Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 fy/2a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Fysik C
Lærer(e)
Marianne Dam Munch
Hold
2024 fy/2a (
2a fy
,
2a fy-ø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til fysik
Titel 2
Energi - energiformer, effekt, nyttevirkning
Titel 3
Bølger - generelle og specifikke egenskaber
Titel 4
Atomer og lys
Titel 5
Solsystemet
Titel 6
Kosmologien - Rejsen til stjernerne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til fysik
Lærebogen er Orbit C, 2. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholf m.fl.
Intro er siderne 8-24. (14 læste sider)
Lære om fysiske størrelser, enheder, ti-talspotenser og titals-præfikser samt lidt grundlæggende om naturvidenskabelig metode.
Densitet eller massefylde, rho er massen af prøven divideret med dets rumfang.
Sammenhæng mellem tyngdekraft og masse er gennemført i nv-forløbet.
Øvelser:
Bestem massefylden af vand og sprit (E), efterbehandlet i Excel
Indhold
Kernestof:
introduktion 2a fy 2024_2025.pdf (information om fysik)
Velkommen tilbage efter ferien, jeg glæder mig til at møde jer.
Lav excelarket med de to grafer til modulet - HUSK hurtig layout med aksetitler osv. - lav en tendenslinje til begge grafer - så er du godt i gang. Vi snakker om resultaterne og du skal arbejde med Orbit C, så husk at få bogen med.
Læs de udleverede kopiark om fysiske størrelser og medbring løsningen til øvelserne 3.2, 3.4 og 3.5 (fra sidste modul) - opgaverne handler "i virkeligheden" om at regne med brøker, blot udført på fysiske enheder og omsætte fra en enhed til en anden i
Brydensholt, Gjøe, Grønager, Jessen, Keller: Orbit C - 2. udgave, Systime; sider: 8-12
størrelser enheder og præfikser.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 2
Energi - energiformer, effekt, nyttevirkning
Lærebogen er Orbit C, 2. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholf m.fl.
Energi er siderne 26-56 (undtaget siderne: 31-32 og 48-49). (Antal læste sider: 27)
Opslag på side 254 om vigtige formler til kapitlet.
Fokus på
energiformer, energibevarelse, effekt og energi.
termisk energi herunder, temperatur og bevægelse, varmetransport (varmeledning, konvektion og varmestråling), varmefylde.
Faseovergang herunder smeltning og fordampning.
kemisk energi herunder brændværdi og CO2 udledning.
mekanisk energi (kinetisk og potentiel energi).
nyttevirkning og energikvalitet.
Øvelser:
Måling af effekt med energimåler samt måling af effekt med effektmåler (E)
Effekt af hånd og dyppekoger (efterbehandles i Excel) (E)
Varmefylden af aluminium og granit (sten) (E)
Vandblandingers temperaturer (i Excel). (E)
Vandets specifikke fordampningsvarme (E)
Nyttevirkning af dyppekoger (E)
Demo:
Brændværdien af stearin i fyrfadslys.
Indhold
Kernestof:
Brydensholt, Gjøe, Grønager, Jessen, Keller: Orbit C - 2. udgave, Systime; sider: 13-21
Der er to opgaver (001 og 002) på side 22, som MU eleverne gerne må kigge på - de to opgaver tales om i klassen i starten af modulet.
Orbit C 2. udg. 2. oplag; sider: 27-30, 33-42, 45-47, 54-56
I arbejder videre med "modul 4" materialet - vi kommer også til at lære om effekt i dette modul
Det er vigtigt at få læst til modulet. Besvar mens du læser (eller lige efter):
Hvilke tilstandsformer findes der? Hvad kendetegner dem? Hvorfor kan termisk energi ændres uden at temperaturen ændres? Hvad er termisk energi (indre energi)? Hvad kendetegner de to temperatur skalaer, som er nævnt i teksten? Hvilke tre begreber er k
Husk din afleveringsopgave til 17/9 - løs hjemme og spørg i modulerne, hvis der er tvivlsspørgsmål.
modul 7 i oneNote for 2a fysik
Prøv at besvare disse, når du har læst siderne - vær opmærksom eksemplerne på side 39-40 (læs dem grundigt)
PEt_2a.html Kan afprøves mobilen :-)
Opsamling på sidste moduls indhold (temperaturskalaer, tilstandsformer bl.a. også plasma (den er speciel), varmetransport. I lavede plancher - dem skal I præsentere for hinanden.
PEt_2a.html
Øvelsesmodul - alle udfører øvelse med at bestemme effekten af en hånd og effekt af en dyppekoger - læs vejledningen (vedhæftet excelark)
effekt af hånd og dyppekoger (1).xlsx
Tegneøvelse til varmefylde og blanding af vand.docx
Øvelse bestemmelse af varmefylde og blanding af varmt og koldt vand - læs de vedhæftede filer til modulet
varmefylde af aluminium og granit.docx
blanding af to kopper vand.xlsx
Læs på vejledningen til blanding af to kopper vand (du kan også lige kigge på side 40 i fysik bogen) - vejledningen er vedhæftet nedenfor (var lektie til i torsdags)
Termisk energi nyttevirkning 2a.docx læses i modulet inden øvelsen
Modul 12 i OneNote
Hvad betyder exoterm og endoterm?
Screenshot_20241005-111522_Fotos.png
Arbejde med faseovergange - medbring fysikbogen og I læser om smeltning og fordampning - sandsynligvis laver I en øvelse med fordampning. Hvilke nyttevirkning havde jeres dyppekoger fra sidst - medbring også data fra hånd i vand - de er nok i et exce
se oneNote for program
Hvad menes med en faseovergang? Hvorfor kræves der energi til at fordampe vand? Hvorfor er det "lettere" (mindre energikrævende) at smelte 1 kg is end fordampe 1 kg vand? Hvad kræver mest energi: smelte 100 g vand eller fordampe 15 g vand?
Øvelse med fordampning - alle udfører øvelsen (dyppekoger, termometer, vægt og ur)
Vandets specifikke fordampningsvarme.docx læses
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Bølger - generelle og specifikke egenskaber
Lærebogen er Orbit C, 2. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholf m.fl.
Bølger er siderne 64-72, 82-94, 108-113 (undtaget udledning af gitterligningen). (Antal læste sider: 27)
Opslag på side 255 om vigtige formler til kapitlet.
Generelle og specifikke bølgeegenskaber for lyd og lys
Bølgemodel, egenskaber som bølgelængde, periode, frekvens, amplitude, tværbølger og længdebølger samt mekaniske og ikke-mekaniske bølger som lys (elektromagnetiske bølger).
Bølgeligningen. Hastighed for lyd og lys. Dopplereffekten (se i OneNote).
Diffraktion og interferens (konstruktiv og destruktiv)
Stående bølger (knude og bug), guitaren, snorbølger
Hørbar lyd, ultralyd, infralyd, toner og støj, lydstyrke (i dB), sonar (ekkolodning)
Synligt lys, radar
Optisk gitter, gitterligning, maks orden, hvidt lys (alle farver)
øvelser:
Demo - fjeder - tværbølger og længdebølger (D)
Demo - hvilken tone kan du højest høre? (D)
Øvelse: Bestemmelse af lydens fart (E)
Stående snorbølger (guitaren) (E)
Demo - stående tværbølger på elastik (D)
Demo - stående længdebølger i fjeder (D)
Tegneøvelse med gitter
Bestemmelse af laserlys bølgelængde (E)
Bestemmelse af tykkelsen af et hår (E)
Bestemmelse af maks orden (E)
Demo - hvidt lys (farvespektrum) (D)
Indhold
Kernestof:
2aWaves.html
Der gives en lille test indenfor emnet Energi (hvad har du lært om energi, effekt og nyttevirkning) - siderne 26-56. Testen er uden hjælpemidler, så kan du bedre vurdere, hvor meget du har lært fra dette emne.
Prøver tilbage
Orbit C 2. udg. 2. oplag; sider: 64-69, 82-94, 108-109, 111-113
Repeter de fokusord, som du har noteret til teksten i forrige modul. Der kommer en høretest, da vi fokuserer lidt på, hvad du kan høre og hvad andre kan.
Hvad er lyd?
Medbring materialer fra bølge-forløbet - vi samler op på ultralyd og infralyd, din høretest og opgaver.
Måling af lydens fart - du kan undersøge lydens fart i metalstænger (jern).
Der gives tid til at arbejde med aflevering af varmefyldeopgaven, som beskrevet i går
Lyd toner støj side 8.pdf
Hvad er en tone? Hvor høj tone kunne du høre ved "tone-testen"? Hvad er forskellen på støj og toner? Lydintensitet siger noget om lydens styrke og er relateret til smertegrænsen og høretærsklen, som er?
Lyd på fiskeliner (guitarstrenge) - øvelse
Øvelse snorbølger side 11 a.pdf
Dopplereffekten læses om i modulet: Modul 21: Dopplereffekten (Webvisning )
Opsamling lyd.pdf
Opsamling bølger.pdf
Hvor godt passer teksten i bogen med dine resultater fra øvelsen mandag? Færdiggør efterbehandlingen i excel (tabellen udfyldes) og punkt 1-4 besvares.
Lys som bølger side 15.pdf
Lys som bølger gitterligningen side 16.pdf
Tegneøvelse med kuglebølger (ringbølger)
Lys som bølger Maks orden side 19.pdf
Lys som bølger bestemmelse af tykkelsen af hår side 18.pdf
Øvelse med at bestemme bølgelængden af laserlys, max. orden og tykkelsen af et hår - hvem har det tykkeste/tyndeste hår i klassen? læs vejledningen og (side 17) og siderne i fysikbogen
Lys som bølger bestemmelse af ukendt bølgelængde side 17.pdf
Da jeg er syg, skal du besvare opgaverne i elevfeedback. Det er vigtigt, at I hver især besvarer, for derved får du tilstedeværelse, man får ikke tilstedeværelse ved, at en anden skriver, at man er med "dem" - Derudover ønskes I en glædelig jul og en
Du skal have beregnet bølgelængden af laserpennens lys samt tykkelsen af jeres hår (fra gruppen) - kan du finde hvor tykt et menneskehår normalt er?
Lys som bølger hvad er synligt lys side 20.pdf
Lille test i bølger uden hjælpemidler
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Atomer og lys
Lærebogen er Orbit C, 2. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholf m.fl.
Lys og atomer er siderne 136-148. (Antal læste sider: 13)
Opslag på side 255 om vigtige formler til kapitlet.
Vigtige begreber til "Lys og atomer":
Det elektromagnetiske spektrum, ultraviolet stråling, infrarød stråling herunder Wiens forskydningslov.
Energi af lyspartikler (fotoner), Plancks konstant
Bohrs atommodel (2 postulater), emission og absorption
Hydrogenatomets energitilstande, grundtilstand og anslået (exciteret) tilstand, Balmerserien, atomernes fingeraftryk.
Øvelse:
lamper og lys - deres spektre (lyskilder undersøgt med håndspektroskop) (E)
Indhold
Kernestof:
Lys og atomer EM stråling kap 5.docx
Orbit C 2. udg. 2. oplag; sider: 136-148
Læs om elektromagnetiske spektrum, ultraviolet stråling og dets virkninger samt infrarød stråling og Wiens forskydningslov - hvad dækker disse begreber over?
lys og atomer fotonen.pdf
lys og atomer absorption og emission rettet.pdf
Du skal have løst opgave 501 og 502 til dette modul
Fokusord: foton, Bohrs atommodel, energien af H-atomets tilstande
lys og atomer Hydrogenatomet 2a.pdf arbejdsark til modulet
Hvordan er H-atomet opbygget?
Fysik B.pptx info om valgfaget fysik B
Vi afrunder kapitel 5 med en lille øvelse samt test eller "Hvad skal jeg kunne?".
Skim kapitel 5 igennem med EM-spektrum, UV-stråling, IR-stråling, Wiens forskydningslov, Planckkurve, linjespektrum, kontinuert spektrum, fotonen, energien af en foton, atomers opbygning, Bohrs postulater, emission, absorption, energier for H-atomet
lamper og lys 2a 2025.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Solsystemet
Lærebogen er Orbit C, 2. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholf m.fl.
Solsystemet er siderne 184-196. (Antal læste sider: 13)
Opslag på side 256 om vigtige formler til kapitlet (Keplers 3. lov).
Fokus på
Jorden, fakta, dag og nat, ekliptika, banehældning, årstider, tegne modeller af dag og nat på sydlige og nordlige halvkugle, Jordens opbygning (massefylder), Månen, skabelse, formørkelser.
Solsystemet, fakta hertil, Keplers love, Solen, fakta om Solen, nordlys, solvind, pp-proces, Solens energiproduktion (opgave 706).
Øvelse:
Bestemmelse af massefylden af metalklodser (E)
Bestemmelse af Solens diameter (E)
Indhold
Kernestof:
kapitel 7 solsystemet og Jorden.docx hent dokumentet til modulet
Orbit C 2. udg. 2. oplag; sider: 184-187, 189-196
Vi starter op på den nære astronomi. Her skal I arbejde i jeres makkerskabsgrupper i en kortere periode/forløbet ud.
Øvelse med at bestemme massefylden af metalklodser
densitet af metalklodser.xlsx hent dokumentet til modulet
Hvordan opstod Månen? Fakta om månen? Fakta om Solsystemet?
kepler solsystemet 2a.docx
Hvilke tre love har Kepler opstillet?
billede af pluto
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kosmologien - Rejsen til stjernerne
Lærebogen er Orbit C, 2. udgave, 2. oplag af Morten Brydensholf m.fl.
Rejsen til stjernerne er siderne 200-203, 207-222. (Antal læste sider: 20)
Opslag på side 256 om vigtige formler til kapitlet.
Fokus på
afstande (lysår (ly), pc), parallaksemetoden til de nærmeste stjerners afstande, galakser herunder Mælkevejen, lokale hob, Universet, Universets udvidelse
rødforskydning, rødforskydningstallet, farten af et objekt, Hubbles lov, Bing Bang og observationer, der kan understøtte en teori om en varm, tættere tilstand af Universet tilbage i tiden (ca. 14 mia år siden).
Mørk energi og mørkt stof samt universets acceleration udfordrer teorien om big bang i eksperimentelle sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Kapitel 8 opstart.pptx
kap 8 parallaksemetoder og mælkevejen 2a 2025.docx
Orbit C 2. udg. 2. oplag; sider: 200-203, 207-222
Hvad er et lysår? Hvad er parallaksemetoden? Hvad er et bueminut? Et buesekund?
Universet 2a 2025.pptx
Universet og Universets udvidelse 2a 2025.docx
½ time af modulet benyttes til hjemmeafleveringen (flyttet til 31/3)
Universet udvider sig.pdf
Opgave 2 om rødforskydning og Hubbles lov.docx
Hubble opdager universet udvider sig. Hvordan bestemmes farten, som en galakse bevæger sig med? Hvad er Hubbles lov? Hvordan bestemmes alderen af universet?
big bang.pptx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421711658", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421711658", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421711658" }