Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Tryggve Sveinbjørnsson
|
Hold
|
2024 ng/x (1x ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaforandringer - Vor tids største udfordring?
Vi kigger på klimaændringer, som vor tids største udfordring.
Vi begynder med at kigge på de videnskabelig forklaringer bag klimaforandringerne, samt konsekvenserne ved klimaforandringerne med fokus på Danmark, samt udvalgte dele af verden.
Begreber der er gode at have styr på til eksamen:
-Tryk og temperatur
-Nedbørsformer (konvektionsregn)
-Strålingsbalancen, herunder modellen for strålingsbalancen
-Drivhusgasserne - hvilke kender vi og hvor kommer de fra?
-Konsekvenserne ved klimaændringer, såsom havstigninger, skybrud, nedbør, tørke og ekstreme vejrfænomener. Alle med et fokus på i Danmark
-Parisaftalen og IPCCs forskellige udledningsscenarier.
Vi ser filmen: "2040" fra 2019 af Damon Gameau
Forsøg i kan inddrage:
- Albedoforsøg , både det fra NV og det med fliserne
- Drivhuseffekt (fra NV)
- Havstigninger - det med isterningerne
Kernestof
̶ Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor har Danmark satset på vindenergi?
I forløbet kigger vi nærmere på om det er realistisk at Danmark kan være uafhængig af fossile brændstoffer i 2050.
Vi begynder med at kigge på hvordan energisammensætningen og forbruget har udviklet sig fra 1970 til i dag.
Dernæst kigger vi på dannelsen af de fossile brændstoffer og efterfølgende et større fokus på vedvarende energi som vind og vind. Vi har et særligt fokus på hvorfor Danmark er fordelagtigt placeret i forhold til vindenergi
Begreber:
- Energisammensætning og energiforbrug
-Oliedannelse, herunder olievinduet
- Det globale vindssystem og vestenvindens betydning for vindenergi i DK
- Vindenergi og solenergi
Øvelser:
Øvelse med GIS om placering af vindmøller (videoafleveringen)
Kernestof:
-Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geotermi i Island
Med udgangspunkt i Islands geologiske placering, kigger vi på pladetektonik.
Vi kigger på Jordens opbygning fra kerne til skorpe, herunder de processer der foregår som følge af pladetketonik. Jordskælv, vulkaner. Vi kigger afslutningsvis på hvorfor Island har en fordelagtig placering i forhold til geotermi.
Begreber der er gode at kunne:
Pladegrænser og pladetyper
vulkantyper, herunder hotspot
Det geologiske kredsløb
Jordskælv
Jordens opbygning, fra indra kerne til skorpe
Forsøg du kan inddrage: Geotermi
Kernestof:
-Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶ Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Er grundvandet rent?
Vi begynder med at kigge på hvilke udfordringer der er med hensyn til vand i Danmark. Vi begynder med vandets kredsløb og retter efterfølgende fokus på grundvandsdannelse, og kigger på jordens rensningsprocesser og de forskellige forureningstyper.
Vi afslutter med at kigge på udfordringer med vand i et internationalt perspektiv med fokus på et selvvalgt område.
Begreber der gode at have styr på:
-Vandets kredsløb
-Grundvandsdannelse
- Jordens som rensningsanlæg - de biologiske, kemiske og fysiske processer
-Forureningskilder - her især nitrater og pesticider
Forsøg i kan inddrage:
Permeabilitet og porøsitet - nedsivningsforsøget.
Kernestof:
Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶ Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶ Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
̶ Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
̶ Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
̶ FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421758473",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421758473",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65421758473"
}