Holdet 2024 Sa/2h-p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Anne Louise Dalgaard
Hold 2024 Sa/2h-p (2h Sa-p)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Medier og identitet
Titel 2 2. Dansk politik og demokrati
Titel 3 3. Udfordringer for arbejdsmarkedet
Titel 4 4. Økonomi og velfærd
Titel 5 5. Ulighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Medier og identitet

Beskrivelse af forløbet: I forløbet var fokus på identitetsdannelse i det senmoderne samfund herunder betydningen af sociale medier og den øgede individualisering. Eleverne repeterede også tidligere samfundstyper og hvordan de adskiller sig fra det senmoderne samfund. I forløbet var også fokus på køn og seksualitet i det senmoderne samfund. I forbindelse med en ekskursion  til Ungdommens Folkemøde 2024 blev metodebegreber gennemgået mhp. at grupperne opstillede og gennemførte et struktureret interview. Sidst i forløbet udfærdigede eleverne i grupper en synopsis som blev fremlagt og trænede derved den mundtlige eksamen.

Kernestof:

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Stikord:
Anthony Giddens:
- Adskillelse af tid og rum
- Refleksivitet
- udlejring af sociale relationer
- aftraditionalisering
- individualisering
- ontologisk usikkerhed

Thomas Ziehe:
- kulturel frisættelse
- formbarhed
- individualisering
- subjektivisering
- ontologisering
- potensering
- emblematisering

Hartmut Rosas teori:
- Accelerationssamfundet / højhastighedssamfundet
- De tre former for accelerationer: teknologisk, social forandring og livsform
- Konkurrencelogikken
- Den sociale kappestrid
- At acceleration fører til fremmedgørelse

Richard Sennett:
- Fleksibilitet og frihed
- Ubalance mellem privat og arbejdsliv


Sherry Turkle:
- at vi er alene sammen
- blæksprutten


Ervin Goffman:
- Face
- Indtryksstyring
- Selviscenesættelse
- Backstage
- Frontstage

Andreas Reckwitz:
- Social proof
- Singularitet, herunder forskel på individualisering og singularitet

Axel Honnet:
- De tre anerkendelsessfærer

Judith Bulter:
- Queer teori
- Biologisk køn
- Sociale køn
- Seksuelle køn


Metode:
-  kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode.


Pensum (sider i alt: ca. 85)
Kernestof:
Bøger:
Følgende fra ibogen "Samf på B", Columbus:
Kap 1:
Afsnit 1.1 og 1.2:
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=312 (1,4 s)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=320 ( 3,5 s)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=319 (1 s)

Kap 2:
Afsnit 2.2:  Giddens - en diagnose af senmodernitet: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357 (2,6 s)
Thomas Ziehe - formbarhed og kulturel frisættelse: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358 (3,1 s)
Hartmut Rosa – fremmedgørelse i accelerationssamfundet, https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360 (4 s)
Richard Sennett – konsekvensen af det fleksible arbejdsliv, https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=359 (2,2 s)

Afsnit 2.3:
Sherry Turkle – tager teknologien magten over os?: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361 (2 s)
Goffman – frontstage og backstage: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362 (2,3 s)

Afsnit 2.4:
Køn – et begreb under forandring! https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=321 (2,5 s)
Judith Butler: Køn er noget, vi gør https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363 (2 s)


Interview step 1+4 fra Metodeguiden, Aarhus Universitet: https://metodeguiden.au.dk/interviews
Bogen "Vælgeradfærd og statistik",  Columbus, 1. udg. s. 183-185. (pdf)

Bogen "Sociologiens kernestof", dele af kapitel 7, s. 76-81 (pdf)

Ibogen: "Medier og meningsdannelse": Afsnit 6.3 "Jagten på anerkendelse" (3s) (pdf)


Supplerende litteratur:

Artikler:
Art. (uddrag) Kommentar: Gymnasieelev: ”Jeg har 356 studievalgsmuligheder, men mangler den vigtigste”, Skrevet af Marie Holt Hermansen, Fhv. formand, Danske Skoleelever, 14. nov. 2023, Altinget.dk
Art. "I kampen for at blive til noget, har vi glemt at blive til nogen", 29. august 2014, Information

Art. "Københavnere forlader storbyen: »Byen stresser mig. Jeg får det fysisk dårligt af larmen og travlheden omkring mig«", Berlingske, 01. januar 2020.

Art.: ”Er vi dårligere forældre i dag?” Skrevet af NINA AUSUM AGERGAARD, fra ”Samvirke”| 16. SEPTEMBER 2022. Link: https://samvirke.dk/artikler/er-vi-daarligere-foraeldre-i-dag
Debatindlæg (uddrag), ”Debat: Livet på de sociale medier kan lede os unge i psykisk mistrivsel”, den 23. jun. 2021, JydskeVestkysten.dk
Art. Larsen, Snorre Hejlskov: ”Mange af os unge lider under et ideal om at deltage i alt og lykkes med det hele”. Kronik i Information, d. 23. nov. 2023.
Art. Debat: Unges problemer skyldes et godt samfund. Mikkel Boysen, Berlingske, 28. maj 2022.
Art. Grooming, overgreb og seksuel afpresning. Dr.dk (2023). Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/grooming-overgreb-og-seksuel-afpresning-anmeldelser-af-digitale-sexkraenkelser-er

Art. "Caroline Farberger troede, hun som mand havde forstået lighed…"
Lederstof.dk, 20.jan2021:  https://www.lederstof.dk/caroline-farberger-troede-hun-som-mand-havde-forstaaet-lighed

Art. fra Sundhedsstyrelsen: https://www.sst.dk/da/nyheder/2023/Sociale-medier-paavirker-unges-sociale-liv-og-trivsel-paa-godt-og-ondt


Udsendelser:
Videoklip med Eva Agnete Selsing øverst i artiklen "Eva Selsing: Derfor bliver du ulykkelig af at være unik,", Berlingske, 21.07.23, link: https://www.berlingske.dk/oestergaards-salon/eva-selsing-derfor-bliver-du-ulykkelig-af-at-vaere-unik

DR dokumentar: "FOMO", link: https://www.dr.dk/drtv/program/fomo_252332 (de første ca. 15 min)

Podcast - Snapchat hjælper unge ud af ensomhed (2022):  https://radio4.dk/nyheder/snapchat-hjaelper-unge-ud-af-ensomhed-BXgpoxjw8EKKlQQXzOrt Afsnit hvor der står "Radio4 Morgen 12.september kl. 7-8 minuttal 31:14 til minuttal 42:00.

Statistik:
”Brug af udvalgte sociale medier 1. halvår 2023”, Nyt fra Danmarks Statistik, 17. august 2023 - Nr. 284, dst.dk
Statistik. Børn og unges i Danmark, velfærd og trivsel 2022. Fra VIVE – Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, side 139: https://www.vive.dk/media/pure/18610/14872861
Figur fra artikel: ”Her er, hvad sociale medier gør ved unge (spoiler alert: Instagram gør dig ulykkelig)”, Skrevet af Frederik Kulager, Zetland, den 5. juni 2018.
Statistik: ”Statistikker om børnefamilier», Danmarks Statistik februar 2023.
Danmarks Statistik: ”Antal sociale medier i brug fordelt på alder”. Fra udgivelsen Danmark bruger sociale medier mest i EU, d. 17. aug. 2023
Børn og unges erfaringer med digitale krænkelser (2024). Figur 5: Andel af børn og unge, som har oplevet hver type ubehagelige oplevelse online. (s.17). Link: https://sletdet.redbarnet.dk/wp-content/uploads/2024/09/Boern-og-unges-erfaringer-med-digitale-kraenkelser-og-andre-ubehagelige-oplevelser-online-rapport-2024.pdf

Powerpoint om teoretikerne Giddens og Ziehe (ligger i OneNote under 2. modul).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Dansk politik og demokrati

Beskrivelse af forløb:
Forløbet har handlet om dansk politik og demokrati. Undervejs behandlede eleverne en case fra Professionshøjskolen Absalon, hvor vi også på ekskursion jf. bekendtgørelsens punkt: ”Arbejdsformer”: Udadvendte aktiviteter skal gennemføres i form af gæstelærere, virksomheds-, organisations og institutionsbesøg eller empiriske undersøgelser og sker i sammenhæng med arbejdet med konkrete projekter eller integreres i undervisningen. Eleverne skal i den forbindelse øge deres karrierekompetence ved at opleve eksempler på, hvordan samfundsvidenskab anvendes i forskellige typer jobs.
Samt bekendgørelsens punkt ”Samspil med andre fag”: Desuden skal samfundsfag i de fagpakker, hvor faget indgår, bidrage til at give eleverne forståelse for fagets professionsrettede perspektiver i forhold til fagpakken gennem arbejde med virkelighedsnære problemstillinger.
Forløbet blev afsluttet med synopsis-fremlæggelser.

Kernestof:
Politik
· politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
· magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
· politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Metode
· komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Stikord:
· definitionen på politik
· værdipolitik og fordelingspolitik
· Eastons model
· politisk ideologi :(definition, empirisk og normativ), udviklingen i ideologierne herunder progressiv, legitimerende, regressivt ideologier
· velfærdstrekanten: marked, stat og civilsamfund
· tre klassiske ideologier: Liberalisme, konservatisme, socialisme
· Socialliberalisme
· Danske politiske partier
· Udvikling i medborgerrettigheder; civile, politiske og sociale rettigheder
· Forskel på rettigheder og pligter
· Retssamfund og retssystem
· formel ligestilling og reel ligestilling
· Den horisontale kønsopdeling
· Den vertikale kønsopdeling
· Repræsentativt og direkte demokrati
· Demokratiformerne: konkurrencedemokratri og deltagelsesdemokrati (evt. deliberativt demokrati)
· de fire magtformer (direkte magt, indirekte magt, bevidsthedskontrollerende magt og strukturel magt).
· pluralistiske vs. elitistiske magtopfattelse
· Rettigheder i den danske grundlov
· Magtens tredeling
· Parlamentarisme (herunder positiv og negativ)
· Faserne i lovgivningsprocessen;
· Initiativ/forberedelsesfasen
· Beslutningsfasen
· Implementeringsfasen
· Teorier til at forklare partiadfærd: Downs medianvælgermodel, Kaare Strøms teori, Molins model
· class-voting og issue-voting
· marginalvælgere og kernevælgere
· Klassepartier/masse, catch-all-partier, markedspartier
· Politiske partiers udvikling og funktion
· Populisme
· Minerva-modellen
· Den parlamentariske styringskæde
· Valgmåder
· Medialisering
· Nyhedskriterier
· Priming
· Fraiming
· Spin

Pensum (antal sider):  ca. 95
Kernestof:
Følgende afsnit fra ibog "Samf på B":
Afsnit 3.1: Ligestilling i Danmark – hvor langt er vi? https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=368 (2,5 s)

Afsnit 4.1:
"Hvad er politik"? I Samf på B: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=334 (2,5)
Afsnit 4.2:
Konkurrencedemokrati: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=373 (1,6s)
Deltagelsesdemokrati: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=374 (3,2)

Afsnit 4.3:
Magtformer: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378 (3 s)
Er magten spredt på mange eller få hænder https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=379 (1 s)

Afsnit 4.4: Kernen i det danske demokrati: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=380 (3,5)

Afsnit 4.5 Lovgivningsprocessen og dens aktører inkl. underafsnit: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=330 (i alt: 6,5 s)

Afsnit 4.6 Medierne og politisk meningsdannelse inkl. underafsnit (4 s i alt):
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=329
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=388
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=389

Afsnit 5.1 "Politiske ideologier" i Samf på B:
5.1 Politiske ideologier (1,4 s) https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=338

Afsnit 5.1.1 "Stat, marked og civilsamfundet i Samf på B:
Stat, marked og civilsamfund – hvem gør hvad? (1,6 s): https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=396
Liberalisme – enhver er sin egen lykkes smed. Link: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=397 (2,5 s)
Konservatisme – civilsamfundets og traditionernes ideologi. Link: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=398 (2 s)
Socialisme. Link: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=399 (2 s)
Socialliberalisme: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=400 (2 s)

Afsnit 6.1:
Hvad er et politisk parti – hvad er dets funktion?: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=413 (ca. 3,5 s)
Politiske partier under forandring – fra massepartier til markedspartier: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414 (2 s)

Afsnit 6.2:
Medianvælgermodellen – de stemmemaksimerende partier?: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=415 (1,2)
Hvilke seekings er partierne domineret af?: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=416 (1,2 s)
Partiernes valg af standpunkt: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=417 (1,5 s): Molins model

Afsnit 6.3:
Tre teorier om vælgeradfærd: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=418  (0,9 s)
Class voting: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=419 (1,4 s)
Indtoget af værdipolitik: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=420
Issue voting: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=421
(5,7 i alt)
Afsnit 6.4 Minerva-modellen – er der vendt op og ned på den politiske skala? https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=339 inkl. underafsnit. I alt: 4 s.


ibogen: Samfundsfag C:
Afsnit 2.2 Inddeling efter værdipolitik. Link: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1277

ibogen Luk Samfundet Op!, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, Peter Brøndum og Thor Banke Hansen
Afsnit 6.6 Politisk deltagelse og medborgerskab: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=387 (3,9 s). NB! I skal også læse tekstboksen 6.3 Retssystemet.

Supplerende:
Artikler:
Art. ”Vejen til samtykkelov: Der har været enormt mange myter og enormt meget vrede" (2020). Information skrevet af Lærke Cremont. 12. sep. 2020 (uddrag) Link: https://www.information.dk/moti/2020/09/vejen-samtykkelov-vaeret-enormt-myter-enormt-vrede?fbclid=IwY2xjawFec51leHRuA2FlbQIxMAABHSzy63LUmDExoxGcLVMkmJTq34HAhCQXNfC_0YbYEXlOUfmzP5GJj2z-DA_aem_4N-aSjFo4uq9dnT0hbWKUQ (UDDRAG)
Art. "Den politiske og økonomiske virkelighed har givet værdipolitikken svære kår", 21.10.22, Kristeligt Dagblad.

Art. Folketinget vedtager Barnets Lov efter mislyde om bortadoption - flere stemte mod", 2. juni 2023, TV2 Nyheder. Kilde: https://nyheder.tv2.dk/politik/2023-06-02-folketinget-vedtager-barnets-lov-efter-mislyde-om-bortadoption-flere-stemte-mod

Art. "Ligestilling og længere tid i trøjen…", 1. maj 2024, DR.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ligestilling-og-laengere-tid-i-troejen-forstaa-den-nye-vaernepligt (uddrag)
Art. "ANALYSE Ellemanns skæbnesvangre valg - fire argumenter for og imod regeringsdeltagelse for Venstre", 18. nov 2022, DR.dk, link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/analyse-ellemanns-skaebnesvangre-valg-fire-argumenter-og-imod-regeringsdeltagelse

Art. Mød partiernes typiske vælger, Altinget, 1. maj 2023: https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/moed-partiernes-typiske-vaelgere?fbclid=IwY2xjawGHXkpleHRuA2FlbQIxMAABHSorDx8XGwFXihQ-gNTNVPtzonG3z3mOKf-n7fXte_bhZek36OH4kPGlHw_aem_0h_ygOog60IN2HnEdRlxiw

Art. "Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen", DR.dk, 13. aug. 2024. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-vil-stoppe-stigningen-i-folkepensionsalderen

Art. Sådan står partier, politikere og vælgere: Her er alle november-tallene fra Epinion, Altinget, 3. apr 2024: https://www.altinget.dk/christiansborg/artikel/saadan-staar-partier-politikere-og-vaelgere-her-er-de-nyeste-tal (diverse statistik)


Materiale er bilagsliste til synopsis:
Bilag 1: Vælgervandringer, Folketingsvalg 2022 til 17. maj, dr.dk
Bilag 2: Mandatfordeling, Folketingsvalg 2022 til 17. maj, dr.dk
Bilag 3: Artikel (uddrag): ”Til CO2-rally med argumenter, der aldrig vil dø: »Sådan Inger, Danmarks eneste mandfolk«”. Marie Sæhl, 8.4.2024. Information.
Bilag 4: (Uddrag) Analyse af Esben Schjørring, Ny katastrofemåling for SVM-regeringen, Esben Schjørring, Altinget, 1. maj 2024.
Bilag 5: Artikel (uddrag): ”Stephanie Lose stempler ind i betændt Venstre-debat: Vi kommer til at være med i en CO2-afgift”, Kasper Løvkvist, Berlingske, 21. marts 2024.



Udsendelser:
Podcast: de første 10 minutter og 14 sekunder af programmet "Stjerner og striber" fredag d. 27. sep. 2024: "Revolvermanden Harris besøger grænsen". Link: https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-revolvermanden-harris-besoeger-graensen-11802437039
Debatten - Partilederdebat direkte fra folketingets åbning d. 1. oktober 2024. Link: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-partilederdebat-_-direkte-fra-folketingets-aabning_480269 (29:30-1.01)
De første 10min af debatten: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-langt-fra-ligestilling_441823
Kort video om kontrol mellem de forskellige instanser: https://cdnapisec.kaltura.com/p/2158211/sp/215821100/embedIframeJs/uiconf_id/41529191/partner_id/2158211?iframeembed=true&playerId=kaltura_player_1535372893&entry_id=0_pzmwe2fr&flashvars[streamerType]=auto
Genstart "De utro vælgere" (6.oktober 2022): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022/genstart-de-utro-vaelgere-11802200199 (25 min)

Andet:
DRs side om samtykkeloven: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/samtykkeloven
Partiernes hjemmesider
Case fra Absalon som introduktion til lærer- og socialrådgiveruddannelsen
UNICEFs hjemmeside: https://dkborn.unicef.dk/materiale/elearing/boerns-rettigheder-i-et-historisk-perspektiv/ inkl. kort video og tekst.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Udfordringer for arbejdsmarkedet

Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
· globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Stikord:
· Mellemstatslig/overstatslig
· EU integration i dybden og i bredden
· Forordning og direktiv
· EU's historie, institutioner, beslutningsproces og påvirkninger i dag
· Medier og politisk meningsdannelse
· EUs beslutningsproces - herunder hvordan den adskiller sig fra den danske beslutningsproces
· nærhedsprincippet
· EU's demokratiske udfordringer
· fordele og ulemper ved EUs indre marked herunder Østeuropæisk arbejdskraft
· EU integrationsteorierne; Neofunktionalisme, Intergovermentalisme (og mindre grad Føderalisme)
· Spill-over
· Aktører på det danske arbejdsmarked (Staten, arbejdsgiver og arbejdstager samt overenskomster, organisationsgrad)
· Den danske model (fx flexicurity)
· Udfordringer for den danske model
· arbejdsmarkedspolitik
· stramningsstrategi vs. Opkvalificeringsstrategi
· fordele og ulemper ved en europæisk mindsteløn


Pensum (antal sider):   ca. 85 s
Materiale:

· Kernestof:
Følgende afsnit i ibog: "Samf på B", Skov et al, 2019, Columbus:
Afsnit 4.7 EU - et kort oprids: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=390 ( 2,3).
Afsnit 4.7 Hvem gør hvad i EU?: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391 (4 s).  
Afsnit 4.7 Hvorfor samarbejder lande og om hvad? https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=392 (1,7s)
Afsnit 4.7 EU – ramt af demokratisk underskud? + Den frie bevægelighed: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=393
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=394 (3s)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437#c1597 (ikke tekstboksen) (2 s)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=438 (1 s)

Hjemmesiden Det danske arbejdsmarked:
https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/korte-opsigelsesvarsler/
http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/portraet-af-den-danske-model/let-at-hyre-og-fyre/  
http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/socialt-sikkerhedsnet/
http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/portraet-af-den-danske-model/mindre-loenforskelle-end-mange-andre-steder/   
http://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/det-fleksible-arbejdsmarked/flexicurity/
https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/arbejdsmarkedet-set-fra-oven/en-rammeoekonomi/
https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/udfordringer-for-den-danske-model/
Samfundsfag C - Afsnit 14.1 og 14.2 om arbejdsmarkedet organisering (2s)

· Supplerende:
Art. Tesla nægter at anerkende fagforeninger: Europa kræver handling fra Elon Musk, Fagbevægelsens hovedorganisation, 11. nov 2024: https://fho.dk/blog/2024/11/11/tesla-naegter-at-anerkende-fagforeninger-europa-kraever-handling-fra-elon-musk/
Her er alt du skal vide om trepartsforhandlingerne: https://nyheder.tv2.dk/business/2023-09-25-her-er-alt-du-skal-vide-om-trepartsforhandlingerne>  
"KOMMENTAR: Hvis det her er den danske model, har den spillet fallit", Information 2018. (indsat til venstre i OneNoten her som bilag 2)

Dele af pjecen " EU på 5 minutter". Udgivet af Europa-Parlamentet 2024
EU oplysningens hjemmeside:
https://www.eu.dk/da
Videoer fra Folketingets hjemmeside:
LGBT+ rettigheder i Polen: https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/lgbt-rettigheder#29A124F9CBAE439284B974DE1A70B381
Reportagen "Nyt bryggers – kan jeg få det hele for det halve?" (05:32 min.). https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping
Reportagen: "Jens Arnholtz om løn- og arbejdsvilkår" (06:28 min.). Tag noter undervejs. https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/over_graensen/social-dumping
Dit Demokrati - hvordan lovgiver EU? Fra Folketinget DK: Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Video om EU's integrationsteorier (7 min): https://www.youtube.com/watch?v=xsimQozHXGY
Alle fagforeninger: https://allefagforeninger.dk/tips-and-artikler/artikler/hvad-er-en-fagforening/
Fagbevægelsens hovedorganisation: https://fho.dk/om-fagbevaegelsens-hovedorganisation/hvad-er-fh/hvad-er-en-overenskomst/
Video om den danske model: https://www.youtube.com/watch?v=MK6uyeqqlWA
EU og den danske model: https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/eu-og-den-danske-model
Podcasten - En fælles EU-mindsteløn - Er det en god ide?: https://www.spreaker.com/user/14687493/mindsteloen-mixdown  

Bilag til synopsis:
Bilag 1: Statistik: Indvandrede med arbejdstilladelse fordelt efter statsborgerskab 2023, Nyt fra Danmarks Statistik Nr. 81, 22. marts 2024.
Bilag 2: Artikel (uddrag) ”Midt i jobfesten kommer vismændene med to klare advarsler til regeringen”, Frederik M. Juel, Berlingske, 28. maj 2024.
Bilag 3: Artikel (uddrag): ”Analyse af Rikke Brøndum: Efter aftale om social dumping venter armlægning om mere udenlandsk arbejdskraft”, Rikke Brøndum, 24. maj 2024, Altinget.
Bilag 4: Artikel (uddrag), ”Der er tale om en markant udvikling: Det vrimler med Wolt-bude”, Thomas Flensburg, Politiken, 18. jan. 2024.
Bilag 5: Artikel (uddrag), Den danske model kræver ligeværdige parter. Fagbevægelsens Hovedorganisation, formandens blog. 20.6.2021




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Økonomi og velfærd

Faglige mål:
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.


Stikord:
· udbud og efterspørgsel
· markedsøkonomi, blandingsøkonomi og planøkonomi
· de samfundsøkonomiske mål: Økonomisk vækst, Bæredygtig udvikling og lav arbejdsløshed, Balance på de offentlige budgetter, lige fordeling af indkomster, stabil inflation, balance på betalingsbalancen
· målkonflikt
· Det økonomiske kredsløb
· konjunkturer i økonomien
· Finanspolitik
· Pengepolitik
· Strukturpolitik
· Økonomiske skoler: Keynesiansk økonomisk teori og Neoklassisk/Monetaristisk økonomisk teori
· EU's betydning for Danmarks mulighed for at føre økonomisk politik
· den offentlige sektors indtægter, udgifter og opgaver
· globalisering
· de tre velfærdsmodeller
· konkurrencestat
· velfærdsstatens interne og eksterne udfordringer samt løsninger

Pensum (antal sider):  ca. 92 s
Materiale:
·Kernestof:
Fra i-bogen ”Samf på B”, Columbus:
Kapitel 5 " Ideologi og velfærd - Hvem gør hvad?

5.2 Velfærdsmodeller - Hvem skal levere velfærden? (1ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=337

Velfærdsmodeller | SAMF PÅ B (4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401

Konkurrencestaten – den nye danske velfærdstatstype? | SAMF PÅ B (1,1ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=402

De tre modeller – en kort afrunding | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=403

Velfærdsstatens udfordringer – klemmerne | SAMF PÅ B (3,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405

5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne? | SAMF PÅ B inkl. Underafsnit. (12ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=335

Kapitel 7 "Økonomi - Din guide til BNP, vækst og lykke".
7.1 Hvad er økonomi? | SAMF PÅ  (1,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=349

Udbud og efterspørgsel – nøgleord i markedsøkonomien | SAMF PÅ B (2,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=423

Det fri marked til debat | SAMF PÅ B (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=424

7.3 Samfundsøkonomiske mål | SAMF PÅ B (0,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=347

Økonomisk vækst | SAMF PÅ B (1,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=426

Bæredygtig udvikling | SAMF PÅ B (1,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=427

Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse | SAMF PÅ B (1,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=428

Balance på de offentlige finanser | SAMF PÅ B  (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=429

Lige fordeling af indkomsterne | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=430

Stabil inflation | SAMF PÅ B (2,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=431

Balance på betalingsbalancen | SAMF PÅ B (2,3ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=432

7.2 Det økonomiske kredsløb og konjunkturerne | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=348

Konjunkturer – økonomien går op og ned | SAMF PÅ B (1,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=425

7.4 Økonomisk politik – hvordan kan man styre samfundsøkonomien? | SAMF PÅ B (0,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=346

Finanspolitik | SAMF PÅ B (2,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=433

Pengepolitik – den vigtige rente | SAMF PÅ B (1,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=434

Strukturpolitik | SAMF PÅ B (2,8ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436

7.5 EU og økonomisk politik – hvem kan egentlig gøre hvad? | SAMF PÅ B Inkl. Underafsnit (4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=345

7.6 Den offentlige sektor – hvor kommer pengene fra, og hvad bruges de til? | SAMF PÅ B (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=344

Den offentlige sektors opgaver | SAMF PÅ B (0,4ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=443

Det offentliges indtægter – hvor kommer pengene fra? | SAMF PÅ B (2,8ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=444

De offentlige udgifters sammensætning – sådan bruger staten pengene | SAMF PÅ B (2,9ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=445

7.7 Globaliseringen – hvad betyder den for dansk økonomi? | SAMF PÅ B (0,7ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=343

Hvad er globalisering, og hvad driver den? | SAMF PÅ B (1,2ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=446

Globaliseringens betydning for Danmark | SAMF PÅ B (1,6ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=447

Er den økonomiske globalisering god eller dårlig? | SAMF PÅ B (0,8ns)
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=448


· Supplerende:
Art. "Prisen på chokolade stiger voldsomt - forhandler forudser endnu vildere priser", DR.dk, 15. dec 2024 : https://www.dr.dk/nyheder/penge/prisen-paa-chokolade-stiger-voldsomt-forhandler-forudser-endnu-vildere-priser
Art. Dansk økonomi styrer mod jubelår og den højeste vækst i næsten 30 år (uddrag), Berlingske, 3. dec 2024

Statistik:
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/beskaeftigelse
  https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/10/i-2050-er-hver-tiende-dansker-mindst-80-ar/
BNP steg pænt i tredje kvartal. Danmarks Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=48826
Udviklingen i ledighedsprocenten. Danmarks Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/beskaeftigelse-og-arbejdsloeshed/arbejdsloese
Indkomstulighed. Danmarks statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
Forbrugerprisindeks. Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/prisindeks/forbrugerprisindeks
Økonomiske redegørelse fra Økonomiministeriet  - December 2024: https://oem.dk/publikationer/2024/december/oekonomisk-redegoerelse-december-2024/
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/offentlig-sektors-oekonomi (Formålsfordeling af de offentlige udgifter efter formål).
Dansk erhverv: https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/

Udsendelser og podcasts:
P1 Morgen d. 5. marts 2025: indslag om Oprustning i Tyskland og EU: https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-morgen/p1-morgen-2025/p1-morgen-11802533103 minuttal 47-53
Explainer: https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/explainer-hvad-er-topskat  
Pressemeddelelse: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/14034089/lavere-skat-for-mange-i-2025-ny-topskattegraense-og-hojere-fradrag?publisherId=90624&lang=da (Uddrag)
Skats hjemmeside:  
https://skat.dk/skole/privatoekonomi/fradrag
https://skat.dk/skole/privatoekonomi/forskuds-og-aarsopgoerelse
"Tæt på sandheden" d. 8. feb 2025 minuttal 0-4 om Trump og told: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-told-og-traktordemo_500884
"Tæt på sandheden", DR.dk, d. 8. marts afsnit "Det magiske råderum", minuttal ca. 3-8 + 20-27: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-det-magiske-raaderum_500878
Forklaring af velfærdsstat og konkurrencestat fra: Kapitel 9 Velfærdsstat og konkurrencestat

DR 2 Deadline (d. 15.06.2023 ) fra folkemødet på Bornholm: https://mitcfu.dk/mm/ (26 min)

Bilag til synopsis:
”Økonomisk Redegørelse: Optimismen er på vej tilbage i dansk økonomi”
Økonomiministeriet, 16.05.24, https://www.regeringen.dk/nyheder/2024/%C3%B8konomisk-redegoerelse-optimismen-er-paa-vej-tilbage-i-dansk-oekonomi/

”Nøgletal for dansk økonomi 2023-2030” – Rapport fra Finansministeriet, maj 2024 ”Opdateret mellemfristet forløb”

”Finsk centralbankchef: Tiden er moden til rentesænkning i juni” AF MARTINE THORSAGER STOCK, 27. maj 2024 - https://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article17137603.ece

” »Pengene skal tilbage til borgerne«: Partier i fælles front vil bruge råderum på at sænke skatten.”  Politiken, 23. Maj 2024.

” Vismændene er enig i, at vi har masser af penge, men advarer regeringen mod at bruge dem” 28. maj 2024 Politiken.dk af Thomas Flensburg og Per Thiemann Redaktør.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Ulighed

Faglige mål:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark

Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode


Stikord:
· social ulighed
· Lighedsbegreberne: Formel lighed, Chancelighed, Resultatlighed
· Karl Marx en teori
· "den nye ulighed"
· Ressourcebeholdere og spill over effekt
· Bourdieus teori og begreber; habitus, kapitaler, felter
· Undersøge ideologiernes syn på ulighed
· Diskutere hvorvidt ulighed skal bekæmpes og hvordan
· Filosoffen John Rawls begreber; "Frihedsprincip" og "Differensprincip" i forlængelse af diskussionen om hvornår ulighed er retfærdigt
· social arv (positiv og negativ)
· social mobilitet, herunder Generationsmobilitet og Karrieremobilitet
· diskutere om aktører selv eller strukturer påvirker muligheder for at bryde social arv
· Ulighed i Danmark (udvikling, årsager til udviklingen, konsekvenser heraf)
· Ressourceforøgelsesstrategier herunder:
· Direkte forøgelse af ressourcer
· Vertikal forøgelse af ressourcer
· Horisontal forøgelse af ressourcer
· Ulighed i sundhed
· Metoder i samfundsfag; kvantitativ, kvalitativ, komparativ samt begrebet metodetriangulering
· indvandrer og efterkommer
· migrant, en flygtning og en asylansøger
· integrationsteorier; integration, assimilation, segregation
· Axel Honneths anerkendelsesteori

Pensum (antal sider):  ca. 75

Kernestof:
Fra i-bogen ”Samf på B”, Columbus:
Kapitel 3: "Social ulighed og det multikulturelle samfund"

Kapitel 3: Social ulighed og det multikulturelle samfund – myten om det lige Danmark | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=314

3.1 Social ulighed – er alle lige i Danmark? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=326

Klassesamfundet – en teori om social ulighed | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=364

Den ”nye” ulighed | SAMF PÅ B         
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365

Kan ulighed være retfærdigt? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=366

Social arv – og hvorfor den er svær at bryde | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367

3.2 Kulturelle mønstre – hvad betyder den voksende indvandring for Danmark? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=325

Indvandring i Danmark – hvor mange og hvorfor? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=369

Integration – når der er enighed, men også plads til forskellighed | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=370

Dagens Danmark – er integrationen lykkedes? | SAMF PÅ B
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=371

Hjemmesiden "Klassesamfund" (Særligt afsnittet "Hvem er klasserne"?). https://klassesamfund.dk/

Afsnit fra i-bogen "Vores samfund".
Afsnit 1.3.1 "Ressourcebeholdere" fra i-bogen "Vores samfund".
Afsnit 1.6.1 "Liberalismen" fra i-bogen "Vores samfund" (Uddrag)
Afsnit 1.6.2 "Konservatismen" fra i-bogen "Vores Samfund" (Uddrag)
Afsnit 1.6.3 "Socialismen" i fra i-bogen "Vores Samfund". (Uddrag)

Afsnit 1.2.2. "Stigende ulighed" i-bogen Vores Samfund. (1,1ns)
Link: https://voressamfund.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=225

Figur 1.12 "Funktionalisterne og Bourdieus forklaringer på ulighed" fra afsnit 1.4.2 "Pierre Bourdieus teori - Ulighed bør reduceres" i Vores samfund.


Afsnit fra i-bogen "ØkonomiNU".
Afsnit 12.3: Uligheden er steget siden 1980'erne fra i-bogen "ØkonomiNU". https://oekonominu.systime.dk/?id=3196
Afsnit 12.3 underafsnittet "Konsekvenser af for stor ulighed" fra i-bogen "ØkonomiNU". Konsekvenser af for stor ulighed | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi.

Afsnit fra i-bogen "Ulighedens mange ansigter".
Afsnit 9.3 "Bekæmpelse af ulighed og social ulighed på plan 1" (Uddrag) fra i-bogen "Ulighedens mange ansigter".

Afsnit fra i-bogen "Ærkedansker - Perkerdansker".
Afsnit 3.9 "To teoretiske perspektiver på integration" fra i-bogen "Ærkedansker - Perkerdansker" (uddrag)

Supplerende:
Udsendelser og podcast:  
Mandefald - Afsnit 1: Når mænd er alene. Dr.dk (20. januar 2020): https://www.dr.dk/drtv/serie/mandefald_164237 (00.00-25.00)

Podcast "Klassen forfølger dig". Genstart. Dr.dk.
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/klassen-forfoelger-dig-11802350025

Hvem styrer dit liv? Dr.dk. (11.december 2022) (0-15min)
https://www.dr.dk/drtv/serie/hvem-styrer-dit-liv_344376

Dokumentar, En syg forskel, DR: https://mitcfu.dk/Materialer/CurrentLoan (minuttal 0-12)

P3 - Essensen. Link: Hvornår er man en ægte dansker? (DR P3)  
Signe Molde på udebane, DR, Sæson 5, episode 3: https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-vores-hjem-er-ikke-en-ghetto_509306 (minuttal 0-18)

Statistisk materiale:
Tema 2: Den sociale arv i Danmark. Statistikker over den sociale arv i uddannelsessystemet i Danmark fx "folkeskolens nationale test i matematik og dansk" og " andel med en videregående uddannelse efter hvilken klasse man er opvokset i".
https://klassesamfund.dk/opgaver/tema-2-den-sociale-arv-i-danmark
Tema 4: Stor forskel på rig og fattig: dele af tekst samt graf fra: https://klassesamfund.dk/opgaver/tema-4-stor-forskel-paa-rig-og-fattig

Indkomstulighed - Danmarks Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed

Figur 1.3 "Indvandrere og efterkommere andel af hele befolkningen efter alder 2024" fra rapporten "Indvandrere i Danmark 2024". Link: https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=52300&sid=indv2024

Stigende beskæftigelse for ikke-vestlige efterkommere. Danmarks Statistik.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47918

Artikler og diverse:
Brock, Katja Gregers. (4.november 2023). Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne. "Vi mister forståelsen for hinandens liv". Altinget. Link: https://www.altinget.dk/artikel/cbs-oekonom-stigende-ulighed-faar-os-til-at-miste-forstaaelsen-for-hinandens-liv  
Partiernes hjemmeside (egen søgning)
Hjemmesiden "Klassesamfund" (forsiden samt særligt afsnittet "Hvem er klasserne"?): https://klassesamfund.dk/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer