumener: https://www.detergodtatvide.dk/lunger-og-volumen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Kost og Sundhed

Kernestof STX:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (...) og andre udvalgte
organsystemer
- Biokemiske processer: (...) respiration og gæring

Kernestof HF:
- Makromolekyler: carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (...) og andre udvalgte organsystemer.
- Biokemiske processer: (...) respiration og gæring

I dette forløb er vi kommet omkring kostrådene samt opbygningen og funktionen af makronæringsstofferne kulhydrat, fedt og protein. Ydermere kom vi omkring hvordan makronæringsstofferne bliver nedbrudt i fordøjelsessystemet vha. af enzymaktivetet. Derudover har været omkring hormoners rolle i blodsukkerreguleringen, glykæmisk indeks og diabetes.
Slutteligt kom vi ind på forskellen på energiproduktionen når der var ilt tilstede og når der ikke var.
Fødevarestyrelsens officielle kostråd er blevet gennemgået via små fremlæggelser for hinanden.

Øvelser:
Bromelin i ananas
Blodsukkermålinger og glykæmisk indeks

Videomateriale:
Overordnet om enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=wNG2uPao8BI
Om fordøjelsessystemet: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q

Tekstmateriale:
Biologibogen (bogform 3. udgave, 2013): 147-150, 153-159 og 223
Biologibogen (kopieret fra systime, 2017): Kapitlet 'Enzymer' samt underafsnittet 'Enzymaktivitet'.
Biologi i Udvikling (kopieret fra systime, 2. udgave, 2020): Kapitel '4.2.1 Respiration' og '4.2.2 Aerob og anaerob energiproduktion'.
Fødevarestyrelsens officielle kostråd: https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig
Artiklen ”Diabetikere føler sig svigtet” i Politiken 17/8-19, s. 18-19, af Lars Dahlager.
DR-produceret program om livsstilsændringer for diabetikere: Episode 1, sæson 2: https://www.dr.dk/drtv/se/u_turn_91965
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Nervesystemet

Kernestof STX:
- Cellebiologi: Membranprocesser
- Fysiologi: Nervesystemet.

Kernestof HF:
- Fysiologi: Nervesystemet.

I dette forløb er vi kommet omkring nervesystemets overordnede opbygning samt nervesignalets forløb i og mellem nerveceller. Dette har omfattet hvilemembranpotentialet, ionkanaler og Natrium/Kalium-pumpen, aktionspotentialet og det kemiske signal i synapsen med transmitterstoffer samt konceptet bag et fremmende og hæmmende signal.
Yderligere har eleverne i grupper lavet fremlæggelser om et tildelt rusmiddel.

Øvelser:
Nerveledningshastighed

Videomateriale:
Om aktionspotentialet: https://www.youtube.com/watch?v=89RSpQJzUzI

Tekstmateriale:
Biologibogen (Bogform): 206-212
Tekst om nervecellen: https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/nervecelle/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Økologi

Kernestof STX:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese

Kernestof HF:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb (herunder N- og C-kredsløbet) og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese

Forløbets fokus har ligget på skoven som økosystem. Vi har vendt fotosyntesen og planters anvendelse af det dannede sukker til energi såvel som vækst. Vi har sammenlignet kulturskov med naturskov, og i en øvelse sammenlignet nåleskov med løvskov. Vi har snakket om kvælstofkredsløbet, og så har vi diskuteret biodiversitet og vigtigheden af denne for økosystemers stabilitet.

Øvelser:
Fotosyntese i vandpest med BTB (demoforsøg)
Skovundersøgelse af to biotoper i Himmelev skov

Videomateriale:
Om fotosyntese: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/
Om Biodiversitet i danske skove: https://www.youtube.com/watch?v=iEJqbhsd9Ew

Tekstmateriale:
Biologi i Fokus, 2. udgave (Scannet fra bog): 133-140, 148-151 og 159-164
Biologi i Udvikling (Scannet fra bog): 33-35
Biodiversitetsbogen (Kopieret fra systime): Kap 1.0 og 1.3.1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer