Titel
5
|
Identitetsdannelse, stress & præstationskultur
Identitetsdannelse, stress og præstationskultur
De faglige mål
- redegøre/analysere/diskutere i forhold til teorier og begreber om unges identitetsdannelse samt hvordan nye tendenser og vilkår i det senmoderne samfund påvirker den enkelte.
- redegøre/analysere/diskutere i forhold teorier, begreber, undersøgelser omkring hvad stress er, og hvilke faktorer, som kan være direkte årsager til og indflydelse på, om vi udvikler en stressdiagnose.
- diskutere relevante, faglige problemstillinger i et bredere perspektiv, herunder diskutere fordele og ulemper ved at leve i det senmoderne samfund med meget høje krav og forventninger til identitets- og selvdannelse, øget tempo og omskiftelighed, konkurrencesamfund og præstationskultur.
- inddrage nogle forskellige perspektiver på, hvad der kan have indflydelse på sund identitetsdannelse samt hvordan man kan forebygge og imødegå stressudvikling. Begrebet coping er her værdifuldt i forhold til, hvordan man som menneske håndterer en stressbelastning.
- kunne reflektere over og forholde sig kritisk til undersøgelser og anvendte metoder
Teorier:
Flodbølge af muligheder
Kulturel frisættelse (Ziehe)
De tre social karakterer (Riesmann)
Kapitaler & habitus (Bourdieu)
Definition af identitet, "udviklingsopgaver/kriser" samt jeg´ og social identitet (Erikson)
Sociale arenaer og arenaidentitet
Det multiple selv (Gergen)
Det refleksive selv (Giddens)
Konformitet (Asch)
Social sammenligning (Festinger)
Narcissisme (grandiost selvbillede - higer efter anerkendelse & bekræftelse)
Selvrealisering, ansvarspres og konkurrencesamfundet
At skabe mening + kognitive skemaer (Bartlett)
Selektiv opmærksomhed, indre/ydre faktorer, automatiserede/kontrollerede processer, delt opmærksomhed og multitasking/dual-tasking
Humanistisk psykologi, Maslows behovshieraki og Csikzentmihalyis flow-teori
Indre/ydre motivation og grader af selvstyring (Deci og Ryan) og målorienteringsteori, herunder opgave- vs. konkurrenceorientering (Glyn C. Roberts)
Stress definition, akut og kronisk, symptomer samt Lazarus definition af stress
Ydre faktorer: Livsforandringer og daglige gener, arbejdskrav og krav-kontrol model
Indre faktorer: Personlighed og tænkemåde, forsigtige/risikovillige type (Høgh-Olesen), OSN, forklaringsstile (Seligman) samt AOS (Antonovski).
Konkurrencesamfundet (Rasmus Willig)
Acceleration af livets tempo, højteknologisk udvikling, tidshunger og social acceleration (Hartmut Rosa)
Coping - strategier til mestring (Lazarus)
KERNESTOF: Identitet og personlighed / Socialpsykologi / Kognitiv psykologi
Ungdom og senmodernitet, s. 321-344. I: Ole Schultz Larsen(2018 3.udgave): Psykologiens veje. Forlaget Systime.
Gruppepres og social kontrol, s. 381-384. I/Ibid.
Kognitiv psykologi, s. 169-172, 176-179, I/Ibid.
Stress og coping, s. 439-449. I: Ibid.
Humanistisk psykologi, s. 303-308. I: Ibid.
Konkurrencesamfundet (Rasmus Willig) og Acceleration af livets tempo (Hartmut Rosa), s. 111-114. (kopimateriale) I: Wolf (2016)Fra celle til selfie
Motivation og målsætning, s. 138-146 (kopimateriale). I: Troels Wolf et. al (2008): B-for bedre idræt. Gyldendal.
Supplerende stof:
Sidney Lee- singleliv (Videoklip 7 min)
TEGNESERIE: Stress aktiverer kroppens doping-fabrik.
Awareness-test (Video med moon-walking bear)
Styr på det hele (TV2 dokumentar)
Mød forskerne på Folkeuniversitetet: Frans Ørsted Andersen – Hvad er flow (videoklip)
Artikel Gymnasieelever er ikke presset at en præstationskultur
EVALUERING Eleverne træner med en eksamenscase og laver et 7-8 min oplæg og fremlægger det for en makker. Man giver hinanden feedback på fremlæggelsen.
OMFANG: 65 ns.
SAMLET OMFANG: 195 ns.
|