Titel
3
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktionen består af selvvalgte kampagnespots - valgt på baggrund af nedenstående 6 cases.
Eleverne introduceres til de fem kampagnefilmtyper, målgruppeteori (Harold Laswell, NABC - pitchmodellen) og det korte (streaming)formats mediefaglige nøglebegreber som genre, medieplatforme, tværmedialitet, distributionskanaler og delingsværktøj. Holdet introduceres også til dragemodellen: https://journalisten.dk/analyse-streaming-tv-slaar-berettermodellen-ihjel-men-her-er-afloeseren/ (Heiselberg/Ebbesen).
Skolen stiller følgende udstyr til rådighed:
-ipad pro 11 inkl rig, stativ, og ekstern mikrofon
-redigering i bla Capcut og imovie.
De fleste grupper har dog optaget og redigeret med eget udstyr (telefon og udlånt tripod)
De 6 cases:
Til eksamensproduktionen skal I arbejde med at filmatisere EN af følgende cases. Grupperne må gerne tilpasse kravene til en selvstændig idé. Det vigtige er bare, at I skal tænke filmen(e) ind i en kommunikationssituation med et klart mål, en målgruppe, en forestilling om distribution o.s.v.
1. Sundhedsstyrelsen – unges True story
https://www.sst.dk/da/Opgaver/Forebyggelse/Indsatser/Kampagner/Aktuelle-kampagner/True-Story
True story:
Hvordan kan jeg leve op til de andre og være god nok? Det er temaet for Sundhedsstyrelsens ungekampagne True Story, som tager fat på emner som seksuel sundhed, alkohol og mental sundhed.
Sundhedsstyrelsen ønsker tre videoer af omkring 1 minut og 30 sekunders varighed hver. Videoerne skal have til formål at sætte fokus på enten seksuel sundhed, alkohol eller mental sundhed. Sundhedsstyrelsen har både en Facebook-, en instagram- og en youtubekonto, og ønsker filmene uploadet filmene til en af disse. Meningen skal være at unge brugere skal have lyst til at dele videoerne med deres venner.
I vælger selv, om produktionerne skal være fiktion eller fakta
2. Ventilen – tilbud for ensomme unge
www.ventilen.dk
Ventilen er en frivillig organisation, som driver forskellige tilbud for ensomme unge. De har aldrig brugt et reklamebureau til at bekæmpe ensomhed blandt unge. Derimod sætter de stor pris på at dele videoer, som unge selv laver, på Instagram og deres hjemmeside. De har ikke regler for, om det skal være fiktion eller fakta, men de ønsker sig to videoer på omkring 2 minutter og 30 sekunders varighed hver. Videoerne skal hjælpe til med at gøre opmærksom på Ventilen og det normale i ensomhed.
3. ROFUS – Spillemyndigheden, Spilafhængighed
https://www.rofus.nu/
ROFUS er Spillemyndighedernes register over frivilligt udelukkede spillere. Er du registreret i ROFUS, er du udelukket fra onlinespil, alle fysiske kasinoer og fysiske væddemål i butikker i Danmark. Du vælger selv hvor længe.
ROFUS er i gang med at indsamle korte fakta-produktioner, hvori unge spillere præsenterer sig selv, deres udfordringer med spilafhængighed og hvordan ROFUS har hjulpet dem i deres hverdag. ROFUS søger to fakta-videoer på omkring 2 minutter og 30 sekunders varighed hver. Produktionerne må gerne indeholde fiktionselementer = blandingsgenrer. Filmene skal kunne vises på deres hjemmeside og ved oplæg, hvor ROFUS præsenteres for unge på ungdomsuddannelser.
4. Kræftens Bekæmpelse/Tryg Fonden – Fuld af Liv
www.fuldafliv.dk
Mere end halvdelen af danske unge ønsker en ny og sundere alkoholkultur. Kampagnens ambition er at skabe en fest- og alkoholkultur, hvor man drikker mindre og oplever mere”. Sådan lyder beskrivelsen af kampagnen. Kræftens Bekæmpelse og Tryg Fonden ved, at hvis man vil ændre alkoholkulturen blandt unge, så skal man ikke tale til dem, men med dem. Derfor har de bedt elever fra ungdomsuddannelser landet over om at lave film, der illustrerer kampagnes ambition. Filmen skal være fiktion og må maksimalt være 5 minutter og skal være en del af kampagnen via dens hjemmeside og facebookside.
5. Livslinien – forebyggelse af selvmord
www.livslinien.dk
Livslinien forebygger selvmord via anonym rådgivning til selvmordstruede, deres pårørende og efterladte. Af deres værdier kan nævnes medmenneskelighed, gensidig respekt og dialog. Livslinien ønsker 4 videoer til deres Instagram-konto, hvor minimum én video skal henvende sig selvmordstruede og én til pårørende. Målgruppen skal I selv udarbejde, der må gerne være forskellige målgrupper til de forskellige film. Filmene må maksimalt vare 1 minut hver, og de skal være fiktion.
6. Din skole – en film om mediefag
Din skole udbyder en række forskellige kunstneriske fag, som eleverne kan vælge imellem. Din rektor har bedt elevrepræsentanter fra de forskellige fag om at lave film, som fremstiller faget for kommende elever. Du skal repræsentere mediefag. Der ønskes to film a’ ca. 2 minutter og de bliver uploadet på skolens hjemmeside, derfor vil skolen også stå som afsender af filmen. I vælger selv, om det skal være fiktion eller fakta.
I forbindelse med eksamensproduktionen har holdet været på dagsekskursion til St. Next i filmbyen med fokus på det "Det gode billede".
FAGLIGE MÅL:
Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr.
Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler.
Eleverne skal kunne arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen.
Eleverne skal kunne tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal.
Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|