Holdet 2024 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Tanja Schaarup-Jensen
Hold 2024 re/a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 2.1 Asatro (og en kort intro til religion)
Titel 2 2.2 Islam
Titel 3 2.3 Kristendommen
Titel 4 2.4 Buddhismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 2.1 Asatro (og en kort intro til religion)

Vi har haft en ultrakort introduktion til religionsfaget ved at definere og anvende myte og ritualbegreberne på konkrete cases.


Kernestof:
Lasse Nielsen m.fl, KS-bogen. Forlaget Columbus, 2. udgave 2018, s. 142-143 (myter)
Skabelsesberetningen fra 1. mosebog, kapitel 1

Lasse Nielsen m.fl, KS-bogen. Forlaget Columbus, 2. udgave 2018, s. 146-147 (ritualer)
Nelson Mandela, Vejen til Frihed, Rosinante, 2013, s. 31-36


Asatroen:
Asatro
Som optakt til asatro har vi arbejdet med udvalgte begreber ifm. senmoderne religiøsitet. De har været:
· · Refleksivitet
· Aftraditionalisering
· Sekularisering
· Affortryllelse
· Genfortryllelse
· Erfaringstro
· Eklekticisme
-pluralisme

I vores arbejde med asatro-religionen har vi set på centrale forestillinger og den rolle som de gamle traditioner og naturen spiller for moderne asatroende/hedninge. Vi har også arbejdet med blótet, hvor vi har lavet ritualanalyse.
De religiøse begreber og fokuspunkter, som vi har arbejdet særligt med, har været:
· Den forne sæd
· Forn Sidr
· Naturens rolle
· Gudehov
· Blót
· Hlaud
· Gode/gydje
· Vætter
· Blótlaug/grupper
· etnopluralisme/nationalisme

Senmoderne religiøsitet
· "Senmoderne religiøsitet", i Birgit Andersen m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime (2008), s. 7-12.
· "Hedningen, heksen og hyldemor", DR1 2022, afsnit 1.

Asatro - trosforestillinger
· Birgit Andersen m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime (2008), s. 16-22.

Fra Allan Ahle m.fl, Vikingernes Religion, Colombus, 2023
T29: Ole Gotved: Forn Sidrs Trosbekendelse (2011)
T20: Uddrag af Vølvens Spådom

Asatro - religiøs praksis
· "Tro til salg - asatro", afsnit 2, DR2, 9/1-2022 (ca. 30 min).
· "Praksis", i: Birgit Andersen m.fl.: "Senmoderne religiøsitet i Danmark", Systime (2008), s. 22-26 (i uddrag).
· Video: Blót-scene fra dokumentaren Himlen over Danmark:  https://www.youtube.com/watch?v=rLt00F40d0I

Asatro - omvendelse:
- "Konversion", i Bodil Junker Pedersen m.fl.: "Begrebsnøglen til religion: Teori og metode", Systime (2017), s. 47-48 (i uddrag).
- Case study omkring bandet Heilung:The Story of Heilung https://www.youtube.com/watch?v=OKT0_6_iatI
Heilung: Norupo https://www.youtube.com/watch?v=64CACoHNBEI

Asatro - splittelse
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/kritikere-hoejredrejning-har-fat-i-det-danske-asamiljoe


Sideomfang ca. 35




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2.2 Islam

Vi har arbejdet med islams historiske tilblivelse og dens centrale trosprincipper (især omkring de fem søjler og de 6 trosartikler) ved at læse uddrag af Koranen og forskellige tolkninger af bl.a. Koranen og Muhammeds betydning i islam fra et indefra perspektiv (og talt om islams teologi og antropologi). Vi har også arbejdet med ritualanalyser af bl.a. hajj. Dernæst har vi undersøgt islam i en dansk kontekst hvor vi primært har fokuseret på forskellige former for muslimsk identitet/praksis ud fra bl.a. Jan Hjärpes typologier og undervist forskellige cases som fx tørklædet, kønsroller og ægteskab/skilsmisse. Derudover har religion også lavet et flerfagligt forløb om Osmannerriget med historie hvor vi fokuserede på sharia og kalifatet.

Islams ortodoksi/ortopraksi
Ann-Louise Ljungcrantz m.fl., Religioner Lever, Lindhardt og Ringhof, 2017
s. 96-112 (historisk baggrund, trosprincipper og de 5 søjler)

Koranen:

- Koranen, sura 3, v. 1-8 (Koranen om Koranen)
Yusif Ibish; Muslimer lever gennem Koranen

- "Åbenbaringen" fra Al-Bukhari: Hadith-samling, s. 7-9


Følner m.fk: Kuplen, Muren, Graven (2002), s. 214-215
T92: Allah - altets skaber
T99: Allahs barmhjertighed
T2: Uddrag af sura 4 (Om profeterne)

Uddrag af sura 56 (dommedag)
Uddrag fra Al-Bukhari hadithsamling (præ-destinationen) fra Esben Andreasen, 2008

Bønnen som case study om bønnen
Illustration for nutidig guide til bøn fra Kate Østergaard, Danske Verdensreligioner – islam, Gyldendal, 2006
Uddrag fra Koranen, sura 40, vers 60 + sura 29, vers 45 + sura 8, vers 2-4
Interview med Ayub om bøn fra Kate Østergaard, Danske Verdensreligioner – islam, Gyldendal, 2006
Uddrag fra Koranen, sura 40, vers 60 + sura 29, vers 45 + sura 8, vers 2-4

Case study om hajj:
Dokumentar: En synder i Mecca (2016) DR2. 59 min (fra CFU)

Sharia og kalifatet (flerfagligt om Osmannerriget)
Læreroplæg om sharia
Religion i Osmannerriget fra Kitir m.fl.: ”Tyrkiet – Historie. Samfund. Religion”, systime iBog,


Islam i Danmark (muslimsk identitet)
- Religioner lever, s. 119-122
Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig fra Kristeligt Dagblad, 30. oktober, 2017
Her er hele interviewet med de ekstreme muslimer Af Kaare Kronberg, Ekstrabladet, 22. maj, 2012

Køn og seksualitet:
Mandens og kvindens pligter Fra Jens Forman, Muslimernes religion, Systime
Dokumentar: Macho (Sæson 2, afsnit 1: Jeg er pisse trans og stolt af det), 12. december, 2021 fra dr.dk

Ægteskab og skilsmisse:
"Sherin Khankan: Flere imamer bør anerkende kvinders ret til selv at vælge kærlighedspartner", debatindlæg, Information d. 28. oktober 2020, fra: https://www.information.dk/debat/2020/10/sherin-khankan-flere-imamer-boer-anerkende-kvinders-ret-vaelge-kaerlighedspartner (set d. 3/10-24).(i uddrag).
Afsnit 2 i serien ‘Til imamen os skiller’, af Mathias Mencke og Mahamad-Bakher Sabah, Zetland 4. september 2024, 17 min.


Tørklædet:
Koranuddrag om tørklædet:
- 24:30
- 24:31
- 33:59

"Når naboens datter bliver muslim", DR.DK (2017), afsnit 1

Profetens natterejse og himmelfærd
Fra Al-Sayyid Muhammad Ibn Alawi al-Maliki: Islamic Doctrines & Beliefs, As-Sunna Foundation of America 1999 s. 55-56, 67, 72-73, 88, 91-92 og 92-97.



omfang ca. 50 ns


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2.3 Kristendommen

Kristendommen:
Vi har i dette forløb arbejdet med kristendommens historiske kontekst/tilblivelse samt centrale kristne trosprincipper (bl.a. Messias forestillinger, to-naturlæren, undere, problem – og løsningsmyten). Derudover har vi diskuteret forskellige tematikker som kønsroller/ægteskab/seksualitet - samt folkekirkens og kristendommens rolle i det senmoderne samfund. Vi har anvendt Jan Hjärpes typologier undervejs i mange af diskussionerne samt set på forskellige retninger indenfor den danske folkekirke (fx Indre Mission og Grundtvigianisme) og hvilken rolle folkekirken spiller i dag med inddragelse af begreber som bl.a. sekularisering, individualisering og aftraditionalisering.


Kernestof:

Esben Andreasen m.fl., Religion og kultur,
s. 157-160 (problem og løsningsmyten)
4 sider

Rebecca Natasha Albinus m.fl, Religioner Lever, L&R, 2017
s. 58-59 (Kristendommens formative periode)
s. 60-68 (Jesusforestillinger og frelse)
s. 70-73 (Kristendommens kerne)
s. 82-87 (Den Danske Folkekirke)


GT:
1.Mos, kap. 1-3 (skabelsen og syndefaldet)

Jødiske Messiasforestillinger:
Daniels Bog, kap. 7,13-14
Esajas Bog, kap. 9, 1-6

Jødiske pagtslutninger:
Abrahams pagt (1. mos, kap 17,1-14)
• Moses’ pagt (2. mos, kap. 19,1-8)


Rent/urent:
Det Gamle Testamente, 3. Mosebog, kapitel 11, v. 1-12
Markus Evangeliet, kapitel 7, v. 1-16


Jesus Kristus:
Markus Evangeliet, kap. 14, 32-36 + 43-49
Markus Evangeliet, kap. 15, 16-20 + 21-32
Markus Evangeliet, kap. 15 (1-39)


Bjergprædiken, Matthæus Evangeliet, kap. 7, v. 21-48

Jesu liv ifølge Bibelen (brugt til en billedøvelse)
Luk. 22,7-23
Johs. 20,1-18
Luk. 1,26-38
Mark. 15,21-41
Luk. 3,21-22
Luk. 24,50-53
Luk. 2,1-12
Johs. 11,1-44


Maleri af Salvador Dali, ”Johannesevangeliet” 1951
Maleri af Karl Isakson, ”Jesus opvækker Lazarus”, 1920-1921
Maleri af Leonardo da Vinci, ”Den sidste nadver”, 1494-1498
Fra Out of Journal, ”Jesu fødsel”, dec. 2004
Kalkmaleri fra Tingsted Kirke, ”Jesu dåb”, slut 1400
Maleri af Matthias Grünewald, ”Korsfæstelsen”
Maleri af Fra Angelico, ”Bebudelsen” ca. 1434
Maleri af Kiko Agüello, ”Himmelfarten”



Paulus’ kristologi (opfattelse af Jesus Kristus)
Rom, 3, 21-23 + kap. 5, 12-21



Martin Luther (Reformationen)
Grundbog til religion c, Systime, s. 61-62
Martin Luther ”Hvad er gode gerninger” fra 25 Prædikener af Martin Luther ved Hans Thyge Jakobsen m.fl, Nyt Nordisk Forlag, 1936, s. 23-25



Vielsesritualet og køn:
Folkekirkens autoriserede vielsesritual (1992), i uddrag


LUKAS EVANGELIET, kapitel 15, 1-10
Lignelsen om det mistede får og om den tabte mønt
William Salicaths prædiken 3. søndag efter trinitatis (25. juni, 2023) fra
https://www.dansketaler.dk/taler/salicath-william


Kristendommen i DK i dag:
De Unge Præster (afsnit 1) fra dr.dk (ca. 29 min) https://www.dr.dk/drtv/serie/de-unge-praester_18957
"Signe Molde på udebane. Kommer homoseksuelle i helvede?", DR2, 2022, spilletid 28 min
Genstart: Brødre i synd, 10. august, 2024, 29 min


Samlet omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2.4 Buddhismen

I dette forløb har vi undersøgt buddhismens tilblivelse med udgangspunkt i Buddhalegenden og Benarestalen samt de vigtigste buddhistiske forestillinger (karma, samsara og nirvana). Dernæst har vi arbejdet kort med de forskellige buddhistiske hovedretninger med særligt fokus på Vajrayana/Tibetansk buddhisme og dødens rolle gennem analyse af Den Tibetanske Dødebog. Til sidst undersøgte vi hvorledes buddhismen ser ud i det senmoderne samfund i dag og hvilke aspekter af buddhismen det senmoderne individ især benytter sig af og hvordan buddhismen praktiseres i vesten (meditation, glidefald, mantraer)


Kernestof:

Fra Lene Madsen m.fl, Grundbogen til religion C, Systime, 2012
s. 148-150 (buddhismens baggrund)
s. 156-162 (trosforestillinger)
s. 167-169 (buddhismen i Tibet)
  
Tekst 1 – Nanna Hyldgaard Hansen: Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt
Tekst 2 – Pamela Logan: Øjenvidne til en tibetansk himmelbegravelse

Tekst 1: Buddhistisk Meditation – hvorfra?
Trine Birk, Morten blev buddhist som 21-årig: Før var jeg hurtig til at skyde skylden på andre (i uddrag), d. 17. marts, 2019 fra https://www.dr.dk/mitliv/morten-blev-buddhist-som-21-aarig-foer-var-jeg-hurtig-til-skyde-skylden-paa-andre

Læreroplæg om de buddhistiske hovedretninger

Fra Allan Ahle m.fl, Horisont, Gyldendal, 2013
Buddhismen i vesten  
T1: Buddhalegenden (2 sider)


Lene Højholt, Buddhas Lære – og den tibetanske buddhisme, Munksgaard, 1993
Benarestalen (2 sider)
Den tibetanske dødebog (4 sider)
  
Esben Andreasen m.fl., Mennesket og magterne – en materialesamling,
Tåben (2 sider)

eksamensøvelse
Bilag 1: Sorgpilen i Uddrag fra Pind, O.H. & Andreasen, E. (2015) Theravada-buddhismen – introduktion og tekster. Univers. s. 132-134 (0,5 ns)
Bilag 2: Buddhisme: God, bedre, buddha (uddrag) af Laurits Nansen, Jyllandsposten, 01.11. 2004 (1,3 ns) fra https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3386158/God-bedre-Buddha/

Supplerende stof:
5 skarpe om buddhismen, DR Kultur, 2014 (3 ns)
Tro til salg (4) - Kan man gå til buddhisme?, DR, 31. december, 2021 (7 ns)
Den 2. dimension, Buddhismen (episode 6) fra dr.dk i uddrag om det tibetanske glidefald og meditation, 27. november, 2013

Forløbets omfang er ca. 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer