Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Majbrit Bergman Iversen
|
Hold
|
2024 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos: Iliaden (del 1)
Beskrivelse:
Forløbet giver en indføring i den antikke episke genre og dens efterliv. Der er taget udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvad er en helt og hvad er den gode leder?
Undervejs i forløbet har vi fokuseret på:
- Eposgenrens formtræk: Epitet, patronym, prooimion, musepåkaldelse, daktylisk heksameter
-Eposgenrens indholdstræk: Det dobbelte univers med heltene (timé, kleos og areté) og guderne (deres sympatier/antipatier, do ut des).
- Handlingsforløbet i Iliaden
- Sangertraditionen (rapsoder) og det homeriske spørgsmål
Kernestof -læst statarisk:
I, 1-430, 493-611 (musepåkaldelse, forhold mellem Achilleus+Agamemnon, gudernes rolle)
VI, 237-529 (Hektor hjemme, kontrast mellem Paris/Hektor, Helenas rolle, ude/hjemme)
XXII, 90-515, (drabet på Hektor)
XXIII, 1-34 (begravelsen af Patroklos)
Kernestof -læst kursorisk:
IX, 408-416 (Achilleus' skæbne)
XVI, 784-867 (Patroklos' død)
XVIII, 1-38 (Achilleus' sorg)
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, p. 11-15, p. 23-29
Greek myth comix: Death in the Iliad
https://greekmythcomix.com/comic/deaths-in-the-iliad-a-classics-infographic/
Perspektiverende materiale:
J.K. Rowling: Harry Potter og Flammernes pokal, p. 615-618, 2000
Udvalgte scener:
Troy, 2004 (inst.: Wolfgang Petersen)
Disney's Hercules, 1997 (inst.: Ron Clement, John Musker)
Viden og medier:
Vi har i dette forløb arbejdet med hvordan Iliaden og eposgenren fremstilles i forskellige medietyper. Derudover har vi diskuteret hvordan medierne er med til at fremstille den moderne helt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brian Andresen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 11-15
-
Husk en taske til bøger, I får udleveret Iliaden (der er tung!) og Paideia.
-
Iliaden, 1. vv. 1-43.docx
-
Ordforklaringer -Iliaden.docx
-
Fup eller fakta om Homers Iliade -indledning.docx
-
Iliaden 1.44-147 -spørgsmål.docx
-
Læs vers 1-43
-
Iliaden 1. 148-246 -spørgsmål.docx
-
Sørg for at arbejdsarket fra sidste modul er besvaret, hvis du ikke nåede at blive færdig sidste gang.
-
Nærlæsningsøvelse -Achilleus og Agamemnon, 1. sang.docx
-
Troy - Achilles vs. Boagrius (rejected score)
-
Tegneserie til vers 247-353.docx
-
Sørg for at spørgsmålene fra sidst er lavet færdige.
-
Iliaden, I, 247-430 -spørgsmål.docx
-
Due: Homers Iliade; sider: 0
-
Iliaden, I, 488-611 -spørgsmål.docx
-
Breaking News Generator
-
Iliaden, VI, 237-398 -spørgsmål.docx
-
Sørg for at have besvaret spørgsmålene til "Gudeforsamlingen" fra sidste undervisningsgang.
-
Spørgsmål til Iliaden VI, vv 392-502.docx
-
Lav resten af spørgsmålene til Hektor, Paris og Helena, hvis du ikke nåede at blive færdig i fredags.
-
Bro til 22. sang Iliaden.pptx
-
Instagram -det homeriske spørgsmål.docx
-
Det homeriske spørgsmål
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik: Lysias og Cicero (del 1)
Beskrivelse
Med udgangspunkt i de 2 læste kernetekster har holdet beskæftiget sig med retorikens betydning i de antikke retssager, forsvarstalens opbygning og vigtigheden af ethopoiia. Ydermere har vi diskuteret forholdet mellem mand og kvinde samt forskellene på Lysias' og Ciceros retoriske fremstillinger i forhold til stil, publikum og græsk i forhold til romersk.
Vi har læst Ciceros forsvarstale for Marcus Cælius som en del af et tværfagligt forløb med historie. Dette er også årsagen til, at forløbet er delt op i 2, da det tværfaglige forløb lå midt i Epos-læsningen.
Kernestof
Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (v. Mogens Herman Hansen, 1996)
Cicero: Ciceros forsvarstale for Marcus Cælius, kap. 27-43, v. Ole Thomsen, fra Oldportalen
Supplerende stof
"Lille håndbog i retorik"
Mogens Herman Hansen: Lysias taler -oversat i udvalg med indledninger og kommentarer, Museum Tusculanums forlag, 1996, p. 20-25, 95-101
Perspektiverende stof
Martin Luther King Jr.: ”I have a Dream” (fokus på actio og elocutio)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lille håndbog i retorik.doc
-
Brian Andresen og Jens Refslund Poulsen: Paideia, Systime; sider: 191-194
-
Cicero: Forsvarstale for Cælius, kapitel 27-51 | Oldportalen
-
Paideia, romersk retorik, p. 191-194.pdf
-
Cicero, Pro Caelio, tekst -ovs. Ole Thomsen.docx
-
Pro Caelio -indledning, uden Lysias.docx
-
Cicero: For Caelius, kap. 33-37
-
Metode i oldtidskundskab, p. 24-35, 110f.pdf
-
Pro Caelio, kap, 33-37.docx
-
Pro Caelio -Cicero og Clodius.pptx
-
Pro Caelio, kap. 37-43.docx
-
Læs For Cælius (Pro Caelio) fra kap. 37 til og med kapitel 43.
-
Clodia Metelli – Lex
-
Gaius Valerius Catullus - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Catul -Lesbia, Rufus og Lesbius.pdf
-
Lav arbejdsarket fra sidste modul færdigt, hvis du ikke nåede det i modulet.
-
Læs resten af talen færdig.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos: Iliaden (del 2)
Se den fulde beløbsbeskrivelse på Epos: Iliaden (del 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Euripides' Medea
Beskrivelse:
Fokuset er på Medeas psykologiske udvikling og hendes rolle som barbar i det græske samfund, ligesom Euripides' kønsroller og helteidealer perspektiveres til en række af karaktererne fra Homers Odysseen.
Undervejs taler vi også om sagnkredsen til Medea (Jason og det gyldne skind) og dramaets betydning i Athen.
Begreber: Deus ex machina, dramaets opbygning (parodos, exodos, epeisodion, stasimon, stichomyti).
Kernetekst:
Euripides' Medea (v. Otto Foss, 1986)
Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia, Grundbog til oldtidskundskab: p. 101-108, 110-111
Euripides Medea (v. Otto Foss, 1986), p. 73-91
Perspektiverende stof:
Franca Rame og Dario Fo: Gøglerspil 2 -kvindemonologer, Medea (v. Bent Holm, 1985)
Hun fandt en besked på mandens telefon fra hans elskerinde -og så besluttede hun sig for at tage en grusom hævn -Den Korte Avis, 23/11 -2015
Sys Bjerre: Malene, 2008
The Hobbit -An Unexpected Journey, 2012 (inst.: Peter Jackson), udvalgte scener:
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medea v. Otto Foss, kommentar.pdf
-
GEN Z SHAKESPEARE - ROMEO AND JULIET EDITION
-
Medea, vers 1-95, spørgsmål, rollelæsning.docx
-
Sørg for at have hentet Medea på kontoret INDEN modulet går i gang.
-
Dramaets opbygning.docx
-
Medea, vers 96-203.docx
-
Marcel Lysgaard Lech: Medea (af Marcel Lysgaard Lech), Hans Reitzels Forlag; sider: 0, 13-18, 38-49
-
Medeas tale til kvinderne -22Y
-
Gruppearbejde -Medeas tale til kvinderne, 22Y, vers 214-268.docx
-
Medea, vers 269-354 -spørgsmål.docx
-
Genlæs dine noter til Medea, hvad er der sket indtil nu?
-
Medea, vers 358-445.docx
-
Medea, vers 446-661.docx
-
Sørg for at have besvaret spørgsmålene til Kreon, hvis du ikke nåede det i modulet.
-
Medea-Jason, 1. agon, adjektiver.docx
-
Medea vers 626-823 dating.docx
-
Ingen lektier, vi samler op. Nyd det!
-
Medea, vers 824-975, spørgsmål.docx
-
Ingen lektier -nyd det!
-
Medea, vers 976-1293.docx
-
Exodos, vers 1293-1413.docx
-
Sørg for at have besvaret resten af spørgsmålene på arbejdsarket fra sidste modul.
-
Hun fandt en besked på mandens telefon fra hans elskerinde – så besluttede hun sig for at tage en grusom hævn _ Den Korte Avis - Klar – Skarp – Seriøs.pdf
-
Franca Rame, Dario Fo, Kvindemonologer 2 -Medea.docx
-
Sys Bjerre // Malene - Musikvideo ucensureret
-
Gone Girl
-
Bingo
-
Sørg for at spørgsmålene til Exodos er besvarede, hvis du ikke nåede det i timen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Arkitektur
Indhold:
I dette forløb har vi arbejdet med det græsk-romersk arkitektoniske formsprog samt bygningernes funktion i samfundet.
De romerske bygningsværker er afviklet som projektarbejde.
Monumenter fra undervisningen:
Græske monumenter:
Parthenon -Athen
Hephaistostemplet - Athen
Artemistemplet - Korkyra (tegnet rekonstruktion)
Heratemplet - Paestum
Artemistemplet - Ephesos (rekonstruktion)
Niketemplet - Athen
Athene Pronaia Tholos -Delphi
Græsk teater -Epidauros
Romerske monumenter:
Det flaviske amfiteater (Colosseum) -buer, Rom
Aula Palatina (Konstantins tronsal) -basilika, Trier
Pantheon -kupler, Rom
Teatret i Orange -romersk teater, Orange
Maison Carrée -romersk tempel, Nimes
Titus buen -triumfbue, Rom
Garni, Armenien
Perspektivmonumenter:
Københavns byret
Københavns domkirke
Brandenburger Tor
Christian Dior -Palladium Dress, 1992
Das Konzerthaus, Berlin
Französischer Dom, Berlin
Øvrige (kort) berørte monumenter:
Tempelkomplekset i Karnak (søjler)
Knossos (søjler)
Baggrundsstof
Fich m.fl: Græsk kunst, 1999, p. 138-142
Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst, 1998, p. 103-114
Antikkens vidundre (3) -Grækenland
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Antikkens%20vidundere&orderby=title&SearchID=a88450f6-dac1-4138-ba07-854c23c988c3&index=2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Filosofi: Platon
Beskrivelse:
Gennem uddraget af Platons hulelignelse har vi arbejdet med Platons idelære og filosoffens rolle i staten.
Klassen har set The Matrix i dansk som led i et tværfagligt forløb mellem dansk og old.
Kernebegreber:
Begreber tilhørende Platons idélære: doxa, aporia, episteme, anamnese, Ideernes verden og Fænomenernes verden. Den historiske Sokrates vs. den litterære Sokrates.
Kernetekster:
Platon: Hulebilledet (Staten, 7. bog, 514a-520e), (v. Martin Harbsmeier, Steffen Lund Jørgensen, Rasmus Sevelsted, Chr. Gorm Tortzen, 2013)
Perspektiverende stof:
H.C. Andersen: Nissen hos spækhøkeren, 1852
Udvalgte scener fra:
Disney's Den lille havfrue (instr.: Ron Clements, John Musker), 1989
Baggrundsstof:
Platon i udvalg, Gyldendal, 2015, p. 7-18
Antikkens store tænkere -Sokrates
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Antikkens%20store%20t%C3%A6nkere%20-%20Sokrates&orderby=title&SearchID=968b9c87-19d6-4972-bb0e-f25836714e8d&index=1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412703426",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412703426",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412703426"
}