Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Christian Halvgaard, Kristian Brøndum, Tryggve Sveinbjørnsson
Hold 2024 ks/p (1p ks, 1p ks/hi, 1p ks/re, 1p ks/sa, 2p ks, 2p ks/hi, 2p ks/re, 2p ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mødet mellem spanierne og aztekerne
Titel 2 Uden for samfundet
Titel 3 Dansk Politik
Titel 4 Religion - særfagligt forløb 1: Buddhismen
Titel 5 Religion - særfagligt forløb 2: Kristendom
Titel 6 Fællesfagligt forløb 1: Familie og identitet
Titel 7 Religion - særfagligt forløb 3: Islam
Titel 8 Dansk Økonomi (særfagligt forløb)
Titel 9 Fællesfagligt forløb 2: Kulturmøde og integration
Titel 10 Forbrydelse og straf (fællesfagligt)
Titel 11 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mødet mellem spanierne og aztekerne

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Uden for samfundet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansk Politik

Gennemgang af ideologier, partier og det danske parlamentariske system. vi har et fokus på politik i Danmark.

Begreber der er gode at kunne:
Fordelings og værdipolitik
Socialisme
Liberalisme
Konservativisme


Fra læreplanen:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk
  
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

Pensum: Fra Luk samfundet op af T. Banke og P. Brøndum. Columbus 2023.
Afsnit: 5.0-5.8, 6.0-6.4, 9.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Religion - særfagligt forløb 1: Buddhismen

BUDDHISME
Efter en kort intro til begreber som hellig-profan, myte, kaos-kosmos, monoteisme-polyteisme læste vi Bibelens skabelsesberetning.
Derefter fulgte et buddhisme-forløb med fokus på Buddha og buddhismens oprindelse, Buddhas lære, livshjulet, de buddhistiske retninger, nirvanisk/karmisk/magisk buddhisme, dansk buddhisme i det senmoderne samfund og konvertitbuddhisme vs etnisk buddhisme.

MATERIALE
"Klar til KS", s. 134-137 + 142-145
"Buddhismen", Anders Nielsen, s, 148-49 + 156-157
”Det buddhistiske livshjul”, Anders Nielsen, Grundbog til Religion C, 2012, s. 159-160 (kopi)
"Buddhalegenden", i: S. Bay, Fremmede religioner i nutiden, 1980, s. 168-176 (uddrag).
”Benarestalen”, i: E. Andreasen, Mennesket og Magterne – en tekstsamling til religion, 1992, s. 162.
”Om munken”, i: Dhammapada - Buddhas læreord, Visdomsbøgerne, Sankt Ansgars Forlag, 1994. s. 74 (oversat af Christian Lindtner)
”Nagarjuna: Brev til en ven”, i: To buddhistiske læredigte. Akademisk Forlag, 1981. s. 32-33 (oversat af Christian Lindtner)
"Buddhismens tre hovedretninger" fra <https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/buddhismens-tre-hovedretninger> (downloadet 19.1.25)
"Konvertit-buddhisme og etnisk buddhisme, i Danske Verdensreligioner – Buddhisme, Jørn Borup, 2007, s. 42-45 (uddrag redigeret af CH)
"Ceremonien for et langt liv”, i: L. Højholt, ”Buddhas lære”, 1995, s. 72-74.
"Buddhistisk kursus i velvære", i Danske Verdensreligioner – Buddhisme, Jørn Borup, 2007, s. 125.
Diverse billeder, der illustrerer Buddhalegenden
”Lakha Lama 2860 Søborg (1)”, DR2, 2008
”5 skarpe om buddhismen" DR K, 28.5.2014
"Vis mig din tro: Buddhismen" DR nov. 2020

Omfang: ca. 35 s

Faglige mål:

- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner (og politiske grundholdninger) samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religion - særfagligt forløb 2: Kristendom

SÆRFAGLIGT FORLØB 2: KRISTENDOM
En kort introduktion til kristendommen med øje for det første fællesfaglige projekt om Familie og identitet.

Efter en kort intro til ritualanalyse arbejdede vi med syndefaldsmyten, kristen mytologi, Jesus’ liv, kristen eskatologi, næstekærlighed, kirkelige retninger (Indre Mission vs Grundtvigianisme) og Jan Hjärpes model.

KERNESTOF
Syndefaldsmyten 1. Mosebog 2-3
”Kristen mytologi” i: E. Andreasen m.fl., ”Religion og Kultur”, 20052, s. 157-160
Matthæus-evangeliet 24, 1-41
Lukasevangeliet, kap. 10, 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner).
"Lignelsen som genre" samt tekster af Marie Krarup og Kim Hartzner, i: Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: Kristendom – tro og praksis, Systime (2016), s. 194-199 (i uddrag).


Kirkelige retninger:
"Udvalgte teologiske traditioner i folkekirken", fra Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religion lever. Grundbog til religion, Lindhardt og Ringhof, 1. udg. (2017), s. 84.
Indre Mission vs Grundtvigianisme (handout, CH)


IKKE-TEKSTLIGT MATERIALE
Lucas Cranach d. Ældre, Lov og Evangelium, 1529 (træsnit)
5 skarpe om Jesus (film, DR2 14.5.2014)
Natholdet: "Hvad er næstekærlighed?" https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw (set d. 25/2-2022).
Under præstekjolen (film, DR2 18.12.2007)
De unge præster 1 (film, DR3, 14.4.2016, https://www.dr.dk/drtv/serie/de-unge-praester_18957)
Omfang: ca. 40 s
5 skarpe om kristendommens danske historie, DR maj 2014.

Faglige mål:

- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner (og politiske grundholdninger) samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fællesfagligt forløb 1: Familie og identitet

Tværfagligt forløb 1: Familie og identitet - i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
I forlængelse af den særfaglige undervisning arbejdede eleverne tværfagligt med alle 3 fag om emnet "Familie og identitet".
Eleverne arbejdede ud fra en lærerdefineret problemformulering og skulle på baggrund af et bilagssæt gruppevis opstille problemstillinger og besvare dem i en opgave på 2-3 s. Opgaven blev efterfølgende fremlagt mundtligt for én af lærerne og to andre grupper.

Centrale temaer:
- De tre samfundstyper (traditionel, moderne, senmoderne)
- Kønsroller og ægteskab gennem tiden

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng - diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og
tænkning
- dansk historie og identitet


Bilagssæt 1:
Bilag 1: Det nye Testamente om kvinder
Paulus’ 1. brev til Thimotheus 2,9-15
Bilag 2: Tale af Martin Luther (1531)
Fra: Luthers taler i Utvalg, 1917, s, 26, s. 73ff., fra Hermann (Berlin 1935), s. 278.
Bilag 3: Christian Christensen: En familie flytter til Nørrebro i 1887
Fra: Christian Christensen: En Rabarberdreng vokser op (Hans Reitzels forlag, 1961), side 17-18
Bilag 4: Valgplakat, Socialdemokratiet 1960
Bilag 5: ”Hun har opgivet karrieren som jurist for at blive hjemmegående husmor”, TV2, Go’, d. 6. sep 2022.
Fra: https://nyheder.tv2.dk/2022-09-06-hun-har-opgivet-karrieren-som-jurist-for-at-blive-hjemmegaaende-husmor (set d. 4/4-2023), (uden alle billeder).


HISTORIE:

HISTORIE

I historie har vi taget udgangspunkt i elevernes egne familier og arbejdet spørgsmålet: Hvad er en familie? Derefter har vi fokuseret på familien i landbrugssamfundet i 1800-tallet, arbejderfamilien omkring år 1900, kernefamilien omkring 1950, og kritikken af kernefamilieidealet fra 1960'erne og frem til nutiden.

Faglige mål
• anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
• formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
• forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
• reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
• diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
• undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Metode:
• kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
• gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
• formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
• argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog - kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder

Grundbogsmateriale
Anette Faye Jacobsen og Anne Løkke: Familieliv i Danmark. 1600-1980’erne. Systime, 1986:
• Side 12-16: Bondefamilien.
• Side 50-55: Arbejderfamilien i byerne
• Side 71-74: Nye familieformer
Udsendelser
Dr.dk: Dengang vi var bønder, 2018
• Afsnit 1: Fæstebønder, 1700-tallet
• Afsnit 5: Husmænd, 1880-1930
Dr.dk: Skru tiden tilbage til 1950’erne, 2016, afsnit 2
Thomas Roger Henrichsen m. fl.: Historien om Danmark. Danmarks Radio, 2017
Sidse Dideriksen: Personlig fortælling: Jeg er regnbuebarn. fra https://faktalink.dk/emner/familien-under-forandring (besøgt 7.5.2025)

Kildemateriale
Langeland, Marius: ”En husmands erindringer 1870-1910” i Anette Faye Jacobsen og Anne Løkke: Familieliv i Danmark. 1600-1980’erne. Systime, 1986
Christensen, Christian: En Rabarberdreng vokser op. Hans Reitzels forlag, 1977, side 98-102
Socialdemokratisk valgplakat 1960: Tryghed i Beskæftigelsen

SAMFUNDSFAG:

Samfundsfag:
I forløbet har vi fokus på de tre samfundsformer - det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, samt de træk der definere de tre typer. Vores primære fokus er dog lagt på det senmoderne samfund og individet og familiens rolle, herunder kønsroller og socialiseringsformer.
Vi har endvidere arbejdet med identitet i det senmoderne, med et fokus på unge og mistrivsel.


Kernestof: - identitetsdannelse og socialisering

Begreber som er gode at kunne:  socialisering, primær og sekundær socialisering, dobbeltsocialisering, kønsroller, familiens rolle gennem tiden, kernefamilien i opbrud, familien i det senmoderne samfund. Anthony Giddens og det senmoderne samfund, herunder kendetegnene: adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, aftraditionalisering, øget refleksivitet, individualisering og globalisering.




RELIGION:
I forlængelse af kristendomsforløbet arbejdede vi med religion i de tre samfundstyper samt debatten om synet på kønsroller og vielse af homoseksuelle i kirken.

Centrale begreber og modeller:
Religion i de tre samfundstyper
Sekularisering og afsekularisering
Ritual-analyse
Kirkelige retninger
Jan Hjärpes model

KERNESTOF
S. Kauffeldt, L. Nielsen & P. Poulsen, ”Klar til KS”, s. 146-149, s. 154-156, s. 158-163.
"Nicolaus Palladius: Det hellige ægteskabs ordensregler" (https://www.his2rie.dk/kildetekster/tyendet-det-tjenende-folks-danmarkshistorie/tekst-3 (hentet 1.3.2021)
Folkekirkens autoriserede vielsesritual fra 1992 (i uddrag).
Folkekirkens autoriserede vielsesritual fra 1897 (i uddrag).
Folkekirkens autoriserede ritual for vielse af par af samme køn fra 2012 (i uddrag).

Det Nye Testamente: Matt 5,13-15, Mark 12,28-34 og Kol 3,12-14.

IKKE-TEKSTLIGT MATERIALE
"Signe Molde på udebane. Kommer homoseksuelle i helvede?", DR2, 2022, Spilletid: 28 min.

I alt ca. 20 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Dansk Økonomi (særfagligt forløb)

Vi kigger på dansk l økonomi i en periode præget af særligt krigen i Ukraine.
Vi fokusere på dansk økonomi og stifter bekendtskab med de økonomiske mål, økonomiske politikker og hvordan de kan anvende til at forstå den aktuelle økonomiske situation

Begreber der er gode at kunne:
Arbejdsløshed
Inflation
Offentlige saldo
Statsgæld
BNP - vækst

Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
Ekspansiv og kontraktiv pengepolitik


Kernestof: det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter, velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fællesfagligt forløb 2: Kulturmøde og integration

Samfundsfag

I forløbet har vi fokus på indvandring i nyere tid, samt de udfordringer der omhandler indvandrere, herunder særligt hvorfor beskæftigelsen blandt ikke vestlige indvandrere er lavere en danskernes. Mere præcist har vi kigget på uddannelse, sprog og kulturelle forskelle.
Vi har fokus på integrationsformer - assimilation, integration og segregation.
Af teoretiske perspektiver har vi haft fokus på Bourdieu og kapitalformerne, samt Honnets tre anerkendelsesfærer.

Kernestof: sociale og kulturelle forskelle, identitetsdannelse og socialisering

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskabertil at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer indenfor fletet indvandring og integration og diskutere løsninger herpå
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre i forhold til indvandring og integration
Anvende modeller og tabeller til at diskutere aktuelle temaer omhandende integration og indvandring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forbrydelse og straf (fællesfagligt)

Vi kigger på temaet forbrydelse og straf
Vi begynder med at kigge på hvad formålet er med at straffe og har fokus på præventiv kriminalitet, resocialisering og retsfølelse.

Dernæst kigger vi på kriminalitet og socioøkonomiske data og forsøger ud fra Bourdieus kapitalformer og Honneths anerkendelsesformer at tegne en profil af en kriminel.

Vi afslutter med at kigge på det politiske aspekt af kriminalitet med et fokus på straf vs. resocialisering


Kernestof: politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, politiske partier i Danmark og politiske ideologier, sociale og kulturelle forskelle

Formål med forløbet

Anvende Bourdieus kapitalformer og Honneths Anerkdenselsformer til at forklarer hvorfor nogle ender i kriminalitet
Anvende tabeller omhandlende omfanget af kriminialitet, samt angive årsagsforklaringer
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Undersøge aktuelle politiske beslutninger i forhold til bandepakker, ghettolister og straf versus resocialisering

Begreber der er gode at kunne til eksamen
Retsfølelse
Forebyggelse
Resocialisering
Kapitalformer
Anerkendelseformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer