Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Søren Lodberg
|
Hold
|
2024 fy/y (2y fy, 2y fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi, verdensbilleder og Universet
BasisFysikB: s. 81-92, 102-113
Orbit C 2. udg.: s. 207-215
Verdensbilleder, nat og dag, hældningen af Jordens rotationsakse, verdensaksen, afstanden til Solen, ekliptikas plan, årstider, jævndøgn, solhverv, vendekredse, midnatssol, polarnat, polarcirklerne, Månens faser, solformørkelser, måneformørkelser
Parallaksemetoden, Keplers love, ellipser, brændpunkt. Rødforskydning, blåforskydning, rødforskydningstallet, en galakses fart, Hubbles lov, afstanden til en galakse, Universets alder.
Øvelser:
Afstandsbestemmelse vha. parallaksemålinger (i kantinen)
Forsøg med flamingokugler ifm. naturfænomener som dag/nat, årstider, formørkelser og Månens faser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen og energi
Orbit C: s. 26-56
Menneskekroppen som motor: s .4-9
Energiformer: potentiel, kinetisk, mekanisk, termisk, elektrisk, kemisk, kerne, stråling.
Energibevarelse, energiomdannelse, effekt,
Kroppens hvilestofskifte, kroppens effekt ved aktivitet, energiberegning ud fra omsat liter ilt.
Temperatur og molekylebevægelser, faserovergange og tilstandsformer, fasediagram for H2O, absolutte nulpunkt. varmetransport (varmeledning, konvektion, varmestråling), varmefylde (specifik varmekapacitet), fordampning, smeltning, nyttevirkning, brændværdi.
Øvelser:
- Kroppens effekt ved trappegang
- Bestemmelse af maksimal aerob effekt
- Brændværdi i peanuts
- vands fordampningsvarme
- blanding af vand med forskellig temperatur
- nyttevirkning ved opvarmning af vand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lys
Orbit C 2. udg. siderne: 64-75, 77-78, 108-125.
Elektromagnetiske bølger og det elektromagnetiske spektrum, mekaniske bølger, længde- og tværbølger, bølgetop og bølgedal, amplitude betydning for lydstyrke/lysintensitet, frekvensens betydning for tonen, hørbare frekvenser, bølgelængdens betydning for fx lys' farve, synlige bølgelængder, sammenhæng mellem frekvens og periode/svingningstid, bølgeligningen v = bølgelængde * f.
De 4 bølgeegenskaber:
- refleksion, herunder refleksionsloven
- brydning, herunder brydningsloven og sammenhængen mellem vinklerne i og b's størrelse ift. v1 og v2
- diffraktion
- interferens, herunder konstruktiv og destruktiv interferens og dannelsen af stående bølger
Gitterligningen, gitterkonstanten, ordner, maksimal orden, optik, brændpunkt/fokus, brændvidden, linsestyrke og dioptrier, langsynethed og nærsynethed, linsesystemer.
Additiv og subtraktiv farveblanding, komplementærfarver, farvecirklen
Øvelser:
Lysets brydning og refleksion
Bestemmelse af linsestyrke (øjet og optik)
Forsøg med bl.a. farveblandinger og komplementærfarver
Bestemmelse af laserens bølgelængde
Bestemmelse af hårtykkelse størrelse vha. laser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bohrs atommodel
Orbit C 2. udg. siderne: 136-148
Det elektromagnetiske spektrum, det synlige spektrum, uv-stråling, infrarød stråling og Wiens forskydningslov, fotoner/bølgepakker/kvanter, en fotons energi.
Bohrs atommodel, de to antagelser, grundtilstand, exciteret tilstand, emission og absorption,
Hydrogenatomet og energierne i hver tilstand, elektronovergange der giver synligt lys i hydrogen (Balmer-serien), emissionsspektre og absorptionsspektre, atomers fingeraftryk og gitterspektroskopi.
Øvelser:
Grundstofbestemmelse ved spektroskopi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421724290",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421724290",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421724290"
}