Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mai Bjerg Hagens
|
Hold
|
2024 bi/d (2d bi, 2d bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost og sundhed
På baggrund af forløbet skal du kunne forklare om:
Kostens indholdsstoffer og deres betydning for vores helbred. Kostens energigivende stoffer (kulhydrat, fedt og protein), deres opbygning og sundhedsværdi. Vitaminer og mineraler.
Proteiner og muskelopbygning.
Plantebaseret/vegansk kost mht. miljø- og sundhedsfordele.
Fordøjelseskanalens opbygning og funktion. Herunder enzymers opbygning og funktion i fordøjelsen.
Diabetes. Blodsukkerregulering (hurtige og langsomme kulhydrater).
Øvelse:
Sammensætning af det optimale plantebaserede måltid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Sexologi
På baggrund af forløbet skal du kunne forklare om:
Pubertet og hormoner. Hvorfor indtræder puberteten og dens hormonelle baggrund.
Mandens anatomi og sædcelleproduktion. Regulering af mandens kønshormoner vha. negativt feed back.
Kvindens anatomi og kønshormoner. Menstruationscyklus.
Graviditet og tidlig fosterudvikling.
Præventionsformer.
Sexsygdomme (virus og bakterier). Filmprojekt i grupper om de hyppigste sexsygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Biologiopgave 1 - film om sexsygdomme
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Genetik
I forløbet arbejdes med menneskets genetik. På baggrund af forløbet skal du kunne forklare om:
Cellens livscyklus.
Celledeling: mitose og meiose.
Arvemateriale: Kromosomer, DNAs opbygning, DNA-replikation. Gener.
Proteinsyntese: Det centrale dogme. Proteinsyntese. Den genetiske kode.
Arvelighedslære:1-gensudspaltning, dominante og recessive gener, genotype, fænotype. Homozygoti/heterozygoti.
Stamtavleanalyser af hhv. dominant autosomal, recessiv autosomal og kønsbunden dominant og kønsbunden recessiv sygdom.
Blodtypernes genetik, herunder deres fysiologiske årsager og fænomenet codominans.
Genmutationer, kromosommutationer og kromosomantalsmutationer.
PCR og genetiske fingeraftryk.
Øvelser:
Mitose hos løgceller.
Blodtypebestemmelse.
Smagning af PTC.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genetikprøve
|
27-02-2025
|
Kromosomantalsmutationer - sygdomme
|
04-03-2025
|
Biologiopgave 2 - rapport blodtyper
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Evolution
På baggrund af forløbet skal du kunne forklare om:
Darwins evolutionsteori: De evolutionsteoretiske grundprincipper - mutation, kønnet formering, variation, overproduktion, selektion og evolution.
Evolutionære tilpasninger: konvergent og divergent evolution, samt homologe organer og analoge organer.
Bakteriers opbygning, gramtyper, vækstfaktorer og den bakterielle vækstkurve. Antibiotikaresistens for evolutionært fænomen.
Ekskursion til Den Blå Planet. Øvelse med fokus på fisks evolution (tilpasninger/adaptioner og konvergent/divergent evolution).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - Den Blå Planet
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Grundlæggende økologi
Økosystemer struktur. Abiotiske og biotiske faktorer. Tilpasninger/adaptioner.
Primærproduktion og fotosyntese. Respiration.
Græsnings- og nedbryderfødekæder. Konsumenter (herbivorer/carnivorer).
Fotosyntese og respiration.
BPP = NPP + R
Forsøg: Bioblitz i Himmelev Skov samt på græsplæne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421733189",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421733189",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421733189"
}