Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Frederik Niels Soelberg, Louise Juhl Lehmann
|
Hold
|
2024 Bi/2h3g (2h3g Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Celle- og mikrobiologi
Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering
I dette forløb har fokus været på ligheder og forskelle mellem pro- og eukaryote celler samt organeller og deres funktion.
Derudover har vi arbejdet med cellemembranens opbygning og transportmekanismer over cellemembranen.
Vi har desuden arbejdet med celledeling (mitose og meiose) med fokus på mitose og kræftudvikling.
Derudover har vi arbejdet med vækst og vækstfaktorer hos mikroorganismer, den mikrobielle vækstkurve, samt antibiotikaresistens hos bakterier.
Øvelse:
Osmose i kartofler demoforsøg
Antibiotikaresistens hos bakterier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Antibiotikaresistens i bakterier
|
26-09-2024
|
Mikrobiologitest
|
08-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Evolution
Kernestof:
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
I dette forløb har vi arbejdet med evolution.
Vi har bl.a. arbejdet med livets opståen og udvikling, artsdannelse, genetisk variation, naturlig og kunstig selektion, konvergent og divergent evolution, analoge- og homologe træk, co-evolution, samt menneskets evolution.
Øvelser:
Variation og selektion
Menneskedyret
Slikposens stamtræ
Ekskursion til Zoo
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evolution
|
13-10-2024
|
Evolutionstest
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Genetik
Kernestof HF & STX:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af (...) nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi
I dette forløb er vi kommet omkring: DNA, replikation, RNA, proteinsyntesen, genetiske grundbegreber, Mendels love, nedarvning, krydsningsskemaer, tavler, blodtyper, genmutationer, kromosomtalsmutationer samt genteknologierne PCR, gelelektroforese og sekvensering.
Øvelser:
Blodtypebestemmelse
PTC-smagning
Videomateriale:
Om DNA, Kromosomer og gener: https://www.youtube.com/watch?v=h6DsZ7eqLlU
Om DNA-replikation: https://www.youtube.com/watch?v=Dvr_F85oCS4
Om transkriptionen: https://www.youtube.com/watch?v=LDJrdwR8emM
Om translationen: https://www.youtube.com/watch?v=bfXepz-YUt8
Om gelelektroforese: https://www.youtube.com/watch?v=WWYPPhrxsTM
Om sekventering: https://www.youtube.com/watch?v=wlqN0fr399g
Dokumentaren 'Vores gener: Historien bag videnskaben (del 1)' på CFU
Tekstmateriale:
Biologi i fokus (kopieret fra bog): 97-100.
Biologibogen (Bogform, 3. udgave): 341-362 og 374-378.
Biologibogen (kopieret fra systime): Afsnit om ’blodtyper’, Afsnit om ’Gensekvensering’,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Fysiologi
Kernestof HF og STX:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
Dette forløb har berørt fysiologien bag blodkredsløbet, åndedræts-systemet, og blodkarnettet. Derudover har vi været omkring blodets sammensætning, måling af vitalkapacitet, puls og blodtryk, samt små fremlæggelser om dopingtyperne EPO og Bloddoping.
Øvelser:
Måling af puls og blodtryk
Måling af vitalkapacitet
Videomateriale:
Om lunger og de forskellige lungevolumener: https://www.youtube.com/watch?v=ZoXx766tzDI
Tekstmateriale:
Biologibogen (Bogform, 3. udg., 2013): 178-180 og 185-189
Tekst om lunger og lungevolumener: https://www.detergodtatvide.dk/lunger-og-volumen/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Kost og Sundhed
Kernestof STX:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (...) og andre udvalgte
organsystemer
- Biokemiske processer: (...) respiration og gæring
Kernestof HF:
- Makromolekyler: carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (...) og andre udvalgte organsystemer.
- Biokemiske processer: (...) respiration og gæring
I dette forløb er vi kommet omkring kostrådene samt opbygningen og funktionen af makronæringsstofferne kulhydrat, fedt og protein. Ydermere kom vi omkring hvordan makronæringsstofferne bliver nedbrudt i fordøjelsessystemet vha. af enzymaktivetet. Derudover har været omkring hormoners rolle i blodsukkerreguleringen, glykæmisk indeks og diabetes.
Slutteligt kom vi ind på forskellen på energiproduktionen når der var ilt tilstede og når der ikke var.
Fødevarestyrelsens officielle kostråd er blevet gennemgået via små fremlæggelser for hinanden.
Øvelser:
Bromelin i ananas
Blodsukkermålinger og glykæmisk indeks
Videomateriale:
Overordnet om enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=wNG2uPao8BI
Om fordøjelsessystemet: https://www.youtube.com/watch?v=jYqrbZlzK9Q
Tekstmateriale:
Biologibogen (bogform 3. udgave, 2013): 147-150, 153-159 og 223
Biologibogen (kopieret fra systime, 2017): Kapitlet 'Enzymer' samt underafsnittet 'Enzymaktivitet'.
Biologi i Udvikling (kopieret fra systime, 2. udgave, 2020): Kapitel '4.2.1 Respiration' og '4.2.2 Aerob og anaerob energiproduktion'.
Fødevarestyrelsens officielle kostråd: https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig
Artiklen ”Diabetikere føler sig svigtet” i Politiken 17/8-19, s. 18-19, af Lars Dahlager.
DR-produceret program om livsstilsændringer for diabetikere: Episode 1, sæson 2: https://www.dr.dk/drtv/se/u_turn_91965
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hansen, Hestbech, Kahl, Marcussen og Marker: Biologibogen - Lille blå, Systime; sider: 144-146, 153-164
-
Derudover: Se Modul 1, forløb 5 på OneNote: Se hvilket kostråd, I har fået tildelt, og løs del 1, så I er klar til at kunne fremlægge jeres kostråd.
-
Medbring meget gerne jeres bog, hvis I kan nå det.
-
Lav arbejdsspørgsmålene til fedtstoffer, der ligger under modul 2 ( kost og sundhed ) på OneNote.
-
Victoria, Dunya, Laura og Astrid faster
-
Lav opgaver på OneNote fra modulet tirsdag og onsdag (hvis man ikke nåede det i modulet)
-
Medbring jeres bog
-
Løs opgaverne under modul 7 i OneNote
-
Og medbring jeres bog
-
Vejledning - Bromelin i Ananas.docx
-
Læs op på genetik og fysiologi. Medbring kuglepen, bog, computer og håndskrevne noter.
-
Medbring bogen
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Nervesystemet
Kernestof STX:
- Cellebiologi: Membranprocesser
- Fysiologi: Nervesystemet.
Kernestof HF:
- Fysiologi: Nervesystemet.
I dette forløb er vi kommet omkring nervesystemets overordnede opbygning samt nervesignalets forløb i og mellem nerveceller. Dette har omfattet hvilemembranpotentialet, ionkanaler og Natrium/Kalium-pumpen, aktionspotentialet og det kemiske signal i synapsen med transmitterstoffer samt konceptet bag et fremmende og hæmmende signal.
Yderligere har eleverne i grupper lavet fremlæggelser om et tildelt rusmiddel.
Øvelser:
Nerveledningshastighed
Videomateriale:
Om aktionspotentialet: https://www.youtube.com/watch?v=89RSpQJzUzI
Tekstmateriale:
Biologibogen (Bogform): 206-212
Tekst om nervecellen: https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/nervecelle/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Økologi
Kernestof STX:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese
Kernestof HF:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb (herunder N- og C-kredsløbet) og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese
Forløbets fokus har ligget på skoven som økosystem. Vi har vendt fotosyntesen og planters anvendelse af det dannede sukker til energi såvel som vækst. Vi har sammenlignet kulturskov med naturskov, og i en øvelse sammenlignet nåleskov med løvskov. Vi har snakket om kvælstofkredsløbet, og så har vi diskuteret biodiversitet og vigtigheden af denne for økosystemers stabilitet.
Øvelser:
Fotosyntese i vandpest med BTB (demoforsøg)
Skovundersøgelse af to biotoper i Himmelev skov
Videomateriale:
Om fotosyntese: https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/fotosyntese/
Om Biodiversitet i danske skove: https://www.youtube.com/watch?v=iEJqbhsd9Ew
Tekstmateriale:
Biologi i Fokus, 2. udgave (Scannet fra bog): 133-140, 148-151 og 159-164
Biologi i Udvikling (Scannet fra bog): 33-35
Biodiversitetsbogen (Kopieret fra systime): Kap 1.0 og 1.3.1.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775584135",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775584135",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775584135"
}