|
Titel
7
|
Fællesfagligt forløb: Familie og identitet
FF1: Familien i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
HISTORIE:
I historie har vi arbejdet med familien i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. I den forbindelse er eleverne blevet introduceret til begreber Præsentisme, Kronocentrisme, Historisk empati og forskellige årsagsforklaringer til, at for familien har ændret form og formål.
• Hvordan har familiestrukturen ændret fra det traditionelle til det senmoderne samfund?
• Hvilke årsager har haft størst betydning for ændringen i ægteskabets funktion i samfundet?
Materiale:
Anne Løkke og Faye Jacobsen, Familieliv i Danmark Systime 1986 side 17-27, 63-76
Ægteskabsannoncer i danske aviser, 1817 til 1880
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Rababerdrenge mod panserbasser, 1880-1900
Hygiejniske Meddelelser, bd. 1, 3. hefter, Kbh. 1858. Her efter Jens Erik Frits Hansen, Kilder til levestandarden i Danmark 1850-1900, 1974, s. 60-61.
Dansk historie og litteratur - Tekst 21 og 25 - husmoder og kollektiv
Kollektivet som alternativ, 1973 (DHL Tekst 25)
Rødstrømpetegneserie 1975
Hun og han (1980) (Alt for damerne)
Hun har opgivet karrieren som jurist for at blive hjemmegående husmor . https://nyheder.tv2.dk/2022-09-06-hun-har-opgivet-karrieren-som-jurist-for-at-blive-hjemmegaaende-husmor
Fra patriark til familiefar https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx
Familien i det senmoderne samfund https://danmark.systime.dk/?id=200 – 4.3.2022
Tur til København, hvor vi har besøgt Klunkehjemmet og været på byvandring på Nørrebro. Her hørte vi om leveforhold og slaget på fælleden. Ekskursionen havde til formål at vise kontrasten mellem de forskellige sociale lag i datidens Danmark.
Desuden har vi arbejdet med begrebskort til historie.
KERNESTOF:
̶ dansk historie og identitet
̶ natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
̶ historiefaglige metoder
FAGLIGE MÅL:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Viden og medier:
Eleverne har arbejdet en lille smule med filmproduktion og billedbehandling.
***
SAMFUNDSFAG
I forløbet har vi fokus på de tre samfundsformer - det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, samt de træk og begreber der definere de tre typer. Vores primære fokus er dog lagt på det senmoderne samfund og individet og familiens rolle, herunder kønsroller og socialiseringsformer
Kernestof: - identitetsdannelse og socialisering
Begreber inkluderer:
Luk samfundet op! 3.udg. s.30-38+39-40+42-43+89-98 (dog ikke boksene s.30,32-33 om interviews)
Social arv Fra <https://lex.dk/social_arv>
Hundrede fornødne regler om gode sæder for børn (1740)
Børneekspert til forældre: Tag ansvar og opdrag jeres " små egocentrerede" børn af Julie Dalgas Avisen Danmark, Trekantområdet 14. oktober 2019
Primær socialisering, Sekundær socialisering, Dobbeltsocialisering (Lars Dencik), Familietype: Patriarkalsk familietype, Familietype: Teamfamilie, Familietype: Svingdørsfamilie, Familietype: Social akvarium, Socialiseringsarena, Formelle normer, Uformelle normer, Negative sanktioner, Positive sanktioner, Internalisering, Jeg-identitet, Personlig identitet, Social identitet, Kollektiv identitet, Formbarhed (Thomas Ziehe), Subjektivisering (Thomas Ziehe), Potensering (Thomas Ziehe), Ontologisering (Thomas Ziehe), Kulturel frisættelse, Den selvstændige livsform, Den karrierebundne livsform, Den lønarbejdende livsform, Livsstil, Minervamodellen, Social mobilitet – generationsmobilitet, Social mobilitet – karrieremobilitet, Social arv
RELIGION
#1 Fællesfagligt forløb: Familien i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund
Forløbsbeskrivelse
I vores fællesfaglige forløb har vi i religion arbejdet med kønsroller, opdragelse, ægteskab og identitet hen over de tre perioder: det traditionelle, moderne og senmoderne. Vi har især fokuseret på kristendommens rolle, ift. at fastsætte normer, regler og værdier ift. opdragelse og kønsroller. Vi har desuden haft fokus på Folkekirken rolle ift. debatterne om kvindelige præster og vielser af homoseksuelle.
Faglige mål:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
̶ religionsfaglige metoder
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
Formål:
- Jeg kan forklare de overordnede forskelle på religiøsiteten i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund. Her kan jeg inddrage begreberne:
○ Deocentrisk
○ Antropocentrisk
○ Polycentrisk
○ Fortryllet
○ Affortryllet
○ Genfortryllet
- Jeg kan diskutere og vurdere om Danmark er et sekulariseret land med religionsfrihed og religionslighed.
- Jeg kan redegøre for synet på børneopdragelse i Det Gamle Testamente.
- Jeg kan forklare hvordan kristendom påvirkede opdragelsen hjemme i familien.
- Jeg kan sammenligne opdragelse i det traditionelle samfund med hvordan man generelt ser på opdragelse i det senmoderne samfund.
- Jeg kan redegøre for, hvornår og hvorfor Danmark fik indført et vielsesritual til to af samme køn.
- Jeg kan redegøre for Mary Douglas' teori om rent og urent.
- Jeg kan anvende Douglas' teori på konkrete eksempler, hvor jeg også bruger begreberne:
○ Symbolsk renselse
○ Klassificering
○ Social kontrol
- Jeg kan pege på vigtige årstal og begivenheder, der førte frem til at kvinder kunne ordineres som præster.
- Jeg kan give et overblik over forskellige holdninger i debatten om kvindelige præster.
- Jeg kan gengive forskellige synspunkter og holdninger, der optræder i debatten om homovielser i Folkekirken.
- Jeg kan placere forskellige religiøse mennesker i Jan Hjärpes model.
Kernestof stof
- Kap. 1, §4, kap.2, §6 og kap. 7, §66-70, fra: https://www.ft.dk/da/dokumenter/bestil-publikationer/publikationer/mingrundlov/min-grundlov.
- "Bibelcitater om børneopdragelse og afstraffelse": Det Gamle Testamente, Ordsprog. 13,24, Ordsprog. 29,15, Hebræer 12,6, Hebræer 12,10, 5 Mos. 21,21 + Det Nye Testamente, Matthæus 15,4.
- "Signe Molde på udebane. Kommer homoseksuelle i helvede?", DR2, 2022, spilletid 28 min (set d. første ca. 10 min) https://www.dr.dk/drtv/episode/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030.
- "Vielses af par af samme køn. Tidslinje: Fra partnere til ægtefolk", fra: https://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/bryllup/par-af-samme-koen/tidslinje-fra-partnere-til-aegtefolk?utm_source=chatgpt.com (i uddrag).
- Folkekirkens ritual for vielse af par af samme køn (2012), fra: https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/6/f/9/b/6f9b19f5c0d9dd952d6d438ee5cb63128bbe5b7e/Vielse%20-%20samme%20k%C3%B8n.pdf (hentet 14.4.2021 - i uddrag).
- Folkekirkens ritualbog: Kirkelig vielse autoriseret ved kgl. resolution af 12. juni 1992 (i uddrag).
- "Opråb til landets biskopper", Hans-Ole Bækgaard (formand for Indre Mission), fra: www.indremission.dk (2012).
- "Poul og Nicolais ’ja’ var det første: Vielser af homoseksuelle fejrer 10-års jubilæum" d. 14. juni 2022, af Astrid Højbjerg, fra: https://www.folkekirken.dk/aktuelt/nyheder/poul-og-nicolais-ja-var-det-forste-vielser-af-homoseksuelle-fejrer-10-ars-jubilaeum (i uddrag).
- Sandra Brovall m.fl, Filip mener ikke, at kvinder kan være præster: 'Biblen er for mig vigtigere end den danske lov' (forkortet) fra dr.dk, 29. august, 2022, fra: https://www.dr.dk/nyheder/indland/filip-mener-ikke-kvinder-kan-vaere-praester-hvis-der-blev-ansat-en-kvindelig-praest?fbclid=IwAR2MIdFt0Tav3EDk1a_2s-_BZpBQFZC6i5QVZnJFsZWtani1YXfCe1CemEI
- Joachim Talbro Paulsen, Lektor går i rette med argumenter mod kvindelige præster – »Det forekommer mig lettere tåbeligt« (forkortet) fra Berlingske d. 29. august 2022, fra: https://www.berlingske.dk/kultur/lektor-gaar-i-rette-med-argumenter-mod-kvindelige-praester-det-forekommer
Supplerende
- "Hvad er traditionel, moderne og senmoderne religiøsitet?", fra: Klar til KS, ibog: https://klartilks.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=177 (kun tabel 4.20).
- "Martin Luther og de reformatoriske idéer: Familie og opdragelse", TEMA 6: Reformationen – familie og opdragelse, i: Kirkeudvalget 2015-16, KIU Alm.del Bilag 6, Reformationsjubilæet 1517-2017, s. 16-17 (i uddrag).
- "Rent og urent", i: Lykke-Kjeldsen, C. ,Pedersen, B.J. ,Rask, T.M. ,Roost, T.O. & Wagner, H. (2024). Begreber. I Begrebsnøglen til religion – teori og metode. Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=129.
- Video: "Hvad er… rent og urent", fra: https://youtu.be/IPXVn-CRfH8?si=qPBWMTLDohwZT6c3.
- "Hvordan er kvindesynet i verdens fem store religioner?", Religion.dk, d. 07.03.18, fra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvordan-er-kvindesynet-i-verdens-fem-store-religioner (set d. 24/4-25, i uddrag).
Sideomfang ca. 30 sider
|