Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Jens Ravneberg Stokholm, Laurits Gulløv
|
Hold
|
2024 bk/3 (1g bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra skygge til lys
Forløbet Fra skygge til lys undersøger konkret hvordan man kan skabe billeder med lys og skygge og mere metaforisk hvordan man udvikler et projekt, fra en dunkel idé til et kunstværk der kan stilles frem i lyset.
Eleverne introduceres indledningsvist til monokromt linoleumstryk og tegning med viskelæder på trækul. Herefter skal eleverne vælge et emne de synes fylder i verden, og arbejde med det igennem én af de introducerede teknikker (Linoleumstryk eller trækul). Her lægges vægt på at eleverne forsøger at formulere en sammenhæng mellem medie og emne, indhold og form. Der fremvises forskelligartede eksempler på hvordan kunstnere tidligere har arbejdet med de to medier både konceptuelt og sanseligt.
Forløbet introducerer den arbejdsmetode at bevæge sig fra tanke til handling, dvs. at de tager udgangspunkt i et emne for så at bearbejde det til et "formidlende" værk. Det står i kontrast til forløbet efter vinterferien hvor de skal handle, for så senere at sætte i kontekst.
Forløbet munder ud i gruppepræsentationer af elevernes egne nyproducerede værker
Eleverne vil i løbet af forløbet blive introduceret til en række danske og internationale kunstnere, fra fortid og samtid.
Indenfor grafik har jeg vist værker af
Felix Valloton, Käthe Kollwitz, Palle Nielsen, Jane Muus, Dea Trier Mørch og Anselm Kiefer, Mamma Anderson, Helen Frankenthaler, Emil Westman Hertz,
Odilon Redon
Kinga Kielczynska
https://artviewer.org/kinga-kielczynska-at-exile-3/
Esther Fleckner
https://artviewer.org/ester-fleckner-at-kunstverein-freiburg/
Nina Beier
https://www.metropictures.com/artists/nina-beier/videos
Hannah Heilmann
https://arthubcopenhagen.net/en/media_item/artistic-practice-film-hannah-heilmann/
Arthur Jafa
https://channel.louisiana.dk/video/arthur-jafa-not-all-good-not-all-bad
Viliam Miklos Andersen
https://artviewer.org/villiam-miklos-andersen-at-o-overgaden-copenhagen/
Begreber:
Venn-diagram
Konceptuel kunst
Kuratering
Ready Made
Dynamisk/Statisk
Abstrakt/figurativt
Slagskygge
Selvskygge
Reflekslys
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skulpturer med relationer
I forløbet undersøger vi skulpturmediet, og hvordan værker ændrer betydning afhængigt af hvilken kontekst de placeres i. Vi fokuserer på hvordan ting spiller sammen form- og betydningsmæssigt og hvordan kunstværker skabes og formes af de relationer de indgår med andre elementer som f.eks. møbler og arkitektur. I tråd med temaet, arbejder eleverne i dette forløb primært i grupper á tre.
Centralt i forløbet står et citat af den afroamerikanske kunstner, Arthur Jafa, der i et interview siger "You need three things, in order to know what you´re actually interested in."
I forlængelse heraf skal eleverne i begyndelsen af forløbet sammensætte tre genstande de finder rundtomkring på skolen og forsøge at formidle hvilke nye betydninger der opstår som følge af sammensætningen. Senere skal de avancerer denne øvelse, ved selv at producere elementerne: Først laver de i grupper, korte Tik Tok-lignende videoer som de filmer rundt omkring på skolen. Dernæst skal de omarbejde videoen til et lerrelief som vi siden afstøber i gips og til sidst skal de finde ét objekt som synes tilføjer noget til video og relief. De tre elementer præsenteres som en lille miniudstilling foran resten af klassen og grupperne får derefter feedback af mig.
I forlængelse af afstøbningen af elevernes ler-relieffer i gips, besøger vi i midten af marts et bronzestøberi med tilknyttet atelierfællesskab ved Trekroner st. Herved får eleverne et helt unikt indblik i hvordan professionelle kunstnere arbejder med skulptur.
Begreber
Virkemiddel
Bas-relief
Hul-relief
Højrelief
Støbeform
Cire Perdue støbning
katalysator
Intuition
ReadyMade
Assisted Ready Made
Objet Trouvé
Installationskunst
Monokrom
Stedspecifik kunst
Mixed Media
Tidsbaseret medie
Kontekstafhængigt værk
At arbejde det deduktivt og induktivt
White Cube
Referencer:
Arthur Jafa
https://channel.louisiana.dk/video/arthur-jafa-not-all-good-not-all-bad
Tove Storch
https://channel.louisiana.dk/video/tove-storch-slumping
Linda Lamingnan
https://www.facebook.com/gallerif15/videos/linda-lamignan-if-you-go-to-the-river/9707694132578994/
Amalie Smith
https://www.youtube.com/watch?v=LJym-pKymlI&t=8s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65943358572",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65943358572",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65943358572"
}