Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Camilla Voigt Zacho
|
Hold
|
2024 MA/3g (3g MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 Funktioner
KERNESTOF
• Invers funktion
• Logaritmefunktioner
• Parallelforskydning af grafer
• Trigonometriske funktioner/Harmoniske svingninger
• Differentialkvotient for cosinus og sinus
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B til A. Clausen, Schomacker og Tolnø. Gyldendal. 2019.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Øve analytisk tankegang
- Sociale - Lære nye holdkammerater at kende
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
2 Integralregning
KERNESTOF
Stamfunktion og ubestemt integral herunder
• Definition af stamfunktion
• Definition af ubestemt integral
• Sætning 2.1 Stamfunktion plus vilkårlig konstant er stamfunktion
• Sætning 2.2 To stamfunktioner afviger kun med en konstant
Areal og bestemt integral herunder
• Sætning 2.3 Arealbestemmelse vha. stamfunktioner
• Definition af bestemt integral
• Sætning 2.4 Arealbestemmelse vha. bestemt integral
Regneregler for ubestemt og bestemt integral herunder
• Sætning 2.5 Regneregler for ubestemt integral
• Sætning 2.6 Regneregler for bestemt integral
Arealer mellem grafer herunder
• Sætning 2.7 Areal mellem to grafer
• Sætning 2.8 Areal af område mellem x-akse og graf for negativ funktion
Integration ved substitution herunder
• Sætning 2.9 Integration ved substitution
Anvendelse: Areal, rumfang af omdrejningslegeme, kurvelængde samt bevægelse
• Sætning 2.10 Rumfang af omdrejningslegeme
• Sætning 2.11 Rumfang af omdrejningslegeme givet ved område mellem to grafer
• Sætning 2.12 Kurvelængde
SUPPLERENDE STOF
• Bevis for sætning 2.1 Stamfunktion plus vilkårlig konstant er stamfunktion
• Bevis for sætning 2.2 To stamfunktioner afviger kun med en konstant
• Bevis for sætning 2.7: Areal mellem to grafer
• Bevis for sætning 2.8 Areal af område mellem x-akse og graf for negativ funktion
• Bevis for sætning 2.5 / sætning 8.1: Regneregler ubestemt integral
• Definition af arealfunktionen
• Bevis for sætning 8.3 Arealfunktionen er en stamfunktion
• Bevis for sætning 8.4 / sætning 2.4 Arealbestemmelse vha. bestemt integral
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B til A. Clausen, Schomacker og Tolnø. Gyldendal. 2019.
• Uddrag af iBog: Sætning 2.12 Kurvelængde og X239 og X240, da dette mangler i papirbogen
• Formelsamling STX A. 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 1: STX B eksamenssæt
|
09-09-2024
|
Mat 2: Funktioner og integralregning
|
23-09-2024
|
Prøve 1: Integralregning
|
04-10-2024
|
Mat 3: Integraler, arealer og rumfang mm
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - • Øve præcist matematisk sprog og korrekt matematisk notation
• Arbejde mere generelt/teoretisk end på B-niveau.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
3 Differentialligninger
KERNESTOF
Definition af differentialligning inkl. 1.orden, 2. orden …
Kvalitativ analyse af differentialligninger (viden som modellen giver, uden at ligningen løses)
Partikulær løsning og fuldstændig løsning
Løsningskurve/integralkurve for partikulær løsning
At gøre prøve
Tangentligning ud fra differentialligning
Linjeelement og hældningsfelt
• Aflæse oplysninger i et hældningsfelt
• Tegne og afkode en grafisk repræsentation af en numerisk løsning til et begyndelsesværdiproblem i et hældningsfelt
Opstille simple differentialligninger i form af de tre vækstmodeller samt kende og kunne anvende løsningsformlerne for de tilhørende ligninger for
• Eksponentiel vækst (sætning 3.1 Løsning af differentialligningen y’=k*y)
• Forskudt eksponentiel vækst (sætning 3.2 Løsning af differentialligningen y’=b-a*y)
• Logistisk vækst (sætning 3.3a Løsning af den logistiske differentialligning 1 og sætning 3.3b Løsning af den logistiske differentialligning 2)
Andre differentialligninger
• Separable differentialligninger (primært med CAS) (sætning 3.4 Separation af variable)
• Lineære differentialligninger af første orden (sætning 3.5 Læsning af den lineære differentialligning af 1. orden)
Differentialligningsmodeller
Løse differentialligninger og begyndelsesværdiproblemer (vha. info om et punkt på løsningskurven) i CAS
SUPPLERENDE STOF
• Bevis for sætning 3.1: Løsning af differentialligningen y´=k*y (Entydighed og eksistens)
• Bevis for sætning 3.2: Løsning af differentialligningen y´=b-ay (Entydighed og eksistens)
• Bevis for sætning 3.5: Lineær differentialligning af 1. orden (Kun entydighed)
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B til A. Clausen, Schomacker og Tolnø. Gyldendal. 2019.
• Lærebog i matematik A3 STX (pdf-uddrag af iBog). Grete Ridder Ebbesen, Morten Brydensholt og Systime A/S. Første udgivelsesår 2013.
• Formelsamling STX A 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 Vektorfunktioner og parameterkurver
KERNESTOF
• Linjens parameterfremstilling
• Vektorfunktioner for en partikel, der gennemløber en parameterkurve over tid
• Koordinatfunktioner
• Parameterkurve/banekurve
• Parameterkurvens skæringspunkter med akserne
• Dobbeltpunkter
• Differentialkvotient for vektorfunktion
• Tangentvektor, tangent og inkl. parameterfremstilling for tangent og tangentligning
• Vandret og lodret tangent
• Hastighed og acceleration
• Vinkel mellem to tangenter i et dobbeltpunkt
• Den jævne cirkelbevægelse
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Vektorfunktioner. Forberedelsesmateriale UVM 2019
• Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B til A. Clausen, Schomacker og Tolnø. Gyldendal. 2019.
• Formelsamling STX A 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 Normalfordelingen
KERNESTOF
• Definition af normalfordeling og standardnormalfordeling
• Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion inkl. deres grafer
• Middelværdi og spredning inkl. betydning for form og beliggenhed af grafer for tætheds- og fordelingsfunktion
• Normale og exceptionelle udfald inkl. sandsynlighed herfor
• Bestemme sandsynligheder ved
- Aflæsning på graf
- Beregning vha. arealer
- Kommando i CAS
• Undersøge om et datasæt er normalfordelt
- Histogram og graf for tæthedsfunktion
- Normalfordelingsfraktilplot
• Undersøge den lineære model
- Er residualer normalfordelt?
- 95%-konfidensinterval for hældning
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B til A. Clausen, Schomacker og Tolnø. Gyldendal. 2019.
• Formelsamling STX A 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
6: Funktioner af to variable
KERNESTOF
• (Vektorer i 3 dimensioner - helt kort)
• Funktioner af to variable
• Definitionsmængde
• Graf (flade)
• Niveaukurver
• Snitkurver i x- og y-retning
• Partielle afledede af 1. orden og 2. orden
• Gradient
• Stationære punkter
• Art af stationært punkt (maksimum, minimum eller saddelpunkt)
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B til A. Clausen, Schomacker og Tolnø. Gyldendal. 2019.
• Formelsamling STX A 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
12-02-2025
|
Mat 9 Eksamenssæt 2 + ekstraopgave
|
01-04-2025
|
Skrivemodul
|
04-04-2025
|
Prøve 4 Funktioner af to variable
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
7: Sandsynlighedsregning
KERNESTOF
• Udfald og hændelser
• Udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion og sandsynlighedsfelt
• Regning med sandsynligheder
• Venn-diagrammer (fælleshændelse, foreningshændelse, differenshændelse, komplementærhændelse, disjunkte hændelser og delmængder)
• Betinget sandsynlighed
• Loven om total sandsynlighed
• Bayes’ sætning
• Bayes’ udvidede sætning
UNDERVISNINGSMATERIALE
• Forberedelsesmateriale 2024 fra UVM: Sandsynlighedsregning
ARBEJDSFORMER
• Gruppearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat 10 Eksamenssæt 3
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775589251",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775589251",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64775589251"
}