Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Charlotte Øland
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tematisk forløb#1: Klaver- og rytmeworkshop
Fokus i dette forløb har været kendskab til stamtonerne på klaveret og "klaverfærdigheder":
- alle lærer at spille treklangsakkorder på klaveret og lave en fornuftig stemmeføring.
- alle lærer om toner og deres placering på klaveret.
- alle lærer at opbygge dur- og moltreklange på klaveret
Vi har arbejdet med sangen "7 years" og trænet sang og klaver sammen (halvdelen sang, halvdelen spillede). Vi har også haft første møde med bas og trommer til samme sang (rotation på klaver, bas, trommer, sang).
Faglige mål:
- Kendeskab til tonerne på klaveret.
- at kunne finde dur- og molakkorder på klaveret.
- at kunne spille akkorder på klaveret og skifte mellem dem.
- spille simpel akkord-rundgang på bas
- spille simpel trommerytme
Pensum:
PP: Klaverworkshop grundforløb 22.pptx
https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo
https://www.musikipedia.dk/stamtonerne
https://www.musikipedia.dk/akkorder (afsnit om treklange)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tematisk forløb #3: SYNGSTÆVNE
I dette forløb har vi arbejdet med de sange, vi skulle synge til SYNG-stævnet. Vi har i den forbindelse øvet partitur-læsning: takter, stemmer, volter, gentagelsestegn, Dal Segno-tegn, Coda-tegn.
Pensum: Sangene i Syng-hæftet "Syng det ud"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tematisk forløb #2: Form i musik
Beskrivelse:
På baggrund af klaverworkshoppen og den efterfølgende sammenspilsøvelse m. 7 years tager vi hul på formanalysen. Eleverne skulle gerne have oplevet at det er en væsentlig parameter når man skal have et overblik over et musiknummer, hvad enten man skal spille det eller skal analysere det eller begge dele.
Først fokuseres på forskellen mellem struktur og funktion. Vi ser i den forbindelse på forskellige numre, der har forskellig struktur og hvor forskellige formled med forskellig funktion er til stede.
Endeligt bringes forskellige storformer op.
Faglige mål:
- kende følgende formtyper: strofisk form, 2-delt liedform, popform, udvidet popform, rondoform, chorusform/AABA-form.
Vi har lyttet/sunget/analyseret følgende numre og bestemt deres formtype:
- Sensommervise
- Jeg ved en lærkerede
- Bachs violinkoncert i E-dur, BWV 1042, 3.sats: Allegro Assai.
- The day after tomorrow (Saybia)
- Danse i måneskin
- Yesterday
Vi har arbejdet kreativt og selv bygget rondoformer i ting, vi fandt i naturen..
Vi har desuden sunget flere af de numre, vi har analyseret form på.
Pensum:
https://www.musikipedia.dk/formanalyse
docx. vedr. form- og formtyper i musik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb #4: Nodelære
Vi arbejdede med nodelære, tonehøjde og tonelængde. Først arbejdede vi med rytmer - derefter med G-nøglen.
Indledende øvelse med 1.sats af Beethovens 5. symfoni ("Skæbnesymfonien"). Kort introduktion til Symfoniorkesteret og de forskellige instrumentgrupper: Strengeinstrumenter (Harpe og Strygere), Blæseinstrumenter (træblæsere, messingblæsere), tangentinstrumenter (flygel) og slagtøj.
Da der kom nye elever på holdet (efter grundforløbet), repeterede vi også dur- og moltreklange samt klaverets opbygning.
Eleverne skal kende nodeværdier fra helnode til 16-dels-node (+ tilsvarende pauser).
Eleverne skal kunne læse toner i G-nøglen (m/u fortegn).
Teori: Øvelser i nodelæsning og rytmer - Musikipedia
"C-nøglen" s. 44-46 (nodeværdier og taktart)
Rytmekompendium (eget materiale)
"C-nøglen" s. 8-9 (G-nøglen), s. 10-11 (fortegn).
"C-nøglen", akkorder: s. 30-34.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tematisk forløb #5: Rotation og sammenspil
Forløbet har strakt sig over hele året.
Eleverne har arbejdet med basal spilteknik (klaver, bas, guitar, trommer, percussion) samt én- og flerstemmig sang.
Vi har arbejdet med følgende numre:
"7 years", Lukas Graham
"Smile", Lily Allen
"Fix you", Coldplay
"Juice", Blæst
"Last christmas", Wham
"Seven Nations Army/Sweet dreams"
"Smelter under månen"
"Night changes"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Julemorgensang
Vi mødes om morgenen og synger forskellige en- og flerstemmige julesange (danske og engelske).
Træning i at holde en stemme og optræde for andre.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tematisk Forløb #7: Rockens historie
I dette forløb har holdet fået en indføring i rockens historie fra 1950'erne frem til 2000.
Ved hvert nedslag har eleverne fået viden om markante kunstnere, musikalske genrer og kendetegn.
Eleverne har derefter udarbejdet udarbejdet gruppeoplæg for klassen, hvor de har skullet fokusere på en kunstner eller en stilart, der har haft betydning siden 2000.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Særligt studeret emne: Tre hits fra tre perioder.
I dette særligt studerede emne har vi fordybet os i tre meget forskellige hits fra tre forskellige perioder.
Først analyserede vi ABBA-nummeret "Money, money, money". Her brugte vi teori om hitskabelonen og så nærmere på, hvordan ABBA-nummeret var bygget op i forhold til det forventelige.
Vi kiggede dels på form, men også på vokale og instrumentale hooks, breaks og gimmicks.
Teori (udover noder til sangen):
Marstal/Jaeger: "Hitskabelonen" s. 107-115
Vores andet analysenummer var grunge-nummeret "Smells like teen spirit". Her fokuserede vi igen på forskelle og ligheder ift. hvad man kan forvente af et pophit.
Vi arbejdede også med Grunge-stilarten og de forhold i musikbranchen, der resulterede i grungebølgen i starten af 90'erne.
Teori: "Rebel og remix. Rockens historie" Kapitel 19: "Selv støjen sælger" (s. 248 - 255).
Sidste analysenummer var "I morgen er der også en dag" (Andreas Odbjerg).
Igen var der fokus på forskelle og ligheder med Hitskabelonen, men også på nummerets tilblivelse.
Teori: DR-artikel om sangens tilblivelse og opbygning: https://www.dr.dk/musik/webfeature/andreas-odbjerg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hitskabelonen Typisk forløb.pptx
-
Hitskabelonen Forventninger til formled.docx
-
Hitskabelonen s. 98ff.pdf
-
Vi tager hul på vores særligt studerede område: Hits i forskellige årtier (Abba, Grunge, Danmark i 20'erne). Vi skal også øve sammenspil. Medbring alle noder - og øv jer derhjemme!
-
I skal hjemme have læst s. 107-112 i "Hitskabelonen"(s. 110-111 springer I bare over). MENS I læser, skal I besvare arbejdsarket om, hvad man kan forvente i de forskellige formled.
-
Money Analyse hook break gimmick.docx
-
Money money money tekst.docx
-
Hitskabelonen s. 98ff 1gmu 2025.pptx
-
I skal hjemme have læst fra s. 112 nederst til 115 nederst i uddraget af "Hitskabelonen". I skal læse på samme måde som sidst: Læs ét afsnit ad gangen og skriv derefter nogle få noter med fokus på: Hvad kan vi forvente af formleddet?Hitskabelonen s.
-
I skal hjemme have lyttet endnu engang til "Money, money, money" SAMTIDIG med, at I nærlæser min oversigt over nummeret. Hav noderne liggende ved siden af jer, mens I lytter og læser, så I kan finde stederne i noderne.Money analyse oversigt CØ.docx N
-
Nirvana - Smells Like Teen Spirit (Official Music Video)Lyt hjemme til Grunge-nummeret "Smells like teen spirit" og læs teksten (første side af vedhæftede node). Hvilken stemning synes I, der er i nummeret? HVAD i tekst/musik skaber stemningen?Smells
-
I skal hjemme have læst uddraget om Grunge ("Selv støjen sælger. Grunge og nu metal". Fra bogen Rebel & Remix - rockens historie). I skal huske at tage noter: Hvad er det vigtigste, vi får at vide?
-
Selv støjen sælger. Arb ark.docx
-
Melodik Musikkens elementer.pdf
-
Noder Money money money m. noter.pdf
-
I skal hjemme have øvet jer på jeres rolle i jeres sammenspilsnummer, så I er(mindst) på samme niveau som før ferien. Vi skal også arbejde lidt med analyse. NB: Jeg har skrevet Lectio-besked til Martha, David, Fernando og Aurora. Læs den!
-
Smells Like Teen Spirit, Nirvana (1991).pdf
-
Vi starter med at samle op på jeres melodiske analyser af hookene fra Money, Money, Money samt Smells like teen spirit. Derefter går vi i gang med jeres sidste analysenummer (I morgen er der også en dag/Andreas Odbjerg). HUSK jeres noter og noder fra
-
I morgen er der ogsaa en dag, Andreas Odbjerg (2021).pdf
-
I morgen er der også en dag Opgave.docx
-
Analyse og sammenspil
-
I første halvdel af timen får I en lille prøve i musikteori, melodisk analyse og vores forløb om "Hvad skaber et hit"? I skal hjemme have læst artiklen om Odbjergs sang (vi taler om artiklen sammen). Fokus: Hvilke ting peger artiklen på som årsag til
-
ALLE øver sig hjemme på deres nummer. Vi øver - og slutter modulet af med generalprøve for hinanden, inden eftermiddagens koncert.
-
Fokus på eksamen: Opsamling, afrunding. Vi taler om eksamen, og hvordan det hele foregår.
-
Eksamensspørgsmål c Beatles EKSEMPEL.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294825159",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294825159",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294825159"
}