Holdet 2024 mu/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Charlotte Øland
Hold 2024 mu/g (1g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tematisk forløb#1: Klaver- og rytmeworkshop
Titel 2 Tematisk forløb #3: SYNGSTÆVNE
Titel 3 Tematisk forløb #2: Form i musik
Titel 4 Tematisk forløb #4: Nodelære
Titel 5 Tematisk forløb #5: Rotation og sammenspil
Titel 6 Forløb#6: Julemorgensang
Titel 7 Tematisk Forløb #7: Rockens historie
Titel 8 Særligt studeret emne: Tre hits fra tre perioder.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tematisk forløb#1: Klaver- og rytmeworkshop

Fokus i dette forløb har været kendskab til stamtonerne på klaveret og "klaverfærdigheder":
- alle lærer at spille treklangsakkorder på klaveret og lave en fornuftig stemmeføring.
- alle lærer om toner og deres placering på klaveret.
- alle lærer at opbygge dur- og moltreklange på klaveret

Vi har arbejdet med sangen "7 years" og trænet sang og klaver sammen (halvdelen sang, halvdelen spillede). Vi har også haft første møde med bas og trommer til samme sang (rotation på klaver, bas, trommer, sang).

Faglige mål:

- Kendeskab til tonerne på klaveret.
- at kunne finde dur- og molakkorder på klaveret.
- at kunne spille akkorder på klaveret og skifte mellem dem.
- spille simpel akkord-rundgang på bas
- spille simpel trommerytme

Pensum:
PP: Klaverworkshop grundforløb 22.pptx
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/akkorder (afsnit om treklange)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tematisk forløb #3: SYNGSTÆVNE

I dette forløb har vi arbejdet med de sange, vi skulle synge til SYNG-stævnet. Vi har i den forbindelse øvet partitur-læsning: takter, stemmer, volter, gentagelsestegn, Dal Segno-tegn, Coda-tegn.

Pensum: Sangene i Syng-hæftet "Syng det ud"
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tematisk forløb #2: Form i musik

Beskrivelse:
På baggrund af klaverworkshoppen og den efterfølgende sammenspilsøvelse m. 7 years tager vi hul på formanalysen. Eleverne skulle gerne have oplevet at det er en væsentlig parameter når man skal have et overblik over et musiknummer, hvad enten man skal spille det eller skal analysere det eller begge dele.
Først fokuseres på forskellen mellem struktur og funktion. Vi ser i den forbindelse på forskellige numre, der har forskellig struktur og hvor forskellige formled med forskellig funktion er til stede.

Endeligt bringes forskellige storformer op.

Faglige mål:
- kende følgende formtyper: strofisk form, 2-delt liedform, popform, udvidet popform, rondoform, chorusform/AABA-form.
Vi har lyttet/sunget/analyseret følgende numre og bestemt deres formtype:
- Sensommervise
- Jeg ved en lærkerede
- Bachs violinkoncert i E-dur, BWV 1042, 3.sats: Allegro Assai.
- The day after tomorrow (Saybia)
- Danse i måneskin
- Yesterday
Vi har arbejdet kreativt og selv bygget rondoformer i ting, vi fandt i naturen..
Vi har desuden sunget flere af de numre, vi har analyseret form på.


Pensum:
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
docx. vedr. form- og formtyper i musik
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb #4: Nodelære

Vi arbejdede med nodelære, tonehøjde og tonelængde. Først arbejdede vi med rytmer - derefter med G-nøglen.
Indledende øvelse med 1.sats af Beethovens 5. symfoni ("Skæbnesymfonien"). Kort introduktion til Symfoniorkesteret og de forskellige instrumentgrupper: Strengeinstrumenter (Harpe og Strygere), Blæseinstrumenter (træblæsere, messingblæsere), tangentinstrumenter (flygel) og slagtøj.

Da der kom nye elever på holdet (efter grundforløbet), repeterede vi også dur- og moltreklange samt klaverets opbygning.

Eleverne skal kende nodeværdier fra helnode til 16-dels-node (+ tilsvarende pauser).
Eleverne skal kunne læse toner i G-nøglen (m/u fortegn).

Teori: Øvelser i nodelæsning og rytmer - Musikipedia
"C-nøglen" s. 44-46 (nodeværdier og taktart)
Rytmekompendium (eget materiale)
"C-nøglen" s. 8-9 (G-nøglen), s. 10-11 (fortegn).
"C-nøglen", akkorder: s. 30-34.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tematisk forløb #5: Rotation og sammenspil

Forløbet har strakt sig over hele året.
Eleverne har arbejdet med basal spilteknik (klaver, bas, guitar, trommer, percussion) samt én- og flerstemmig sang.

Vi har arbejdet med følgende numre:
"7 years", Lukas Graham
"Smile", Lily Allen
"Fix you", Coldplay
"Juice", Blæst
"Last christmas", Wham
"Seven Nations Army/Sweet dreams"
"Smelter under månen"
"Night changes"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tematisk Forløb #7: Rockens historie

I dette forløb har holdet fået en indføring i rockens historie fra 1950'erne frem til 2000.
Ved hvert nedslag har eleverne fået viden om markante kunstnere, musikalske genrer og kendetegn.

Eleverne har derefter udarbejdet udarbejdet gruppeoplæg for klassen,  hvor de har skullet fokusere på en kunstner eller en stilart, der har haft betydning siden 2000.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Særligt studeret emne: Tre hits fra tre perioder.

I dette særligt studerede emne har vi fordybet os i tre meget forskellige hits fra tre forskellige perioder.

Først analyserede vi ABBA-nummeret "Money, money, money". Her brugte vi teori om hitskabelonen og så nærmere på, hvordan ABBA-nummeret var bygget op i forhold til det forventelige.
Vi kiggede dels på form, men også på vokale og instrumentale hooks, breaks og gimmicks.
Teori (udover noder til sangen):
Marstal/Jaeger: "Hitskabelonen" s. 107-115

Vores andet analysenummer var grunge-nummeret "Smells like teen spirit". Her fokuserede vi igen på forskelle og ligheder ift. hvad man kan forvente af et pophit.
Vi arbejdede også med Grunge-stilarten og de forhold i musikbranchen, der resulterede i grungebølgen i starten af 90'erne.
Teori: "Rebel og remix. Rockens historie" Kapitel 19: "Selv støjen sælger" (s. 248 - 255).

Sidste analysenummer var "I morgen er der også en dag" (Andreas Odbjerg).
Igen var der fokus på forskelle og ligheder med Hitskabelonen, men også på nummerets tilblivelse.
Teori: DR-artikel om sangens tilblivelse og opbygning: https://www.dr.dk/musik/webfeature/andreas-odbjerg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer