Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Frederik Niels Soelberg, Louise Juhl Lehmann, Sophie Sylvest Svendsen
|
Hold
|
2024 Bi/2h-2 (2h Bi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Celler og Evolution
Kernestof:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser, liv og livets opståen.
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
I dette forløb har fokus været på ligheder og forskelle mellem pro- og eukaryote celler samt organeller og deres funktion.
Derudover har vi arbejdet med cellemembranens opbygning og transportmekanismer over cellemembranen.
Vi arbejdet med med livets opståen og udvikling, artsdannelse, genetisk variation, naturlig og kunstig selektion, konvergent og divergent evolution, analoge- og homologe træk, samt co-evolution.
Øvelser:
Osmose i kartofler
Variation og selektion
Slikposens stamtræ
Teori:
Biologi i fokus s. 7-13
Biologi i udvikling B-niveau s. 215, 219-221, 222-223, 230-235, 223-226 (pdf'er).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler
|
29-08-2024
|
Evolution
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Genetik
Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi
I dette forløb er vi kommet omkring: DNA, replikation, RNA, proteinsyntesen, genetiske grundbegreber, Mendels love, nedarvning, krydsningsskemaer, tavler, blodtyper, genmutationer, kromosomtalsmutationer samt genteknologierne PCR, gelelektroforese og sekvensering.
Øvelser:
Blodtypebestemmelse
Biologi i Fokus: 81-90, 97-100, 121-125, 127
Biologibogen (kopieret fra systime): Afsnit om ’blodtyper’, Afsnit om ’Gensekvensering’,
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Fysiologi (PP3)
Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og andre udvalgte organsystemer.
Dette forløb tog udgangspunkt i PP3, der indeholdt et besøg på Professionshøjskolen Absalon.
Fokus har været på blodkredsløbet, åndedræts-systemet, blodkarnettet, blodets sammensætning, puls og blodtryk, samt kort ind på musklers sammentrækning ved tværbrocyklus..
Øvelser:
Måling af puls og blodtryk
Måling af vitalkapacitet
Diverse små øvelser på Professionshøjskolen Absalon
Biologi i Fokus: 22-23.
Biologi i udviklingen (Kopieret fra Systime): Afsnit om ’Blodkredsløbet’, ’Lungernes opbygning og funktion’, ’Hjertets opbygning og funktion’, ’Blodkarnettet’, 'Tværbrocyklus' og ’Blodtryk’.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Kost og sundhed
Kernestof:
- Makromolekyler: carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (...) og andre udvalgte organsystemer.
- Biokemiske processer: (...) respiration og gæring
I dette forløb er vi kommet omkring kostrådene, opbygningen og funktionen af makronæringsstofferne kulhydrat, fedt og protein, samt hvordan disse bliver nedbrudt i fordøjelsessystemet vha. af enzymaktivetet. Derudover har været omkring hormoners rolle i blodsukkerreguleringen, glykæmisk indeks og diabetes.
Slutteligt kom vi ind på forskellen på energiproduktionen når der var ilt tilstede og når der ikke var.
Fødevarestyrelsens officielle kostråd er blevet gennemgået via små fremlæggelser for hinanden.
Øvelser:
Bromelin i ananas
Blodsukkermålinger og glykæmisk indeks
Materiale:
Biologi i fokus 24-31, 33-35, 69-79
Artiklen ”Diabetikere føler sig svigtet” i Politiken 17/8-19, s. 18-19, af Lars Dahlager.
Episode 1 af 2. sæson af U-turn på DR: https://www.dr.dk/drtv/se/u_turn_91965
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring jeres bog
-
Bidstrup, Hede, Paludan-Müller, Raae: Biologi i fokus 2. udg.; sider: 24-29, 69-73, 76-79
-
Signe, Judy, Mo (og Fati? og Frederikke?, hvis I stadig gerne vil) faster
-
Lav opgaver på OneNote fra modulet tirsdag og onsdag (hvis man ikke nåede dem alle i modulerne)
-
Læs op på genetik og fysiologi. Medbring kuglepen, bog, computer og håndskrevne noter.
-
Vejledning - Bromelin i Ananas.docx
-
Læs vejledningen der er vedhæftet her.
-
medbring jeres bog
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Nervesystemet
Kernestof:
Nervesystemet.
Vi har arbejdet med nervesystemets opbygning og nervesignalets forløb, herunder aktionspotentialet, synapsen, ionkanaler og ionpumper, transmitterstoffer, myolinisering, agonister og antagonister.
Supplerende stof:
- problemstillinger indenfor sundhed (brug af og udbredning af rusmidler, herunder effekten på nervesystemet).
Arbejdsformer:
Tavlegennemgang
Videoer (undervisningslokalet)
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Journalskrivning
Øvelser:
Nerveledning.
Teori:
Biologi i fokus 2. udgave s. 43-54.
Rusmidlernes biologi: s. 22-24 + forskellige udvalgte sider om enten alkohol, hash, opioider, centralstimulerende stoffer eller benzodiazepiner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Økologi
Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb (herunder N- og C-kredsløbet) og biodiversitet.
Vi har haft fokus på skoven som økosystem. Vi har sammenlignet nåleskov med løvskov samt kulturskov med naturskov. Vi har også snakket om N-forurening og skovens sundhed.
Biokemiske processer: fotosyntese, respiration hos planter. Vi har desuden arbejdet med primærproduktion og sekundær produktion.
Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Gruppearbejde
Feltarbejde
Rapportskrivning
Fremlæggelser
Demoforsøg
Øvelser:
Skovundersøgelse af to biotoper i Himmelev skov
Fotosynteseforsøg (demoforsøg).
Teori:
- Biologi i fokus s. 131-135, 138-140, 144-151, 153-157, 159-167.
- Hjemmesiden skoven-i-skolen:
Nedbrydning i løvskov og nåleskov: https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/nedbrydning
Surhedsgrad af jordbund i løvskov og nåleskov: https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/skovbund-og-jordbund
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skovundersøgelse af to biotoper i Himmelev skov
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9 Repetition og eksamen
Vi har repeteret faglige emner efter ønske fra eleverne, repeteret forsøg (herunder et eksempel på, hvordan man kan inddrage forsøget under eksaminationen og hvad man kan lægge vægt på).
Eleverne har arbejdet med en bestemt eksamensspørgsmål og fremlagt det for læreren i enerum. Desuden har vi snakket om, hvordan eksamen vil komme til at foregå.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64776980589",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64776980589",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64776980589"
}