Holdet 2024 ol/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Majbrit Bergman Iversen
Hold 2024 ol/y (3y ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos: Iliaden (del 1)
Titel 2 Retorik: Lysias og Cicero (del 1)
Titel 3 Epos: Iliaden (del 2)
Titel 4 Euripides' Medea
Titel 5 Retorik -Lysias og Cicero (del 2)
Titel 6 Arkitektur
Titel 7 Filosofi: Platon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos: Iliaden (del 1)

Beskrivelse:
Forløbet giver en indføring i den antikke episke genre og dens efterliv. Der er taget udgangspunkt i en moderne problemstilling: Hvad er en helt og hvad er den gode leder?

Undervejs i forløbet har vi fokuseret på:
- Eposgenrens formtræk: Epitet, patronym, prooimion, musepåkaldelse, daktylisk heksameter
-Eposgenrens indholdstræk: Det dobbelte univers med heltene (timé, kleos og areté) og guderne (deres sympatier/antipatier, do ut des).
- Handlingsforløbet i Iliaden
- Sangertraditionen (rapsoder) og det homeriske spørgsmål


Kernestof -læst statarisk:
I, 1-430, 493-611 (musepåkaldelse, forhold mellem Achilleus+Agamemnon, gudernes rolle)
VI, 237-529 (Hektor hjemme, kontrast mellem Paris/Hektor, Helenas rolle, ude/hjemme)
XXII, 90-515, (drabet på Hektor)
XXIII, 1-34 (begravelsen af Patroklos)

Kernestof -læst kursorisk:
IX, 408-416 (Achilleus' skæbne)
XVI, 784-867 (Patroklos' død)
XVIII, 1-38 (Achilleus' sorg)

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia: Grundbog til oldtidskundskab, p. 11-15, p. 23-29
Greek myth comix: Death in the Iliad
https://greekmythcomix.com/comic/deaths-in-the-iliad-a-classics-infographic/

Perspektiverende materiale:
J.K. Rowling: Harry Potter og Flammernes pokal, p. 615-618, 2000

Udvalgte scener:
Troy, 2004 (inst.: Wolfgang Petersen)
Disney's Hercules, 1997 (inst.: Ron Clement, John Musker)

Viden og medier:
Vi har i dette forløb arbejdet med hvordan Iliaden og eposgenren fremstilles i forskellige medietyper. Derudover har vi diskuteret hvordan medierne er med til at fremstille den moderne helt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik: Lysias og Cicero (del 1)

Beskrivelse
Med udgangspunkt i de 2 læste kernetekster har holdet beskæftiget sig med retorikens betydning i de antikke retssager, forsvarstalens opbygning og vigtigheden af ethopoiia. Ydermere har vi diskuteret forholdet mellem mand og kvinde samt forskellene på Lysias' og Ciceros retoriske fremstillinger i forhold til stil, publikum og græsk i forhold til romersk.

Vi har læst Ciceros forsvarstale for Marcus Cælius som en del af et tværfagligt forløb med historie. Dette er også årsagen til, at forløbet er delt op i 2, da det tværfaglige forløb lå midt i Epos-læsningen.

Kernestof
Lysias: Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (v. Mogens Herman Hansen, 1996)
Cicero: Ciceros forsvarstale for Marcus Cælius,  kap. 27-43, v. Ole Thomsen, fra Oldportalen

Supplerende stof
"Lille håndbog i retorik"
Mogens Herman Hansen: Lysias taler -oversat i udvalg med indledninger og kommentarer, Museum Tusculanums forlag, 1996, p. 20-25, 95-101

Perspektiverende stof
Martin Luther King Jr.: ”I have a Dream” (fokus på actio og elocutio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Epos: Iliaden (del 2)

Se den fulde beløbsbeskrivelse på Epos: Iliaden (del 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Euripides' Medea

Beskrivelse:
Fokuset er på Medeas psykologiske udvikling og hendes rolle som barbar i det græske samfund, ligesom Euripides' kønsroller og helteidealer perspektiveres til en række af karaktererne fra Homers Odysseen.

Undervejs taler vi også om sagnkredsen til Medea (Jason og det gyldne skind) og dramaets betydning i Athen.

Begreber: Deus ex machina, dramaets opbygning (parodos, exodos, epeisodion, stasimon, stichomyti).


Kernetekst:
Euripides' Medea (v. Otto Foss, 1986)

Supplerende stof:
Brian Andreasen og Jens Refslund: Paideia, Grundbog til oldtidskundskab: p. 101-108, 110-111
Euripides Medea (v. Otto Foss, 1986), p. 73-91

Perspektiverende stof:
Franca Rame og Dario Fo: Gøglerspil 2 -kvindemonologer, Medea (v. Bent Holm, 1985)

Hun fandt en besked på mandens telefon fra hans elskerinde -og så besluttede hun sig for at tage en grusom hævn -Den Korte Avis, 23/11 -2015
Sys Bjerre: Malene, 2008
The Hobbit -An Unexpected Journey, 2012 (inst.: Peter Jackson), udvalgte scener:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Arkitektur

Indhold:
I dette forløb har vi arbejdet med det græsk-romersk arkitektoniske formsprog samt bygningernes funktion i samfundet.

De romerske bygningsværker er afviklet som projektarbejde.

Monumenter fra undervisningen:

Græske monumenter:
Parthenon -Athen
Hephaistostemplet - Athen
Artemistemplet - Korkyra (tegnet rekonstruktion)
Heratemplet - Paestum
Artemistemplet - Ephesos (rekonstruktion)
Niketemplet - Athen
Athene Pronaia Tholos -Delphi
Græsk teater -Epidauros


Romerske monumenter:
Det flaviske amfiteater (Colosseum) -buer, Rom
Aula Palatina (Konstantins tronsal) -basilika, Trier
Pantheon -kupler, Rom
Teatret i Orange -romersk teater, Orange
Maison Carrée -romersk tempel, Nimes
Titus buen -triumfbue, Rom
Garni, Armenien

Perspektivmonumenter:
Københavns byret
Københavns domkirke
Brandenburger Tor
Christian Dior -Palladium Dress, 1992
Das Konzerthaus, Berlin
Französischer Dom, Berlin

Øvrige (kort) berørte monumenter:
Tempelkomplekset i Karnak (søjler)
Knossos (søjler)

Baggrundsstof
Fich m.fl: Græsk kunst, 1999, p. 138-142
Woodford: Introduktion til græsk og romersk kunst, 1998, p. 103-114
Antikkens vidundre (3) -Grækenland
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%20Antikkens%20vidundere&orderby=title&SearchID=a88450f6-dac1-4138-ba07-854c23c988c3&index=2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Filosofi: Platon

Beskrivelse:
Gennem uddraget af Platons hulelignelse har vi arbejdet med Platons idelære og filosoffens rolle i staten.
Klassen har set The Matrix i dansk som led i et tværfagligt forløb mellem dansk og old.

Kernebegreber:
Begreber tilhørende Platons idélære: doxa, aporia, episteme, anamnese, Ideernes verden og Fænomenernes verden. Den historiske Sokrates vs. den litterære Sokrates.

Kernetekster:
Platon: Hulebilledet (Staten, 7. bog, 514a-520e), (v. Martin Harbsmeier,  Steffen Lund Jørgensen, Rasmus Sevelsted, Chr. Gorm Tortzen, 2013)


Perspektiverende stof:
H.C. Andersen: Nissen hos spækhøkeren, 1852

Udvalgte scener fra:
Disney's Den lille havfrue (instr.: Ron Clements, John Musker), 1989


Baggrundsstof:
Platon i udvalg, Gyldendal, 2015, p. 7-18
Antikkens store tænkere -Sokrates
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Antikkens%20store%20t%C3%A6nkere%20-%20Sokrates&orderby=title&SearchID=968b9c87-19d6-4972-bb0e-f25836714e8d&index=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer