Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Anders Lauge Johannesen
|
Hold
|
2024 me/2 (1g me/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pilotproduktion
Eleverne skal efter deres grundforløb i gang med deres 1 produktion - en pilotproduktion. De kan vælge mellem 3 forskellige manuskripter.
1. The Date ( en copy-cat) øvelse
2. Tasken
3. Brevet.
Der er afsat 3 moduler til præproduktionen, 3 moduler til produktionen og 3 moduler til postproduktionen.
1 modul er afsat til fremlæggelse og fremvisning af deres produktion og produktionsrapport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2- Teoretisk Social arv på dansk film og tv
Holdets filmteoretiske forløb er Social arv på dansk film og tv.
Som overskriften antyder vil både fiktion og fakta indgå i forløbet.
Eleverne vil i alt se 4 større filmproduktioner som alle vil blive analyseret ud fra en tematiske analyse.
De fire filmproduktioner er:
Fiktion: Submarino og Bænken
Fakta: Testamentet og Min Barndom i Helvede
Analyseark, spørgsmål mm. kan ses under de enkelte lektioner.
Særlige fokuspunkter:
Dramaturgi, Aktantmodel, Berettermodel, Præmis. Social arv, kapitalformer mm. Hvad er dokumentarfilm, forskellige kilder og fortælleformer.
Forløbet bygger selvfølgelig ovenpå grundforløbet hvor alle elever er blevet introduceret til filmiske virkemidler mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Eksamensproduktion
Efter vores teoretiske forløb starter eleverne deres eksamensproduktion.
Forløbet er opdelt i de 3 faser, præ-produktion, produktion og postproduktion.
Holdet danner selv grupper af 4 eller 5 personer. Efter et indledende modul hvor læreren gennemgår hvilke muligheder der er indenfor de forskellige genrer mm. arbejder holdet selvstændigt i grupper hvor hver gruppe skal udfylde en synopsis inden de skal modtage udstyr.
Holdet har ca. 2 uger til at filme, redigerer og udarbejde en produktionsrapport.
Rapport uploades på elevernes OneNote
Produktion uploades på elevernes OneDrive
Det er meningen at alle elever indgår i samarbejdet om en medieproduktion, en filmplakat, en PPT om filmen og produktionen.
Forløbet afsluttes via en fremvisning og en fremlæggelse i grupper i Biografen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502253662",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502253662",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65502253662"
}