Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Christian Halvgaard
|
Hold
|
2024 ol/b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old og Arkitektur
KUNST: ARKITEKTUR
FOKUSPUNKTER
Udgangspunkt i moderne brug af klassisk arkitektur som udtryk for forskellige værdier: Demokrati, republikanisme og oplysning, men også magt, konservatisme og iscenesættelse af den stærke leder. Nyklassicisme i USA og Trump.
Analyse og fortolkning af græske og romerske templer; det hellige område (temenos) som kontekst for templerne; historisk baggrund.
Inddragelse af skulpturudsmykningen i datering og fortolkning.
FAGLIGE MÅL
̶ beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
Græsk arkitektur:
Hera-templerne i Pæstum
Afaia-templet
Hefaistos-templet på Agora i Athen
Parthenon-templet
Nike-templet på Akropolis
Erechtheion på Akropolis
Heratemplet i Olympia
Sifniernes og athenernes skatkamre i Delphi
Romersk arkitektur (ppt på Teams):
”Maison Carée”, Nimes, Frankrig
Portunus-templet i Rom
"Colosseum" og ”Pantheon” i Rom
De græske templer på nær Hera-templerne og Afaia-templet er gennemgået som elevfremlæggelser på baggrund af projektarbejde.
SUPPLERENDE STOF:
"De tre søjleordener" i: K. Holm og M. Kluge, "Kunsten at se på monumenter", 2023
""Arkaisk tid", Klassisk tid", "Hellenistisk tid" og "Romersk tid" i: K. Bonde, "Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden", 2017.
Videoer med baggrund om Athen, Olympia, og Delfi i linket til "Assassin's Creed: Odyssey" i dokumentet "Gruppearbejde om græsk arkitektur"
Ribe Katedralskoles hjemmeside om oldtidskundskab med info om de forskellige templer:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm
https://smarthistory.org/east-and-west-pediments-from-the-temple-of-aphaia-aegina/
https://smarthistory.org/temple-of-portunus/
https://smarthistory.org/the-colosseum-rome/
https://smarthistory.org/the-pantheon/
Diverse powerpoints ved CH
Perspektivtekster
"Making Federal Buildings Beautiful Again", https://architexturez.net/system/files/Draft_of_Trump_White_House_Executive_Order_on_Federal_Buildings.pdf (15.5.2020)
Antal sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mytologi
FOKUSPUNKTER
Det mytiske verdensbillede, skabelsen (fra kaos til kosmos), verdensaldermyten, Prometheus-myten.
Overgangen fra mythos til logos med græsk historieskrivning som eksempel.
Receptionen af græsk mytologi i romersk og efterantik tid.
FAGLIGE MÅL
̶ analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶ overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶ nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
KERNESTOF
Hesiod, Theogonien (Gudernes fødsel), Lene Andersen 1973:
1-2 +22-32 (Musepåkaldelse); 116-138 (Verdens skabelse); 154-181 (Adskillelsen af himmel og jord); 507-616 (Prometheus-myten 1)
Hesiod, Værker og dage (Lene Andersen 1973):
106-201 (Myten om verdensaldrene); 42-105 (Prometheus-myten 2)
Herodots historie, læst efter T. Hastrup et al., ”Hellenere og barbarer”, 2007, 1. bog, 1-6 (uddrag)
Thukydids fortale, Bog I, 1 + I, 20-22 (uddrag), oversat af Holger Friis Johansen (1984)
Ovids Metamorfoser 1. sang, 1-88, oversat af Otto Steen Due, 2005.
I alt ca. 25 sider
SUPPLERENDE STOF
B. Andreasen og J. Refslund Poulsen, ”Paideia – en grundbog i oldtidskundskab”, 2012, s. 58-61.
J.W. Goethe, 1974, Prometheus (oversat af C. Halvgaard)
Diverse klip fra film, tegneserier og computerspil
I alt ca. 5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos: Odysseen
ODYSSEEN
Fokuspunkter:
Det græske epos som genre, gudernes rolle og forholdet mellem guder og mennesker, Odysseus som heltetype, civilisation vs barbari, kvindeskikkelserne og kønsroller, epos efter Antikken.
Kernestof
Homer, Odysséen (Otto Steen Dues oversættelse), 1. sang, 1-168; 5. sang 1-159, 6. sang, 9. sang 105-566, 23. sang.
Antal sider: 50
Supplerende stof
B. Andreasen og J. Refslund Poulsen, ”Paideia – en grundbog i oldtidskundskab”, 2012, s. 16-29; 40-43
Diverse YouTube-klip
O Brother Where Art Thou? (Coen-brødrene, 2000)
Antal sider: ca. 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Drama: Medea
DRAMA: MEDEA
Fokuspunkter
Det antikke teater, dramatiske virkemidler, temaer og personkarakteristikker, myterne bag Medea, kønsroller i Antikkens Grækenland, nomos vs fysis, fornuft vs følelse, sofrosyne, ate, hævn og retfærdighed.
Kernestof
Medea, oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2016.
"Jason og Medea", Ovid: Forvandlinger (Metamorfoser). 7. bog, v. 1-127 (= v. 1-99 i oversættelsen af 2005)
Antal sider: ca. 50
Supplerende stof
B. Andreasen og J. Refslund Poulsen, ”Paideia – en grundbog i oldtidskundskab”, 2012, s. 101-111.
Film
Gone Girl, David Fincher, 2014.
Antal sider: ca. 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi
Fokuspunkter:
Udgangspunkt i moderne simulationsteori.
Filosofiens opståen og udvikling
Læsning af Hulebilledet og uddrag af Symposion med fokus på Platons idélære og syn på virkeligheden
Uddrag af Platons Menon med fokus på sokratisk metode og erkendelse.
Stoicisme (Seneca) og epikuræisme (Epikur)
KERNESTOF
Platon: "Hulebilledet", Platon i udvalg I: Staten, oversat af M. Harbsmeier m.fl., Gyldendal, 2013, s. 295-301
"Aristofanes tale" og "Diotimas tale", i: Platon, "Symposion", Indledning og oversættelse af Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal. 2013 (læst som iBog, se links)
Platon: "Menon", (uddrag), Oversat og kommenteret af Chr. Gorm Tortzen, Aigis 5,1, 2005, afsnit 1-6.
Seneca, Brev 41 + 107 (uddrag), Oversat af Hans Gregrsen og Kell C. Madsen. Tidsskriftet Aigis 22,1, 2022 & nr. 9,2 i 2009.
Epikur, Brev til Menoikeus, oversat af Sara Ahrendt Svenningsen, i: S.A. Henningsen og L. Pedersen, Latinbogen, Systime, 2022.
Horats Ode 1.11 (Carpe diem), oversat af Sara Ahrendt Svenningsen, i: S.A. Henningsen og L. Pedersen, Latinbogen, Systime, 2022.
I alt ca. 35 s
SUPPLERENDE STOF
Paideia, B. Andreasen & J. Refslund Poulsen, 2012, s. 146-154; 159-165.
Film:
"Is reality real? The Simulation Argument",
(https://www.youtube.com/watch?v=tlTKTTt47WE)
Niels Overgaard, "Stoisk filosofi med Niels Overgaard: 5 grundprincipper, du kan bruge i det moderne liv" https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Flatinbogen.systime.dk%2F&feature=emb_logo
I alt ca. 30 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412692141",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412692141",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412692141"
}