Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Birgitte Taageby Nielsen, Lea Lou
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Grundlæggende overblik over funktionsbegrebet, med fokus på den lineære funktion.
Forskrift
Graf og a og b's betydning
Udregning af a og b ud fra to punkter på grafen
Vækst
Tekstopgaver: Kunne finde a og b i teksten og opstille forskrift
Skæringspunkt ml. to grafer samt sætte to ligninger lig hinanden
Lineære funktioner i nspire
Regression
Bevis for formlerne for a og b ud fra to punkter på grafen gennemgås senere på året
Regne en masse typeopgaver og i også en masse gamle eksamensopgaver
Bogen "MAT C" for hf er benyttet. Det gennemgået stof svarer til s. 177-217
Eleverne har tavlenoter mm. i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Eleverne arbejder medeksponentielle funktioner
Forskrift
Graf og a og b's betydning
Udregning af a og b ud fra to punkter på grafen
Finde r (og udregne a) og b i en tekstopgave
Vækst: sammenhæng mellem a og r samt vækst over flere perioder
Opgaveregning i hånden og i nspire
Regression
Fordobling -og halveringskonstanten
Der er regnet typeopgaver og en masse gamle eksamensopgaver både med og uden hjælpemidler
Beviset for formlerne for a og b ud fra to punkter på grafen gennemgås senere på året
Bogen "MAT C" for hg er benyttet. Stoffet gennemgået svarer til s. 227-248 + s. 256-266
Eleverne har tavlenoter mm. i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri
Eleverne har arbejdet med ensvinklede trekanter og retvinklede trekanter
Intro til notation - vinkler store bogstaver, sidelængder små bogstaver. I retvinklede trekanter hvilke sider der er kateter og hvilken der er hypotenusen.
Ensvinklede trekanter:
Hvordan man udregner forstørrelsesfaktoren
Hvordan man udregner de manglende sidelængder
Retvinklede trekanter:
Pythagoras: Hvordan man udregner hypotenusen og sidelængder
Eleverne er blevet introduceret til enhedscirklen og hvordan man aflæser sin(v), cos(v) og tan(v) ud fra enhedscirklen. Her har eleverne primært regnet Enkeltopgaver som blev udsendt august fra opgavekommissionen.
Formlerne for sin(v), cos(v) og tan(v) i retvinklede trekanter. Eleverne har lært at udregne sidelængder og vinkler.
I dette forløb er bogen "MAT C" for hf svarende til s. 121-150 benyttet, samt opgaver fra opgavekommission for at øve til eksamen uden hjælpemidler.
Eleverne har tavlenoter mm. i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Vi arbejder ud fra statistiknoter.
Der arbejdes med ugrupperede observationer og grupperede observationer.
Kvartilsæt, mindst/største- værdi, pinde/stolpe-diagram, sumkurve og boksplot samt gennemsnit. Der er også set på outlier
Eleverne har i dette emne selv været med at fremskaffe data vha. forskellige små øvelser.
Der er også arbejdet med små øvelser og gamle eksamensopgaver. Der er lagt vægt på at øve den mundtlige præsentation samt hvordan man bruger nspire til løsning.
I dette emne er der benyttet noter, som ligger i lectio samt data eleverne selv har indsamlet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Valgfrit emen
Eleverne arbejder med potensfunktioner og modeller.
Hvornår er funktionen voksende, aftagende? Formlerne for hvordan a og b kan findes ud fra to punkter på grafen.
Vi arbejder med procent-procent vækst.
Der arbejdes primært med opgaver fra bogen og gamle eksamensopgaver.
Stoffet gennemgået svarer til s. 270-277 + 285-289 i "MAT C" for hf.
Tavlenoter mm. ligger i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Beviser
Her har eleverne fået gennemgået beviserne for formlerne for a og b, givet to punkter på grafen - både for lineære og eksponentielle funktioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sandynslighedsregning
Eleverne har arbejdet med sandsynlighedsregning
Der er arbejdet med udfaldsrum, sandsynlighedstabel, "og" og "eller" princippet, symmetrisk sandsynlighedsfelt.
Kombinatorik - additions og multiplikations princippet, kombinationer og Pascals trekant.
Derudover har eleverne regnet opgaver i nspire og benyttet kommandoerne, både hvor rækkefølge har en betydning og hvor rækkefølgen ikke har en betydning.
Emnet er gennemgået ud fra noter (ligger i lectio - er en nspire-fil) samt afsnit fra "Gyldendals gymnasiematematik". Derudover har eleverne regnet opgaver fra øvebanken og gamle eksamensopgaver.
Tavlenoter mm. ligger i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Eleverne repeterer stoffet gennemgået gennem året. Vi ser også på de mundtlige eksamensspørgsmål og hvordan man forbereder sig. Der regnes en masse gamle eksamensopgaver med og uden hjælpemidler for at øve til den skriftlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295572646",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295572646",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65295572646"
}