Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Majbrit Bergman Iversen
|
Hold
|
2024 ol/c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos: Iliaden
Beskrivelse:
Forløbet giver en indføring i den antikke episke genre og dens efterliv. Der er taget udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvad er en helt og hvad er den gode leder?
Undervejs i forløbet har vi fokuseret på:
- Eposgenrens formtræk: Epitet, patronym, prooimion, musepåkaldelse, daktylisk heksameter
-Eposgenrens indholdstræk: Det dobbelte univers med heltene (timé, kleos og areté) og guderne (deres sympatier/antipatier, do ut des).
- Handlingsforløbet i Iliaden
- Sangertraditionen (rapsoder) og det homeriske spørgsmål
Kernestof -læst statarisk:
I, 1-430, 493-611 (musepåkaldelse, forhold mellem Achilleus+Agamemnon, gudernes rolle)
VI, 237-529 (Hektor hjemme, kontrast mellem Paris/Hektor, Helenas rolle, ude/hjemme)
XXII, 90-515, (drabet på Hektor)
XXIII, 1-34 (begravelsen af Patroklos)
Kernestof -læst kursorisk:
IX, 408-416 (Achilleus' skæbne)
XVI, 784-867 (Patroklos' død)
XVIII, 1-38 (Achilleus' sorg)
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, p. 11-15, p. 23-29
Greek myth comix: Death in the Iliad
https://greekmythcomix.com/comic/deaths-in-the-iliad-a-classics-infographic/
Perspektiverende materiale:
J.K. Rowling: Harry Potter og Flammernes pokal, p. 615-618, 2000
Udvalgte scener:
Troy, 2004 (inst.: Wolfgang Petersen)
Disney's Hercules, 1997 (inst.: Ron Clement, John Musker)
Viden og medier:
Vi har i dette forløb arbejdet med hvordan Iliaden og eposgenren fremstilles i forskellige medietyper. Derudover har vi diskuteret hvordan medierne er med til at fremstille den moderne helt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brian Andresen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 11-15
-
Husk en taske til bøger, I får udleveret Iliaden (der er tung!) og Paideia.
-
Iliaden, 1. vv. 1-43.docx
-
Ordforklaringer -Iliaden.docx
-
Fup eller fakta om Homers Iliade -indledning.docx
-
Husk Iliaden (den store hvide bog), ellers ingen lektier -Nyd det!
-
Iliaden 1.44-147 -spørgsmål.docx
-
Due: Homers Iliade; sider: 0
-
Iliaden 1. 148-246 -spørgsmål.docx
-
Læs 1. sang vers 43-147 + besvar til og med spørgsmål 5 på arbejdsarket fra sidste modul.
-
Nærlæsningsøvelse -Achilleus og Agamemnon, 1. sang.docx
-
Troy - Achilles vs. Boagrius (rejected score)
-
Tegneserie til vers 247-353.docx
-
Sørg for at spørgsmålene fra sidst er lavet færdige.
-
Iliaden, I, 247-430 -spørgsmål.docx
-
Iliaden, I, 488-611 -spørgsmål.docx
-
Breaking News Generator
-
Iliaden, VI, 237-398 -spørgsmål.docx
-
Spørgsmål til Iliaden VI, vv 392-502.docx
-
Lav resten af spørgsmålene til Hektor, Paris og Helena, hvis du ikke nåede at blive færdig i fredags.
-
Bro til 22. sang Iliaden.pptx
-
Instagram -det homeriske spørgsmål.docx
-
Sørg for at spørgsmålene til Hektor og Andromache er besvarede, hvis I ikke nåede det i timen.
-
Det homeriske spørgsmål
-
Iliaden 22.90-166.docx
-
Troy Hector"s farewell
-
Achilles Vs. Hector - TROY (2004)
-
Iliaden 22.161-404.docx
-
Spørgsmål til slutningen af 22. og begyndelsen til 23. sang.docx
-
Rowling-pdf.pdf
-
Lav spørgsmålene færdige på arbejdsarket fra i onsdags.
-
Deaths in the Iliad: a Classics Infographic
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama: Euripides' Elektra
Beskrivelse:
I dette forløb har vi arbejdet med Euripides' Elektra. Fokuset har været på Elektras had og opgør med sin mor samt kontrasten til Orestes og dennes dilemma, ligesom Euripides' kønsroller og helteidealer perspektiveres til Homers Iliaden.
Undervejs taler vi om mytekredsen samt dramaets betydning i samtidens Athen.
Begreber: Deus ex machina, dramaets opbygning (parodos, exodos, epeisodion, stasimon, stichomyti)
Kernestof:
Euripides: Elektra (v. Garff og Hjortsø, 1967)
Homer: Odysseen, 3. sang, vers 247-328
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia, Grundbog til oldtidskundskab, p. 106-108, 110-110
Uddrag af BBC-dokumentaren Oldtidens Grækenland, episode 1, 2015, minuttal 08.20-24.00
Chr. Gorm Tortzen: Mykensk sagnkreds
https://lex.dk/mykenske_sagnkreds
Chr. Gorm Tortzen: Dioskurerne
https://lex.dk/Dioskurerne
Greek myth comix: What is XENIA? Greek Myth Comix explaining Homeric literature
https://www.youtube.com/watch?v=oYQRIQtnvII&ab_channel=GreekMythComix
Perspektiverende stof:
William Shakespeare: Macbeth (v. Niels Brunse, 2000), 1. akt, scene 7
Udvalgte scener:
Electra, 1962 (instr.: Michael Cacoyannis)
Oedipus Rex, 1957 [inst.: Sir Tyrone Guthrie)
Saving Private Ryan, 1998 (inst.: Steven Spielberg)
How to RUIN a Movie: Deus Ex Machina - Troped!
https://www.youtube.com/watch?v=Q1f7FioDiYk&ab_channel=WatchMojo.com
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den mykenske sagnkreds, spørgsmål.docx
-
Nestor fortæller om Agamemnons død, Odysseen, III, vers 247-328.pdf
-
Elektra, 1962
-
mykenske sagnkreds | lex.dk – Den Store Danske
-
Brian Andresen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 101-106
-
Elektra, 1-166.docx
-
Sørg for at have hentet Elektra på kontoret INDEN modulet begynder.
-
Sørg for at have besvaret resten af spørgsmålene fra sidst, hvis du ikke nåede det i timen.
-
Teatret i Athen, minuttal: 08.20-24
-
Elektra, p. 13-21, parodos+1. epeisodion.docx
-
Elektra, vers 297-486 -spørgsmål (p. 21-29).docx
-
Garff: Elektra, Euripides; sider: 0, 21-35, 56-72
-
Sørg for at spørgsmålene fra sidst er besvarede, hvis du ikke blev færdig i timen.
-
What is XENIA? Greek Myth Comix explaining Homeric literature
-
Elektra, vers 487-698.docx
-
Lav resten af arbejdsarket fra sidste gang, hvis du ikke blev færdig i timen.
-
Elektra, vers 699-879.docx
-
Elektra, Cacoyannis, 1.08.00-1.16.08
-
Begrebsbingo
-
Elektra, vers 880-987, p. 50-55.docx
-
Elektra, p. 56-60 + powerpoint.docx
-
Klytaimnestra og Elektra, p. 57-60.pptx
-
Elektra, s. 60-67, Klytaimnestras død.docx
-
Elektra, p. 60-72 -guldnoter.docx
-
Dioskurerne | lex.dk – Den Store Danske
-
How to RUIN a movie -Deus ex machina
-
Saving Private Ryan
-
Macbeth, I,7 -drabet på Klytaimnestra.docx
-
Lav en lækker anmeldelse af Elektra til resten af gymnasiet. Anmeldelsen skal blandt andet indeholde tragediens indhold, opbygning, tragiske elementer samt et afsnit om hvorvidt Elektra stadig er relevant for et moderne publikum.
-
Besvar resten af spørgsmålene på sidste modul.
-
Lille håndbog i retorik.doc
-
Lysias -baggrundsstof.pdf
-
Lysias -Eratosthenes, kommentarer.pdf
-
Spørgsmål til kommentaren til Eratosthenes.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik: Lysias og Cicero
Beskrivelse
Med udgangspunkt i de 2 læste kernetekster har holdet beskæftiget sig med retorikens betydning i de antikke retssager, forsvarstalens opbygning og vigtigheden af ethopoiia. Ydermere har vi diskuteret forholdet mellem mand og kvinde samt forskellene på Lysias' og Ciceros retoriske fremstillinger i forhold til stil, publikum og græsk i forhold til romersk.
Kernestof
Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (v. Mogens Herman Hansen, 1996)
Cicero: Ciceros forsvarstale for Marcus Cælius, kap. 27-43, v. Ole Thomsen, fra Oldportalen
Supplerende stof
"Lille håndbog i retorik"
Mogens Herman Hansen: Lysias taler -oversat i udvalg med indledninger og kommentarer, Museum Tusculanums forlag, 1996, p. 20-25, 95-101
Perspektiverende stof
Martin Luther King Jr.: ”I have a Dream” (fokus på actio og elocutio)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lysias, crash course i retorik (spørgsmål til s. 21-24).docx
-
Lysias, spørgsmål 1-14.docx
-
Hansen: Lysias' taler; sider: 21-24, 29-32
-
Lysias, narratio.docx
-
Besvar spørgsmålsarket til Lysias' forsvarstale til og med spørgsmålet "Hvordan beskriver Eufiletos sit forhold til hustruen?"
-
Lysias, Eratosthenes kap. 28-42.docx
-
Sørg for at spørgsmålene fra sidste gang er besvaret
-
I have a Dream -arbejdsopgaver.docx
-
I Have a Dream speech by Martin Luther King .Jr HD (subtitled) (Remastered)
-
Martin Luther King -I have a Dream.pdf
-
Paideia, p. 182-183 -retorisk oversigt.pdf
-
Paideia, romersk retorik, p. 191-194.pdf
-
Cicero, Pro Caelio, tekst -ovs. Ole Thomsen.docx
-
Pro Caelio -indledning, med Lysias.docx
-
Brian Andresen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 191-194
-
Cicero: For Caelius, kap. 33-37
-
Pro Caelio, kap, 33-37.docx
-
Pro Caelio -Cicero og Clodius.pptx
-
Pro Caelio, kap. 37-43.docx
-
Læs For Cælius (Pro Caelio) fra kap. 37 til og med kapitel 43.
-
Pro Caelio -skæbne.pptx
-
Lav resten af spørgsmålene til Pro Caelio, hvis du ikke nåede at blive færdig.
-
Husk blyant og viskelæder
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Indhold:
I dette forløb har vi arbejdet med det græsk-romersk arkitektoniske formsprog samt bygningernes funktion i samfundet.
De romerske bygningsværker er afviklet som projektarbejde.
Monumenter fra undervisningen:
Græske monumenter:
Parthenon -Athen
Hephaistostemplet - Athen
Artemistemplet - Korkyra (tegnet rekonstruktion)
Heratemplet - Paestum
Artemistemplet - Ephesos (rekonstruktion)
Niketemplet - Athen
Athene Pronaia Tholos -Delphi
Græsk teater -Epidauros
Romerske monumenter:
Det flaviske amfiteater (Colosseum) -buer, Rom
Aula Palatina (Konstantins tronsal) -basilika, Trier
Pantheon -kupler, Rom
Teatret i Orange -romersk teater, Orange
Maison Carrée -romersk tempel, Nimes
Titus buen -triumfbue, Rom
Garni, Armenien
Perspektivmonumenter:
Københavns byret
Københavns domkirke
Brandenburger Tor
Christian Dior -Palladium Dress, 1992
Das Konzerthaus, Berlin
Französischer Dom, Berlin
Øvrige (kort) berørte monumenter:
Tempelkomplekset i Karnak (søjler)
Knossos (søjler)
Baggrundsstof
Fich m.fl: Græsk kunst, 1999, p. 138-142
Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst, 1998, p. 103-114
Antikkens vidundre (3) -Grækenland
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Antikkens%20vidundere&orderby=title&SearchID=a88450f6-dac1-4138-ba07-854c23c988c3&index=2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi: Platon
Beskrivelse:
Gennem uddraget af Platons hulelignelse har vi arbejdet med Platons idelære og filosoffens rolle i staten.
Kernebegreber:
Begreber tilhørende Platons idélære: doxa, aporia, episteme, anamnese, Ideernes verden og Fænomenernes verden. Den historiske Sokrates vs. den litterære Sokrates.
Kernetekster:
Platon: Hulebilledet (Staten, 7. bog, 514a-520e), (v. Martin Harbsmeier, Steffen Lund Jørgensen, Rasmus Sevelsted, Chr. Gorm Tortzen, 2013)
Perspektiverende stof:
H.C. Andersen: Nissen hos spækhøkeren, 1852
Udvalgte scener fra:
Disney's Den lille havfrue (instr.: Ron Clements, John Musker), 1989
Baggrundsstof:
Platon i udvalg, Gyldendal, 2015, p. 7-18
Antikkens store tænkere -Sokrates
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Antikkens%20store%20t%C3%A6nkere%20-%20Sokrates&orderby=title&SearchID=968b9c87-19d6-4972-bb0e-f25836714e8d&index=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412695758",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412695758",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412695758"
}