Holdet 2024 Bi/2h-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Frederik Niels Soelberg, Louise Juhl Lehmann, Sophie Sylvest Svendsen
Hold 2024 Bi/2h-2 (2h Bi/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Celler og Evolution
Titel 2 Forløb#2 Mikrobiologi
Titel 3 Forløb#3 Genetik
Titel 4 Forløb#4 Fysiologi (PP3)
Titel 5 Forløb#5 Kost og sundhed
Titel 6 Forløb#6 Nervesystemet
Titel 7 Forløb#7 Økologi
Titel 8 Forløb#9 Repetition og eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Celler og Evolution

Kernestof:

Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser, liv og livets opståen.
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

I dette forløb har fokus været på ligheder og forskelle mellem pro- og eukaryote celler samt organeller og deres funktion.
Derudover har vi arbejdet med cellemembranens opbygning og transportmekanismer over cellemembranen.

Vi arbejdet med med livets opståen og udvikling, artsdannelse, genetisk variation, naturlig og kunstig selektion, konvergent og divergent evolution, analoge- og homologe træk, samt co-evolution.

Øvelser:
Osmose i kartofler
Variation og selektion
Slikposens stamtræ

Teori:
Biologi i fokus s. 7-13
Biologi i udvikling B-niveau s. 215, 219-221, 222-223, 230-235, 223-226 (pdf'er).



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 29-08-2024
Evolution 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Mikrobiologi

Kernestof
Cellebiologi: opbygning af prokaryote celler
Evolutionsbiologi: Udvikling af resistens.
Virus: opbygning og formering

I dette forløb har vi arbejdet med mikrobiologi. Vi har bl.a. arbejdet med vækst og vækstfaktorer hos mikroorganismer, den mikrobielle vækstkurve, samt antibiotikaresistens hos bakterier.

Øvelse:
Antibiotikaresistens hos bakterier

Teori:
- Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave: s. 33-41.
- Biotech academy (hjemmeside):
1. Antibiotika: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/antibiotika/
2. Antibiotikaresistens: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/bakterier-antibiotikaresistens/antibiotikaresistens/
- Dr1 dokumentar: Den dag penicillinen ikke virker (film): https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/mrsa-de-multiresistente-bakterier
- Biologi c+b, Troels Wolf, 2008: s. 16-19

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikrobiologi - antibiotikaresistens 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Genetik

Kernestof:
- Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi

I dette forløb er vi kommet omkring: DNA, replikation, RNA, proteinsyntesen, genetiske grundbegreber, Mendels love, nedarvning, krydsningsskemaer, tavler, blodtyper, genmutationer, kromosomtalsmutationer samt genteknologierne PCR, gelelektroforese og sekvensering.

Øvelser:
Blodtypebestemmelse

Biologi i Fokus: 81-90, 97-100, 121-125, 127
Biologibogen (kopieret fra systime): Afsnit om ’blodtyper’, Afsnit om ’Gensekvensering’,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Fysiologi (PP3)

Kernestof:
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb og andre udvalgte organsystemer.

Dette forløb tog udgangspunkt i PP3, der indeholdt et besøg på Professionshøjskolen Absalon.
Fokus har været på blodkredsløbet, åndedræts-systemet, blodkarnettet, blodets sammensætning, puls og blodtryk, samt kort ind på musklers sammentrækning ved tværbrocyklus..

Øvelser:
Måling af puls og blodtryk
Måling af vitalkapacitet
Diverse små øvelser på Professionshøjskolen Absalon

Biologi i Fokus: 22-23.
Biologi i udviklingen (Kopieret fra Systime): Afsnit om ’Blodkredsløbet’, ’Lungernes opbygning og funktion’, ’Hjertets opbygning og funktion’, ’Blodkarnettet’, 'Tværbrocyklus' og ’Blodtryk’.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Kost og sundhed

Kernestof:
- Makromolekyler: carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
- Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer (...) og andre udvalgte organsystemer.
- Biokemiske processer: (...) respiration og gæring

I dette forløb er vi kommet omkring kostrådene, opbygningen og funktionen af makronæringsstofferne kulhydrat, fedt og protein, samt hvordan disse bliver nedbrudt i fordøjelsessystemet vha. af enzymaktivetet. Derudover har været omkring hormoners rolle i blodsukkerreguleringen, glykæmisk indeks og diabetes.
Slutteligt kom vi ind på forskellen på energiproduktionen når der var ilt tilstede og når der ikke var.
Fødevarestyrelsens officielle kostråd er blevet gennemgået via små fremlæggelser for hinanden.

Øvelser:
Bromelin i ananas
Blodsukkermålinger og glykæmisk indeks

Materiale:
Biologi i fokus 24-31, 33-35, 69-79
Artiklen ”Diabetikere føler sig svigtet” i Politiken 17/8-19, s. 18-19, af Lars Dahlager.
Episode 1 af 2. sæson af U-turn på DR: https://www.dr.dk/drtv/se/u_turn_91965
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Nervesystemet

Kernestof:
Nervesystemet.

Vi har arbejdet med nervesystemets opbygning og nervesignalets forløb, herunder aktionspotentialet, synapsen, ionkanaler og ionpumper, transmitterstoffer, myolinisering, agonister og antagonister.  

Supplerende stof:
- problemstillinger indenfor sundhed (brug af og udbredning af rusmidler, herunder effekten på nervesystemet).

Arbejdsformer:
Tavlegennemgang
Videoer (undervisningslokalet)
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Journalskrivning

Øvelser:
Nerveledning.

Teori:
Biologi i fokus 2. udgave s. 43-54.
Rusmidlernes biologi: s. 22-24 + forskellige udvalgte sider om enten alkohol, hash, opioider, centralstimulerende stoffer eller benzodiazepiner.





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Økologi

Kernestof:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb (herunder N- og C-kredsløbet) og biodiversitet.

Vi har haft fokus på skoven som økosystem. Vi har sammenlignet nåleskov med løvskov samt kulturskov med naturskov. Vi har også snakket om N-forurening og skovens sundhed.

Biokemiske processer: fotosyntese, respiration hos planter. Vi har desuden arbejdet med primærproduktion og sekundær produktion.


Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Gruppearbejde
Feltarbejde
Rapportskrivning
Fremlæggelser
Demoforsøg

Øvelser:
Skovundersøgelse af to biotoper i Himmelev skov
Fotosynteseforsøg (demoforsøg).

Teori:
- Biologi i fokus s. 131-135, 138-140, 144-151, 153-157, 159-167.
- Hjemmesiden skoven-i-skolen:
Nedbrydning i løvskov og nåleskov: https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/nedbrydning
Surhedsgrad af jordbund i løvskov og nåleskov: https://skoven-i-skolen.dk/leksikon/skovbund-og-jordbund
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skovundersøgelse af to biotoper i Himmelev skov 25-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Repetition og eksamen

Vi har repeteret faglige emner efter ønske fra eleverne, repeteret forsøg (herunder et eksempel på, hvordan man kan inddrage forsøget under eksaminationen og hvad man kan lægge vægt på).

Eleverne har arbejdet med en bestemt eksamensspørgsmål og fremlagt det for læreren i enerum. Desuden har vi snakket om, hvordan eksamen vil komme til at foregå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer