Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Himmelev Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Sara Elise Dahl
|
|
Hold
|
2025 DA/g8 (g8 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Policy Slam
Forløbsbeskrivelse:
Vi har haft et forløb om Policy Slam, hvor vi har arbejdet med udvalgte sider af retorikken, herunder Toulmins argumentationsmodel, forskellige retoriske og sproglige virkemidler samt fokus på den mundtlige fremførelse af en tale.
Forløbet blev afrundet med en Policy klassefinale og efterfølgende et ar moduler, hvor de skulle omsætte noget af deres viden om tale og argumentation til små podcastproduktioner.
Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
Formål:
- Jeg kan forklare forskellen på en lejlighedstale og en politisk tale - og hvad de kan have tilfælles.
- Jeg kan redegøre for Ciceros retoriske pentagram (kommunikationsmodel).
- Jeg kan forklare, hvad de forskellige appelformer er gode til.
- Jeg kan anvende Ciceros pentagram (kommunikationsmodel).
- Jeg kan anvende anaforer og antiteser.
- Jeg kan anvende en triade i en tale.
- Jeg kan analysere en tale, med fokus på appelformer og Ciceros retoriske pentagram.
- Jeg kan forklare den virkning, som power, pace, pitch og pause har i taler, når de fremføres.
- Jeg kan bruge Toulmins argumentationsmodel til at analysere taler.
Tekster og håndbøger:
Camilla Aaquist og René A. Christoffersen: "Dyrk din personlige stemme 1: Så skrivefrøene. Skriftligt og mundtligt", Dansklærerforeningens Forlag, 2021, s. 6-21, 27-28 og 30-33.
"Appelformer", i "Håndbog til dansk", ibog: fra <https://hbdansk.systime.dk/?loopRedirect=1&id=204#c612> (set d. 14/8-25).
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog , medier, systime 2015-2017, 4. udg., s. 157-159.
Tessas nytårstale, 1. januar 2021, DR, fra: https://www.facebook.com/watch/?v=730138660957107 (set d. 11/8-25).
Hendes Majestæt Dronningens tale til befolkningen 2021, fra: https://www.youtube.com/watch?v=TZKVUQ-E-UI (set d. 21/8-25).
Videoer:
Toulmins udvidede argumentationsmodel, fra: https://www.youtube.com/watch?v=Y6vGc-9Hx_M (set d. 27/8-25).
Retoriske virkemidler - video af Søren Vrist Christensen (2016), fra: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2980#c22101 (set d. 14/8-25).
Sideomfang ca. 30 sider
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660354283",
"T": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660354283",
"H": "/lectio/75/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71660354283"
}