Holdet 2024 re/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Adel Vestergaard
Hold 2024 re/d (2d re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion + hinduisme
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Helligsteder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion + hinduisme

Vi har i forløbet haft særligt fokus på hinduismens guder og tilbedelsen af dem.
Vi har desuden arbejdet med hinduismens filosofi (karma, samsara, brahman, atman og moksha) samt kastesystemet, helligsteder og hellige mænd.

Vi har som introduktion arbejdet med følgende religionsfaglige begreber: officiel/ikke-officiel religion, levet religion, globalisering, sekularisering, medialisering, helligt/profant, indefra/udefra, myte, teologi, kosmologi, antropologi, klassificering, ætiologi, legitimering,  ritual, overgangsritual, kultdrama, offer

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi  
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof:
- væsentlige sider af en anden af de større, nulevende religioner med en længere historie og global betydning og udbredelse. I arbejdet skal indgå både tekster fra religionens historie samt nutidige tekster  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Materiale:
Introduktion og overblik:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: “Religioner lever. Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof (2017), s. 6 - 26
Dokumentar: "Hvad betyder det at være hindu?", DR: https://www.dr.dk/drtv/episode/hvad-betyder-det-at-vaere_-hindu_291334
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 1.1-1.6

Guderne:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 5: Guderne og deres familier
Tekst 10: Shiva Purana: Om skabelsen, i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime
"Hvorfor man bør dyrke Vishnu", Padma Purana VI
"Hvorfor man bør dyrke Shiva", Shiva Purana 49

Filosofien om karma, genfødsel og udfrielse:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 3: Filosofien om karma, genfødsel og udfrielse
Tekst 3: Brihadaranyaka-Upanishad: Atman , i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime
Tekst 4: Brihadaranyaka-Upanishad: Karma, samsara, moksha, i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime

Ritualer:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 7: Tilbedelsen af guderne
Power Point med billeder fra en puja + forskellige slags puja
Fælles puja for Ganesha i klassen + lytte til mantrarecitation
”Himlen over Danmark - Teenageren og gudinden”, DR2 04.10.2006
Tekst 16: Puja for gudinden, i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime

Kastesystemet:
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 14: Kaster, ulighed og identitet
”Vi er ikke urørlige – stop kastediskrimination nu!” (Kort dokumentarfilm fra Dalit Solidaritetsnetværket i Danmark – dalit.dk)
4 tekster om kastesystemet i dag:
- https://www.dr.dk/ultra/ultranyt/hvorfor-er-der-demonstrationer-i-indien
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/voldtaegterne-i-indien.-landets-kastesystem-er-den-egentlige-skurk
- https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/derfor-vil-kastesystemet-ikke-forsvinde-i-indien
- https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/indisk-delstat-forbyder-aeldgammelt-slavesystem/
Tekst 34: "Interview: Jeg vil ikke giftes efter kastetraditioner" i: Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime

Pilgrimsfærd, helligsteder og guruer:
”Extrem Pilgrim i Indien”, DR2 11.4.2010
"Indiens hellige mænd", DR3 25.05.2019
Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 8: Indien som helligt land og Benares som hellig by
"Pilgrimsfærd i hinduisme" https://www.religion.dk/hinduisme/pilgrimsf%C3%A6rd-hinduisme
"Sadhuer - Indiens hellige mænd", https://www.religion.dk/viden/sadhuer-indiens-hellige-m%C3%A6nd

I alt ca. 80 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I kristendomsforløbet har vi indledningsvis arbejdet med kristendommens jødiske baggrund, den formative periode og Jesu liv. Derudover har vi undersøgt kristen etik i et moderne perspektiv, kristne syn på kønsroller samt tendenser i den moderne Folkekirke.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof:
- kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.

Materiale:
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: “Religioner lever. Grundbog til religion”, Lindhardt og Ringhof (2017), s. 58 - 73

Kristendommens jødiske baggrund:
- Kristendommens formative periode: Religioner lever s. 58-60
Skabelse og syndefald:
- 1. Mosebog 1-3
Jødiske og kristne pagtslutninger:
- Isabelle Hazen: "Hvem var Abraham?", kristeligt-dagblad.dk, 13.11.2023, https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-abraham
- 1. Mos 17: Omskærelsen
- Astrid Korsbæk Madsen: "Moses var udfrier og lovgiver", kristendom.dk, 10.09.2014, https://www.kristendom.dk/bibelen/2014-09-10/moses-%E2%80%93-udfrier-og-lovgiver-0
- Filmklip fra ”De ti bud”
- 2. Mos 19-20: De ti bud
- Matt 26,17-29: Nadveren
Jødiske messiasforestillinger:
- Dan 7,13-14
- Es 53,1-9
- Luk 1,26-38
- Matt 27,38-44

Jesu liv og den kristne frelse:
- ”Jesu’ liv”, klip fra teaterforestillingen ”Biblen” på Nørrebros Teater, 2008
- Jesu liv i billeder (+ evangelietekster, der dog kun er læst overfladisk)
---- Fra Angelico: ”Bebudelsen” (ca. 1434) + Luk 1,26-38
--- Fra Out of Time Journal: ”Jesu fødsel” (Dec. 2004) + Luk 2,1-21  
--- Kalkmaleri fra Tingsted Kirke på Fyn: ”Jesu dåb” (slutningen af 1400-tallet) + Luk 3,1-22
--- Karl Isakson: ”Jesus opvækker Lazarus” (1920-1921) + Joh 11,1-44
--- Leonardo da Vinci: ”Den sidste nadver” (1494-1498) + Luk 22,7-23
--- Matthias Grünewald:”Korsfæstelsen”(ca. 1524) + Mark 15, 21-41
--- Arne Haugen Sørensen: ”Opstandelsen” (1995) + Joh 20,1-18
--- Kiko Agüello: ”Himmelfarten” + Luk 24,50-53
- Evangeliernes Jesus: Religioner lever s. 60-68
- "5 skarpe om Jesus", DR: https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen

Kristen etik:
- Bjergprædiken: Matt 5+7
- Luk 10,25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
- Anna Rask Pedersen: Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste. Kristendom.dk, 6/10-2015
- Marie Louise Poulsen: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste. Kristendom.dk, 9/10-15

Grundlæggelsen og udviklingen af den kristne kirke
- Religioner lever s. 70-73
- Romerbrevet i uddrag som mangategneserie
-  "Luther, frelsen og de gode gerninger" i: Allan Poulsen: "Kristendommen. Fra oldkirke til folkekirke"
- ”Under præstekjolen”, DR2 18.12.2007
- "De unge præster" (1), DR 14.04.20216

Folkekirkens ritualer
- Folkekirkens bryllupsritual: Kirkelig vielse autoriseret ved kgl. resolution af 12. juni 1992. Folkekirkens Ritualbog.
- Klip fra Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys bryllup
- Ægteskabsritualet af 1897, i: Kultur og samfund. En materialesamling til Kultur- og samfundsfaggruppen på HF, Systime 2011, Tekst 23

Tema om køn:
- Paulus om kvinder i Det nye Testamente: Efeserbrevet 5,21-33; 1. Petersbrev 3,1-5; 1. Timotheusbrev 2,9-15; 1. Korintherbrev 14,33-35
- Lignelsen om det mistede får og om den tabte mønt, Lukasevangeliet kapitel 15, V1-10
- Prædiken af William Salicath i Kristkirken på Vesterbro 25.6.2023

I alt ca. 90 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Vi har i forløbet arbejdet med islams oprindelse, kilder og centrale trosforestillinger (Gud, englene, bøgerne, profeterne, dommedag og forudbestemmelsen) samt de fem søjler (med særligt fokus på faste og pilgrimsfærd). Derudover har vi undersøgt tørklædets betydning (set indefra og udefra). Vi har også kigget på forskellige islamformer, herunder traditionalisme og modernisme.

Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi  
- redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser  
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver  
- karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

Kernestof:
- islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster  
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode

Materiale:

Introduktion til islam
- Quiz om islam og muslimer i verden og i Danmark
- PerkerDansk: Religion, DR3 16.02.2015
- Religioner lever. Grundbog til religion, s. 94-100
- Belkisa Selmani: "Sådan er det at være muslim i Danmark", Politiken 05.03.2017

Islams kilder + Religiøse forestillinger
- Religioner lever. Grundbog til religion, s. 100-107
- Korantekster: Sura 2, 3, 23, 39, 47, 57, 78 (i uddrag)
- Profeten Muhammed (fra Det Islamiske Trossamfund) http://www.wakf.com/index.php/da/medie-bibliotek/boger/100-profeten-mohammed
- Hadith-tekster(korte uddrag): Bukhari og Muslim – Mushkat Al-Masabih s.17; Bukhari og Muslim – Mushkat Al-Masabih s.11

Religiøs praksis
- Religioner lever. Grundbog til religion, s.107-112
- Ramadan: Sura 2 (Koen), 183-187 (Koranen, oversat af Ellen Wulff, Forlaget Vandkunsten 2006)
- Hadith al-Bukhari om fasten (Al-Bukhari: Hadith-samling - Religionshistoriske hovedværker i uddrag. Systime 2007)
- Youssef Pries Ayoub: "Vi får mere islamisering ind i det danske samfund med chokoladekalender, mener Peter Skaarup", dr.dk 01.03.2025
- Line Jenvall og Morten Henriksen: "Ramadanmiddag rykker ind på Københavns Rådhus: 'Fuldstændig skørt og helt og aldeles skandaløst'", dr.dk 26.02.2025
- Malin Schmidt: "3 danske muslimer om deres ramadan", Information 27.08.2011, https://www.information.dk/moti/2011/08/3-danske-muslimer-ramadan
- "Ramadan i København", https://www.information.dk/moti/2011/08/3-danske-muslimer-ramadan
- Tekster fra Koranen: Sura 37 vers 102-111, sura 2 vers 125 + 127-128, sura 22 vers 26
- Muhammad Asad: Kabaen i Mekka (uddrag), i: E. Andreasen: Mennesket og magterne, 1992
- "En synder i Mecca", DR2 2016 (de første 32 minutter)
- "Kampen om mig: Med tørklæde på scenen", DR 12.11.2019
- Tørklædet fra islam.dk: Sura 33, v. 59 (Forbundsfællerne) & Sura 24, v. 30-31 (Lyset); Hadith fra Abu Dawud
- ”Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed”, 21. marts 2018, Anonym, (fra https://www.religion.dk/muslim-derfor-baerer-jeg-niqab).
- ”Modsvar: Niqab strider imod Koranen”, 5. april 2018, af Aminah Tønnsen, Forfatter, debattør og muslim, (fra https://www.religion.dk/modsvar-niqaben-strider-imod-koranens-vejledning).
- Mette Viktoria Pabst Andersen: "Kommission anbefaler at forbyde tørklæder i skolen", dr.dk 24.08.2022, https://www.dr.dk/nyheder/politik/kommission-anbefaler-forbyde-toerklaeder-i-skolen
- Jesper Knudsen: "Danmark Lærerforening: Stort 'nej tak' til tørklædeforbud", folkeskolen.dk 25.08.2022, https://www.folkeskolen.dk/indskoling-mellemtrin-tosprogede/danmark-laererforening-stort-nej-tak-til-torklaedeforbud/4671615
- Signe Julie Andersen: "'Forfejlet' og 'et stort overgreb' - Her er, hvad fire borgere mener om muligt tørklædeforbud", TV2 Kosmopol 25.08.2022, https://www.tv2kosmopol.dk/lorryland/forfejlet-og-et-stort-overgreb-her-er-hvad-fire-borgere-mener-om-muligt-toerklaedeforbud
- Hizb ut Tahrir: "Forslag om tørklædeforbud er en krigserklæring mod det muslimske fællesska", 27.08.2022, https://www.hizb-ut-tahrir.dk/content.php?contentid=1034&caller=http://www.hizb-ut-tahrir.dk/

Muslimer i Danmark
- - Mikkelsen, Finger-Grøndahl og Shakoor: I Danmark er jeg født…Etniske minoritetsunge i bevægelse (2010), s. 274-87
- Jan Hjärpes model

I alt ca. 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Helligsteder

Vi har i forløbet arbejdet med helligstedet som religiøst fænomen. I den forbindelse har vi været på ekskursion til Himmelev Kirke og Roskilde Moske. På studieturen til Manchester har vi desuden besøgt Gita Bhavan Hindu Temple, Manchester Cathedral, St. Ann's Church samt St. Mary's RC Church.

Vi har analyseret helligstedernes placering i bybilledet, og i den forbindelse har vi diskuteret religionens betydning i samfundet.

I arbejdet med henholdsvis kirken, moskeen og hindutemplet som helligsted har vi anvendt følgende materiale:

Kirken
- Ingrid Ank m.fl.: "https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/guide-p%C3%A5-vandring-gennem-kirkerummet", kristendom.dk 26.07.2018
- "Kirken som kultrum", i: Lene Madsen m.fl. Grundbogen til Religion C, Systime, 2012
- "Kristendommens helligsted", fra Religionsportalen på Systime.dk, herunder: "Viborg Domkirke: Kirken i bybilledet" (billedserie)
- Folder om Himmelev Kirke: https://api2.churchdesk.com/files/3d3050e4-ee5d-412f-9405-ae5831155a11/view

Moskeen
- "Det religiøse rum i islam", fra Religionsportalen på Systime.dk, herunder:  Mehmet Öztoprak: "Rundtur i moskeen" (videorundvisning af moskeen i Nørregade, Aarhus)

Hindutemplet
- Poulsen, Allan: "Hinduismen", Systime, kapitel 7.2 + 7.3

I alt ca. 30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer