Holdet 2024 Id/2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anders Lauge Johannesen
Hold 2024 Id/2h (2h Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Softball og idrætsskader
Titel 2 Padel og aerob og anaerob træning
Titel 3 Moderne dans, styrketræning og nervesystemet.
Titel 4 Volleyball og Team
Titel 5 Floorball og Motivation
Titel 6 Lindi hop, sundhed og idrætsadfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Softball og idrætsskader

Vi indleder skoleåret med et softball forløb hvor eleverne bliver trænet i følgende indenfor disciplinen:

Pitching.
Batting: Short stop samt almindelig batting ( luft under bolden)

Kaste, gribe øvelser. Det er målsætningen at alle elever kan kaste overhåndskast fra base til base og at alle skal kunne gribe bolden i forhånd og evt. også i baghånd.

Desuden skal alle elever kende reglerne så de de sidste 2 moduler selv kan dømme.

Desuden skal eleverne taktisk kunne lægge en simpel strategi for hvordan man skal placerer sig bedst muligt (på indeholdet) og på banen ( på udeholdet)  i forhold til hvilken spiller der skal batte mm.

Særlige fokuspunkter:
Kaste og gribe teknik, batting og pitching og taktisk formåen.

Teoretisk skal eleverne mundtligt og skriftligt præsenterer deres klub / idræt og derudover vil der være et modul om idrætsskader ( da en del af holdet har dette tæt inde på kroppen).
Pensum er kap. 14 i idræt c om idrætsskader ( side 191 til 194)
Særlige fokuspunkter teoretisk: At eleverne øver sig i en mundtlig fremlæggelse, at eleverne laver deres første teoretiske oplæg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Padel og aerob og anaerob træning

Vi indleder vores nye og klassiske discipliner med Padel.
Over 5 gange vil vi praktisk prøve at spille dette sjove, nye spil.
Vi har 4 baner til rådighed hver gang- og en lektion består af 60 min. varighed.

Af tekniske aspekter vil vi arbejde med:
Grebet på ketcheren
Fodstilling og benarbejde
Forhånden i Padel, baghånden i Padel,
Flugtninger,
Serv
Lop
Hvordan vi slår til bolde der rammer bag linien ( brug af bagvæggen.)

Desuden vil vi snakke om nogle af de taktiske elementer i double mm.

Regler og point system gennemgås kort da fokus primært er på spil og oplevelser i Padel

Teoretisk vil Kapitel 4 i B for bedre idræt gennemgås ( Aerobt arbejde) over 3 gange. Dernæst starter  gennemgang af kapitel 5 Anaerobt arbejde.


Derudover vil kapitlet om Anaerobt Arbejde i B- for bedre idræt indgå som teori i de teoretiske timer. Dette skyldes primært at vi lige har afsluttet kapitlet om aerobt arbejde i vores fodbold forløb, og det vil derfor være nærliggende for eleverne at arbejde videre med forståelsen af de forskellige processer der sker i kroppen - nu primært anaerobt.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Moderne dans, styrketræning og nervesystemet.

DANSEPERFOMANCE

Hovedområde: Musik og bevægelse

Moderne dans (i samarbejde med Åben dans)
Eleverne arbejder med elementer af både modern dans og rytmisk dans.

Med udgangspunkt i dansehjulet (se elementer herunder) arbejdes der kreativt med kroppens udtryksmuligheder og eleverne skal på baggrund heraf lave en danseperformance:
- Bevægelse (trin, drejninger, hop, sving, rulninger, moves, balancer) og form (rund, strakt, skruet, bred, lille, stor, åben, lukket form
- Rum (højt, mellem, lavt niveau, retninger fremad, bagud, til siden, lige, buet, placering centrum, hjørner, lige linje, cirkel, spredt)
- Dynamik (Hurtigt, langsomt, pludseligt, stabilt, kraftfuldt, tungt, svagt, let)
- Relation (alene, parvis, gruppe, alle, synkront, kanon, dialogisk, kaos)

Eleverne præsenteres for inspiration fra lærer til bl.a.
- dansehjulet  
- Forskellige bevægelseskvaliteter
- "Redskaber" der kan hjælpe eleverne til at udvikle bevægelsessekvenser
- "Redskaber " der kan hjælpe eleverne til at udvikle "Billeder"/udtryk
- Danse rundt om kroppen som statue, og lave en lille serie
- Træning og øvelse i 2-3 lærerkoreograferede svingserier
- Brainstorming og ideudvikling i grupperne
- Øvelse og færdiggørelse af danseperformance

Krav til performance:
Mindst 3 min. varighed
- Vise forståelse og brug af dansehjulet
- Vise kreativitet og opmærksomhed
- Forholde sig til musikkens udtryk og opbygning
- Evt. forholde sig til teksten, men ikke lave gestik, mime eller teater.
Hvis overskud:
- Rytmisk del med både fælles gruppe og individuel dans

Faglige mål:
- At udvikle kropsbevidsthed og udtrykke sig med kroppen
- At udvikle- og arbejde med bevægelse, så der skabes det ønskede udtryk
- At indgå i samarbejdsrelationer og forstå deres egne roller i samarbejdet om det fælles mål - en performance
- At forstå og benytte BESS-konceptet i praksis
- At benytte musik (takter og opbygning) i udviklingen af en performance

KERNESTOF: Musik & bevægelses teori (Laban)
Idræt (den ny, grønne), s. 14-23
Idræt B for bedre idræt. Kapitel 7 Nervesystemet og bevægelse
Supplerende materiale:
"Dansehjulet"

OMFANG: 12 ns.

Teoretisk vil vi arbejde med dele af Kapitel 6 og 7 i B - for bedre idræt, så eleverne har en forståelse for muskler, deres sammensætning og deres anatomi samt nervesystemet og hvordan en muskel modtager besked fra nervesytemet mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volleyball og Team


Eleverne vil igennem forløbet prøve kræfter med spillet volleyball (7 lektioner)  som vores første boldforløb i dette skoleår.
Pensum er her kapitlet om volleyball ( side 50 til 59 i Idræt c praksis og teori).

Derudover vil vi i teoritimerne ( 3 moduler) læse og bearbejde kapitel 9 ( Team og hold) i bogen B for bedre idræt.

Praktisk/ teknisk:
I forløbet vil der være fokus på følgende tekniske slag:
fingerslag, baggerslag, underhånd og overhåndsserv og smash.
Desuden vil benarbejde, grundposition samt afsæt være tekniske detaljer som der arbejdes med hver gang.

Der vil desuden være fokus på spillets historie, regler, teknik og der vil indgå en skriftlig prøve i forløbet.

Desuden vil taktik, spilposition ved forsvar og angreb også være relevante fokusområder.

Teoretisk vil det være forventeligt at eleverne har en forståelse for hvad et team er og kan. Hvordan det stærke team fremstår, udvikler sig, bindes sammen både på og udenfor banen. Synergi, hohæsion, de forskellige teams og roller er væsentlige nøgleord og forståelseskriterier for pensum af det gode team
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floorball og Motivation

Eleverne vil over 6 gange lære at spille floorball. Vi er både i den lille sal hvor der bliver spillet 4 mod 4 på små mål med en mand over midten og i salen hvor vi spiller med målmand og 5 markspillere.
Der er et floorball kompendium som ligger til grund for undervisningsforløbet.
Følgende fokuspunkter:
1. Grundposition, grebet på staven og basal kendskab til forhånd og baghånd.
2. Afleveringer - forhåndsafleveringer, og baghåndsafleveringer, præcision og fart i afleveringen. Lange og korte afleveringer og afleveringer med luft under bolden
3. Skud. De tre forskellige skudtyper. trækskud, håndledsskud og slagskud
4. Organisering og pladser på banen
5. Spil
6. Forhindringsbane på tid der stiller krav til deres kondition og teknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lindi hop, sundhed og idrætsadfærd

I vores kreative bevægeformer danser vi Lindi hop som er en par dans.

Eleverne vil kort blive undervist i dansens historie og udvikling samt Lindi hops historie.
Desuden vil hver undervisningsgang starte med en specielt lindi hop opvarmning så alle eleverne kan denne.

Af tekniske aspekter vil fokuspunkterne være:

Rytmen (8 takt),
Trin lead
Trin follow
Div. trin ( the book, promenade lead, promenade follow, promande not, swing out, the cirkel, improvisation m.fl.)

koordination mellem par
fatning mellem par
sti mm.
Pensum er Pardans - siderne 24 til 28 i Idræt c- praksis og teori fra 2018

Samtidigt med det praktiske forløb I Lindihop vil vi teoretisk beskæftige os med sundhed i teoritimerne. Pensum er kapitel 9 - Sundhed og livsstil i Idræt c- praksis og teori fra 2018 samt dele af kapitel 2 - ( side 23 til 33) Sundhed i et biologisk perspektiv i Idræt B- for bedre idræt fra 2009. Vi afslutter året i teori af  med kapitel 11 - Befolkningens idrætsadfærd med særlig blik på de 16- 19 årige, så eleverne også har dette aspekt med sig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer