Holdet 2024 Bi/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Majken Knørr Sørensen, Mathilde Lundhus Madsen
Hold 2024 Bi/3g (3g Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Overdrevets økologi
Titel 2 Kroppens signalveje: Nerver og hormoner
Titel 3 Kampen mod bakterier og virus
Titel 4 genetik, bioteknologi
Titel 5 kost og ernæring, blod, kondition, doping, livssti
Titel 6 forplantning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Overdrevets økologi

Indhold og fokus

Økosystemer og abiotiske/biotiske faktorer
Energistrømme, primær og sekundærproduktion
Fotosyntese (overordnet om lysproces og calvins cyklus) og respiration
Nedbrydning og stofkredsløb
C- og N-kredsløb samt planters optagelse af næringsstoffer fra jorden
Overdrev og biodiversitet på overdrevet
Opbygning af planter og planters tilpasning til miljøet
Succecion

Kernestof

Nucleus: Frøsig m.fl. : biologi i udvikling B-niveau s. 115-125, 129-138, 141-155

Elev-eksperimenter
Mikroskopi af spalteåbninger
Mikroskopi af stivelse
Iagttagelser af planters bygningstræk og omgivelser
fotosyntese og respiratio




Faglige mål
Der er hovedsageligt arbejdet med følgende faglige mål:


Omfang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kroppens signalveje: Nerver og hormoner

Indhold og fokus
Opbygning af eukaryote og prokaryote celler samt organellernes funktion
Cellemebranen og transportmekanismer i cellerne
Osmose og aktiv transport
Nervesignaler

Hormoner og deres regulering herunder menstruationscyklus
Mandens og kvindens kønsorganer og deres funktion
Produktion af æg- og sædceller og graviditet
Graviditet og prævention
Mitose og meiose
Faktorer som kan påvirke fertiliteten
Kunstig befrugtning og fosterdiagnostik

Forsøg:
- Osmose i kartofler
- kondomer og smittespredning

Kernestof (pensum):

Biologi i udvikling C-niveau, Frøsig m.fl. s153-192 (noget blev læst på C-niveau!)

Biologi i udvikling B-niveau, Frøsig m.fl.:  s. 9-17, 19-32

-videnskab.dk 10/7 2020: endnu et studie viser, hvordan p-pillerændrer på kvindens hjernekemi
-videnskab.dk10/7 2020: fup og fakta om kønshormoner: hvordan påvirker de egentlig hjernen




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kampen mod bakterier og virus

Indhold og fokus:
Virus: Opbygning og formering
Prokaryoters opbygning og bakteriers vækst
Respiration og gæring
Kroppens immunforsvar samt antistoftyper og funktion
Immunitet og vaccination
Antibiotikas virkemåder og hvordan bakterier udvikler antiiotikaresistens og kan dele resistensgener med hinanden. Problematikker omkring antibiotikaresistens

Kernestof:

Nucleus: Frøsig m.fl.: biologi i udvikling B-niveau s. 37-55, 97-112
Biotech Academy: vira, der beskytter os (vira og fagterapi)


Forsøg  :
Simulering af smittespredning m kondomer
Testning for antibiotikaresistens


Kernestof
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler samt eucaryote celletyper
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
̶ tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
̶ indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold.
.

Omfang 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 genetik, bioteknologi

Fokus:
DNA og kromosomers opbygning
1 gens og 2 gens nedavrning
Mendels arvelighedslove
Genetiske grundbegreber
Proteinsyntese
Blodtypernes nedarvning
Punkt-, gen- og kromosomantalsmutationer
gensplejsning i mikroorganismer og planter
Hvilke  gener kan man ændre i planter ved gensplejsning - diskussion af fordele og ulemper


eksperimentelt arbejde:
blodtypebestemmelse
påvisning af resistens hos udvalgte bakterier
klorofylmutanter i byg

litteratur:
Nucleus: biologi i udvikling C 2. udg. s. 117-152, 183-194
Nucleus: biologibogen s. 218-220 (proteinsyntesen)
Nucleus: Biologi i udvikling B s. 73-95
Illustreret videnskab nr. 13/2021: genværktøj klipper sygdom væk
illustreret videnskab nr. 16/2022: snart kan vi klippe HIV ud af kroppen
diverse YouTube-videoer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 kost og ernæring, blod, kondition, doping, livssti

Fokus:
Kostens indhold og opbygning af næringsstofferne (Portein, fedt og kulhydrater)
Fordøjelsessystemets opbygning og funktion samt optagelse af næringsstofferne
Enzymers opbygning og funktion i krop/fordøjelsessysstem
Tarmbakterierne funktion
Kostens virkning på vores sundhed bl.a. risikofaktorer for diabetes og hjertekarsygdomme
Lungerne opbygning og funktion samt blodkredsløbets opbygning
Blodets indhold, blodtryk og hæmoglobin
Hjerte og puls
Aerob og anaerob energiproduktion i cellerne
iltoptagelse og ændring ved arbejde
Trænings effekt på kroppen og kondition
Doping med EPO - fordele og ulemper!


Kernestof (pensum):
Nucleus: biologi i udvikling C 2. udg. 55-84 (bog)
Biologiens FG fysiologi s. 37-49, 149-155 (skannede sider)
Nucleus: biologi til tiden, 2. udgave s. 35-50 (kap om motion - skannede sider)
Nucleus: fysiologibogen - den levende krop 2. udg. s. 102-103, 143-145, 184-195, 200-207, 236-239
Gad: menneskets biologi /grundbog i biologi 2: det siddende menneske s. 67-74
Illustreret videnskab nr. 4/2025: bakterier styrer din krop

eksperimenter:
undersøgelse af puls og blodtryk
fordøjelse af stivelse og dialyseforsøg
glykæmisk index
måling af vitalkapacitet
osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
glykæmisk index 07-03-2025
modul d. 24-3-2025 24-03-2025
osmose i kartofler 01-04-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 forplantning

Fokus:
Hormoner og deres regulering herunder menstruationscyklus
Mandens og kvindens kønsorganer og deres funktion
Produktion af æg- og sædceller
Graviditet og prævention
Faktorer som kan påvirke fertiliteten
Kunstig befrugtning og fosterdiagnostik

Forsøg:
Kondomforsøg

Kernestof
Biologi i udvikling C 2. udg. s. 153-182
Biologi til tiden s. 85, 89
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer