Holdet 2024 TYF/merit - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kirsten Sunke Agergaard
Hold 2024 TYF/merit (3g TYF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 In den Tiefen
Titel 2 Am rechten Rand
Titel 3 Heimat und Kulturelles Treffen
Titel 4 Widerstand und Protest

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 In den Tiefen

I forløbet "In den Tiefen" er der fokus på menneskets dybder og mørke sider.
Der arbejdes med materialer, hvor menneskets dybder dels skildres meget konkret i form af mørke ugerninger og dels mere subtilt i form af fortrængninger og underbevidsthed, hvor symbolik er et afgørende kunstnerisk virkemiddel.
Isbjergmodellen bruges som analysemetode i den forbindelse og bidrager til at give eleverne en æstetisk oplevelse i mødet med litteratur med flere dybder.

Kernestof:
- Freuds Psychoanalyse. In: Sinding & Fuchs, Auf Uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime, 2016 - https://aufuns.systime.dk/?id=185

- Das Eisbergmodell. In: Sinding & Fuchs, Auf Uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime, 2016 - https://aufuns.systime.dk/?id=185

- Ferdinand von Schirach: Anatomie. In: Sinding & Fuchs, Auf Uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime, 2016 - https://aufuns.systime.dk/?id=187

- Marie Luise Kaschnitz: Das Dicke Kind. In: Sinding & Fuchs, Auf Uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime, 2016 https://aufuns.systime.dk/?id=190

- Natascha Kampusch: 3096 Tage (Auszug), List, 2010

- Johann Wolfgang von Goethe: Der Fischer. In: Sinding & Fuchs, Auf Uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime, 2016  - https://aufuns.systime.dk/?id=188

- Brüder Grimm: Die Nixe im Teich. In: Sinding & Fuchs, Auf Uns - Grundbog til tysk i gymnasiet, Systime, 2016 - https://aufuns.systime.dk/?id=189

- Barbara Gappmaier: Der gute Mann, In: Christophersen, Homann: Der Zauberspiegel, Tyskforlaget, 2006

Supplerende stof:
🎬Film: 3096 Tage. Regie: Sherry Hormann, Constantin Film2013
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/5081807100/3096-dage

Grammatik:
Häckert & Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2019 (Tilladt hjælpemiddel)
Min Læring: www.minlaering.dk (Tilladt hjælpemiddel)

Selvstudier i: ordklasser, præpositioner, bestemt og ubestemt artikel, pronominer, adjektivernes deklination og komparation, genitiv, ordstilling, verbernes konjugation, herunder regelmæssige og uregelmæssige verber, hjælpeverber, modalverber, sammensatte verber, diatese, konjunktiv II og udvidet infinitiv.

Omfang = Ca. 40 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Am rechten Rand

Hvad er højreekstremisme, på hvile værdier, fjendebilleder og ideologisk grundlag bygger den og hvorfor er den særligt udbredt i de nye Bundesländer? Hvad betyder den for det tyske samfund, og hvad kan der gøres ved den?
I forløbet er der fokus på at:
- karakterisere træk ved højreekstremismen, herunder grupperinger og partier
- sætte højreekstreme træk i forhold til udvalgte artikler i den tyske grundlov
- beskrive mulige årsager til dens udbredelse i det tidligere Østtyskland
- diskutere udfordringer ved højreekstremismen for der tyske samfund
- undersøge mulige løsninger

Kernestof:
- Das deutsche Grundgesetz – Die Grundrechte Grundgesetz für die Bundesrepublik Deutschland vom Mai 1949, bundestag.de
In: Thellesen, Peters & Nielsen: Niemals vergessen, Systime, 2017

- Rechtsextremismus: (Erklärungsmaterial)
a) https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/r/lexikon-rechtsextremismus-100.html

b) https://www.zdf.de/kinder/logo/rechtsradikal-rechtsextrem-einfach-erklaert-100.html

- Rechtsextreme Gruppierungen und Parteien:
NSA: https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/n/lexikon-nsu-100.html
NPD: https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/n/lexikon-nationaldemokratische-partei-deutschlands-100.html
AfD: https://kinder.wdr.de/tv/neuneinhalb/neuneinhalb-lexikon/lexikon/a/lexikon-afd100.html

- Kulick & Staud: "Was ist Rechtsextremismus?"
Holger Kulick und Toralf Staud: Das Buch gegen Nazis. Rechtsextremismus – was man wissen muss und wie man sich wehren kann, Verlag Kiepenheuer&Witsch, 2009. s. 14-16+17
In: Thellesen, Peters & Nielsen: Niemals vergessen, Systime, 2017

- Jacques Schuster: Der rechtsextreme Mob hat seine Wurzeln in der DDR. Welt.de, 26.august 2015
In: Thellesen, Peters & Nielsen: Niemals vergessen, Systime, 2017

- Angela Merkel zu Anschlag in Hanau (Spiegel 2020):  
Angela Merkel zu Anschlag in Hanau: "Rassismus ist ein Gift" - DER SPIEGEL (2020) https://www.spiegel.de/politik/deutschland/angela-merkel-zu-hanau-rassismus-ist-ein-gift-hass-ist-ein-gift-a-05ab1b23-5ee1-456a-b337-9b0ea703d904

- Die Toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher,
In: Andersen, Husum: So ein Rummel, Gyldendal, 1994

- FILM: Kriegerin. Regie: David Wnendt. Angel Films, 2011

- Deutschlandfunk: Anne Otto: „Woher kommt der Hass?“, 2019
https://www.deutschlandfunkkultur.de/anne-otto-woher-kommt-der-hass-manchmal-macht-es-einfach-100.html

- ZDF: Gastkommentar:
Warum wir Rechtsextreme verstehen müssen, von Matthias Quent, 2021
https://www.zdf.de/nachrichten/panorama/rechtsextremismus-halle-hanau-matthias-quent-100.html

- PUR: Neue Brücken, aus dem Album: Seiltänzertraum, 2010
https://www.youtube.com/watch?v=gWZow-mkyQ8


Grammatik:
Häckert & Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2019 (Tilladt hjælpemiddel)
Min Læring: www.minlaering.dk (Tilladt hjælpemiddel)

Selvstudier i: ordklasser, præpositioner, bestemt og ubestemt artikel, pronominer, adjektivernes deklination og komparation, genitiv, ordstilling, verbernes konjugation, herunder regelmæssige og uregelmæssige verber, hjælpeverber, modalverber, sammensatte verber, diatese, konjunktiv II og udvidet infinitiv.

Omfang: Ca. 50 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Heimat und Kulturelles Treffen

I forløbet er der fokus på Tyskland som multikulturelt land med indbyggere med vidt forskellig baggrunde og forskellig motivation for at komme til landet - midlertidigt eller som nyt hjemland.
Centralt i forløbet står fremstillinger af kulturforskelle og kultursammenstød.
Der arbejdes med begreber som integration, identitet, fordomme og stereotyper og med forskellige fremstillinger af Tyskland som multikulturelt samfund.

Kernestof:
- Multikulturelles Deutschland
In: Madsen og Storgaard, Tysk B-bogen, Systime, 2019

- Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde
Goethe Institut, 2012 - https://www.goethe.de/ins/dk/de/spr/unt/kum/dfj/fil/alm.html

- Zahlen und Fakten:
https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/soziale-situation-in-deutschland/61646/bevoelkerung-mit-migrationshintergrund/

- Integrationstheorie
In: Taber&Zickert, Dein Deutschland, Systime, 2017

- Identitätstheorie
In: Taber&Zickert, Dein Deutschland, Systime, 2017

- Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch, Die Zeit, 2016
In: Los geht’s, Mette Hermann, Gyldendal, 2018

- Ursula Wölfel: Drei Straßen weiter
In: Vita Braagaard, Alle Woche wieder, Haase, 1983

- Alice Hasters: Was weisse Menschen nicht über Rassismus hören wollen, aber wissen sollten, Hanserblau, 2019 - Auszug: S. 21 - 27, Z. 3.+ S. 32 Z. 13 - 26

- Al-Gear: Integration, 2012
In: Taber&Zickert, Dein Deutschland, Systime, 2017 - https://www.youtube.com/watch?v=kXfsIzTUa0M

- FILM: (Dokumentar): Leben zwischen zwei Kulturen - Türkisch geboren Deutsch gewachsen, Hessischer Rundfunk, 28. mar. 2023: https://www.youtube.com/watch?v=SVaR3siAAaI

- FILM: Tigermilch. Regie: Ute Wieland. Constantin Film, 2017

Supplerende stof:
- Kurzfilm: Pepe Danquart, Schwarzfahrer, 1993 - https://www.youtube.com/watch?v=nWnSv0MMTns

Grammatik:
Häckert & Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2019
Min Læring: www.minlaering.dk  
Selvstudier i: ordklasser, præpositioner, bestemt og ubestemt artikel, pronominer, adjektivernes deklination og komparation, genitiv, ordstilling, verbernes konjugation, herunder regelmæssige og uregelmæssige verber, hjælpeverber, modalverber, sammensatte verber, diatese, konjunktiv II og udvidet infinitiv.

Omfang = Ca. 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Widerstand und Protest

Widerstand und Protest
I forløbet Widerstand og Protest er der fokus på forskellige former for - og bevægegrunde for at yde modstand og protestere.
Der tages udgangspunkt i en skelnen mellem Widerstand og Protest. I forløbet dykkes der ned i Widerstand og Protest som udryk for demokratisk praksis og middel til at kæmpe for og give udtryk for væsentlige samfundsværdier.
Forløbet undersøger således forskellige eksempler på Widerstand ifm. overherredømme og kampen for rettigheder, frihed og demokrati, samt eksempler på Protest som middel til at skabe debat eller til at ændre syn på en sag.

Endelig er det forløbets ærinde at give eleverne indblik i vigtigheden af Widerstand og Protest som redskab til at værne om demokrati, rettigheder og medmenneskelighed.

Kernestof:
- WIDERSTAND UND PROTEST - Zeigt eure Meinung!: https://www.bpb.de/themen/politisches-system/abdelkratie/312545/widerstand-und-protest/

- Widerstand/Widerstandsrecht:
https://www.bpb.de/kurz-knapp/lexika/das-junge-politik-lexikon/321440/widerstand-widerstandsrecht/

- Wer leistet Widerstand: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/verfolgung/widerstand/wer-leistet-widerstand

- Die Rote Kapelle: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/verfolgung/widerstand/die-rote-kapelle

- In Liebe, eure Hilde - Filmrezension:
https://www.spiegel.de/kultur/in-liebe-eure-hilde-widerstands-drama-mit-liv-lisa-fries-ueber-eine-stille-kaempferin-a-706d95f0-3fd1-4ca4-aa38-c809c16cd971

- Die weisse Rose: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/verfolgung/widerstand/die-weisse-rose

- FILM: Sophie Scholl, Regie: Marc Rothemund, Goldkind Film, 2005
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006606/sophie-scholl

- DW Interview mit Franz J. Müller: "Widerstand war möglich". https://www.dw.com/de/franz-j-m%C3%BCller-ein-zeichen-dass-widerstand-m%C3%B6glich-war/a-16601347

- Heinrich Heine: Die Schlesischen Weber (1844)
https://www.deutschelyrik.de/die-schlesischen-weber.407.html

- Die schlesischen Weber: Hintergrund
https://www.demokratiegeschichten.de/die-schlesischen-weber/>

- FILM: Das Leben der Anderen. Regie: Florian Henckel von Donnersmarck, Bayerischer Rundfunk, 2006
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2676076300/de-andres-liv

- Zeit Magazin: Interview: Letzte Generation: Wir müssen es doch zusammen hinkriegen" (2023): https://www.zeit.de/zeit-magazin/2023/08/letzte-generation-mitglieder-motivation-klimaaktivismus/komplettansicht (UDDRAG)

- FILM: Und Morgen die ganze Welt. Regie: Julia von Heinz, Seven Elephants, 2020
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005852/und-morgen-die-ganze-welt

Grammatik:
Häckert & Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2019 (Tilladt hjælpemiddel)
Min Læring: www.minlaering.dk (Tilladt hjælpemiddel)

Selvstudier i: ordklasser, præpositioner, bestemt og ubestemt artikel, pronominer, adjektivernes deklination og komparation, genitiv, ordstilling, verbernes konjugation, herunder regelmæssige og uregelmæssige verber, hjælpeverber, modalverber, sammensatte verber, diatese, konjunktiv II og udvidet infinitiv.

Omfang: Ca. 55 ns.


Tilladte hjælpemidler:
Häckert & Lohse, Alles in allem, Gyldendal, 2019
Min Læring: www.minlaering.dk  
https://ordbogen.com
https://www.duden.de/
https://www.dwds.de/
https://www.synonyme.de/

For forløbene gælder følgende arbejdsformer:
Selvstudium
Vejledningslektioner om forløbet sammen med KSA:
- opsamling på materialets indhold og tilknytning til forløbets fokus.
Vejledningslektioner ift. grammatiske emner, skriftligt arbejde og terminsprøve.
Eksamensvejledning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer