Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Majbrit Bergman Iversen
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos: Iliaden
Titel 2 Drama: Euripides' Elektra
Titel 3 Retorik: Lysias og Cicero
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Filosofi: Platon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos: Iliaden

Beskrivelse:
Forløbet giver en indføring i den antikke episke genre og dens efterliv. Der er taget udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvad er en helt og hvad er den gode leder?

Undervejs i forløbet har vi fokuseret på:
- Eposgenrens formtræk: Epitet, patronym, prooimion, musepåkaldelse, daktylisk heksameter
-Eposgenrens indholdstræk: Det dobbelte univers med heltene (timé, kleos og areté) og guderne (deres sympatier/antipatier, do ut des).
- Handlingsforløbet i Iliaden
- Sangertraditionen (rapsoder) og det homeriske spørgsmål


Kernestof -læst statarisk:
I, 1-430, 493-611 (musepåkaldelse, forhold mellem Achilleus+Agamemnon, gudernes rolle)
VI, 237-529 (Hektor hjemme, kontrast mellem Paris/Hektor, Helenas rolle, ude/hjemme)
XXII, 90-515, (drabet på Hektor)
XXIII, 1-34 (begravelsen af Patroklos)

Kernestof -læst kursorisk:
IX, 408-416 (Achilleus' skæbne)
XVI, 784-867 (Patroklos' død)
XVIII, 1-38 (Achilleus' sorg)

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, p. 11-15, p. 23-29
Greek myth comix: Death in the Iliad
https://greekmythcomix.com/comic/deaths-in-the-iliad-a-classics-infographic/

Perspektiverende materiale:
J.K. Rowling: Harry Potter og Flammernes pokal, p. 615-618, 2000

Udvalgte scener:
Troy, 2004 (inst.: Wolfgang Petersen)
Disney's Hercules, 1997 (inst.: Ron Clement, John Musker)

Viden og medier:
Vi har i dette forløb arbejdet med hvordan Iliaden og eposgenren fremstilles i forskellige medietyper. Derudover har vi diskuteret hvordan medierne er med til at fremstille den moderne helt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama: Euripides' Elektra

Beskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med Euripides' Elektra. Fokuset har været på Elektras had og opgør med sin mor samt kontrasten til Orestes og dennes dilemma, ligesom Euripides' kønsroller og helteidealer perspektiveres til Homers Iliaden.

Undervejs taler vi om mytekredsen samt dramaets betydning i samtidens Athen.

Begreber: Deus ex machina, dramaets opbygning (parodos, exodos, epeisodion, stasimon, stichomyti)


Kernestof:
Euripides: Elektra (v. Garff og Hjortsø, 1967)
Homer: Odysseen, 3. sang, vers 247-328

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia, Grundbog til oldtidskundskab, p. 106-108, 110-110
Uddrag af BBC-dokumentaren Oldtidens Grækenland, episode 1, 2015, minuttal 08.20-24.00
Chr. Gorm Tortzen: Mykensk sagnkreds
https://lex.dk/mykenske_sagnkreds
Chr. Gorm Tortzen: Dioskurerne
https://lex.dk/Dioskurerne
Greek myth comix: What is XENIA? Greek Myth Comix explaining Homeric literature
https://www.youtube.com/watch?v=oYQRIQtnvII&ab_channel=GreekMythComix

Perspektiverende stof:
William Shakespeare: Macbeth (v. Niels Brunse, 2000), 1. akt, scene 7

Udvalgte scener:
Electra, 1962 (instr.: Michael Cacoyannis)
Oedipus Rex, 1957 [inst.: Sir Tyrone Guthrie)
Saving Private Ryan, 1998 (inst.: Steven Spielberg)


How to RUIN a Movie: Deus Ex Machina - Troped!
https://www.youtube.com/watch?v=Q1f7FioDiYk&ab_channel=WatchMojo.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik: Lysias og Cicero

Beskrivelse
Med udgangspunkt i de 2 læste kernetekster har holdet beskæftiget sig med retorikens betydning i de antikke retssager, forsvarstalens opbygning og vigtigheden af ethopoiia. Ydermere har vi diskuteret forholdet mellem mand og kvinde samt forskellene på Lysias' og Ciceros retoriske fremstillinger i forhold til stil, publikum og græsk i forhold til romersk.

Kernestof
Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (v. Mogens Herman Hansen, 1996)
Cicero: Ciceros forsvarstale for Marcus Cælius,  kap. 27-43, v. Ole Thomsen, fra Oldportalen

Supplerende stof
"Lille håndbog i retorik"
Mogens Herman Hansen: Lysias taler -oversat i udvalg med indledninger og kommentarer, Museum Tusculanums forlag, 1996, p. 20-25, 95-101

Perspektiverende stof
Martin Luther King Jr.: ”I have a Dream” (fokus på actio og elocutio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

Indhold:
I dette forløb har vi arbejdet med det græsk-romersk arkitektoniske formsprog samt bygningernes funktion i samfundet.

De romerske bygningsværker er afviklet som projektarbejde.

Monumenter fra undervisningen:

Græske monumenter:
Parthenon -Athen
Hephaistostemplet - Athen
Artemistemplet - Korkyra (tegnet rekonstruktion)
Heratemplet - Paestum
Artemistemplet - Ephesos (rekonstruktion)
Niketemplet - Athen
Athene Pronaia Tholos -Delphi
Græsk teater -Epidauros


Romerske monumenter:
Det flaviske amfiteater (Colosseum) -buer, Rom
Aula Palatina (Konstantins tronsal) -basilika, Trier
Pantheon -kupler, Rom
Teatret i Orange -romersk teater, Orange
Maison Carrée -romersk tempel, Nimes
Titus buen -triumfbue, Rom
Garni, Armenien

Perspektivmonumenter:
Københavns byret
Københavns domkirke
Brandenburger Tor
Christian Dior -Palladium Dress, 1992
Das Konzerthaus, Berlin
Französischer Dom, Berlin

Øvrige (kort) berørte monumenter:
Tempelkomplekset i Karnak (søjler)
Knossos (søjler)

Baggrundsstof
Fich m.fl: Græsk kunst, 1999, p. 138-142
Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst, 1998, p. 103-114
Antikkens vidundre (3) -Grækenland
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Antikkens%20vidundere&orderby=title&SearchID=a88450f6-dac1-4138-ba07-854c23c988c3&index=2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi: Platon

Beskrivelse:
Gennem uddraget af Platons hulelignelse har vi arbejdet med Platons idelære og filosoffens rolle i staten.

Kernebegreber:
Begreber tilhørende Platons idélære: doxa, aporia, episteme, anamnese, Ideernes verden og Fænomenernes verden. Den historiske Sokrates vs. den litterære Sokrates.

Kernetekster:
Platon: Hulebilledet (Staten, 7. bog, 514a-520e), (v. Martin Harbsmeier,  Steffen Lund Jørgensen, Rasmus Sevelsted, Chr. Gorm Tortzen, 2013)


Perspektiverende stof:
H.C. Andersen: Nissen hos spækhøkeren, 1852

Udvalgte scener fra:
Disney's Den lille havfrue (instr.: Ron Clements, John Musker), 1989


Baggrundsstof:
Platon i udvalg, Gyldendal, 2015, p. 7-18
Antikkens store tænkere -Sokrates
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Antikkens%20store%20t%C3%A6nkere%20-%20Sokrates&orderby=title&SearchID=968b9c87-19d6-4972-bb0e-f25836714e8d&index=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer