Holdet g2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Birgitte Taageby Nielsen, Huma Zaki Dar, Majken Knørr Sørensen, Marianne Dam Munch
Hold 2025 nv/g2 (g2 nv, g2 nv/bi, g2 nv/fy, g2 nv/ke, g2 nv/ng, g2 nv-ø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1:Er der liv andre steder i solsystemet?
Titel 2 bæredygtig mad

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1:Er der liv andre steder i solsystemet?

Forløb med NG og Fy.

Er der liv andre steder i solsystemet?
Vores bedste bud er måske Mars, men en forudsætning for liv, som vi kender det er flydende vand. I 2015 bekræftede NASA at have fundet flydende vand på Mars’s overflade.
Eleverne skal i dette NV-forløb arbejde med de fysiske processer og naturgeografiske begreber og beviser, som er gået forud for verifikationen af flydende vand på Mars.

Intro til naturvidenskabelige fag
Intro til metoder (især mht forsøg)
Brug af Capstone-dataopsamling og journalføring

Forsøg i forløbet:

1) Kraft og masse sammenhæng F=m ∙g (lineær)
2) Fluviale systemer (kvalitativ modelleringsforsøg)
3) Charles’ lov (lineær)
4)Drivhuseffekt og opvarmning fra CO2
     Måling af den aktuelle strålingsbalance med infrarødt termometer og
     pyranometer.
5) Kvalitativt miniforsøg med vakuumkammer og vands
     fordampningspunkt ved trykændring
6) Forsøg med at måle trykændring i væskesøjle (lineær)


Du har nu erfaring med og arbejdet med flg. :


□ laboratoriearbejde
□ feltarbejde
□ kvalitative data
□ kvantitative data
□ lineær sammenhæng - lineær regression
□      Vurdering af resultater ved brug af R^2 (forklaringsgrad) samt
        beregning af relativ afvigelse.
□ kvantitativ model
□ kvalitativ model
□ opstille og teste hypoteser
□ variabelkontrol
□ Reproducerbarhed
□ Elektronisk dataopsamling

Naturgeografi:

Teori om:
-Vands formning af landskabet (fluviale landskaber)
- vandløbets øvre, mellemste og nedre del i forhold til hældning, strømhastighed og transportevne.
- Atmosfærens opbygning og sammensætning
- Tyngdekraften holder på atmosfæren
- Jorden frigiver langbølget stråling mens solen frigiver kortbølget stråling
- De vigtigste drivhusgasser og drivhuseffekten
○ Strålingsbalance
○ Kortbølget stråling (både indstråling og udstråling)
○ Albedo (refleksion og absorption)
○ Langbølget stråling (både indstråling og udstråling)
○ Drivhuseffekt (den naturlige og den menneskeskabte)
- Ændringer i strålingsbalancen og global opvarmning
-Lufttryk, temperaturer og højde

Forsøg 1 - fluviale landskaber
Forsøg 2 - Kuldioxid og drivhuseffekt
Feltarbejde - Måling af den lokale strålingsbalance


Pensum:
Kompendium i NG (Naturgeografi C) s 116-119, 41-49 og s 56-58 samt alle øvelsesvejledninger
- kopierede sider om metoder i naturvidenskab


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg 2: Charles lov 01-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 bæredygtig mad

Kemi:

Kig i din oneNote - her ligger de materialer, som du har arbejdet med i forløbet.
Kompendiet er kopieret ind, men kan findes elektronisk - se også på lectio, her kan du også se, hvad der skulle læses til de enkelte moduler.

I dit hæfte bør du have alle kopier, hvis du har været til alle moduler. Ellers kan du udskrive fra lectio eller oneNote, hvis du har brug for det.

grundstoffer, atommodel, skalmodel, periode systemet (hovedgrupper og perioder),

atomer, ioner, kemiske forbindelser (molekyler eller salte)

polære eller upolære molekyler (hydrofile eller hydrofobe molekyler)

vand er polært, heptan er upolært

beta-caroten i gulerødder (orange farvestof) er hydrofobt,

betanin (og et gult farvestof i rødbeder) er hydrofile


elektronegativitet, forskel i elektronegativitet, polær eller upolær kovalent binding,
du skal kunne beregne og tolke, hvad forskellen betyder.

4C regel hvis det er store molekyler med flere grupper enter hydrofobe eller hydrofile, hvis der er en hydrofil gruppe, så ophæves dens opløselighed af 4 hydrofobe C-atomer (så må man se eller tælle hvor mange der er af de forskellige slags)

makronæringsstoffer (kulhydrat, fedtstof (triglycerid), protein) - du skal kende den overordnede struktur og hvilke grundstoffer, der opbygger disse vigtige næringsstoffer.

om triglycerider skal du vide, hvorfor nogle fedtstoffer er flydende og andre er faste. Du skal kende til triglyceriders opbygning, du skal kunne forklare, hvorfor det er hydrofobt. du skal kunne beregne en masseprocent og kende forskel på kvalitative og kvantitative forsøg.

Du skal kunne genfortælle, hvordan forsøgene er blev udført og hvilke overordnede konklusioner, der er til hvert eksperiment. Til eksamen fokuseres på et selvvalgt eksperiment ved din præsentation, og samtalen tager udgangspunkt i dit valgte forsøg og teori dertil. Samtalen kan derefter være om mere generelle teorier eller andre nv-fag afhængigt af din viden. Overvej også om der var fejl eller andre tolkninger ved dit forsøg.

øvelser (eksperimenter):

ekstraktion af plantefarvestoffer
blandbarhed
fedt i chips
TLC



Biologi:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer