Himmelev Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Himmelev Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/r - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Himmelev Gymnasium
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Frederik Niels Soelberg, Jens Davids, Mai Bjerg Hagens, Marie Præstholm, Mathilde Lundhus Madsen, Rikke Rasmussen
Hold
2024 nf/r (
1r nf
,
1r nf/bi
,
1r nf/ge
,
1r nf/ke
,
1r nf-ø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vand
Titel 2
Genetik
Titel 3
Geologi - jordskælv og vulkanisme - særfagligt
Titel 4
Carbonhydrider (enkeltfagligt forløb)
Titel 5
Kost og sundhed
Titel 6
Regnskoven
Titel 7
Syrer, baser og pH
Titel 8
Bio: Bakterier og evolution
Titel 9
Energi - særfagligt forløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vand
Biologi:
Pro- og eukaryote cellers opbygning og funktion med særligt fokus på organellerne grønkorn og mitokondrier.
Fotosyntese og respiration.
Åen som økosystem, med særligt fokus på samspillet mellem arter og deres omgivende miljø (især ift. forurening og iltforhold) samt biodiversitet.
Øvelser:
Mikroskopi af planteceller
Fotosyntese og respiration i vandpest (demo)
Makroindexundersøgelse af åsystemet i Lejre
Kemi:
Grundstofferne og det periodiske system. Atomets opbygning.
Molekyler, kovalent binding, formler og navngivning, rumlig opbygning (molekylmodeller). Elektronegativitet. Polære og upolære molekyler. Opløselighed. Tilstandsformer.
Reaktionsskemaer og afstemning.
Simple ioner, sammensatte ioner og salte (ionforbindelser). Formler og navngivning. Opbygning: Ionbinding og iongitter.
Øvelser:
Blandbarhed
Indholdet af chloridioner i forskellige vandprøver
Geografi:
Vandbalanceligningen, kredsløb, nedbør og fordampning.
Permeabilitet, porøsitet og afstrømning
Vandressourcer og trusler mod vandressourcerne
Klimaændringer og overforbrug, forvaltning af vandressourcer, forurening af grundvandet og vandmiljø.
Vandløb - det unge, modne og gamle vandløb, udretning af åer.
Øvelse om fluviale landskaber.
Øvelse med nedsivning i ler- og sandjord. Aflevering af journal.
Mangelsen m.fl. "Vores Verden" s. 235-237 og 269-281
Dokumentar: Jorden kalder - Er vores drikkevand i fare?
https://www.dr.dk/drtv/episode/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614
DR-udsendelsen Magasinet Penge ”Pris på vand”
Ekskursion til Lejre med bi og ke. Opmåling af strømhastighed og tværprofil. Fællesfagligt projekt i forlængelse af ekskursionen og feltarbejdet.
Indhold
Kernestof:
Benthe Schou: Primærproducenter, KEMI, KemiForlaget; sider: 6-29, 34-44
Medbring bogen "Vores Verden".
De danske byer
Medbring bogen "Biologi i udvikling"
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær & Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 2. udgave, GO forlag; sider: 177, 269-275, 277-281
Læs indtil afsnittet "Permeabilitet og porøsitet". Lav en liste over de fagbegreber, der står i lektien, mens du læser den og skriv den ned i dine noter.
M. Frøsig, K. Hede, F. Grønlund Jørgensen, P. Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-16, 23-27, 39, 43-47, 51-64, 67-73
Læs indtil afsnittet "Overjordisk afstrømning" og besvar undervejs spørgsmålene. Husk at tage bogen med.
Læs indtil afsnittet "Klimaændringer" og besvar undervejs i dine noter de to spørgsmål. Husk bogen.
Vi skal lave en øvelse, hvor det er vigtigt at have styr på porøsitet og permeabilitet. Læs desuden afsnittet "Naturgrundlaget" på s. 177, så I ved hvad forskellen på ler- og sandjord er. Husk bogen.
Lav din aflevering om nedsivning i jordtyper - hvis du har spørgsmål, kan vi tage dem i klassen. Husk at tage geografibogen med.
Vi skal lave øvelse om det fluviale landskab. Husk at tage bogen med!
Ekskursionsprogram - 1.r - 12 sep 2024.docx
Vi mødes 8.40 på Roskilde station eller 8.59 på Lejre station. Se vedhæftede program.
Medbring jeres resultater fra makroindeksundersøgelsen af Lejre å
I skal arbejde selv med jeres rapport om turen til Lejre. Sørg for at få bearbejdet jeres målinger af strømhastighed og tværprofil. Besvar diskussionsspørgsmålene.
Sørg for at billeder (og andet relevant du må have på telefonen) fra turen til Lejre er lagt over på din computer.
Medbring "Biologi i udvikling"
Tid til at arbejde med vandrapporten. Husk at tage geografibogen med.
Vi runder forløbet om vand af med at se på forbruget og prisen på vand. Læs fra afsnittet "Administration af vandressourcer". Hvad menes der med virtuelt vand?
Opdatering til s. 70
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Genetik
Fagligt indhold:
DNAs opbygning og funktion
Celledeling
Nedarvningsmønstre
Mendels love
Mutationer
Øvelser
PTC-smagertest
Oprensning af DNA
Indhold
Kernestof:
M. Frøsig, K. Hede, F. Grønlund Jørgensen, P. Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 169-172, 176-181
Medbring jeres biologibog (Biologi i udvikling)
Kære 1.r
Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
Opgave om replikationen
Genetik og molekylærbiologi - Mitose | Biotech Academy
Mitosen interaktiv opgave
Medbring "Biologi i udvikling"
Tag din biologibog med
Medbring gerne høretelefoner
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Geologi - jordskælv og vulkanisme - særfagligt
Særfagligt forløb om jordens udvikling, jordens indre, bjergarternes kredsløb, klassifikation af bjergarter, pladetektonik, pladegrænser, jordskælv, hotspot, vulkanisme og vulkantyper.
Powerpoint med lydspor om det geologiske kredsløb.
Afslutningstest om geologiforløbet.
Mangelsen m.fl.: Vores Verden s. 187-209
Dokumentar: "Da liv skabte land"
Data fra USGS om aktuelle jordskælv, øvelse om klassifikation af bjergarter og prøve i forløbet.
Animation fra Naturgeografiportalen om konstruktive pladegrænser
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=204
Animation fra Naturgeografiportalen om hotspot
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=302#c400
Animationsfilm om vulkaner fra naturgeografiportalen,
https://naturgeografiportalen.systime.dk/?id=302#c400
Indhold
Kernestof:
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær & Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 2. udgave, GO forlag; sider: 192-201
Vi begynder nyt forløb, så kom med fra start. Hvordan er jorden opbygget? Hvad viser figur 11.6 på s. 195? Husk bogen, ellers ... kommer der nye fraværsregler!
Kære 1.r
Genetik og molekylærbiologi - DNA Replikation | Biotech Academy
Opgave om replikationen
Genetik og molekylærbiologi - Mitose | Biotech Academy
Mitosen interaktiv opgave
Medbring "Biologi i udvikling"
Læs indtil afsnittet "De geologiske byggesten". Hvad går den geologiske cyklus ud på? Husk bogen.
Læs om bjergarter og find ud af, hvad der kendetegner de tre forskellige bjergartstyper. Husk bogen.
Vi skal lave en øvelse om bjergarter, så sørg for at have styr på de forskellige bjergartstyper og HUSK bogen.
M. Frøsig, K. Hede, F. Grønlund Jørgensen, P. Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 176-181
Tag din biologibog med
Medbring gerne høretelefoner
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen: Basiskemi C, Haase og søns forlag; sider: 122-130
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Carbonhydrider (enkeltfagligt forløb)
Carbonhydrider:
Alkaner, enkeltbindinger, stregformler, zigzag-formler, isomeri, navngivning,
Egenskaber: Koge- og smeltepunkter, forbrændingsreaktioner (fuldstændig og ufuldstændig), substitutionsreaktioner.
Alkener, dobbeltbindinger.
Øvelser:
Forbrændingsreaktioner
Substitutionsreaktion
Indhold
Kernestof:
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen: Basiskemi C, Haase og søns forlag; sider: 122-132
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kost og sundhed
Kemi:
Animalsk og vegetabilsk fedt, triglyceriders opbygning, glycerol, fedtsyrer, mættede og umættede fedtsyrer, fedtsyrers smeltepunkter, cis-trans isomeri, omega-3- og omega-6-fedtsyrer.
Vi har læst side 172-173 i Isis Kemi C af Kim Bruun m.fl. , Systime, 1999.
Øvelse: Fedtindholdet i chips
Geografi:
Befolkningsudvikling og prognoser for fremtidens befolkningstal. FN's verdensmål om sult og fattigdom. Den demografiske transitionsmodel og befolkningspyramider - i vesten/Danmark og i u-lande.
Fødevaremangel og fordelingsproblematik i verden.
Fødevareproduktion - hvor og hvordan? Fordele og ulemper ved produktion i Danmark og verdens u-lande samt konventionelt eller økologisk landbrug. Kødproduktion og kødforbrug i verden.
Haagensen og Jørgensen: "Hvordan brødføder vi verden?", Columbus 2016, s. 3-15, 24-27
Mangelsen m.fl.: Vores Verden s. 303-311
Data fra
https://ourworldindata.org/grapher/prevalence-of-undernourishment
BIOLOGI
Vi har arbejdet med næringsstoffer i kosten;
Opbygningen og energiindholdet i kulhydrater, proteiner og fedt
Fordøjelsessystemet
Mekanisk og enzymatisk nedbrydningen af føden
Optagelse af føden i kroppen
Blodsukkerregulering
Bog:
Biologi i udvikling, 2. udgave af Frøsig et al. s. 86-92 og 95-97.
Øvelser:
"Byg dit eget tarmsystem"
Kostanalyse af en case med 1 døgns kost.
Besøg på Zealand - foredrag om fedtstoffer i maden og forsøg med at producere tomatsuppe med forskellige typer af fedt.
Indhold
Kernestof:
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen: Basiskemi C, Haase og søns forlag; sider: 131-132
M. Frøsig, K. Hede, F. Grønlund Jørgensen, P. Paludan-Müller: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 80-82, 86-92, 95-97, 99-101
Vi fortsætter med den demografiske transitionsmodel. Læg mærke til fase 3-6. Husk bogen!
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær & Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 2. udgave, GO forlag; sider: 308-311
MEDBRING JERES BIOLOGIBOG. Vi skal bruge den i modulet.
Afsnit
KOSTBEREGNER ny.xlsx
Husk din biologibog!
Læs s. 8-11 i hæftet "Hvordan brødføder vi verden?" Læg mærke til definitioner for sult og underernæring. Hvilke årsager er der til madspild? I behøver ikke at tage bogen med.
I skal arbejde selv med s. 12-15 i "Hvordan brødføder vi verden". I får udleveret opgaver til siderne i 1. modul, som skal afleveres på papir i Maries dueslag ved siden af kontoret.
Hvordan broedfoeder vi verden - Columbus 2016.pdf
Læs s. 24-27 i "Hvordan brødføder vi verden" og medbring hæftet til modulet. Hvorfor er kødproduktion problematisk?
Forberede præsentation af Kost og Sundhedsprojekt. Tag bøger og materiale med, så I kan forberede jer.
Læs kommentarerne til jeres Kost og Sundhed projekt.
Medbring bogen Regnskoven på tværs
Hav jeres præsentation klar fra modulets begyndelse. Vi trækker lod om, hvem i skal fremlægge for og i hvilken rækkefølge. Vi mødes i L1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Regnskoven
Kemi:
Mængdeberegninger på kemiske reaktioner, molarmasse, stofmængde.
1. og 2.generationsbioethanol - fordele og ulemper. Forbrændingsreaktioner.
Vi har læst noter om mængdeberegninger og om bioethanol via link i dokumentet "Arbejdsspørgsmål til bioethanol" og om benzin i Aurum af Kim Rongsted Kristiansen og Gunnar Cederberg, Malling Beck, 2006, side 158-164.
Øvelse: Fremstilling af bioethanol
Geografi:
Hvad er en regnskoven? Fokus på næringsstofcyklussen jog ordbundsforhold i en regnskov, Regnskovens klimapåvirkning: CO2 lagring, albedo og skydannelse. Drivhuseffekt som følge af regnskovsfældning.
Årsager til fældning: fattigdom, minedrift, tømmerhugst, landbrug. Konsekvenser for økosystemet og det lokale og globale klima.
Konflikter i forbindelse med fældningen af regnskoven og muligheden for bæredygtig udnyttelse.
Øvelse og aflevering om kuldioxid og temperaturudvikling.
Mangelsen m.fl. "Vores Verden" s. 99-116
Damsø m.fl. "Regnskoven på tværs" s. 78-82
Udsendelse: "Naturens perler - Amazonas", 2013
Vores Jord afsnit 4 "Sambafolk og guldgravere", minut 15-40, TV2.
Biologi:
Kendetegn (biotiske såvel som abiotiske) og opbygning af regnskoven sammenlignet med dansk løvskov.
Succession, svampes position som nedbrydere i et økosystem og den relativt høje artsdiversitet med bladskærermyren som et eksempel på dannelsen af en specialiseret art gennem co-evolution.
Damsø m.fl. 'Regnskoven på tværs' s. 9-17, 20-23 og 25-37
Udsendelse: 'Costa Rica: Naturens skatkammer' på DR, 53 min, 2021.
Øvelse: Fotosyntesens lysafhængighed
Indhold
Kernestof:
Forberede præsentation af Kost og Sundhedsprojekt. Tag bøger og materiale med, så I kan forberede jer.
Læs kommentarerne til jeres Kost og Sundhed projekt.
Medbring bogen Regnskoven på tværs
Hav jeres præsentation klar fra modulets begyndelse. Vi trækker lod om, hvem i skal fremlægge for og i hvilken rækkefølge. Vi mødes i L1
Nyt forløb om regnskoven. Kom med fra start - husk at tage bogen med. Læg mærke til, hvad der kendetegner en regnskov, og hvilken næringsstofcyklus der er i regnskoven.
Mangelsen, Kristiansen, Kortnum, Kjær & Fosgaard: Naturgeografi - vores verden 2. udgave, GO forlag; sider: 99-106, 110-114
Medbring jeres bog Regnskoven på tværs
Ingen lektier. Vi starter med gennemgang i klassen.
Hold 1 kommer og laver øvelse. Hold 2 holder fri.
Øvelseshold 1.r.docx
Hvilken betydning har regnskoven for klimaet? Læs og husk at tage bogen med, ellers ...
Læs om årsagerne til, at regnskoven forsvinder. Hvad viser figur 5.9, 5.10 og 5.11? HUSK BOGEN!
Læs om konsekvenser ved fældning af regnskoven. Hvilke forskellige områder bliver påvirket? Husk bogen ... og at der skal dannes grupper til regnskovsprojektet.
Hold 2 kommer og laver øvelse. Hold 1 holder fri.
NF - Fotosyntese og lysafhængighed - Vejledning.docx
Medbring også jeres bog
Damsø, Hammelev, Lobedanz, Nielsen, Otoul & Petersen: Regnskoven på tværs, nucleus; sider: 78-82
Læs i regnskovsbogen og tag bogen med. Vær opmærksomme på, hvad drivhuseffekten er og hvilken rolle CO2 spiller.
Medbring jeres regnskovsbog
Lav afleveringen om øvelsen om drivhuseffekten fra i onsdags. Lav desuden opgave 1, 3, 4 og 5 i regnskovsprojektet.
I får modulet til af forberede fremlæggelse
medbring jeres regnskovsbog
Vi skal koble de sidste aspekter til regnskovsproblematikken, så I kan få færdiggjort den fællesfaglige projektopgave. I skal både medbringe geografibogen og regnskovsbogen ellers ....
Tid til at forberede fremlæggelse af regnskovsprojekt.
Vi mødes i lokale 12
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Syrer, baser og pH
Syrer og baser:
definition af en syre og en base, syrer og baser i hverdagen,
syre-basereaktioner, korresponderende syre-basepar,
stærke og svage syrer og baser, amfolyt,
koncentration,
definition af pH, pH-skalaen, måling af pH, beregning af pH i en stærk syre/base.
Øvelse: Hvad er der i flaskerne?
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres bog Biologi i udvikling (den grå)
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen: Basiskemi C, Haase og søns forlag; sider: 153-155
Læsefokus:
Vi skal i gang med det sidste forløb. I behøver ikke tage bogen med.
Vi fortsætter forløbet om energi. Husk at tage kompendiet med!
Besvar spørgsmålene om bakterier under modul 2 på OneNote
Husk energikompendiet og noget at skrive med.
Program 1r studietur elev.docx
Journalistisk produkt studietur til Bremen.docx
Hold 2 kommer og laver øvelse. Hold 1 holder fri.
Husk at tage jeres energikompendie med
Husk energikompendiet
Hold 1 kommer og laver øvelse. Hold 2 holder fri.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bio: Bakterier og evolution
I det sidste særfaglige forløb har vi haft om bakterier, antibiotikaresistens og evolution
Vi har repeteret pro- og eukaryote cellers opbygning, og haft et særligt fokus på den prokaryote celles opbygning.
Vi har snakket om bakteriers rolle som nedbrydere i økosystemerne, samt deres mulighed for at være patogene. I forlængelse af dette testede vi effekten af håndhygiejne samt illustrerede bakteriers allestedsnærværelse med demoforsøg af 'bakterier i luften ved kimfald'. Derudover har vi snakket om antibiotikaresistens og problematikken ved dette.
Slutteligt i forløbet har vi vendt Darwins evolutionsteori og naturlig selektion som en vigtig proces i livets udvikling. Den naturlige selektion er blevet illustreret i en øvelse, hvor man simulerer at fange biller/møl illustreret med sort og hvide perler på en hhv. sort og hvid baggrund.
Videoer:
Peter Lund Madsen på dannelsesrejse - Den engelske vildbasse:
https://www.youtube.com/watch?v=YI2gxr9nUqY&t=2s
Øvelser:
Undersøgelse af effekten af håndhygiejne
Undersøgelse af bakterier i luften ved kimfald
Naturlig selektion illustreret med perler
Pensum:
Biologi i Udvikling (bogform): 14-16, 222-235
Biologi i Udvikling 2. udgave (kopieret fra Systime): Kapitlerne "2 Mikroorganismer", "2.1 Mikroorganismer kan forårsage sygdom", "2.3 Mikrobiel vækst", "2.3.1 Mikrobiel vækstkurve" og "7.6 Multiresistente bakterier".
Indhold
Kernestof:
Medbring jeres bog Biologi i udvikling (den grå)
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen: Basiskemi C, Haase og søns forlag; sider: 153-155
Læsefokus:
Vi skal i gang med det sidste forløb. I behøver ikke tage bogen med.
Vi fortsætter forløbet om energi. Husk at tage kompendiet med!
Besvar spørgsmålene om bakterier under modul 2 på OneNote
Husk energikompendiet og noget at skrive med.
Program 1r studietur elev.docx
Journalistisk produkt studietur til Bremen.docx
Hold 2 kommer og laver øvelse. Hold 1 holder fri.
Husk at tage jeres energikompendie med
Husk energikompendiet
Hold 1 kommer og laver øvelse. Hold 2 holder fri.
Brug modulet til at lave jeres aflevering om udvinding af olie.
Afsnit
Vi gennemgår eksamensform og kigger på eksamensspørgsmål til geografieksamen. Tag jeres bog og kompendie med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Energi - særfagligt forløb
Forløbet beskæftiger sig med fortiden, nutiden og fremtidens energiforbrug. Der er fokus på, hvordan energiforbruget har udviklet sig, hvilke energikilder det er og har været baseret på. Herunder især den store andel som fossile energikilder udgør og behovet for at skifte til vedvarende energikilder. Der er arbejdet med olie som et eksempel på fortsatte afhængighed af fossile brændsler, i den forbindelse på Danmarks udnyttelse af olie i Nordsøen, politiske bestemmelser på området og prognosen for fremtiden. I den forbindelse er der arbejdet med begreberne ressourcer og reserve, og der er lavet en øvelse om indvinding af olie fra kalk. Endelig er problemerne med anvendelsen af fossile energikilder bearbejdet, herunder partikelforurening, påvirkning af drivhuseffekten og indgriben i kulstofkredsløbet.
Materiale: Jørgensen og Møller "Naturgeografi C" i i-bogsversion, kapitel 7.1, 7.2, 7.3 og 7.5 Energiforsyning frem mod år 2050
https://naturgeografigrundbogenc.systime.dk/?id=548
Figurer fra
http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions
Udsendelse: Viden Om "Den sidste olie"
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med det sidste forløb. I behøver ikke tage bogen med.
Vi fortsætter forløbet om energi. Husk at tage kompendiet med!
Besvar spørgsmålene om bakterier under modul 2 på OneNote
Husk energikompendiet og noget at skrive med.
Program 1r studietur elev.docx
Journalistisk produkt studietur til Bremen.docx
Hold 2 kommer og laver øvelse. Hold 1 holder fri.
Husk at tage jeres energikompendie med
Husk energikompendiet
Hold 1 kommer og laver øvelse. Hold 2 holder fri.
Brug modulet til at lave jeres aflevering om udvinding af olie.
Afsnit
Vi gennemgår eksamensform og kigger på eksamensspørgsmål til geografieksamen. Tag jeres bog og kompendie med.
Undervisning for elever, der skal til eksamen i geografi. Overvej, hvilken figur, begreb eller emne, I gerne vil have, at vi gennemgår.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502170045", "T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502170045", "H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502170045" }