Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Henrik Fich
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Græsk skulptur og vasemaleri
Græsk Kunst (bog)
Læsestof - baggrundsstof
Arkaisk tid s. 63-64
Skulptur s. 76-78 (Arkaisk tid)
Aristokratiets krise og Kleisthenes reformer s. 65-69
Paideia – opdragelse og uddannelse i demokratiet s. 142-144
Skulptur s.138-142 (Parthenon)
Skulptur s. 150-152 (Kunsten i 400-tallet -skulptur)
Skulptur s. 230-232 (Hellenistisk tid)
Skulptur s.278-279 (Den nøgne kvindefigur)
Skulptur s. 312-314 (Teknik)
Fremgangsmåde for analyse og fortolkning: s. 282 midterste spalte og s. 283 venstre spalte øverst
Sortfigursstil og rødfigursstil samt teknik og vaseformer s. 80-81 og s. 315-316
Skulptur
Arkaisk tid 700-479 f.Kr.
Kouros:
Dioskurerne: s. 96 fig. 98
Kourosstatue af Kroisos: 99 fig. 103,
Rayet-hovedet: s. 101 fig. 107
Gravstele: s. 105 fig. 116
Kore:
s. 77 fig. 70
s.102 fig. 110
Klassisk tid 479-323 f.Kr.
Tempelskulptur Olympia:
Gavlene fra Zeustemplet s.188-189 fig. 222-224
Metoper fra Zeustemplet: Herakles’ tolv arbejder i stregtegning s. 190 fig. 226
Metope fra Zeustemplet: Herakles og Hesperidernes æbler s. 191, fig. 227
Relieffer
Afrodite- relief: s. 194 fig. 235
Fritstående skulpturer
Zeus/Apollon/Atlet: s.196, fig. 239
Statue fra Riace: s. 197 fig.241a og b
Spydbæreren af Polyklet: s. 199, fig. 244
Hellenistisk tid 323-31 f.Kr.
Gallerens selvmord: s. 233 fig. 290
Den sovende satyr: s. 246 fig. 314
Gammel markedskone s. 239 fig. 302
Afrodite kallipygos s. 279 figur c
Pompeius Magnus s. 250 fig. 320
Vasemaleri
Sortfigurede
Francoisvasen: s.115 fig. 134
Achilleus og Ajax: s. 117 fig.136
Achilleus og Penthesileia: s. 118 fig. 137
Herakles og den nemeiske løve s. 121 fig.144
Paris’ dom: s.120 fig.143
Rødfigurede
Herakles og Athene – sort- og rødfigur s.122 fig. 145
Sportsmænd: s. 124 fig. 150
Maenader: s. 124 fig. 151
Erastés og erómenos: s. 126, fig. 156
Skolescene s. 143, fig. 170
Mor med barn og slavinde s.147, fig.173
Ung mand på bordel s. 180, fig. 210
Samleje gengivet i kylixbund s.181, fig. 211
Young love s. 181, fig. 212
Links:
Zeustemplet i Olympia:
https://www.ascsa.edu.gr/uploads/media/hesperia/25067954.pdf
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Historia - fra poesi til prosa
"Hellener og barbarer" (bog og scannede passager)
Overordnet fokus (her og i old):
"Fra mythos til logos" og "Slægt og individ"
Værk: Herodot: Historie
Om Herodot og hans værk: Græsk Kunst s.137
Fokus: Narrativet og morálen
Perspektiv: Historia > historieskrivning
Herodots tema 1: Hellenere og barbarer
Herodots tema 2: Slægt og individ
Herodots tema 3: Lykke
*Fortællingen om Kong Kroisos (Hellenere og barbarer s. 15, 17-32, 37-42)
Oversigt over fortællingens struktur (fotokopi)
Centrale begreber:
Hýbris - Némesis - Áte
Timé og Kléos
Det guddommelige (tó theion)
Herodots tema 4: Demokratiet - den bedste styreform
* Tronintriger (Hellenere og barbarer s. 48-52): De tre styreformer.
Centrale begreber:
Retorik (argumentation)
Antikke styreformer: Monarki - aristokrati - demokrati (frihed)
Perpektivtekster til Herodot:
Peter Wivel: Det er værd at dvæle ved dette ord [tyran], hvis vi skal forstå Putin. (Politiken 13.10.22)
Steen Steensen Blicher: Den sande lykke (1847)
Toqueville: Om demokratiet i Amerika (1840)
Omfang: 36 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Homer: Odysséen - den innovative helt
Titel 4 Odysseus Polytropos - en mangesidet græsk helt
Odysseus som Polytropos og som hævner og opretholder af ejendomsretten samt af det arkaiske mantra: "at gavne sin venner og skade sine fjender" = en rigtig aristokrat.
I forhold til kyklopen optræder Odysseus som en civilisatorisk helt:
jordaristokraten vs. hyrden
Homer: Odysséen (Due)
Sang 6 og 9 (statarisk) samt 21 og 22 (statarisk og kursorisk)
Perspektiverende:
Kavafis: Ithaka
McEinar: Sorgenfri rap
Odysséen fortalt af Bent Haller: Odysseus og Nausikaa (1999)
Munch: Kvinden i tre stadier (1899)
Jean Alfred Marioton: Ulysses et Nausicaa, 1888
Pieter Lastman (1583-1633): Odysseus og Nausikaa
* Begreber:
Kléos og timé
Sofrosyne - selvkontrol
Hævn
Analyseværktøjer: Aktantmodellen og eventyrelementer
Struktur: Intrige- Genkendelse - Peripeti
Omfang: 46 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platon: Staten - Utopi eller dystopi eller....
Filosofi og samfundstænkning
Utopi- begrebet
* Introduktion:
Platon: Af Menon (Platons Skrifter v. Høeg og Ræder; Menon oversat af. Otto Foss, Reitzel 1953 -fotokopi)
Fokus: Bi-metaforen: den fælles form (idé) - visionen af en
form-/idéverden og sanse-/fænomenverden
Menon som elev af en sofist: det relative >< det
konstante/det uforanderlige
Platon: Staten i Udvalg (Gyldendal 2013) - scannede afsnit:
A. To typer af samfund (Staten s.109c-116d)
B. Statens ledere (Staten 165 c - 170b)
C. Myten om metalbørnene (Staten 171-174)
D. Kardinaldyderne (Staten 206e – 209c)
E. Kvinder og mænd i Staten (Saten 223e – 230)
F. Hulebilledet (Staten 514a – 520a)
Suppl.: OleThyssen: Definition af utopi (fotokopi)
H. Fich:De farlige sofister (fotokopi)
H. Fich: Naturfilosoffernes blindgyde (Fotokopi)
Linjebilledet (grafisk; fotokopi)
Sjælens tredeling og de tre samfundsklasser (grafisk; fotokopi)
Perspektiv: Messerschmidt i anledning af Frederik Vads tre erkendelser:
https://youtu.be/ZlXDN-jt1QM 1-4.04
Christian Winther: AF Til Een (1843) OG Shu-bi-dua: Basuner og engle (1977)
Omfang: 45 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412696727",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412696727",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412696727"
}