Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jens Siegstad
|
Hold
|
2024 fy/d (1d fy, 1d fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
Basisfysik B: s. 81-85, 86-89, 101-107
Verdensbilleder, det geo- og heliocentriske verdensbillede, nat og dag, hældningen af Jordens rotationsakse, verdensaksen, afstanden til Solen, ekliptikas plan, årstider, jævndøgn, solhverv, vendekredse, midnatssol, polarnat, polarcirklerne, Månens faser, solformørkelser, måneformørkelser, Tycho Brahe, parallaksemetoden.
Øvelser:
Afstandsbestemmelse vha. parallaksemålinger (udenfor)
Forsøg med flamingokugler ifm. naturfænomener som dag/nat, årstider, formørkelser og Månens faser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 81-85 i vedhæftede dokument og husk at tage noter
-
basisfysik b det heliocentriske verdensbillede.pdf
-
Titel
-
Cramer Andersen & Agermose Jensen: BasisFysik B, Haase Forlag; sider: 86-89, 101-107, 110-113
-
Hvis du ikke har fået læst lektien til de 2 forrige moduler, så er det lektien til i dag.
-
Medbring forsøgsdata fra sidste gang.
-
Teksten ligger på OneNote - se billedet nedenfor.
-
image.png
-
I må gerne medbringe papir, blyant osv. I må gerne medbringe papir, blyant osv. Genlæs gerne lektien fra sidst.
-
Husk at være klar til at stille spørgsmål til ovenstående arbejdsark. Du må i øvrigt gerne medbringe papir blyant og en mappe til papirer da der udleveres papirer til timen.NB: Hav altid mappe, papir, blyant, viskelæder osv. med til hver fysiktime.
-
201119-Mat-B-stx-formelsamling-2udg-web-okt-2019.pdf
-
Besvarelse af opgave 11, 12 og 13.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Emner:
-Definition af energi
-Energibevarelse
-Energikæder
-Enheder for energi
-Energiformer
- Mekanisk energi (potentiel og kinetisk energi).
- Effekt
-Nyttevirkning
-Elektrisk energi
-Termisk energi
-Kemisk energi
-Strålingsenergi.
-Kerneenergi
Materiale :Basisfysik B (Cramer og Andersen) s. 53-80.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Laboratoriejournal: Forsøg med bolde
|
26-01-2025
|
Forsøg med bolde
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lyd
Emner:
-Bølgebegreber (frekvens, bølgelængde, amplitude)
- Længde/tværbølger, mekaniske bølger.
- Bølgeligningen
- Diffraktion, interferens (konstruktiv, destruktiv)
- Toner, lydens hastighed
Øvelser
-Bestemmelse af lydens hastighed (klaptræ)
- Toner (det hørbare spektrum).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lys og atomer
Emner:
-Lysets hastighed
-Bølgeligningen for lys
-Lysets bølgenatur samt partikelnatur
- Det elektromagnetiske spektrum
-Det synlige spektrum for lys
-Forskellige typer af elektromagnetisk stråling
-Emissionsspektrum (atomernes fingeraftryk)
-Kontinuert spektrum
-Linjespektre
-Lys som partikler eller bølger.
-Gitterligningen
-Beregning af gitterkonstant
-Bohrs atommodel
-Fotonenergi (Plancks formel)
-Emission og absorption
-Energiniveauer i brintatomet.
Forsøg: Eftervisning af gitterligningen.
Materiale: Basisfysik B (s. 338-357)
Mike Auerbach: Bølger s. 29-33 (https://mathematicus.dk/fysik/kernestof/Boelger.pdf)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Emner:
-Universets udviklingshistorie
-Afstandsbestemmelse (parallakesemetoden, størrelsesmetoden, Cepheide-variable)
-Universets udvidelse (Rødsforskydning, Hubbles lov)
-Type 1a Supernovaer.
-Stjerners udvikling
-Sorte huller
-Mælkevejen og andre galakser-
-Universets udvidelse
-Rødforskydning
-Hubbles lov
-Universets udvidelse og størrelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421752854",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421752854",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421752854"
}