Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Tanja Schaarup-Jensen
Hold 2024 re/y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 3.1 Asatro (og kort intro til religion)
Titel 2 3.2 Kristendommen
Titel 3 3.3 Islam
Titel 4 3.4 Buddhismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 3.1 Asatro (og kort intro til religion)

Vi har haft en ultrakort introduktion til religionsfaget ved at definere og anvende myte og ritualbegreberne på konkrete cases.


Kernestof:
Lasse Nielsen m.fl, KS-bogen. Forlaget Columbus, 2. udgave 2018, s. 142-143 (myter)
Skabelsesberetningen fra 1. mosebog, kapitel 1

Lasse Nielsen m.fl, KS-bogen. Forlaget Columbus, 2. udgave 2018, s. 146-147 (ritualer)
Nelson Mandela, Vejen til Frihed, Rosinante, 2013, s. 31-36


Asatroen:
Asatro
Som optakt til asatro har vi arbejdet med udvalgte begreber ifm. senmoderne religiøsitet. De har været:
· · Refleksivitet
· Aftraditionalisering
· Sekularisering
· Affortryllelse
· Genfortryllelse
· Erfaringstro
· Eklekticisme
-pluralisme

I vores arbejde med asatro-religionen har vi set på centrale forestillinger og den rolle som de gamle traditioner og naturen spiller for moderne asatroende/hedninge. Vi har også arbejdet med blótet, hvor vi har lavet ritualanalyse.
De religiøse begreber og fokuspunkter, som vi har arbejdet særligt med, har været:
· Den forne sæd
· Forn Sidr
· Naturens rolle
· Gudehov
· Blót
· Hlaud
· Gode/gydje
· Vætter
· Blótlaug/grupper
· etnopluralisme/nationalisme

Senmoderne religiøsitet
· "Senmoderne religiøsitet", i Birgit Andersen m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime (2008), s. 7-12.
· "Hedningen, heksen og hyldemor", DR1 2022, afsnit 1.

Asatro - trosforestillinger
· Birgit Andersen m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime (2008), s. 16-22.

Fra Allan Ahle m.fl, Vikingernes Religion, Colombus, 2023
T29: Ole Gotved: Forn Sidrs Trosbekendelse (2011)
T20: Uddrag af Vølvens Spådom

Asatro - religiøs praksis
· "Tro til salg - asatro", afsnit 2, DR2, 9/1-2022 (ca. 30 min).
· "Praksis", i: Birgit Andersen m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime (2008), s. 22-26 (i uddrag).
· Video: Blót-scene fra dokumentaren Himlen over Danmark:  https://www.youtube.com/watch?v=rLt00F40d0I

Asatro - omvendelse:
- "Konversion", i Bodil Junker Pedersen m.fl.: "Begrebsnøglen til religion: Teori og metode", Systime (2017), s. 47-48 (i uddrag).
- Case study omkring bandet Heilung:The Story of Heilung https://www.youtube.com/watch?v=OKT0_6_iatI
Heilung: Norupo https://www.youtube.com/watch?v=64CACoHNBEI

Asatro - splittelse
Hefjendur - https://www.hefjendur.dk/hvem-er-hefjendur



Sideomfang ca. 35




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 3.2 Kristendommen

Undervisningsbeskrivelse for kristendommen

Kristendommen:
Vi har i dette forløb arbejdet med kristendommens historiske kontekst/tilblivelse samt centrale kristne trosprincipper (bl.a. Messias forestillinger, to-naturlæren, undere, problem – og løsningsmyten). Derudover har vi diskuteret forskellige tematikker som kønsroller/ægteskab/seksualitet - samt folkekirkens og kristendommens rolle i det senmoderne samfund. Vi har anvendt Jan Hjärpes typologier undervejs i mange af diskussionerne samt set på forskellige retninger indenfor den danske folkekirke (fx Indre Mission og Grundtvigianisme) og hvilken rolle folkekirken spiller i dag med inddragelse af begreber som bl.a. sekularisering, individualisering og aftraditionalisering.


Kernestof:

Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur,
s. 157-160 (problem og løsningsmyten)
4 sider

Rebecca Natasha Albinus m.fl, Religioner Lever, L&R, 2017
s. 58-59 (Kristendommens formative periode)
s. 60-68 (Jesusforestillinger og frelse)
s. 70-73 (Kristendommens kerne)
s. 82-87 (Den Danske Folkekirke)
19 sider


GT:
1.Mos, kap. 1-3 (skabelsen og syndefaldet)

Jødiske Messiasforestillinger:
Daniels Bog, kap. 7,13-14
Esajas Bog, kap. 9, 1-6

Jødiske pagtslutninger:
Abrahams pagt (1. mos, kap 17,1-14)
• Moses’ pagt (2. mos, kap. 19,1-8)
2 sider

Rent/urent:
Det Gamle Testamente, 3. Mosebog, kapitel 11, v. 1-12
Markus Evangeliet, kapitel 7, v. 1-16


Jesus Kristus:
Markus Evangeliet, kap. 14, 32-36 + 43-49
Markus Evangeliet, kap. 15, 16-20 + 21-32
Markus Evangeliet, kap. 15 (1-39)
2 sider

Bjergprædiken, Matthæus Evangeliet, kap. 7, v. 21-48

Jesu liv ifølge Bibelen (brugt til en billedøvelse)
Luk. 22,7-23
Johs. 20,1-18
Luk. 1,26-38
Mark. 15,21-41
Luk. 3,21-22
Luk. 24,50-53
Luk. 2,1-12
Johs. 11,1-44
3 sider


Maleri af Salvador Dali, ”Johannesevangeliet” 1951
Maleri af Karl Isakson, ”Jesus opvækker Lazarus”, 1920-1921
Maleri af Leonardo da Vinci, ”Den sidste nadver”, 1494-1498
Fra Out of Journal, ”Jesu fødsel”, dec. 2004
Kalkmaleri fra Tingsted Kirke, ”Jesu dåb”, slut 1400
Maleri af Matthias Grünewald, ”Korsfæstelsen”
Maleri af Fra Angelico, ”Bebudelsen” ca. 1434
Maleri af Kiko Agüello, ”Himmelfarten”


Underberetninger
mark, 4,35-41 (Stormen på søen)
Mark 5, 21-43 (Helbredelsen af Jairus' datter og af kvinden med blødninger)
Mark 7,31-37 (Helbredelsen af den døve og stumme)
Matthæus Evangeliet, kap. 8, 28-34 (De besatte i Garderenernes land)

2 sider

Lignelser:
- Lukasevangeliet kap. 10, vers 25-37 (lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
- Lukasevangeliet kap. 15, vers 11-32 (lignelsen om den fortabte søn)
- Matthæusevangeliet kap. 20, vers 1-16 (lignelsen om arbejderne i vingården)
3 sider

Paulus’ kristologi (opfattelse af Jesus Kristus)
Rom, 3, 21-23 + kap. 5, 12-21
1 side


Martin Luther (Reformationen)
Grundbog til religion c, Systime, s. 61-62
Martin Luther ”Hvad er gode gerninger” fra 25 Prædikener af Martin Luther ved Hans Thyge Jakobsen m.fl, Nyt Nordisk Forlag, 1936, s. 23-25


Vielsesritualet:
Folkekirkens autoriserede vielsesritual (1992), i uddrag
2 sider



Kønsroller:
        1. Mosebog, kapitel 2 & 3 (syndefaldet opført som retssag)

Det Nye Testamente (Paulus) om kvindens rolle
        • Efeserbrevet, kap. 5, 21-24
        • Timotheusbrev 2,9-15
        • 1.Korintherbrev 14,33-35

Om Luthers syn på kønsroller og kvinder fra Johnny Thiedecke: Satans Store Port. Kvinderne og børnene i renæssance, Gad, 1982, s. 36 (0,4 ns)

Explainer om kvindelige om kvindelige præster i Den Danske Folkekirke
Video om kvindelige præster

Sandra Brovall m.fl, Filip mener ikke, at kvinder kan være præster: 'Biblen er for mig vigtigere end den danske lov'  (forkortet) fra dr.dk, 29. august, 2022

https://www.dr.dk/nyheder/indland/filip-mener-ikke-kvinder-kan-vaere-praester-hvis-der-blev-ansat-en-kvindelig-praest?fbclid=IwAR2MIdFt0Tav3EDk1a_2s-_BZpBQFZC6i5QVZnJFsZWtani1YXfCe1CemEI

Joachim Talbro Paulsen, Lektor går i rette med argumenter mod kvindelige præster – »Det forekommer mig lettere tåbeligt« (forkortet) fra Berlingske d. 29. august 2022.

https://www.berlingske.dk/kultur/lektor-gaar-i-rette-med-argumenter-mod-kvindelige-praester-det-forekommer


Kristendommen i DK i dag:
De Unge Præster (afsnit 1) fra dr.dk (ca. 29 min) https://www.dr.dk/drtv/serie/de-unge-praester_18957
"Signe Molde på udebane. Kommer homoseksuelle i helvede?", DR2, 2022, spilletid 28 min
Genstart: Brødre i synd, 10. august, 2024, 29 min
15 ns

Dåben som case study:
Bilag 1: Uddrag fra Det Nye Testamente, Matthæus Evangeliet, kap. 3, 1-17 +Paulus’ brev til Titus, kap. 3, 3-8  
Bilag 2: ”Jeg savnede et sted at høre hjemme”. Fortalt af René Høeg. Teksten stammer fra Folkekirkens officielle hjemmeside: www.folkekirken.dk (1 ns)
Bilag 3: Dåbstal fra http://www.km.dk/folkekirken/kirkestatistik/daabstal/ (d.14.12.2019) (0,7 ns)

Forløbets omfang ca. 63 ns




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3.3 Islam

Vi har arbejdet med islams historiske tilblivelse og dens centrale trosprincipper (især omkring de fem søjler og de 6 trosartikler) ved at læse uddrag af Koranen og forskellige tolkninger af bl.a. Koranen og Muhammeds betydning i islam fra et indefra perspektiv (og talt om islams teologi og antropologi). Vi har også arbejdet med ritualanalyser af bl.a. hajj. Dernæst har vi undersøgt islam i en dansk kontekst hvor vi primært har fokuseret på forskellige former for muslimsk identitet/praksis ud fra bl.a. Jan Hjärpes typologier og undervist forskellige cases som fx tørklædet, kønsroller og ægteskab/skilsmisse. Derudover har religion også lavet et flerfagligt forløb om Osmannerriget med historie hvor vi fokuserede på sharia og kalifatet.

Islams ortodoksi/ortopraksi
Ann-Louise Ljungcrantz m.fl., Religioner Lever, Lindhardt og Ringhof, 2017
s. 96-112 (historisk baggrund, trosprincipper og de 5 søjler)

Koranen:

- Koranen, sura 3, v. 1-8 (Koranen om Koranen)
Yusif Ibish; Muslimer lever gennem Koranen

- "Åbenbaringen" fra Al-Bukhari: Hadith-samling, s. 7-9


Følner m.fk: Kuplen, Muren, Graven (2002), s. 214-215
T92: Allah - altets skaber
T99: Allahs barmhjertighed
T2: Uddrag af sura 4 (Om profeterne)

Uddrag af sura 56 (dommedag)
Uddrag fra Al-Bukhari hadithsamling (præ-destinationen) fra Esben Andreasen, 2008

Bønnen som case study om bønnen
Illustration for nutidig guide til bøn fra Kate Østergaard, Danske Verdensreligioner – islam, Gyldendal, 2006
Uddrag fra Koranen, sura 40, vers 60 + sura 29, vers 45 + sura 8, vers 2-4
Interview med Ayub om bøn fra Kate Østergaard, Danske Verdensreligioner – islam, Gyldendal, 2006
Uddrag fra Koranen, sura 40, vers 60 + sura 29, vers 45 + sura 8, vers 2-4

Case study om hajj:
Dokumentar: En synder i Mecca (2016) DR2. 59 min (fra CFU)



Islam i Danmark (muslimsk identitet)

”Isam Bachiri: I Danmark er jeg født som muslim” fra Kristeligt Dagblad, 7. august, 2015 (i uddrag) fra https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/i-danmark-er-jeg-foedt-som-muslim (1,3 ns)

”Hizb ut-Tahrir: Islam er svaret på Danmarks problemer såsom sexisme, materialisme og psykisk mistrivsel” (i uddrag) af Taimullah Abu-Laban fra Information, d. 15. oktober, 2020 (0,7 ns)


Køn og seksualitet:
Mandens og kvindens pligter Fra Jens Forman, Muslimernes religion, Systime
Dokumentar: Macho (Sæson 2, afsnit 1: Jeg er pisse trans og stolt af det), 12. december, 2021 fra dr.dk


Tørklædet:
Koranuddrag om tørklædet:
- 24:30
- 24:31
- 33:59
Mona sagde farvel til niqabben for at beskytte sine børn fra Religion.dk 30. juli 2018, kl. 7:24 ( https://www.religion.dk/mona-sagde-farvel-til-niqabben-beskytte-sine-boern ) af Therese Thim og Emilie Johansen (1,3 ns)

Aminah Tønnsen: Kære niqabi-søstre. I må have haft hovedet under armen, da I læste Koranen, B.dk, 15. februar 2018 (0,6 ns)

Pia Kjærsgaard: Af med det muslimske tørklæde. Små piger i grundskolen skal ikke gøres til seksuelle objekter

Eksamensøvelse:
Naima Zahedi: Islamisk livvstil fra Edvard Wulff Pedersen, Islam, s. 149-51 i uddrag

Supplerende materiale:

"Når naboens datter bliver muslim", DR.DK (2017), afsnit 1
”Macho – jeg er pisse meget trans og jeg er stolt af det”, 12. december, 2021, dr.dk



omfang ca. 50 ns

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3.4 Buddhismen

I dette forløb har vi undersøgt buddhismens tilblivelse med udgangspunkt i Buddhalegenden og Benarestalen samt de vigtigste buddhistiske forestillinger (karma, samsara og nirvana). Dernæst har vi arbejdet kort med de forskellige buddhistiske hovedretninger med særligt fokus på Vajrayana/Tibetansk buddhisme og dødens rolle gennem analyse af Den Tibetanske Dødebog. Til sidst undersøgte vi hvorledes buddhismen ser ud i det senmoderne samfund i dag og hvilke aspekter af buddhismen det senmoderne individ især benytter sig af og hvordan buddhismen praktiseres i vesten (meditation, glidefald, mantraer)


Kernestof:

Fra Lene Madsen m.fl, Grundbogen til religion C, Systime, 2012
s. 148-150 (buddhismens baggrund)
s. 156-162 (trosforestillinger)
s. 167-169 (buddhismen i Tibet)
  
Tekst 1 – Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt
Tekst 2 – Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse

Tekst 1: Buddhistisk Meditation – hvorfra?
Trine Birk, Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre (i uddrag), d. 17. marts, 2019 fra https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre

Læreroplæg om de buddhistiske hovedretninger

Fra Allan Ahle m.fl, Horisont, Gyldendal, 2013
Buddhismen i vesten  
T1: Buddhalegenden (2 sider)


Lene Højholt, Buddhas Lære – og den tibetanske buddhisme, Munksgaard, 1993
Benarestalen (2 sider)
Den tibetanske dødebog (4 sider)
  
Esben Andreasen m.fl., Mennesket og magterne – en materialesamling,
Tåben (2 sider)

Oplysningen fra F. Jacobi, Religionerne, Munksgaard, 1987

eksamensøvelse
Bilag 1: Sorgpilen i Uddrag fra Pind, O.H. & Andreasen, E. (2015) Theravada-buddhismen – introduktion og tekster. Univers. s. 132-134 (0,5 ns)
Bilag 2: Buddhisme: God, bedre, buddha (uddrag) af Laurits Nansen, Jyllandsposten, 01.11. 2004 (1,3 ns) fra https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3386158/God-bedre-Buddha/

Supplerende stof:
5 skarpe om buddhismen, DR Kultur, 2014 (3 ns)
Tro til salg (4) - Kan man gå til buddhisme?, DR, 31. december, 2021 (7 ns)
Den 2. dimension, Buddhismen (episode 6) fra dr.dk i uddrag om det tibetanske glidefald og meditation, 27. november, 2013

Forløbets omfang er ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer