Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Henrik Fich
|
Hold
|
2024 la/1cw (1cw la/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Midddelalder #metoo med julehygge og visdom
Tekst:
Carmina Burana: Huc usque (147)
med gloser og realia om vaganter
Morfologi:
Substantiver 1.,2. og 3. deklination
Syntaks
Verbalskema: Imperfektivt og perfektivt aspekt
Syntaksanalyse:
Fiskemetode superlight
Perpektivtekst:
Woman 26.11.14: Sådan håndterer du bagtaleri
Julehygge:
Puer natus
Grundtvig: Et barn er født....
Julealvor:
Lukasevangeliet 2, 1-14
Romersk visdom:
Sententiae maximae
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Roman: Trimalchio - nyrige rædsler
Tekst:
Cena Trimachionis kap. 27-29 og kap. 34 (Ørberg) samt scannet version (fotokopi)
Trimachio poeta (skanderet udgave af "Eheu, nos miseros..")
Gloser til passagerne i Cena Trimalchionis.
Sekundærlitteratur:
De romerske kejsere - oversigt over alle (FU)
LEX og Sueton om Nero
LEX om Petronius og værket
Grammatik (Herman)
Morfologi:
Det relative pronomen s. 79
Participier: s.66/67 (perfektum participium) og s. 68 (præsens participium)
Demonstrative pronominer s. s. 76-77
Syntaks: Absolut ablativ (infinit nexus) s. 134 -135.
Instrumentel ablativ s.133
Absolut ablativ s. 134-135 /Absolut ablativ.docx
https://www.lectio.dk/lectio/75/lc/71502816640/res/71504608262/Participier.docx
https://www.lectio.dk/lectio/75/lc/71502816640/res/71504608265/Absolut%20ablativ%20rev%201.docx
HF's Overleds- og underledsanalyse
Jo Hermans analyseskabelon
Perpektivtekster (antikke):
"Festen hos Trimalchio":
s.21, kap 37 (Jeg var ude af stand til..) - s. 22, kap 38 nederst (...hvad hjertet kan begære)
s. 70, kap. 74 (Da vi nu..) - s. 76
Fellini: Satyricon (film):
https://www.google.com/search?sca_esv=db94c43514cdc207&rlz=1C1CHZN_daDK1065DK1065&q=youtube+satyricon+fellini&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2Rfs62rBQF4UCodNZjjfX9jsAwffgasOoiLQ-ynm8u3PWdnEHAL9gzPePwi_avWhQjXkILL6ka6USzAjMbJ7m-aQAqBw9Z0uQh1-QDPs2j3FaVhIXSlAhotG50GJhIWD21Z_sR1eR7oNQIaqI4KqMP0QefmPAJDuLPnUFyPxASpPh0j8QOL&sa=X&ved=2ahUKEwjs_72t45-NAxW9JBAIHQOBAAgQtKgLegQIFxAB&biw=2048&bih=1002&dpr=1.25#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:bc1564b5,vid:UvYGKBYh7fQ,st:0
Perspektivtekst: "Gullaschbaroner"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære latinere. Godt nytår!! Jeg tager lidt 4. modul-guf med.
-
Nul lektier
-
Kageliste for latinere ind til vinterferien.docx
-
Kage: Nicoline
-
Grammatik
-
Analyse og oversættelse af:
-
Grammatik:
-
Her er det omfang Latin c skal have:
-
Lektie: Analyse og oversættelse af: Cum has ergo miraremur lautitias, accurrit Menelaus et "Hic est" inquit "apud quem cubitum ponetis, et quidem iam principium cenae videtis. " Etiamnum loquebatur Menelaus, cum Trimalchio digitos concrepuit, ad quod
-
Vi skal gennemgå jeres prøver, så I får en lektie fra oversættelsen for:
-
Som aftalt : To næste linjer
-
Lektie Analyse og oversættelse af:
-
Afsnit
-
Lektie: I får ikke nogen lektie for på latin - det tager vi i modulet -MEN: Læs i "Festen hos Trimalchio" s.21, kap 37 (Jeg var ude af stand til..) - s. 22, kap 38 nederst (...hvad hjertet kan begære)
-
Lektie: Vi skal have styr på brugen af participier og på "absolut ablativ", og derfor skal I læse de to filer her, som vi gennemgår:
-
Lektie: Forbered disse linjer og brug det vedhæftede analyseskema:
-
LEKTIE:
-
Hoved fra en 2,40 meter høj statue af Nero
-
Vi begynder med et lille hængeparti fra sidst:
-
Lektie til i dag: Oversatte tekster
-
Nul lektier - vi gennemgår oversættelsen af Trimalchio-teksten
-
Arbejd selv: Brug Jo Hermann s.22 og se alle formerne for a-stammerne igennem på s.22
-
Ud over jeres lektie i Hermanns grammatik ( Arbejd selv: Brug Jo Hermann s.22 og se alle formerne for a-stammerne igennem på s.22) skal vi have Trimalchio, den stenrige og grænseoverskridende frigivne slave på plads. Det gør vi ved at sammenligne ham
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fabler - socialhistoriske kilder
Tekster:
Rana rupta - Den revnede frø: Du skal ikke efterligne de store
Lupus et agnus - Ulven og lammet: Selv de bedste argumenter nytter ikke over for en bølle
Vacca, capella....- Koen, geden, lammet og løven: Løven får det hele, selvom vi skulle dele - altid!
Alle fabler med gloser og billeder
Perspektivtekst:
Horats: Bymusen og landmusen - det gode liv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Elegi: Catul - livslyst og livslede
Tekster (fotokopier med gloser og oversættelser):
Catul:
5: Vivamus, mea Lesbia, atque amemus....
8: Miser, Catulle, desinas....
13: Cenabis bene...
51: Ille mi par esse....
85: Odi et amo....
Tekster i oversættelse:
Catul: Confusus amator 70, 72, 75 og 87
Sekundærlitteratur:
LEX: Gaius Valerius Catullus aka Catul (biografi - fotokopi)
LEX: Lesbia (fotokopi)
Perspektivtekst i oversættelse(antik)
Ovid: Amores I, 4: Vir tuus.... (Fotokopi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69473737498",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69473737498",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69473737498"
}