Holdet 2024 ol/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Christian Halvgaard
Hold 2024 ol/z (3z ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mytologi
Titel 2 Myter i moderne populærkultur
Titel 3 Epos: Odysseen
Titel 4 Drama: Kong Ødipus
Titel 5 Arkitektur
Titel 6 Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mytologi

Fokuspunkter:
Det mytiske verdensbillede, skabelsen (fra kaos til kosmos), verdensaldermyten, Prometheus-myten.
Overgangen fra mythos til logos med græsk historieskrivning som eksempel.
Receptionen af græsk mytologi i romersk og efterantik tid.
(se også det tværfaglige FF5-forløb med religionfaget om "Myter i moderne populærkultur", som tog afsæt i læsningen af græsk-romersk mytologi).

Kernestof
Hesiod, Theogonien (Lene Andersen 1973):
1-2 +22-32 (Musepåkaldelse); 116-138 (Verdens skabelse); 154-181 (Adskillelsen af himmel og jord); 507-616 (Prometheus-myten 1)
Hesiod, Værker og dage (Lene Andersen 1973):
106-201 (Myten om verdensaldrene); 42-105 (Prometheus-myten 2)

Herodots historie, læst efter T. Hastrup et al., ”Hellenere og barbarer”, 2007, 1. bog, 1-6 (uddrag)
Thukydids fortale, Bog I, 1 + I, 20-22 (uddrag), oversat af Holger Friis Johansen (1984)
Ovids Metamorfoser 1. sang, 1-88, oversat af Otto Steen Due, 2005.

I alt ca. 25 sider

Supplerende stof
B. Andreasen og J. Refslund Poulsen, ”Paideia – en grundbog i oldtidskundskab”, 2012, s. 58-61.
J.W. Goethe, 1974, Prometheus (oversat af C. Halvgaard)
Diverse klip fra film, tegneserier og computerspil

I alt ca. 5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Myter i moderne populærkultur

MYTOLOGI
FF5-forløb med oldtidskundskab og religion om Myter i moderne populærkultur (film, bøger, serier, medier)
Forløbet tog udgangspunkt i fagenes læsning af kristen og græsk-romersk mytologi (se beskrivelsen under de relvante forløb) og fungerede i religionsfaget som "det 4. emne".
Efter en teoretisk introduktion til emnet og en fælles analyse af Aronofskys "Noah" fra 2014 med inddragelse af Enoks Bog, arbejdede eleverne med selvvalgte film eller computerspil, der byggede på bibelsk og/eller antik mytologi.

MATERIALE
” Når medierne ændrer religionen: kirkekritik og spiritualisme”, Stig Hjarvard i: ”Religion i Danmark 2009, En e-årbog for Center for Samtidsreligion” https://samtidsreligion.au.dk/fileadmin/Samtidsreligion/Religion_i_Danmark/2009_e-aarbog/Religion_i_DK_2009.pdf
”Film skal ses i religion”, i: Stine Ballisager & Mimi Olsen, Gyldendal, 2015, s. 14-18 + 42-49 (uddrag)
"Religionshistorie", "Religionsfænomenologi", "Religionssociologi" og "Myteteori" i: Begrebsnøglen til Religion, Systime, 2016.

1. Mosebog 6,1-4
1. Enoksbog, kap. 6-11 (uddrag), Oversat af E. Hammershaimb, De gammeltestamentlige Pseudepigrafer, 2001 (2. udg.)

Ikke-tekstligt materiale
Diverse klip fra YouTube, mm.
Noah, film af Darren Aronofksy, 2014

Omfang:
Ca. 35 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Epos: Odysseen

ODYSSEEN
Fokuspunkter:
Det græske epos som genre, gudernes rolle og forholdet mellem guder og mennesker, Odysseus som heltetype, civilisation vs barbari, kvindeskikkelserne og kønsroller, epos efter Antikken.

Kernestof
Homer, Odysséen (Otto Steen Dues oversættelse), 1. sang, 1-168; 5. sang 1-159, 6. sang, 9. sang 105-566, 23. sang.

Antal sider: 50

Supplerende stof
B. Andreasen og J. Refslund Poulsen, ”Paideia – en grundbog i oldtidskundskab”, 2012, s. 16-29; 40-43
Diverse YouTube-klip
O Brother Where Art Thou? (Coen-brødrene, 2000)

Antal sider: ca. 25
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Drama: Kong Ødipus

DRAMA: ØDIPUS
Fokuspunkter
Det antikke teater, dramatiske virkemidler, temaer og personkarakteristikker, skyld/fri vilje vs skæbne, guder vs mennesker, viden vs uvidenhed, metoder i oldtidskundskab.

Kernestof
Kong Ødipus, oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2017.

Antal sider: ca. 50

Supplerende stof
B. Andreasen og J. Refslund Poulsen, ”Paideia – en grundbog i oldtidskundskab”, 2012, s. 101-111.
E.R. Dodds, "Om at misforstå Kong Ødipus", 1973 (uddrag)
"I de blindes rige", Brian Sutton, Logos 1, 2013, s. 14-18.

Film
Minority Report, Steven Spielberg, 2002

Antal sider: ca. 20
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arkitektur

KUNST: ARKITEKTUR
Fokuspunkter:
Udgangspunkt i moderne brug af klassisk arkitektur som udtryk for forskellige værdier: Demokrati, republikanisme og oplysning, men også magt, konservatisme og iscenesættelse af den stærke leder. Nyklassicisme i USA og Trump.
Analyse og fortolkning af græske og romerske templer; det hellige område (temenos) som kontekst for templerne; historisk baggrund.
Inddragelse af skulpturudsmykningen i datering og fortolkning.

KERNESTOF
Græsk arkitektur:
Hera-templerne i Pæstum
Afaia-templet
Hefaistos-templet på Agora i Athen
Parthenon-templet
Nike-templet på Akropolis
Erechtheion på Akropolis
Heratemplet i Olympia
Sifniernes og athenernes skatkamre i Delphi

Romersk arkitektur (ppt på Teams):
”Maison Carée”, Nimes, Frankrig
Portunus-templet i Rom
"Colosseum" og ”Pantheon” i Rom

De græske templer på nær Hera-templerne og Afaia-templet er gennemgået som elevfremlæggelser på baggrund af projektarbejde.

SUPPLERENDE STOF:
"Den doriske orden" og "Den ioniske orden" i: K. Holm og M. Kluge, "Kunsten at se på monumenter", 2023

""Arkaisk tid", Klassisk tid", "Hellenistisk tid" og "Romersk tid" i: K. Bonde, "Græsk arkitektur - og sporene i eftertiden", 2017.

Videoer med baggrund om Athen, Olympia, og Delfi i linket til "Assassin's Creed: Odyssey" i dokumentet "Gruppearbejde om græsk arkitektur"

Ribe Katedralskoles hjemmeside om oldtidskundskab med info om de forskellige templer:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm

https://smarthistory.org/east-and-west-pediments-from-the-temple-of-aphaia-aegina/
https://smarthistory.org/temple-of-portunus/
https://smarthistory.org/the-colosseum-rome/
https://smarthistory.org/the-pantheon/

Diverse powerpoints ved CH

Perspektivtekster
"Making Federal Buildings Beautiful Again", https://architexturez.net/system/files/Draft_of_Trump_White_House_Executive_Order_on_Federal_Buildings.pdf (15.5.2020)


Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filosofi

Fokuspunkter:
Udgangspunkt i moderne simulationsteori.
Filosofiens opståen og udvikling
Læsning af Hulebilledet og uddrag af Symposion med fokus på Platons idélære og syn på virkeligheden
Sokratisk metode
Stoicisme (Seneca) og epikuræisme (Epikur)

KERNESTOF
Platon: "Hulebilledet", Platon i udvalg I: Staten, oversat af M. Harbsmeier m.fl., Gyldendal, 2013, s. 295-301
"Diotimas tale", i: Platon, "Symposion", Indledning og oversættelse af Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Tortzen, Gyldendal. 2013 (læst som iBog, se links)
Seneca, Brev 41 (uddrag), Oversat af Hans Gregrsen og Kell C. Madsen. Tidsskriftet Aigis 22,1, 2022 & nr. 9,2 i 2009.
Epikur, Brev til Menoikeus, oversat af Sara Ahrendt Svenningsen, i: S.A. Henningsen og L. Pedersen, Latinbogen, Systime, 2022.
Horats Ode 1.11 (Carpe diem), oversat af Sara Ahrendt Svenningsen, i: S.A. Henningsen og L. Pedersen, Latinbogen, Systime, 2022.

I alt ca. 40 s

SUPPLERENDE STOF
Paideia, B. Andreasen & J. Refslund Poulsen, 2012, s. 146-154; 159-165.

Film:
"Is reality real? The Simulation Argument",
(https://www.youtube.com/watch?v=tlTKTTt47WE)
Niels Overgaard, "Stoisk filosofi med Niels Overgaard: 5 grundprincipper, du kan bruge i det moderne liv" https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Flatinbogen.systime.dk%2F&feature=emb_logo

I alt ca. 30 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer