Holdet 2024 ng/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Tryggve Sveinbjørnsson
Hold 2024 ng/d (1d ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaforandringer - Vor tids største udfordring?
Titel 2 Hvorfor har Danmark satset på vindenergi?
Titel 3 Hvorfor er geotermi fordelagtigt i Island?
Titel 4 Er kvaliteten af det danske grundvand truet?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimaforandringer - Vor tids største udfordring?

Vi kigger på klimaændringer, som vor tids største udfordring.
Vi begynder med at kigge på de videnskabelige forklaringer bag klimaforandringerne, samt konsekvenserne ved klimaforandringerne med fokus på Danmark, samt udvalgte dele af verden.

Begreber der er gode at have styr på til eksamen:
-Tryk og temperatur
-Nedbørsformer (Fokus på konvektionsregn ifm. skybrud i fremtiden)
-Luftens mætningskurve
-Strålingsbalancen, herunder modellen for strålingsbalancen
-Drivhusgasserne og hvor de kommer fra
-Konsekvenserne ved klimaændringer, såsom havstigninger, afsmeltning af indlandsisen og havisen omkring Arktis.
-Konsekvenserne i Danmark med et særligt fokus på havstigninger, nedbør, skybrud og tørke
-Parisaftalen og IPCCs forskellige udledningsscenarier.

Vi ser filmen: "2040" fra 2019 af Damon Gameau

Forsøg vi har lavet i dette forløb:
- Albedoforsøg , både det fra NV og det med fliserne
- Drivhuseffekt (fra NV)
- Havstigninger - forsøget med isterninger (afsmeltning af indlandsis)
-Havstigninger  -forsøget med opvarmning af vand og massefylde (Termisk ekspansion)


Kernestof

̶  Klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvorfor har Danmark satset på vindenergi?

I forløbet kigger vi nærmere på om det er realistisk at Danmark kan være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050.
Vi begynder med at kigge på hvordan energisammensætningen og forbruget har udviklet sig fra 1970 til i dag.
Dernæst kigger vi på dannelsen af de fossile brændstoffer, her olie og gas, og efterfølgende et større fokus på vedvarende energi som vind. Vi har et særligt fokus på hvorfor Danmark er fordelagtigt placeret i forhold til vindenergi og hvilke udfordringer der er ved vindenergi i Danmark

Begreber som er gode at have styr på til eksamen:
- Danmarks energisammensætning og energiforbrug
- Oliedannelse, herunder olievinduet
- Det globale vindsystem og vestenvindens betydning for vindenergi i DK
- Corioliseffekt
- Danmarks vindpotentiale
- Høj og lavtryk
- Solenergi og indstrålingsvinkel
- Årstidernes betydning for vind og sol
- Biomasse


Øvelser:
Øvelse med GIS om placering af vindmøller (videoafleveringen)



Kernestof:
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvorfor er geotermi fordelagtigt i Island?

Med udgangspunkt i Islands geologiske placering,  kigger vi på pladetektonik og geotermi.
Vi kigger på Jordens opbygning fra kerne til skorpe, herunder de processer der foregår som følge af pladetektonik: jordskælv, vulkaner.
Vores primære fokus er et kig på Island og den Islands geologiske lokalitet, samt  hvad vi kan anvende vores geologiske viden om Island til, med et fokus på geotermisk energi.

Begreber der er gode at kunne:
- Pladegrænser og pladetyper
- Hotspot
- Jordskælv
- Jordens opbygning, fra indre kerne til skorpe
- Konvektionsstrømme
- vulkantyper
- konsekvenser af pladetektonik for menneskers levevilkår og klimaet

Forsøg du kan inddrage: Geotermi

Kernestof:
-Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner

̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Er kvaliteten af det danske grundvand truet?

I dette forløb kigger vi nærmere på hvilke udfordringer der er med hensyn til vand i Danmark. Vi begynder med vandets kredsløb og retter efterfølgende fokus på grundvandsdannelse, og kigger på jordens rensningsprocesser og de forskellige forureningstyper.

Vi afslutter med at kigge på udfordringer med vand i et internationalt perspektiv med et selvvalgt fokusområde.

Begreber der gode at have styr på:
-Vandets kredsløb
-Grundvandsdannelse
- Jordens som rensningsanlæg - denitrifikation
-Forureningskilder - her især nitrater og pesticider

- Flade, linje og punktforurening
- Klimaændringer og konsekvenserne med hensyn til vand
- vandbalanceligningen
- Fordampning
- nedbør
- grundvanddannelse, herunder mættet og umættet zone + grundvandsspejl
- porøsitet
- permeabilitet



Forsøg i kan inddrage:
Permeabilitet og porøsitet - nedsivningsforsøget.

Kernestof:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold

̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer