Holdet 2024 re/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Adel Vestergaard
Hold 2024 re/c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion + hinduisme
Titel 2 FF3: Vand
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion + hinduisme

Vi har i forløbet haft særligt fokus på hinduismens guder og tilbedelsen af dem.
Vi har desuden arbejdet med hinduismens filosofi (karma, samsara, brahman, atman og moksha) samt kastesystemet, helligsteder og hellige mænd.

Vi har som introduktion arbejdet med følgende religionsfaglige begreber: officiel/ikke-officiel religion, levet religion, globalisering, sekularisering, medialisering, helligt/profant, indefra/udefra, myte, teologi, kosmologi, antropologi, klassificering, ætiologi, legitimering,  ritual, overgangsritual, kultdrama, offer

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi  
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Materiale:
Introduktion og overblik:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: “Religioner lever. Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof (2017), s. 6 - 26
Dokumentar: "Hvad betyder det at være hindu?", DR: https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-hindu_291334
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 1.1-1.6

Guderne:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 5: Guderne og deres familier
Tekst 10: Shiva Purana: Om skabelsen, i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime
"Hvorfor man bør dyrke Vishnu", Padma Purana VI
"Hvorfor man bør dyrke Shiva", Shiva Purana 49

Filosofien om karma, genfødsel og udfrielse:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 3: Filosofien om karma, genfødsel og udfrielse
Tekst 3: Brihadaranyaka-Upanishad: Atman , i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime
Tekst 4: Brihadaranyaka-Upanishad: Karma, samsara, moksha, i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime

Ritualer:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 7: Tilbedelsen af guderne
Power Point med billeder fra en puja + forskellige slags puja
Fælles puja for Ganesha i klassen + lytte til mantrarecitation
”Himlen over Danmark - Teenageren og gudinden”, DR2 04.10.2006
Tekst 16: Puja for gudinden, i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime

Kastesystemet:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 14: Kaster, ulighed og identitet
”Vi er ikke urørlige – stop kastediskrimination nu!” (Kort dokumentarfilm fra Dalit Solidaritetsnetværket i Danmark – dalit.dk)
4 tekster om kastesystemet i dag:
- https://www.dr.dk/ultra/ultranyt/hvorfor-er-der-demonstrationer-i-indien
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/voldtaegterne-i-indien.-landets-kastesystem-er-den-egentlige-skurk
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/derfor-vil-kastesystemet-ikke-forsvinde-i-indien
- https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/indisk-delstat-forbyder-aeldgammelt-slavesystem/
Tekst 34: "Interview: Jeg vil ikke giftes efter kastetraditioner" i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime

Pilgrimsfærd, helligsteder og guruer:
”Extrem Pilgrim i Indien”, DR2 11.4.2010 (de første 32 minutter)
"Indiens hellige mænd", DR3 25.05.2019
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 8: Indien som helligt land og Benares som hellig by
"Pilgrimsfærd i hinduisme" https://www.religion.dk/hinduisme/pilgrimsf%C3%A6rd-hinduisme
"Sadhuer - Indiens hellige mænd", https://www.religion.dk/viden/sadhuer-indiens-hellige-m%C3%A6nd

I alt ca. 80 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF3: Vand

RELIGION:
I samarbejde med naturgeografi har vi i dette forløb undersøgt, hvilken betydning Gangesfloden har i Indien. Som introduktion undersøgte vi vandets betydning i verdens myter og ritualer, inden vi zoomede ind på Gangesfloden. I forlængelse af vores forløb om hinduismen har vi analyseret myten om Ganges samt en række ritualer, der knytter sig til floden. Vi har arbejdet religionsfænomenologisk med myter og ritualer, der knytter sig til helligstedet, og vi har arbejdet med Mary Douglas’ teori om rent-urent. Af ritualer har vi arbejdet med Ganga Dhaaraa-festen samt ligbrændingsritualet.

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode

Myten om gudinden Ganges i:
Thomassen (red.): Kildesamling til kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering. (Bind 2) Nasjonalt Læremiddelsenter, 1999, s.399-403

Øvrigt materiale:
Aggersbjerg, Marcus: ”Ligbrænding ved den hellige flod”, Kristeligt Dagblad 05.09.2003 https://www.kristeligt-dagblad.dk/den-tredje-verden/ligbr%C3%A6nding-ved-den-hellige-flod-0 (besøgt 02.12.2024)
Aktor, Mikael: ”Natursyn i hinduismen”, Kristeligt Dagblad 24.04.2019  https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/natursyn-i-hinduismen (besøgt 02.12.2024)
Christensen, Lea Schøler: ”Billedserie: Religiøs fest for en flod og en gudinde”, religion.dk 21.06.2013 https://www.religion.dk/billeder/billedserie-religi%C3%B8s-fest-en-flod-og-en-gudinde (besøgt 02.12.2024)
Esmarch, Filip Graugaard: ”Vandets betydning i verdens mytologier”, religion.dk 08.11.2010 https://www.religion.dk/viden/vandets-betydning-i-verdens-mytologier (besøgt 22.11.2024)
Esmarch, Filip Graugaard: ”Vandet i religionernes ritualer”, religion.dk 23.11.2010 https://www.religion.dk/viden/vandet-i-religionernes-ritualer (besøgt 22.11.2024)
Moigne, Jannie Le: ”Moderne hinduer renser sig for synder i ekstremt forurenet vand”, religion.dk 21.05.2015 https://www.religion.dk/hinduisme/hvordan-en-forurenet-flod-bliver-hellig-og-ren (besøgt 02.12.2024)
Poulsen, Allan: ”Hinduismen”, 1. udgave, Systime 2012, s. 61-67
Risager, Miriam: ”De ti vigtigste ting at vide om Ganges i hinduismen”, Kristeligt Dagblad 13.12.2012 https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-ganges-i-hinduismen (besøgt 02.12.2024)

Omfang: 30 sider

NATURGEOGRAFI
I samarbejde med religion har vi undersøgt vandressourcerne i Indien, nærmere bestemt omstændighederne omkring Ganges-floden. Vi har arbejdet med vandets kredsløb, herunder vandbalanceligningen, permeabilitet, porøsitet, trusler mod vandressourcerne (forurening, forbrug og klimaforandringer). Vi har desuden lavet forsøg om nedsivning i sand og ler og perspektiveret til drikkevandet i Danmark.

Faglige mål:
- benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
- udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
- udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Øvelse:
Vandnedsivning og forurening - øvelse med permeabilitet og porøsitet i sand og ler.

Materiale:
"Naturgeografi - vores verden", 2. udgave af Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær & Fosgaard s. 269-281.
Tv-udsendelse: ”Vendepunkter for klimaet 6 - Indien”, DR2 2014 (52 min).
Tre artikler om vandressourcer omkring Ganges som inspiration til projektbeskrivelsen:
Artikel 1: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-ganges-i-hinduismen  
Artikel 2: https://globalnyt.dk/vandkrise-i-indien/
Artikel 3: https://www.sdu.dk/da/nyheder/alle_artikler/2020/sdu-skal-sikre-rent-drikkevand-i-indien



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF3: Projektbeskrivelse 18-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

I kristendomsforløbet har vi indledningsvis arbejdet med kristendommens jødiske baggrund, den formative periode og Jesu liv. Derudover har vi undersøgt kristen etik i et moderne perspektiv, kristne syn på kønsroller samt tendenser i den moderne Folkekirke.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Materiale:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: “Religioner lever. Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof (2017), s. 58 - 73

Kristendommens jødiske baggrund:
- Kristendommens formative periode: Religioner lever s. 58-60
Skabelse og syndefald:
- 1. Mosebog 1-3
Jødiske og kristne pagtslutninger:
- Isabelle Hazen: "Hvem var Abraham?", kristeligt-dagblad.dk, 13.11.2023, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-abraham
- 1. Mos 17: Omskærelsen
- Astrid Korsbæk Madsen: "Moses var udfrier og lovgiver", kristendom.dk, 10.09.2014, https://www.kristendom.dk/bibelen/2014-09-10/moses-%E2%80%93-udfrier-og-lovgiver-0
- Filmklip fra ”De ti bud”
- 2. Mos 19-20: De ti bud
- Matt 26,17-29: Nadveren
Jødiske messiasforestillinger:
- Dan 7,13-14
- Es 53,1-9
- Luk 1,26-38
- Matt 27,38-44

Jesu liv og den kristne frelse:
- ”Jesu’ liv”, klip fra teaterforestillingen ”Biblen” på Nørrebros Teater, 2008
- Jesu liv i billeder (+ evangelietekster, der dog kun er læst overfladisk)
---- Fra Angelico: ”Bebudelsen” (ca. 1434) + Luk 1,26-38
--- Fra Out of Time Journal: ”Jesu fødsel” (Dec. 2004) + Luk 2,1-21  
--- Kalkmaleri fra Tingsted Kirke på Fyn: ”Jesu dåb” (slutningen af 1400-tallet) + Luk 3,1-22
--- Karl Isakson: ”Jesus opvækker Lazarus” (1920-1921) + Joh 11,1-44
--- Leonardo da Vinci: ”Den sidste nadver” (1494-1498) + Luk 22,7-23
--- Matthias Grünewald:”Korsfæstelsen”(ca. 1524) + Mark 15, 21-41
--- Arne Haugen Sørensen: ”Opstandelsen” (1995) + Joh 20,1-18
--- Kiko Agüello: ”Himmelfarten” + Luk 24,50-53
- Evangeliernes Jesus: Religioner lever s. 60-68
- "5 skarpe om Jesus", DR: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen

Kristen etik:
- Bjergprædiken: Matt 5+7
- Luk 10,25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
- Anna Rask Pedersen: Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom.dk, 6/10-2015
- Marie Louise Poulsen: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste. Kristendom.dk, 9/10-15

Grundlæggelsen og udviklingen af den kristne kirke
- Religioner lever s. 70-73
- Romerbrevet i uddrag som mangategneserie
-  "Luther, frelsen og de gode gerninger" i: Allan Poulsen: "Kristendommen. Fra oldkirke til folkekirke"
- ”Under præstekjolen”, DR2 18.12.2007
- "De unge præster" (1), DR 14.04.20216

Folkekirkens ritualer
- Folkekirkens bryllupsritual: Kirkelig vielse autoriseret ved kgl. resolution af 12. juni 1992. Folkekirkens Ritualbog.
- Klip fra Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys bryllup
- Ægteskabsritualet af 1897, i: Kultur og samfund. En materialesamling til Kultur- og samfundsfaggruppen på HF, Systime 2011, Tekst 23

Tema om køn:
- Paulus om kvinder i Det nye Testamente: Efeserbrevet 5,21-33; 1. Petersbrev 3,1-5; 1. Timotheusbrev 2,9-15; 1. Korintherbrev 14,33-35
- Lignelsen om det mistede får og om den tabte mønt, Lukasevangeliet kapitel 15, V1-10
- Prædiken af William Salicath i Kristkirken på Vesterbro 25.6.2023

I alt ca. 90 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Vi har i forløbet arbejdet med islams oprindelse, kilder og centrale trosforestillinger (Gud, englene, bøgerne, profeterne, dommedag og forudbestemmelsen) samt de fem søjler (med særligt fokus på faste og pilgrimsfærd). Derudover har vi undersøgt tørklædets betydning (set indefra og udefra). Vi har også kigget på forskellige islamformer, herunder traditionalisme og modernisme.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi  
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser  
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode

Materiale:

Introduktion til islam
- Quiz om islam og muslimer i verden og i Danmark
- PerkerDansk: Religion, DR3 16.02.2015
- Religioner lever. Grundbog til religion, s. 94-100

Islams kilder + Religiøse forestillinger
- Religioner lever. Grundbog til religion, s. 100-107
- Korantekster: Sura 2, 3, 23, 39, 47, 57, 78 (i uddrag)
- Profeten Muhammed (fra Det Islamiske Trossamfund) http://www.wakf.com/index.php/da/medie-bibliotek/boger/100-profeten-mohammed
- Hadith-tekster(korte uddrag): Bukhari og Muslim – Mushkat Al-Masabih s.17; Bukhari og Muslim – Mushkat Al-Masabih s.11

Religiøs praksis
- Religioner lever. Grundbog til religion, s.107-112
- Ramadan: Sura 2 (Koen), 183-187 (Koranen, oversat af Ellen Wulff, Forlaget Vandkunsten 2006)
- Hadith al-Bukhari om fasten (Al-Bukhari: Hadith-samling - Religionshistoriske hovedværker i uddrag. Systime 2007)
- Youssef Pries Ayoub: "Vi får mere islamisering ind i det danske samfund med chokoladekalender, mener Peter Skaarup", dr.dk 01.03.2025
- Line Jenvall og Morten Henriksen: "Ramadanmiddag rykker ind på Københavns Rådhus: 'Fuldstændig skørt og helt og aldeles skandaløst'", dr.dk 26.02.2025
- Malin Schmidt: "3 danske muslimer om deres ramadan", Information 27.08.2011, https://www.information.dk/moti/2011/08/3-danske-muslimer-ramadan
- "Ramadan i København", https://www.information.dk/moti/2011/08/3-danske-muslimer-ramadan
- Tekster fra Koranen: Sura 37 vers 102-111, sura 2 vers 125 + 127-128, sura 22 vers 26
- Muhammad Asad: Kabaen i Mekka (uddrag), i: E. Andreasen: Mennesket og magterne, 1992
- "Kampen om mig: Med tørklæde på scenen", DR 12.11.2019
- Tørklædet fra islam.dk: Sura 33, v. 59 (Forbundsfællerne) & Sura 24, v. 30-31 (Lyset); Hadith fra Abu Dawud
- ”Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed”, 21. marts 2018, Anonym, (fra https://www.religion.dk/muslim-derfor-baerer-jeg-niqab).
- ”Modsvar: Niqab strider imod Koranen”, 5. april 2018, af Aminah Tønnsen, Forfatter, debattør og muslim, (fra https://www.religion.dk/modsvar-niqaben-strider-imod-koranens-vejledning).
- Mette Viktoria Pabst Andersen: "Kommission anbefaler at forbyde tørklæder i skolen", dr.dk 24.08.2022, https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommission-anbefaler-forbyde-toerklaeder-i-skolen
- Jesper Knudsen: "Danmark Lærerforening: Stort 'nej tak' til tørklædeforbud", folkeskolen.dk 25.08.2022, https://www.folkeskolen.dk/indskoling-mellemtrin-tosprogede/danmark-laererforening-stort-nej-tak-til-torklaedeforbud/4671615
- Signe Julie Andersen: "'Forfejlet' og 'et stort overgreb' - Her er, hvad fire borgere mener om muligt tørklædeforbud", TV2 Kosmopol 25.08.2022, https://www.tv2kosmopol.dk/lorryland/forfejlet-og-et-stort-overgreb-her-er-hvad-fire-borgere-mener-om-muligt-toerklaedeforbud
- Hizb ut Tahrir: "Forslag om tørklædeforbud er en krigserklæring mod det muslimske fællesska", 27.08.2022, https://www.hizb-ut-tahrir.dk/content.php?contentid=1034&caller=http://www.hizb-ut-tahrir.dk/
- Jan Hjärpes model

I alt ca. 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer