Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Jens Ravneberg Stokholm, Laurits Gulløv
Hold 2024 bk/1 (1g bk/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det indre liv
Titel 2 Fra skygge til lys
Titel 3 Skulpturer med relationer
Titel 4 Eksamensprojekt: Stedsspecifik installation
Titel 5 Forløb#1
Titel 6 Forløb#3
Titel 7 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det indre liv

Hvordan kan vi frembringe og gengive vores indre virkelighed?

I forløbet ‘Det indre liv’ undersøger vi vores egen indre virkelighed, som den kommer til udtryk gennem følelser men også som spontane og nogle gange absurde indre billeder.

Vi arbejder med det spontane - ekspressivt såvel som surrealistisk - i en række praktiske øvelser. I fælles og individuelle formal- og betydningsanalyser undersøger vi hvordan hhv. ekspressionister og surrealister i 1800- og 1900-tallet og i samtidskunsten på forskellige måder har arbejdet med at skildre det indre liv og vi afprøver deres metoder og teknikker. Forløbet slutter med et projekt, hvor elementer fra de forskellige øvelser samles i en akvarel, som eleverne arbejder med henover tre moduler.

Materiale:
Strøm, S. H. og Eriksen. J. H. Kapitel: En indre virkelighed – følelse, fantasi og drøm. I Grundbog i kunst og arkitektur (E-bog)
Cadavre exquis: Birgit Hessellund. Den Store Danske, 7. marts 2012
How to paint like Jackson Pollock (youtube)
Dali, Metamorphosis of Narcissusv (Youtube)
Julie Nord Interview: The Power of Drawing (Youtube)

Værker:
Henri Matisse, Harmoni i rødt, 1908.
Ernst Ludwig Kirchner, Fem kvinder på gaden, 1913
Jackson Pollock, Autumn Rhythm, Number 30, 1950
Jackson Pollock: Number 31. 1950.
Storm P: De gale. Ukendt år
Edvard Munch: Skriget. 1893
Wassily Kandinsky, Improvisation 28, 1912.
Salvador Dali, Erindringens bestandighed, 1931.
Salvador Dali: Narcisseus' metamorfose. 1937
Salvador Dali: Kvinde med rosenhoved. 1935
André Breton: Cadavre exquis. 1938
Yves Tanguy, Man Ray, Max Morise og Joan Miro: Cadavre Exquis. 1926
René Magritte, Terapeuten, 1937
Rene Magritte: Personlige ejendele. 1952
Kay Sage: No passing. 1954
Remedios Varo: Kaldet. 1961
Michael Kvium. Social Dream Painting, 1998
Julie Nord: Uden titel (Fever), 2010
Julie Nord: En vinternat (2017)

Øvelser:
Kandinsky-inspireret øvelse: Tegn til musik
Pollock-inspireret øvelse: Action painting
Guidet visualisering: Gåtur i skoven
Cadavre exquis - surrealisternes selskabsleg. Det kollektivt ubevidste
Surrealisternes og Julie Nords automattegning
Afsluttende opgave: Gengivelse af indre spontane billeder i en akvareltegning med linearperspektiv.
Betydningsanalyse af surrealistisk maleri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra skygge til lys

Forløbet Fra skygge til lys undersøger konkret hvordan man kan skabe billeder med lys og skygge og mere metaforisk hvordan man udvikler et projekt, fra en dunkel idé til et kunstværk der kan stilles frem i lyset.

Eleverne introduceres indledningsvist til monokromt linoleumstryk og tegning med viskelæder på trækul. Herefter skal eleverne vælge et emne de synes fylder i verden, og arbejde med det igennem én af de introducerede teknikker (Linoleumstryk eller trækul). Her lægges vægt på at eleverne forsøger at formulere en sammenhæng mellem medie og emne, indhold og form. Der fremvises forskelligartede eksempler på hvordan kunstnere tidligere har arbejdet med de to medier både konceptuelt og sanseligt.

Forløbet introducerer den arbejdsmetode at bevæge sig fra tanke til handling, dvs. at de tager udgangspunkt i et emne for så at bearbejde det til et "formidlende" værk. Det står i kontrast til forløbet efter vinterferien hvor de skal handle, for så senere at sætte i kontekst.

Forløbet munder ud i gruppepræsentationer af elevernes egne nyproducerede værker

Eleverne vil i løbet af forløbet blive introduceret til en række danske og internationale kunstnere, fra fortid og samtid.

Indenfor grafik har jeg vist værker af
Felix Valloton, Käthe Kollwitz, Palle Nielsen, Jane Muus, Dea Trier Mørch og Anselm Kiefer, Mamma Anderson, Helen Frankenthaler, Emil Westman Hertz,

Odilon Redon

Kinga Kielczynska
https://artviewer.org/kinga-kielczynska-at-exile-3/

Esther Fleckner
https://artviewer.org/ester-fleckner-at-kunstverein-freiburg/

Nina Beier
https://www.metropictures.com/artists/nina-beier/videos

Hannah Heilmann
https://arthubcopenhagen.net/en/media_item/artistic-practice-film-hannah-heilmann/

Arthur Jafa
https://channel.louisiana.dk/video/arthur-jafa-not-all-good-not-all-bad

Viliam Miklos Andersen
https://artviewer.org/villiam-miklos-andersen-at-o-overgaden-copenhagen/

Begreber:
Venn-diagram
Konceptuel kunst
Kuratering
Ready Made
Dynamisk/Statisk
Abstrakt/figurativt
Slagskygge
Selvskygge
Reflekslys
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulpturer med relationer

I forløbet undersøger vi skulpturmediet, og hvordan værker ændrer betydning afhængigt af hvilken kontekst de placeres i. Vi fokuserer på hvordan ting spiller sammen form- og  betydningsmæssigt og hvordan kunstværker skabes og formes af de relationer de indgår med andre elementer som f.eks. møbler og arkitektur.  I tråd med temaet, arbejder eleverne i dette forløb primært i grupper á tre.

Centralt i forløbet står et citat af den afroamerikanske kunstner, Arthur Jafa, der i et interview siger "You need three things, in order to know what you´re actually interested in."  

I forlængelse heraf skal eleverne i begyndelsen af forløbet sammensætte tre genstande de finder rundtomkring på skolen og forsøge at formidle hvilke nye betydninger der opstår som følge af sammensætningen. Senere skal de avancerer denne øvelse, ved selv at producere elementerne: Først laver de i grupper, korte Tik Tok-lignende videoer som de filmer rundt omkring på skolen. Dernæst skal de omarbejde videoen til et lerrelief som vi siden afstøber i gips og til sidst skal de finde ét objekt som synes tilføjer noget til video og relief. De tre elementer præsenteres som en lille miniudstilling foran resten af klassen og grupperne får derefter feedback af mig.

I forlængelse af afstøbningen af elevernes ler-relieffer i gips, besøger vi i midten af marts et bronzestøberi med tilknyttet atelierfællesskab ved Trekroner st. Herved får eleverne et helt unikt indblik i hvordan professionelle kunstnere arbejder med skulptur.

Begreber
Virkemiddel
Bas-relief
Hul-relief
Højrelief
Støbeform
Cire Perdue støbning
katalysator
Intuition
ReadyMade
Assisted Ready Made
Objet Trouvé
Installationskunst
Monokrom
Stedspecifik kunst
Mixed Media
Tidsbaseret medie
Kontekstafhængigt værk
At arbejde det deduktivt og induktivt
White Cube

Referencer:

Arthur Jafa
https://channel.louisiana.dk/video/arthur-jafa-not-all-good-not-all-bad

Tove Storch
https://channel.louisiana.dk/video/tove-storch-slumping

Linda Lamingnan
https://www.facebook.com/gallerif15/videos/linda-lamignan-if-you-go-to-the-river/9707694132578994/

Amalie Smith
https://www.youtube.com/watch?v=LJym-pKymlI&t=8s


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt: Stedsspecifik installation

Arbejdsform: Individuelt projektarbejde
Aflevering: Portfolio med dokumentation og refleksion
Eksamen: Mundtlig prøve baseret på portfolio og eksamensprojekt

Tema
Du skal skabe et stedsspecifikt installationsværk, der udspringer af det tema, du arbejdede med i gruppeprojektet i forløbet 'Skulpturer med relationer'. Installationen skal være tilpasset et konkret rum på Himmelev Gymnasium og indgå i en dialog med dette. Du har frihed til at vælge både indhold og materialer.

Mål
- Udvikle en selvstændig kunstnerisk idé og udtrykke den gennem installation.
- Reflektere over, hvordan rummet påvirker værkets form og beskuerens oplevelse.
- Dokumentere og analysere din arbejdsproces og det færdige værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer