Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Marianne Dam Munch
|
Hold
|
2024 if/x (2x if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mine drømmes rejser
Informatik for alle af Claus Witfelt, Forlaget Columbus, i-bog til undervisningen
Der føres logbog i OneNote.
Første forløb er med kapitel 1: Mine drømmes rejser
Du lærer at lave en app og lærer lidt om programmering med javascript.
Vi arbejder i AppLab på Code.org (kræver en brugerkonto)
websted - analysemodel fx Ethiopien Rejser
e-Handel - betydning for samfundet
Aida's modellen - påvirkning af brugere til at ende med at købe/bruge produktet
interaktionsdesign - farver, skrifttyper, ..
rettigheder til fx billeder - unsplash og pexels
app-udvikling i virkeligheden - Dyr i vand herunder betaling og rettigheder til koder
målgruppe analyser
brugervenlighedsprincipper
Test
prototyper/mockups
strukturdiagrammer, flowdiagrammer
innovationsmodellen med blot 4 trin (ide/brainstorm, målgruppe, prototyper, præsentation/4P/feedforward)
Afsluttes med et drømmerejseprojekt som skr. opgave.
Links til bogens tekst:
Kapitel 1: https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1116 Modul 1:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=252 (Temaer og læreplan er gennemgået kursorisk - se OneNote for samme materiale)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=256 (portfolio eller logbog føres i OneNote)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c275 (den iterative metode)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=248 (e-handel)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1110 Modul 2:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=273 (AIDA's modellen)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=246 (IT, individ og samfund - en analysemodel)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1106 Modul 3:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236 (ide-udvikling)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=270 (prototyping)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=268 (bruger venlighed ved Jakob Nielsen)
https://userinyerface.com/ (test dig selv og Jakob Nielsens principper om brugervenlighed)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=267 (brugsmønstre eller use-cases)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=238 (innovations basismodel, open space)
Video om IDEO's shopping cart design process: https://www.youtube.com/watch?v=izjhx17NuSE
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=258 (innovation)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=259 (Open space/problemformulering)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=260 (målgrupper)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=261 (prototyper)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=262 (4P modellen)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1102 Modul 4:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=291 (rettigheder, unsplash, pexels, creative commonds)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=285 (guide til AppLab og programmering (sekvens, løkke, betingelse, variabel, funktion))
https://studio.code.org/home (link til code.org)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1100 (video interview om app udvikling, dyr i vand)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1097 (video interview om app udvikling, Duckling)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1095 (video klipserier, 6 stk, om opbygning af en app)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298#c942 (video med opbygning af rutediagram/flowdiagram)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1092 Modul 5:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1092 (app udvikling)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1088 Modul 6:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=268#c371 (Jakob Nielsen)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=242 (tests)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=270 (prototyper)
afslutningsvist:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=309#c1084 (hvad skal du have lært)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
informatik
-
Onenote logbogen
-
Velkommen til informatik, jeg glæder mig til at møde jer.
-
Kapitel 1: Forløb "Mine drømmes rejser"
-
Læs følgende 4 link fra i-bogen (de der manglede sidst kan finde e-nøglen i vores onenote - tjek gerne, hvad vi lavede sidste gang). Vi samler også op på svar til arbejdsarket fra sidste modul.
-
Aida/s-modellen
-
først opsamler vi på etiopienrejser.dk - afsender, rejsetyper, let/svær, ... Lidt om design og sikkerhed - derefter modul 2 😁...og måske modul 3 påbegyndes
-
I modulet læses om innovationsmodellen og vi ser den sidste del af videoen med indkøbsvognen, der udvikles hos IDEO. Derefter skal I arbejde med en rejsebureau-case. I bliver inddelt i grupper og skal senere aflevere en opgave udviklet i applab om ne
-
De som ikke mødte op i fredags er fordelt på grupper (som de øvrige elever i klassen) - det er vigtigt, at I laver opgaverne 1-2-3 i modul 3 om rejse/mål, målgruppeanalyse, persona og stiller krav til jeres app - hvilke ting skal der med i jeres app
-
Opgave om udvikling af app i AppLab 2x m grupper.docx
-
Se klipserien til drømmerejser - 6 små instruktionsvideoer til appLab
-
videre med appudvikling - husk at notere, hvis I ændrer på prototyper/design mm - det er vigtigt for jeres afleveringsopgave (jeg udleverer den snart)
-
Check out what I made
-
App udvikling i appLab
-
udvikle app, fra næste uge undervises og bruges mindre tid til jeres app's
-
Du skal læse disse tre links til modulet - brugervenlighed er meget vigtigt
-
Test - alle deler deres app - lægges i samarbejdsområdet
-
Klipserie: Mine drømmes rejser | INFORMATIK FOR ALLE (forlagetcolumbus.dk)
-
Kort opsamling på teorien, som du skal kunne efter dette forløb - teori skal med i jeres opgave
-
struktur-_og_flowdiagrammer_slides (1).pptx
-
Lav de sidste ting på jeres app og opgave. Det er vigtigt at I understøtter opgavens tekst med figurer fra i-bogen. Husk struktur og flow-diagrammer.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Programmering med Javascript i AppLAb
Programmering med javascript sker i forhold til en opgave med en pizza App, som skal forfines i design og indhold ved at tilføje koder, der styrer udskrifter.
sekvens, funktion, løkker (for og while), betingelser (if then ... else)
addition (kan benyttes til tal, men også tekster kan adderes (forlænges))
variabler (tal, strenge, lister, ...)
platformen: AppLab benyttes (code.org)
Eksempler anvendt i forløbet:
https://studio.code.org/projects/applab/j-Dq_x6xwGl_8DLVnhdtf2DykJblgA0FB270Dmn8zog (PizzaApp 0)
https://studio.code.org/projects/applab/lTEYUVpMexJENtWNryZrrrWc04VLphfEr4CsuZi9WGU (PizzaApp 0a)
https://studio.code.org/projects/applab/GoWVPGsDbLhOsLMcsoJu2uTnAmfirEIjeXmbZldjsIM (PizzaApp 1)
Eksemplerne er i word-dokumentet "kapitel 1 pizza app med to sider"
i-bogen:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=231 (programmering, modellering mm i kapitel 8)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=284 (modellering og programmering)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=285 (guide til AppLab) VIGTIGE eksempler forklares
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=286 (videoklipserie til brug af AppLab)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Websider, internet og sikkerhed samt gestalter
Forløbet med hjemmesider blev startet med i-bogen "koder til web", hvor jeg introducerede de første afsnit i bogen om struktur, CERN's første hjemmeside, starten på internettet: https://koder.systime.dk/?id=122 og https://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html
Holdet har ikke adgang til i-bogsmaterialer (udover til informatik for alle) - derfor er links eller mindre dele kopieret fra "koder til web" og lagt i oneNote.
I har arbejdet med afsnittet i "koder til web", som omhandler HTML, hvor I har arbejdet med øvelserne i afsnittet:
https://koder.systime.dk/?id=129 (det er en lang "side" med bla web-kokken, pandekageopskrift, kogebog med sidehenvisninger, links, tabeller, billeder, ordnede og uordnede lister, HTML tags.)
CSS har været brugt primært fra w3schools.com - bla om farver, baggrund, padding, margin, css kan kodes på tre måder.
Øvelserne skulle udføres med ATOM og køres i din browser.
Herudover: https://www.w3schools.com/html/ til opslag og inspiration ved "how to".
Herefter har vi arbejdet med kapitel 4 om web-sider i i-bogen informatik for alle.
Forløbet med afsluttet med at konstruere en hjemmeside med kodning i ATOM (vælge mellem: logbog, fritidsaktivitet eller web-shop)
Kapitel 4 i informatik for alle (i-bog), https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1043 Modul 1:
bla webgenrer gennemgås og internettet
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=266 (de første computere)
videoer om internettet, ip-adresser og http, html:
https://youtu.be/Dxcc6ycZ73M?si=14ZnYLsN6-7x4eIC (internettet)
https://youtu.be/5o8CwafCxnU (ip adresser og DNS spoofing)
https://youtu.be/kBXQZMmiA4s (HTTP og HTML)
https://youtu.be/ZhEf7e4kopM (internet udveksler 0'er og 1'er, bits)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1044 Modul 2:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=229 (interaktionsdesign og layout)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=274 (farver og kontrast)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=275 (skrifttyper)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=276 (balance og det gyldne snit)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=272 (gestalter)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=273 (AIDAs)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=271 (symboler, standardelementer og konnotation)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1045 Modul 3:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=233 (internettet)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=287 (klient server model)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=288 (IT-sikkerhed)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=289 (privacy og GDPR)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=291 (rettigheder)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1046 Modul 4:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=244#c275 (den iterative metode)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=243 (3-lags modellen)
videointerview med Sofie Spies: https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c940
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1047 Modul 5:
omhandler bla strukturdiagram og rutediagram, Gantt kort har vi ikke gjort noget ud af.
Modul 6-7 har vi ikke brugt, men kodet i ATOM og benyttet følgende til opslag:
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=290 (guide til HTML og CSS)
desuden har I lavet favicon via
https://www.w3schools.com/html/html_favicon.asp
og fra hjemmesiden: https://www.favicon.cc/
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/? eller direkte: id=163#c680https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSetWM2_OFXk3sdrLVKGQrc2dic-_VUMk5f7lyYgS5ssh4-p6A/viewform (test din viden)
https://informatikforalle.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163#c1049 (tjek om du har lært de grundlæggende funktioner)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421746282",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421746282",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421746282"
}