Holdet 2024 bi/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Frederik Niels Soelberg, Rikke Wittrock Lind
Hold 2024 bi/b (1b bi, 1b bi-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Cellen
Titel 2 Forløb#2 Genetik
Titel 3 Forløb#3 Kost & Sundhed
Titel 4 Forløb#4 Sexologi
Titel 5 Forløb#5 Evolution
Titel 6 Forløb#6 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Cellen

Kernestof dækket:
̶  cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶  mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer

I dette forløb har vi snakket om livet generelt og vendt pro- såvel som eukaryoter cellers opbygning. I forlængelse af dette kom vi omkring membranprocesser med et særligt fokus på osmose, som også blev illustreret i kartofler. Herefter drejedes fokus sig over på mikrobiologien, hvor vi kom omkring mikrobiel vækst og vækstfaktorer.

Øvelser:
Osmose i kartofler
Bakterier i luften ved kimfald
Bakterier i vores omgivelser

Videomateriale:
Om bakterier i hverdagen: https://www.youtube.com/watch?v=qL0bnEfPDTA
Ølbrygning: https://www.youtube.com/watch?v=zP21LH3T9yQ

Tekstmateriale:
Biologi til tiden: 7-13
Biologi i Udvikling, 2. udgave (kopieret fra Systime): Kapitlerne "2 Mikroorganismer", "2.1 Mikroorganismer kan forårsage sygdom", "2.3 Mikrobiel vækst" og "2.3.1 Mikrobiel vækstkurve".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Genetik

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (...) DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

I dette forløb kom vi indledningsvis omkring arvematerialets placering og opbygning, samt hvad et gen er. Derefter kiggede vi på nedarvningen af sådanne gener ved hjælp af stamtræer og krydsningsskemaer. Slutteligt kom vi omkring hvad funktionen af arvematerialet er gennem proteinsyntesen, samt hvordan mutationer kan påvirke dette.

Øvelser:
Bestem din egen genetiske profil
DNA i appelsin/kiwi
PTC-smagning

Video-materiale:
Om DNA, Kromosomer og gener: https://www.youtube.com/watch?v=h6DsZ7eqLlU
Transkription: https://www.youtube.com/watch?v=zSeOp32rGOo
Translation: https://www.youtube.com/watch?v=BSEeMOIxz6U

Tekst-materiale:
Biologi til tiden: 101-111, 150-153, 162
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Kost & Sundhed

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner (...).
- enzymer: overordnet opbygning og funktion.
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion (...).

I dette forløb kom vi indledningsvis omkring kostrådene gennem små fremlæggelser for hinanden. Derefter undersøgte vi opbygningen og funktionen af de energigivende makronæringsstoffer fedt, kulhydrater og protein, såvel som fordøjelsen af disse med hjælp fra enzymer i vores fordøjelsessystem. Ydermere kom vi omkring blodsukkerreguleringen i vores kroppe samt hvad hvor problemet med denne er hos diabetikere (Type-1 så vel som type-2 diabetikere).
Slutteligt kom vi ind på, hvordan vores krop gennem respirationsprocessen danner energi ud fra det optagede glukose, og vendte kort hvordan mælkesyregæring er en mulighed i tilfælde hvor ilt ikke kan transporteres hurtigt nok til musklerne.

Øvelser:
Kostanalyse

Tekstmateriale:
Fødevarestyrelsens officielle kostråd: https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig
Biologi til tiden: 22-30, 33-34
Biologi i Udvikling (kopieret fra systime, 2. udgave, 2020): Kapitel '4.2.1 Respiration' og '4.2.2 Aerob og anaerob energiproduktion'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Sexologi

Kernestof:
- fysiologi: (...) forplantning og hormonel regulering

I dette forløb indledte vi med en diskussion om, at sex (kønnet formering) medfører variation og vi fortsatte derfra ind i gennemgang af meiosen. Derefter kom vi omkring de indre såvel som ydre mandlige og kvindelige kønsorganer samt væsentligste funktioner af disse. Derefter kom vi omkring reguleringen af kønshormonerne hos mænd og betydningen af denne for sædproduktionen, samt reguleringen af kønshormoner hos kvinder i løbet af menstruationscyklussen.
Herefter forberedte og fremførte eleverne i grupper fremlæggelser omkring præventionstyper samt kønssygdomme. Og slutteligt undersøgte vi årsager samt behandlinger af ufrivillig barnløshed.

Øvelse:
Rollespil med klamydia

Videomateriale:
Om meiosen: https://www.youtube.com/watch?v=EBPHQDV_B9k
Om negativ og positiv feedback: https://www.youtube.com/watch?v=gcnXhcy0-b4
Om menstruationen: https://determinkrop.dk/ungdomsuddannelser/krop/
Animation af befrugtningen: https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4
DR Tv-programmet 'Hvordan bliver jeg gravid?' Episode 1: https://www.dr.dk/drtv/se/hvordan-bliver-jeg-gravid_-hvorfor-kan-vi-ikke-faa-boern_436526

Tekstmateriale:
Biologi til Tiden: 72-82, 84, 89, 93-96
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Evolution

Kernestof:
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

I dette korte forløb kom vi omkring Darwins evolutionsteori herunder hvad den baseres på samt hvad betydning den har for vores forståelse af livets udvikling på jorden. Derefter fokuserede vi på evolutionsmekanismen naturlig selektion og forsøgte at illustrere denne gennem en øvelse med hvide og sorte perler på hhv. hvid og sort baggrund.

Øvelser:
Naturlig selektion med perler


Videomateriale:
Om Charles Darwin (på eng.): https://www.youtube.com/watch?v=JOk_0mUT_JU

Tekstmateriale:
Biologi i udvikling (Skannet fra bog): 222-235

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Økologi

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese (...).
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Forløbet startede med en introduktion til økologiske grundbegreber og økosystemers grundlæggende strukturer. Derefter blev fokus drejet over på økosystemer i søer og påvirkningen af disse ved både organsisk og uorganisk forurening. Ydermere kom vi også omkring dyrs tilpasninger til livet i søen mhp. en vandkvalitetsundersøgelse gennem en makroindeksundersøgelse i en sø i nærheden af skolen.

Tekstmateriale:
Biologi til tiden: 118-129, 136-140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer