Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Huma Zaki Dar
|
Hold
|
2024 fy/c (1c fy, 1c fy-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Den naturvidenskabelige metode
Journalskrivning
-usikkerhed/fejlkilder-vurdering af resultater: relativeafvigelse.
Fysiske størrelser, enheder og betydende cifre
Formler i fysik - isolering af variabel
-Strækning, hastighed og tid,
hvordan man komme fra enheden for fart m/s til enheden km/t og modsatte vej.
-Volumen, masse og densitet.
Øvelse: Densitetsbestemmelse af faste stoffer og væsker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energiformer
Energiomdannelse, energikæder
Isoleret system
Energibevarelse
Kvaliteten af energi
Elektrisk energi, effekt
Varmeenergi/termisk energi
Temperaturskala
varmefylde/specifik varmekapacitet
Faser og faseovergange
smeltevarme og specifikke fordampningsvarme
brændværdi
Mekanisk energi
Mekanikkens energisætning
Øvelser:
-Den hoppende bold
-Vands blandingstemperatur
-Vands fordampningsvarme
-Er du varm - måling af effekt af hånd og et varmelegeme.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bestemmelse af densitet for fast stof
|
22-11-2024
|
Bestemmelse af densitet for væsker
|
22-11-2024
|
Poster: Den hoppende bold
|
17-12-2024
|
Journal: Vand blandingstemperatur
|
15-01-2025
|
Journal Fordampningsvarme
|
28-01-2025
|
Journal: Er du varm?
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger i form af lyd og lys
Bølgetyper
længdebølger, tværbølger
mekaniske bølger, elektromagnetiske bølger
Bølgelængde, amplitude, periode, svingningstid, frekvens,
Bølgeligningen
Bølgers interferens
Stående bølger på en snor-demonstrationsforsøg - se oneNote
Bølger i form af lyd
stemmegaffel og resonanskasse
lydens fart
dopplereftekt som fænomen, enkelt opgaver og "bryde lydmuren"
Lydstyrke
Videoaflevering
Musikinstrumenter
Bølger i form af lys
Elektromagnetisk stråling
Niels Bohrs atommodel
kvantespring
Bølgeligningen for elektromagnetisk stråling
Gitterligningen
Øvelser:
-Bestemmelse af lydens hastighed
-Gitterligningen
-Bestemmelse af lysets spektrum (spektrallamper, glødepære, sollys, lysstofrør)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering: Energi
|
09-02-2025
|
Journal: Lydens hastighed
|
11-02-2025
|
Journal: Gitterligningen
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Verdensbilleder-Solsystemet
parallakse
dag og nat
årstider, sommersolerhverv og vinterhverv, jævndøgn, midnatssol og polarnat.
Månens faser
sol- og måneformørkelse
Retrogradbevægelse
stjerners parallakse og Keplers love
Øvelse med flamingokugler og lampe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Big Bang
Universets udvidelse
Rødforskydning-kosmologisk rødforskydning.
Baggrundsstråling
Størrelsesforhold i Universet, AE, lysår,
Hubbles lov, Universets alder,
emissions- og absorptionsspektre.
Øvelse med ballon og elastik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering: Bølger
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421755624",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421755624",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421755624"
}