Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Frederik Niels Soelberg, Rikke Wittrock Lind
|
Hold
|
2024 bi/f (1f bi, 1f bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Cellen
Kernestof dækket:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
I dette forløb har vi snakket om livet generelt og vendt pro- såvel som eukaryoter cellers opbygning. I forlængelse af dette kom vi omkring membranprocesser med et særligt fokus på osmose, som også blev illustreret i kartofler. Herefter drejedes fokus sig over på mikrobiologien, hvor vi kom omkring mikrobiel vækst og vækstfaktorer.
Øvelser:
Osmose i kartofler
Bakterier i luften ved kimfald
Bakterier i vores omgivelser
Videomateriale:
Om bakterier i hverdagen: https://www.youtube.com/watch?v=qL0bnEfPDTA
Tekstmateriale:
Biologi til tiden: 7-13
Biologi i Udvikling, 2. udgave (kopieret fra Systime): Kapitlerne "2 Mikroorganismer", "2.1 Mikroorganismer kan forårsage sygdom", "2.3 Mikrobiel vækst" og "2.3.1 Mikrobiel vækstkurve".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Genetik
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (...) DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
I dette forløb kom vi indledningsvis omkring arvematerialets placering og opbygning, samt hvad et gen er. Derefter kiggede vi på nedarvningen af sådanne gener ved hjælp af stamtræer og krydsningsskemaer. Slutteligt kom vi omkring hvad funktionen af arvematerialet er gennem proteinsyntesen, samt hvordan mutationer kan påvirke dette.
Øvelser:
Bestem din egen genetiske profil
DNA i appelsin/kiwi
PTC-smagning
Video-materiale:
Om DNA, Kromosomer og gener: https://www.youtube.com/watch?v=h6DsZ7eqLlU
Transkription: https://www.youtube.com/watch?v=zSeOp32rGOo
Translation: https://www.youtube.com/watch?v=BSEeMOIxz6U
Tekst-materiale:
Biologi til tiden: 101-111, 150-153, 162
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Kost og Sundhed
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner (...).
- enzymer: overordnet opbygning og funktion.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (...).
I dette forløb kom vi indledningsvis omkring kostrådene gennem små fremlæggelser for hinanden. Derefter undersøgte vi opbygningen og funktionen af de energigivende makronæringsstoffer fedt, kulhydrater og protein, såvel som fordøjelsen af disse med hjælp fra enzymer i vores fordøjelsessystem. Ydermere kom vi omkring blodsukkerreguleringen i vores kroppe samt hvad hvor problemet med denne er hos diabetikere (Type-1 så vel som type-2 diabetikere).
Slutteligt kom vi ind på, hvordan vores krop gennem respirationsprocessen danner energi ud fra det optagede glukose, og vendte kort hvordan mælkesyregæring er en mulighed i tilfælde hvor ilt ikke kan transporteres hurtigt nok til musklerne.
Øvelser:
Kostanalyse
Tekstmateriale:
Fødevarestyrelsens officielle kostråd: https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig
Biologi til tiden: 22-30, 33-34
Biologi i Udvikling (kopieret fra systime, 2. udgave, 2020): Kapitel '4.2.1 Respiration' og '4.2.2 Aerob og anaerob energiproduktion'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Evolution
Kernestof:
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
I dette korte forløb kom vi omkring Darwins evolutionsteori herunder hvad den baseres på samt hvad betydning den har for vores forståelse af livets udvikling på jorden. Derefter fokuserede vi på evolutionsmekanismen naturlig selektion og forsøgte at illustrere denne gennem en øvelse med hvide og sorte perler på hhv. hvid og sort baggrund.
Øvelser:
Naturlig selektion med perler
Videomateriale:
Om Charles Darwin (på eng.): https://www.youtube.com/watch?v=JOk_0mUT_JU
Tekstmateriale:
Biologi i udvikling (Skannet fra bog): 222-235
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Økologi
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese (...).
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Forløbet startede med en introduktion til økologiske grundbegreber og økosystemers grundlæggende strukturer. Derefter blev fokus drejet over på økosystemer i søer og påvirkningen af disse ved både organsisk og uorganisk forurening. Ydermere kom vi også omkring dyrs tilpasninger til livet i søen mhp. en vandkvalitetsundersøgelse gennem en makroindeksundersøgelse i en sø i nærheden af skolen.
Tekstmateriale:
Biologi til tiden: 118-129, 136-140
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65417996351",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65417996351",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65417996351"
}