Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Majken Knørr Sørensen
|
Hold
|
2024 ng/b (2b ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Jordskælv og vulkaner
Forløb - Jordskælv og vulkaner - ng c
Kernestof:
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund (i forløbet blev vulkanske landskabers dannelse og betydning for landbrugsproduktionen samt menneskers levevilkår behandlet)
Forsøg, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
- Forsøg - granit og basalts densitet
- Forsøg - vulkanisme og viskositet (Havregrødsforsøg)
- Konvektionskammer (Demoforsøg som laves i forløbet med vejret, men kan også inddrages i dette forløb)
Stikord:
- Wegeners kontinentaldriftsteori & teorien om pladetektonik
- jordens opbygning i kerne, kappe, skorpe
- Pladegrænser
- Konvektionsstrømme
- Hotspots
- Jordskælv
- tsunamibølger (herunder shoaling-effekt)
- vulkantyper (skjold-, kegle-, eksplosionsvulkaner)
- typer af lava og materiale som dannes ved vulkanisk aktivitet
- Viskositet
- konsekvenser af pladetektonik for menneskers levevilkår og klimaet
- Det geologiske kredsløb
- Sedimentære, magmatiske og metamorfe bjergarter
Materialer: (Pensum ca. 30 sider)
Kernestof:
Bog Mangelsen et al. ”Naturgeografi – Vores Verden” Geografforlaget 2011, 2. udg. s191-213 + s. 135-136.
Art. Tsunamibølger - en rå naturkraft. Fra Vejret s. 11-15, 2009
Art. Undergrunden ulmer. Weekendavisen, 13.10.23
Supplerende:
Dokumentar "Klodens kræfter: Vulkaner", DR1, 50 min.
Norsk hjemmeside om jordskælv - link: https://nbvm.no/dk/earthquakes_dk.html
Animation af vulkanudbrud på dette link: https://web.archive.org/web/20160516163744/http:/www.alaskamuseum.org/education/volcano
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Geo1 Vulkaner
|
12-09-2024
|
Test Jordens opbygning og vulkaner mm
|
05-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Det danske vejr og klimaforandringer
Faglige mål:
- give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og observationer
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
Kernestof:
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
I dette forløb blev følgende gennemgået:
Forskellen på klima & vejr
Udvikling i jordens gennemsnitstemperatur og atmosfærens indhold af drivhusgasser
Menneskabt og naturlig drivhuseffekt
Drivhusgassers opvarmningsevne
Termisk og dynamisk højtryk/lavtryk
Temperaturs påvirkning på luftmasser
Hvad der bestemmer temperaturen et givent sted herunder kyst- og fastlandsklima samt varmekapacitet (demoforsøg)
Det globale vindsystem
Corioliseffekten
Klimazoner og plantebælter
- Nedbørsdannelse
o Nedbørstyper (konvektionsnedbør, stigningsnedbør, frontnedbør)
o Dugpunktskurven samt tøradiabatisk og fugtadiabatisk afkøling
o Aktuel vs. relativ luftfugtighed
o Kondensationskerner
Vejret i Danmark, herunder varmefronter, koldfronter og okklusionsfronter
Konsekvenser af globale opvarmning forskellige steder i verden herunder Danmark
Positive og negative tilbagekoblingsmekanismer
Forsøg:
-Kyst og fastlandsklima (demo med vand, luft og sand i ballon)
-CO2s opløselighed i varmt og koldt vand
- Strålingsbalance (lavet i NV)
Pensum (antal sider: 55 s):
Bøger:
Mangelsen et al. ”Naturgeografi – Vores Verden” Geografforlaget 2016, 2.udg. s. 15-22, 243-267
Tomas W Nørrekjær m.fl. Naturgeografi c, Lindhardt og Ringhof s 41-49 og 56-58 (I NV-kompendiet)
Supplerende materiale:
Videoer om klimaforandringer:
https://video.ku.dk/video/66709311/klimaforandringer (3 min fra Københavns Universitet)
Klimaforandringer: Årsager og konsekvenser (DA) (4 min fra EUClimateAction)
Video om vind (4 min): Hvor kommer vinden fra?
Video fra "Undervisningslokalet" (8:30 min): Globale vindsystem
DMI´s klimaatlas: https://www.dmi.dk/klima-atlas/data-i-klimaatlas/?paramtype=prec&maptype=opland
Vejr-hjemmesiderne:
metoffice: https://www.metoffice.gov.uk/weather/maps-and-charts/surface-pressure/#?tab=surfacePressureColour&fcTime=1512255600
Windy: https://www.windy.com/da/-Vis-tilf%C3%B8j-flere-lag/overlays?rain,53.383,-13.887,4
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve vejret
|
12-11-2024
|
Vejrudsigt
|
18-11-2024
|
SRO
|
23-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Et Danmark fri for fossile brændsler
Kernestof:
Jordens og landskabernes processer
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Forsøg:
Olieindvinding fra kalk
Stikord:
Bæredygtighed
Energi som begreb
Fornybare /ikke-fornybare energikilder
fossile brændsler - fordele og ulemper
vedvarende energi– fordele og ulemper
Landbrugets klimapåvirkning og CO2 afgift
kulstofkredsløb
Energiforbrugets og energiproduktionens udvikling i Danmark og globalt
Olies anvendelse og betydning globalt
oliedannelse
betingelser for oliedannelse
olieudvindingsteknikker
ressource-reserve-begrebet
Pensum (antal sider): ca. 35 sider
Mangelsen et al. ”Naturgeografi – Vores Verden” Geografforlaget 2016, 2.udg., 61-68+ s.75-77 (Oliedannelse, olieudvinding), s. 283-297 (Energikapitlet om C-kredsløb, energiforbrug+produktion, VE)
Supplerende stof:
Film og animationer:
Dokumentar ”den grønne omstilling – hvor svært kan det være” ( https://vimeo.com/mediehuset/review/153230313/244e95115e)
Undervisningsfilm "Kulstofkredsløbet" (13 min), udgivet af "Undervisningslokalet": https://www.youtube.com/watch?v=eUw2geBCUq0
DR-program Viden Om: ”Den sidste olie”. (CFU). Link: https://mitcfu.dk/mm/
Faglige mål:
- indkredse geofaglige problemstillinger og anvende enkle problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
̶ forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal olieudvindelse fra kridt
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4. Hvordan sikres fremtidens vandressource?
Faglige mål:
̶ formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
Kernestof:
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
-Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
Forsøg, feltarbejde eller andet empiribaseret arbejde:
Forsøg – Udvaskning af næringsstoffer fra forskellige jorde
Stikord:
vandets kredsløb
vandbalanceligningen
evapotranspiration
nedbør
grundvanddannelse
hydrotermfigurer
porøsitet
permeabilitet
udnyttelsesgrad
regionale forskelle i Danmark i forhold til grundvandsdannelse/grundvandsforbrug/grundvandskvalitet
Vandmiljøplaner
punktforurening, linjeforurening, fladeforurening med særlig vægt på nitratudvaskning
trusler til grundvandsressourcen; forurening, klimaforandringer, overforbrug, saltvandsindtrængning
dæmninger
Pensum: 30 sider
Mangelsen et al. ”Naturgeografi – Vores Verden” Geografforlaget 2016. 2.udg. s. 269-281
og s 182-183 (udvaskning af kvælstof)
Artiklen: 'Vi forurener grundvand og drikkevand', Kaj Sans Jensen, Videnskab.dk
https://aktuelnaturvidenskab.dk/find-artikel/nyeste-numre/1-2025/vi-forurener-grundvand-og-drikkevand
Supplerende stof:
Vandets kredsløb, kilde: Vandets Vej: https://www.youtube.com/watch?v=FOrZeJUHJ_k
Grundvandsdannelse: https://vandetsvej.dk/grundvandsdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421727424",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421727424",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421727424"
}